Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

OOOOO glonojad może  wreszcie zakręcić.:D

Kolego chyba wyrażnie napisałem - usunąć wszystkie kamienie na 10cm od każdej szyby a potem wyjąć ze środka by postała przerwa w murze tak licząc na sztuki ze 30 szt wyjąć.

Nie dosyć że dalej z 20 szt opiera się o szyby to teraz zrobiłeś na środku garaże - glonek to silna ryba i jak wpłynie w ten garaż a poczuje opór głazów to da z kopyta i wszystko runie tłukąc szyby.

no i fajnie bo wiele problemów się samo rozwiąże.:(

Opublikowano

Zrobiłeś zgodnie z powiedzeniem; "lepsze jest gorszym dobrego", kamienie nie powinny się opierać o szyby. Nie jest to dogmatem, ale może być niebezpieczne. Przerwa po środku nie musi być. To jest tylko i wyłącznie kwestia estetyczna. Poprzednie gruzowisko lepiej wyglądało. Porobiłeś dziwne konstrukcje, a wystarczyło zabrać kamienie opierające się o szybę i byłoby ok. Wystrój akwarium to jest kwestia drugorzędna.  Zajmij się obsadą, to jest najważniejsze. Może jakiś ogród zoologiczny przyjmie tego glonojada. Jak nie, to masz kolację? Pyszczaki wrzuć na giełdę, może ktoś je przygarnie. Zoolog też pewnie je weźmie, wyglądają zdrowo. Po tym wyjdziesz na prostą. Zostaw sobie 2-3 samce (te niebieskie) i na maxa samic (tak ok. 8) i będzie ok.

Opublikowano (edytowane)

Dziś postanowiłem przeprowadzić wszystkie testy jakie mam w domu.

Woda w mojej miejscowości jest bardzo miękka .

NH4 - 0,05

NO2 - 0,025

NO3 - 40 środkowa skala.

KH - 4
GH - 9

Dwa samce i osiem samiczek już oddanych.

Pozostało 26 sztuk + glonojad.

50L wody zostało podmienione w poniedziałek do tego dorzuciłem ampułkę prodibio biodigest i martwi mnie wysokie NO3 dlatego narazie ograniczę jedzenie.

Dwa filtry mechaniczne do tego brzęczek i kubełek pracują non stop.

Filtry były czyszczone przy podmianie wody oczywiście w tej zlanej z akwarium.

Fakt półki to nie był dobry pomysł ponieważ po pierwszej nocy ich już nie było.

Od tygodnia nie było już żadnych osunięć kamieni więc uznaję że konstrukcja jest stabilna , żadne kamienie nie opierają się o szybę ale też nie ma 10 cm odstępów.

Nie chcę po raz kolejny stresować ryb więc kolejne przemeblowanie dopiero za jakiś czas.

Foto tapeta nie wyglądała dobrze dlatego trochę poprzeglądałem zdjęcia i zamówiłem czarne tło z spienionego PCV.

Ostatnie pytanie. Dlaczego ryby powinny mieć urozmaicone menu i należy podawać rożne pokarmy ?

Edytowane przez Korasek1989
Opublikowano
5 minut temu, Korasek1989 napisał:

Ostatnie pytanie. Dlaczego ryby powinny mieć urozmaicone menu i należy podawać rożne pokarmy ?

Powiem krótko- bo nie należy na śniadanie, obiad i kolację i to codziennie wsuwać wyłącznie golonkę nie popijając piwem;). - już rozumiesz ?czy rozwinąć temat.?

 

a te NO3 po podmianie i dalej 40ppm jest o 200% za wysokie  i to w znaczniej mierze zasługa chyba tego glonka, bo chyba kupa kamieni świeżo usypana to za dużo g... tam nie siedzi a może w kuble to masz -nie wiem .

Moim zdaniem potrzebna następna podmiana 50% wody by spadło do 20ppm i po tygodniu pomiar do ilu wzrosło - co ci odpowie jak często i jak dużo wody trzeba podmieniać co tydzień na obecny rybostan..

W moim przekonaniu w akwarium z naszymi rybami Malawi nie powinno być więcej NO3 jak do 20ppm - a w akwarium z glonojadem to może być i 120ppm i jeszcze będzie dychał.;)

 

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Korasek1989 napisał:

Chce do kubła dosypać więcej ceramiki ponieważ uważam że jest mało, dobra będzie z firmy jbl? Zakupie jutro jakiś pokarm z spirulina.

IMG_2835.JPG

Na oko wygląda że jest ok 0,5litra a tyle poleca Seachem na 200l wody więc akurat jest tyle ile trzeba.

Świadczy o tym że jest akurat twój wynik NH4 i NO2 - nie może być lepsza biologia od tej co masz a tylko możesz ją popsuć .

Natomiast dokładanie ceramiki nie powoduje spadku NO3 ( a z tym i obsadą masz problem) a wprost przeciwnie może powodować jego wzrost jak się tam nieczystości zaczną zbierać - masz dobrze więc nie zmieniaj.

A po co tam w ogóle grzebiesz ? - szukasz nowych problemów z biologią.  Ktoś ci radził byś coś tam dokładał.?

Daj rybom mniej jedzenia i kup spirulinę Tropical Spirulina Forte 36% albo ta spirulinę co polecałem a nie jaki pokarm ze spiruliną zamiast golonki ;), daj pokarmy premium zamiast standard, płucz gąbkę mechanika co tydzień, zrób podmiankę 50% a po tygodniu zobacz ile wzrosło i ustal wielkość i częstość podmian - to zrób a nie grzeb w biologii na litość Boską.

 

Edytowane przez deccorativo
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dziś rano miałem w akwarium bardzo dziwną sytuację .

Wieczorem wszystkie ryby były bardzo żywe, pływały po całym akwarium .
Rano załączam światło i trzy ryby leżą na dnie i nie ruszają się , kilka sztuk miało głowy schowane w kamienie i tylko ogony wystawały a całą reszta upchana po kamieniach.

Od razu zrobiłem test na NO2 i wyszedł bardzo dobrze a NO3 wynosił 20.

Akurat miałem dziś po południu zrobić podmiankę więc zabrałem się do tego z samego rana. Po podmianie i wyczyszczeniu dwóch filtrów mechanicznych , dodaniu Prodibio Biodigest wszystko wróciło do normy. Filtry były bardzo zanieczyszczone , ostatni raz były czyszczone dwa tygodnie temu i boję się teraz zaglądać do kubełka jak tam wygląda , dodatkowo teraz myślę nad prefiltrem tylko jakim ? Zewnętrzny czy wewnętrzny ?

Opublikowano
W dniu 25.09.2017 o 12:07, pozner napisał:

 Zostaw sobie 2-3 samce (te niebieskie) i na maxa samic (tak ok. 8) i będzie ok.

Miałeś zrobić jak prosił Pozner, a wyszło na odwrót. 

W dniu 1.10.2017 o 14:07, Korasek1989 napisał:

 

Dwa samce i osiem samiczek już oddanych.

Pozostało 26 sztuk + glonojad.

Przy takim zarybieniu ta walka z NO3 będzię się ciągła w nieskończoność. 

Powinieneś zredukować obsadę do ilości zaproponowanej przez Poznera i jak najszybciej pozbyć się glonojada. Masz internet, więc napisz ogłoszenie. Wydaj go nawet za darmo. 

Godzinę temu, Korasek1989 napisał:

Filtry były bardzo zanieczyszczone , ostatni raz były czyszczone dwa tygodnie temu i boję się teraz zaglądać do kubełka jak tam wygląda , dodatkowo teraz myślę nad prefiltrem tylko jakim ? Zewnętrzny czy wewnętrzny ?

Jako prefiltr możesz zastosować gąbkę na zasys kubełka. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.