Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dokonałem spontanicznego zakupu w myśl zasady, że do zabawy potrzeba zaplecza. Jak nie użyję ich do akwarystyki, to na pewno nie zginą w szufladzie. Od tego narazie wyjdziemy.

ledy.PNG.6fb7f0059262e2fc2d015692369ab547.PNG

Opublikowano

Zobacz sobie esp8266 najlepiej 12e zebys nie miał problemow z programowaniem przez usb. Do tego Adafriut 16 chanel pwm i drivery w zaleznosci jakie diody. Jak moduły lub paski to mosfety, jak power ledy to jakies pwm napieciowe.
Jak poszukasz to znajdziesz jak i co. Za male pieniadze robisz sobie ze swiatlem co chcesz.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, aurban6 napisał:

Zobacz sobie esp8266 najlepiej 12e zebys nie miał problemow z programowaniem przez usb. Do tego Adafriut 16 chanel pwm i drivery w zaleznosci jakie diody. Jak moduły lub paski to mosfety, jak power ledy to jakies pwm napieciowe.
Jak poszukasz to znajdziesz jak i co. Za male pieniadze robisz sobie ze swiatlem co chcesz.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
 

@aurban6 Nawet nie wiem jak zacząć. Więc może tak: na początek dzięki wielki za tą wypowiedź, bo po wstępnym googlaniu jakiś tam obraz się ukazał, ale jednak trzeba to powiedzieć wprost = żałuję, że nie szedłem w takim kierunku edukacji, bo to co napisałeś w 3 zdaniach wymagać będzie odemnie teraz 26 godzin przed komputerem, żeby liznąć wierzch zadanych zagadnień. I tu przyznaję się bez skrupułów. 

Fakt zrezygnowałbym ze znanego sterownika Romana, bo kosztuje niemało i bo obsługuje za małe prądy na kanał oraz z uwagi na fakt, że mam do obsłużenia 2 akwaria.

Więc nie pozostaje nic innego jak rozpocząć edukację. Niemniej dzięki serdeczne. Jakbyś rozszerzył wypowiedź jak wysterować ledy które już nabyłem Twoją metodą na arduino będę bardzo ciekaw. Albo chociaż szerzej wskazał kierunki poszukiwań. Na 38h przed googlem jestem gotów.

Edytowane przez makok
Opublikowano

@makok jak widze to power ledy. Postaram się jutro zrobić rozpiske elementow. Do tego wszystkiego zapomnialem dodac jakis modul RTC (zegar) groszowe sprawy. Jakos to bedziesz musial oprogramowac, nie jest to takie straszne. W razie czego pomoge. Nawet wysle Ci kawalek kodu i sobie dopasujesz do siebie.
Ew jak bysmy wydzielili watek, to wspolnie mozemy to robić, jakies graty mi się walaja w biurku bym musial dokupic adafruita ale to nie problem bo i tak bede musial.
Policz sobie dobrze ile kanalow potrzebujesz, jak zostanie to wykorzystasz na chlodzenie (wiatraczki) a jak się skusisz jeszcze na ds18b20 to i temp się ogarnie.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

@Zygi nie moge otworzyc

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

@Zygi z tego co jest napisane w linku to jest TC421 czyli sterownik TC420+wifi poszukaj info o TC420 nawet tu na forum i będziesz wszystko wiedział. Dodam że TC420 bez wifi jest na allegro za 158zł. Tyle wiem, więcej szukaj sam.

 

@aurban6Ja nie ogarniam elektroniki, ale za to jestem świetny w móżdżeniu softwerowej logiki i szybko łykam podstawy programowania nowych platform, więc jak mi powiesz co z czym zespawać, tak za rączkę, to ja napiszę do tego soft. Lecące chmury i przechodzący z lewej na prawą blady moonlight. Pomyślę nad kanałami i jutro dam znać.

A że większość to buduje na powerledach, choćby dlatego że mają głębokie baniaki, to świetny Romkowy sterownik dobrze że jest, ale ja jako laik chciałbym taki na powerledy ale plug & play. I to chyba powinno być podstawowe założenie poza moim programem chmur.

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano

I bardzo fajna alternatywa do sterownika Romka i tego chińskiego TC420 się rodzi.

Co prawda tu wam nie wiele pomogę ale będę mocno kibicował bo to będzie coś nowego na dodatek DIY więc zapewne tanie . Obawiam się tylko żeby nie pozostało tylko jedne jedyne oprogramowanie Makoka , bo laik na pewno nie napisze swojego.

Nawet jak ktoś napisze po co wam te chmury w Malawi - to fajna nowa sprawa.

Działajcie bo tak samo niektórzy piszą po co wam te niebieskie nocne - nigdy nie miałem i żyję.:(

Opublikowano

Już dawno nosiłem się z zamiarem zabawy z Arduino. Z tego powodu że mam 11 latka, którego trzeba inspirować, żeby w przeszłości nie miał nudnej bezowocnej pracy, którą może zastąpić średnio rozgarnięta Siri z iPhona. W myśl zasady żeby mu coś pokazać, muszę wiedzieć co pokazuję.

Wysłane z telefonika, sorry za błędy.

Opublikowano (edytowane)

@aurban6 Przespałem się z pomysłem i napiszę z jakimi problemami borykają się wydaję mi się wszyscy, którzy chcieliby zbudować sobie czadową lampę, ale którzy nie mają wiedzy, albo nie mieli styczności z elementami elektronicznymi.... na swoim przykładzie założeń kilka:

1. Kabelki - można się nauczyć lutować z youtuba, można rozszyfrować schematy, można podpatrzeć rozwiązania, ale w pewnym momencie przychodzi kurier i trzeba to wszystko ogarnąć - przykładowo mamy 4 sekcje po 3 pcb z 6 ledami każdy - do tego jeden zasilacz z wejściem i kilkoma portami wyjścia i tu pojawia się stres o to, czy nie popalimy sobie drogocennych elementów układanki, Dlatego widzę tu takie rozwiązanie:

a) ledy lutujemy nie w gwiazdeczkach pojedyńczo, tylko na długie płytki pcb w sekcje, np takie: http://allegro.pl/radiator-baza-280x30mm-na-6-diod-led-1-3w-0080-i6652179939.html?reco_id=99dda370-ab42-11e7-85d7-6c3be5bbf0c8&ars_rule_id=201

b ) każda taka płytka dostaje driver np taki: http://allegro.pl/zasilacz-driver-led-1-6-3w-600ma-12-24v-0859-i6690028942.html (tu akurat przykładowy dla moich 3W ledów) - odrazu pytanie, czy na tym etapie trzeba go zastąpić sterowanym z PWM np takim?: https://archiwum.allegro.pl/oferta/driver-p4115h-led-140ma-320ma-510ma-680ma-pwm-lin-i6014080013.html

c) takimi sekcjami łatwiej operować i co ważniejsze dużo łatwiej je złożyć bez plątaniny kabli.

Oczywiście najoptymalniej byłoby mieć prostokątne pcb w które można by wlutować różne kolory diód i mieć tam jakiś driver do nich i gniazdo na wtyczkę, ale takie specjalistyczne płytki z 6-8 różnokolorowymi power ledami bywały w handlu za 100-150zł.

2. Chłodzenie - Tutaj trzba będzie powiedzieć wprost z naszej strony jakie temperatury na jakich radiatorach jakie diody na jakim prądzie dają, a nie w oparciu o teoretyczne wyliczenia - podejmę się tego wyzwania i wyniki porównam na kilku filmach. Oczywiście będzie to poparte liczbami, ale np z liczb nie wynika jakie są różnice z klejem a jakie ze srebrną pastą itp.

3. Koszta - te trzeba by utrzymać w ryzach, żeby całe DIY miało w ogóle sens. Niemniej jednak cześci muszą być dostępne w pl, bo niektórzy nie lubią czekać miesiąc na paczkę - pozostali sobie pogooglają.

4. Jeśli to ma być arduino to musi być proste - tu kompletnie nie wiem co kupić, więc potrzebuje linków, najlepiej nie do allegro bo aukcje potem stają się nieaktywne i za rok wątek będzie bezużyteczny. Te przykłady z tego posta z allegro to tylko przykłady na szybko. I pewnie i tak są nieodpowiednie do naszych potrzeb. Chciałbym poniżej jak już się wyklaruje co potrzeba, żeby lista była nie z allegro.

5. Skalowalność - musi być możliwa i w miarę prosta bo każdy ma inne zbiorniki, innej długości, inne potrzeby.

Np ja będę miał dwa zbiorniki, jeden 230cm głęboki na 40, drugi realnie 205 ale głęboki na 35 i przytym jestem wielbicielem silnych HQI. Czyli u mnie takie 3PCB (każdy inny kolor)*6LED*3W wysterowane na 80% max, trzeba powielić *4, u innych może będzie trzeba tylko *2, a ktoś może zechce zrezygnować z ledów niebieskich i da 2 PCB * 2 sekcje?

6. Oprócz powerledów w dzień chciałbym przetestować na tym arduino jedną taśmę led http://www.pixel-leds.com/products/252-5V-60-LED-SK6822-pixel-LED-stripe.html żeby delikatnie przechodził w nocy nad baniakiem srebrnoblady księżyc... taka druga fanaberia poza tymi chmurami.

7. Modułowość - nie kazdy może odrazu kupić ledy, radiatory, płytki, arduino, przetworniki, scalaki, ekraniki dotykowe i inne. W akwarystyce morskiej miałem ARM i ARX popularnej poleskiej produkcji DIY, która stała się komercyjna i bardzo podobało mi się że mogłem go kupić w kawałkach.

To tak na ten moment. Myślę dalej nad ilością wyjść.

Aha dla jasności - nie planuję tego produkować i odrazu mówię że cokolwiek tu zbudujemy jest do celów DIY, więc każdy robi sobie sam. Kod będzie publiczny otwarty do celów prywatnych, żeby ktokolwiek będzie chciał, mógł w nim grzebać.

Edytowane przez makok
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

O takiej "prostocie" mówię: https://www.youtube.com/watch?v=jbbnzNmOg9c

Jeśli taki Meanwell LDD-600H 9-56V@600mA za 18zł jest mi w stanie obsłużyć 15 ledów FS (u mnie 2*po 6 czyli dwa PCB). To fajnie bo bym go wsadził na takie poczwórne PCB jak na filmie i w sam raz obsłuży mi jedną z czterech sekcji FS dla obu akwariów. Dla tych którzy chcą o 6zł taniej rozwiązaniem są LDD-600L 9-36@600mA. Obsłużą mniej ledów, ale mają inną podstawkę, dlatego nie pasują ne te wygodne płytki PCB. 

Czyli w moim przypadku do samych ledów FS muszę mieć 4 LDD-600H na poczwórnej płytce i taki zestaw *3 dla pozostałych kolorów.

Pewnie powiecie drogo, ale raz, że tego nie trzeba kupić na raz czyli jest modułowość, nie trzeba aż tyle, czyli jest skalowalność, ale przede wszystkim jest wygoda i łatwość!

Edytowane przez makok
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.