Skocz do zawartości

Jakie rośliny na start saulosków?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Hej, startuję baniak 120x40x50, w którym najpewniej będą pływać 2-3 haremy saulosków. Kobita się domaga, żeby były tam też jakieś rośliny i akurat tu mnie przekonała. ;) Mam dostęp tylko do młodych roślin ale skoro rybki będą rosnąć ładnych kilka miesięcy to klomby też, może akurat mi się uda je uchować. :cool: Biorąc pod uwagę okoliczności co byście polecili? Uprzejmie proszę o łacińskie nazwy, mieszkam za granicą.

Z góry dzięki, pozdrawiam. 

Edytowane przez hilux
Opublikowano (edytowane)

Ja miałem stado saulosków z gęstym mchem i valissenerią spiralis od maleńkości do dorosłości, ale te krzaki u mnie rosły szybko bo miałem intensywne światło. Jak nie doświetlisz tak, żeby rośliny wygrywały to przegrają z rybami.

To było zdjęcie zanim valiseneria zarosła całą prawą połowę akwarium. Ogólnie można ale trzeba mieć silne roślinne światło.

 

Edytowane przez makok
Opublikowano (edytowane)

Mam stockowe akwarium Juwel Rio 240. Świetlówki mają 1.7 cm średnicy, czyli to T5, tak? I można je przyciemnić owijając punktowo folią alumiową? Jeśli tak to po prostu nad roślinami zostawiłbym przerwy. 

BTW, fajnie wyglądają te żółciutkie samiczki u Ciebie. :)

Edytowane przez hilux
Opublikowano

Nie wiem jakie światło ma stockowy Juwel Rio, ale 17mm średnicy to mogą być T5, nie pamiętam tak dawno nie miałem świetlówek. Poczytaj w specyfikacji. Niemniej jednak jak zaczynasz myśleć od przyciemnienia to od razu Ci powiem że polegniesz. Moje akwa było oświetlane permanentnie 2x39W T5 jedna grolux druga światło dzienne. Akwa 100x40x40 cm. Było zupełnie jasno i bardzo nie w kolorach malawi (nie w kierunku niebieskiego) i nie było wysokiej wymiany gazowej bo nie było ruchu tafli wody, więc i CO2 się utrzymywało wyższe. Rybom to nie przeszkadzało, ale tak mi się udało. AAA no i za akwa była 24W niebieska świetlówka, a to jak wiadomo pomaga w fotosyntezie. Jakbym zaciemnił światło to być może słaby ruch tafli nie natlenił by tak wody i rybom by się to nie podobało. Także to nie można tak po prostu powiedzieć, że będzie grało. Czeka Cię rok testów. Ale rośliny bez silnego światła nie rosną. Tyle powiem.

Opublikowano

To mój powrót do akwa po dwudziestu latach przerwy, nie chciałbym, żeby mój rok testowania wyrządził krzywdę rybom, ewidentnie nie mam dość wiedzy i praktyki w temacie.  Klombów też nie ma co męczyć, dam sobie póki co spokój i skupię się na rybach. Dzięki za merytorycznego posta kolego, pozdrawiam. 

Opublikowano (edytowane)

Zasadź te rośliny w kącie, choćby tą valisenerię spiralis i tam nie owijaj świetlówki niczym. Jak wyrośnie to wyrośnie jak nie to nie. To aż takie trudne nie jest żeby się poddawać. ;) Byle świetlówka nie była niebieska. :D

Edytowane przez makok
Opublikowano (edytowane)

Witaj!

W Twoim Juwelu powinno być 2x T5 54W. Jeśli tak jest, to wystarczy to roślinom. W standardzie zamontowane są świetlówki daylight, które można by wymienić na coś lepszego dla roślin i przy okazji ryb. Ważne jest, żeby montować oryginalne świetlówki Juwela, które będą pasować do pokrywy. Dostaniesz je bez problemu. 

Reszta jak przedmówca. 

Edytowane przez przemo-h
Opublikowano

Koleszka ostatnio kupił w markecie glinę, porobił kulki i wcisnął w podłoże co by lepiej było roślinom... Co prawda w innym biotopie, ale pomyślałem co by kupić taką glinę, porobić kulki lub "wałeczki" i w to wsadzić korzenie roślin i taki zestawik wcisnąć w piach w akwarium ...  Jak ryba wykopie to roślinka nie wypłynie... 

Co sądzicie?

Opublikowano
13 godzin temu, hilux napisał:

To mój powrót do akwa po dwudziestu latach przerwy, nie chciałbym, żeby mój rok testowania wyrządził krzywdę rybom, ewidentnie nie mam dość wiedzy i praktyki w temacie.  Klombów też nie ma co męczyć, dam sobie póki co spokój i skupię się na rybach. Dzięki za merytorycznego posta kolego, pozdrawiam. 

Możesz kupić Anubiasy, albo Microsorium. Nie są to wymagające rośliny, więc powinny spokojnie dać radę bez kombinowania z oświetleniem. Przyczepiasz ich korzenie nitką, albo gumką do kamienia i po pewnym czasie usuwasz je. Korzenie "przyklejają" się do kamienia bardzo mocno. Miałem jedną i drugą roślinę przy mbunie i jarzeniówkach i rosły spokojnie.

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.