Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
5 minut temu, MatiK napisał:

W końcu jesteśmy akwarystami, musimy coś ciągle kombinować

Właśnie, bo mi umkło to pytanie :D, mam podprowadzoną wodę pod akwarium, gdzie najlepiej by było ją wpiąć w filtr?

Może przed korpusami, zrobić dodatkowy zawór na zasysie, zamykać ten zawór w celu odpowietrzania korpusów poprzez dolewanie wody. Czy spełniło by to moje przypuszczenia o odpowietrzeniu ? Oczywiście pompa pewnie musiała by być wyłączona.

@mlody.czubmiał byś może gdzies jakieś foto Twojej filtracji? 

Opublikowano
7 minut temu, Ptoszek napisał:

@mlody.czubmiał byś może gdzies jakieś foto Twojej filtracji? 

Jutro moge zrobic w dzien. Co do dolewki to nie wydaje mi się zeby to mialo znaczenie. Wazne zeby bylo za biologia co by jej chlor nie zabil. Odpowietrzanie to tez nie jest jakas wielka filozofia. Ja mam już system swoj tak obcykany ze zmiana 6 korpusow zajmuje mi moze 5-7 min.

Opublikowano
16 minut temu, mlody.czub napisał:

Jutro moge zrobic w dzien

Będę wdzięczny :)

 

16 minut temu, mlody.czub napisał:

o do dolewki to nie wydaje mi się zeby to mialo znaczenie. Wazne zeby bylo za biologia co by jej chlor nie zabil.

Na pewno będą dwa korpusy z węglem aktywnym do dolewki.

 

17 minut temu, mlody.czub napisał:

Ja mam już system swoj tak obcykany ze zmiana 6 korpusow zajmuje mi moze 5-7 min.

Nieźle, mi z 10 minut schodzi wymiana 2 korpusów w prefiltrze o ile wcześniej mam dociętą owatolinę. Myślę dodać "bajpasa" - (nie wiem jak to się pisze :D)

Opublikowano
W dniu 17-11-2017 o 22:03, Ptoszek napisał:

Będę wdzięczny :)

Sorki, dopero teraz znalazlem troche czasu dla siebie.

Tak wyglada moja filtracja po wysunieciu telewizora.

5a116cfe51ffd_iphone6088.thumb.JPG.ee88eb04f3dbd6ebed92be56e0bd38db.JPG

Jadac od prawej strony mam 6 mechanikow. Po trzy na kazda pompe. Przy kazdej sekcji mechaniczne zalozylem kranik spustowy - jeszcze ich nigdy nie uzylem.

1.thumb.jpg.40ca72d15c656d2e883de0351da69b76.jpg5a116f66907bd_iphone6089.thumb.JPG.b59d7f135a29c1f5b0f8199a0f32a80c.JPG

Potem dwie pompy

5a116f836e277_iphone6091.thumb.JPG.52b6fa9010bb7186eb38e5fd8d1d1974.JPG

trojniki i wyjscie na dwie sekcji biologi. kazda pompa zasila trzy rownorzedne korpusy biologii:

5a116fb836724_iphone6092.thumb.JPG.a0b9420047a5cd152f6f41b38b52c631.JPG

5a116fca8e93e_iphone6093.thumb.JPG.0cbd22bd340b165718f469b87389dfa2.JPG

za biologia mam dwa korpusy purolite

5a116feeef608_iphone6096.thumb.JPG.23f7cae50a416e318fea40cf505df6cb.JPG

pod nimi na wysciu za pompa dwa korpusy gdzie zazwyczaj siedzial wegiel, teraz jako ze mi zbraklo wkladow siedzi owatolina.

 Pod jeden z tych korpusow mam podpieta stala dolewke. dolewa mi okolo 70l tygoniowo. drugi kranik mam wolny i tam sam dolewam wode jak czyszcze filtry zeby nie ruszac stalej dolewki.

5a1170536ccfd_iphone6095.thumb.JPG.5ec7b6e6c4d62a9b6a478f7e34a6a358.JPG

Cala filtracja jest zrobiona na rurach 32mm, kazda pompa ma dwa doloty. Jedna ssie z lewej strony akwarium, druga z prawej.

5a1171db10bac_iphone6089(2).thumb.JPG.ccf2b11bba445e944e2e32e85601e885.JPG5a117185a0b7b_iphone6088(2).thumb.JPG.deacb7d3ae8cd27fd969c38ef3e8b40d.JPG

Dla ulatwienia sobie prac wkonalem specjalne podstawki ze styropiany i powloklem je zywica. Wmontowalem od spodu wezyki i podlaczylem do kanalizy.

5a1172c048af7_iphone6088(3).thumb.JPG.4a6ed23bb225769a1cd8ccbdfcc103b4.JPG

5a1172ce04e8d_iphone6090.thumb.JPG.2f084115264a68aeb671236e73291091.JPG

Wymiana wyglada u mnie tak ze zakrecam dwa z trzech zaworow, luzuje korpusy, czekam az woda zleci i wymieniam je. Otwieram zawory na wylocie i odpowietrzam srubka od gory

014.thumb.JPG.5aa24055195212d9630daf1ea11d3ac2.JPG

Gdy zaczyna leciec tam woda odkrecam zawory wlotowe i wlaczam pompe na 2 bieg. Resztki powietrza przelatuja prze zcaly uklad a ja robie to samo z trzecum korpuse. Calosc zajmuje mi doslownie kilka minut. Nie latam z wiadrami i szmatami i nie musze nigdzie wody wylewac czy osuszac podlogi. Nie wylaczam wogole filtracji na czas czyszczenia i nie mam problemu z zapowietrzajaca się pompa. Nie potrzebuje uzywac zadnych kranikow przed czy za pompa do odpowietrzania.

  • Lubię to 3
Opublikowano
48 minut temu, mlody.czub napisał:

Sorki, dopero teraz znalazlem troche czasu dla siebie.

Tak wyglada moja filtracja po wysunieciu telewizora.

Ło matko, ładny kombajn. Teraz to faktycznie zastanowię się nad jednym wielkim filtrem z 2 pompami. Wielkie dzięki za zdjęcia i opis!! za******a robota !!

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Sporo czasu minęło od mojego ostatniego postu, ale niestety nie było czasu żeby się za cokolwiek zabrać. Teraz będzie 3 tygodnie urlopu więc mam nadzieję że coś się uda podziałać.

Zacznę może od kranu z wodą, który mam podprowadzony za akwarium. 

Chcę dać 4-6 korpusów (o ile 6 ma sens)  Wkład sznurkowy/owatolina - Wkład z węglem aktywnym - Wkład z węglem aktywnym - wkłade sznurkowy/owatolina (dodatkowo dać z przodu i z tył sznurkowy, lub owatolinę) i to było by jako ustrojstwo do nalewania wody, o ile może woda stać w korpusach cały czas? 

To było by podpięte do 1 nitki narurowca, bo zdecydowałem się na 2 osobne systemy filtracyjne.

 

Co o tym myślicie? Coś zmienić?

 

Edytowane przez Ptoszek
Opublikowano

Jak zrobić już wiem, teraz pytanie gdzie się wpiąć z wodą, przed mechanika, za mechanikiem przed pompą, za pompą przed biologia, czy za biologią ?

Opublikowano

Co do ustrojstwa to się nie wypowiem bo nie stosuje. Co do wpiecia to jak moje na samym koncu. Po co ma jeszcze przelatywac przez jakeis korpusy i dodatkowo tworzyc extra opory. Ja podpialem u siebie na wylocie, z tego co pamietam to wlatuje na ostatni wolny korpus gdzie kiedys siedzial wegiel a teraz zeby nie byl pusty siedzi sznurek jedno mikronowy.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Jakich używacie zaworów do narurowców? Patrzę w internecie i ceny to są niezłe. Rury jakie będę stosował to 32mm, lub 25mm PVC.

 

Chciałem dać zawory plastikowe ale koszt 35-45zł, to trochę dużo zwłaszcza, że będę potrzebował ich pewnie z 20 do 2 nitek filtracji.

Edytowane przez Ptoszek

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.