Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich forumowiczów. Mam na imię Mirek, jestem z Myszkowa.  Akwarystyką interesuję się od dzieciństwa, do tej pory miałem kilka baniaków ogólnych. Zawsze obiecywałem sobie, że jak dorobię się własnego "M" to będę miał wymarzone akwarium biotopowe. W międzyczasie zamarzył mi się biotop Malawi, więc postanowiłem odwiedzić to zacne forum i trochę poczytać. Tak z Waszą pomocą akwarium stoi od początku sierpnia i cieszy moje oko.

 

Szkło: 260l (Zestaw GLOSSY 120x40x63 prosty +szafka GLOSSY biała ZD 120)

Podłoże: Piasek kwarcowy biały

Kamienie: Serpentynit i inne kamole które bliżej nie określę (był wapień ale glony zmieniły jego urodę ;-) )

Tło: juwel klejone

filtracja: Biolog - aqael unimax 700 (ceramika, gąbka,  keramzyt)+lampa UV 11, falownik blau 4000l/h, grzałka 250W

Oświetlenie:  LED 3x18 białe +1x18 niebieska(świeci 1 biała i 1 niebieska belka LED aqael przez 11h)

 

Obsada: od Tan-Mal( serdecznie pozdrawiam i dziękuje za pomoc i ożywienie akwarium)

  • Pseudotropheus acei Luwala szt 10 wielkość 3-4 cm F1
  • Labidochromis caeruleus yellow szt 10 wielkość 3-4 cm F1
  • Melanochromis maingano szt 10  wielkość 3-4 cm F1

Obsada do redukcji po podrośnięciu i wybarwieniu

Rośliny szt 3 kupione w zoologu sprzedawca nie potrafił określić rodzaju, ale pomagają w utrzymaniu NO3 na poziomie w granicach 20-30

 

20170904_175936.jpg

20170910_194023.jpg

20170904_175749.jpg

20170904_175743.jpg

20170910_194020.jpg

20170904_175845.jpg

20170904_175711.jpg

20170910_194022.jpg

20170904_175717.jpg

20170904_175700.jpg

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano

Witaj.

Oprócz serpentynitu widzę łupek drzewiasty. A rośliny to od prawej Cryptocoryna, Microsorium I jakaś Żabienica.

Całość nieźle się prezentuje. Powodzenia.

Opublikowano

Witaj,

zbiorniczek estetycznie wykonany, wystrój (skały, rośliny) to kwestia gustu - jeśli Tobie się podoba to ok ;) Ja bym postarał się ukryć osprzęt - grzałka, rurki, falownik.. trochę to bije po oczach.

 

10 godzin temu, Mirojar napisał:

Tak z Waszą pomocą akwarium stoi od początku sierpnia

Dobór obsady również konsultowałeś na tym forum?

Opublikowano (edytowane)

Też uważam że zbiornik estetyczny ale do słusznych uwag Marcina dodałbym jeszcze

- usunąć całkiem czerwoną cegłę;) moim zdaniem gryzie się zresztą kamieni

- położyć grzałkę po lewej za kamieniami tak po prostu na piasku

- obniżyć zasys wody do kubła tak kilka cm nad piasek - tam są dwie części szczelinowe? jeśli tak to o jedną za dużo.

- podnieść wylot wody tuż pod taflę i skierować skosem na szybę przednią tak by poruszała woda taflą - nie masz teraz natleniania wody.

- znacznie obniżyć falownik bo tuż pod powierzchnią bo tak jest głośny i będzie siorbał i skierować skosem na tło  albo odwrotnie falownik na skos po szybie przedniej a powrót z kubła po skosie na tło. Chodzi o to by w miejscu zasysu wody do biologa był najmniejszy ruch wody bo tam będa się zbierały nieczystości, a woda kręciła się w koło w lewo lub w prawo.

Więcej nie mam uwag:D

powodzenia  w hodowli życzę.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
51 minut temu, deccorativo napisał:

- znacznie obniżyć falownik bo tuż pod powierzchnią bo tak jest głośny i będzie siorbał i skierować skosem na tło  albo odwrotnie falownik na skos po szybie przedniej a powrót z kubła po skosie na tło. Chodzi o to by w miejscu zasysu wody do biologa był najmniejszy ruch wody bo tam będa się zbierały nieczystości, a woda kręciła się w koło w lewo lub w prawo.

Więc falownik powinien być po stronie zasysu, najwolniejszy przepływ wody jest pod najsilniejszymi źródłami prądu w akwarium /tu falownik/.

Opublikowano

  Witam

Dziękuję za sugestie

1 godzinę temu, deccorativo napisał:

- obniżyć zasys wody do kubła tak kilka cm nad piasek - tam są dwie części szczelinowe? jeśli tak to o jedną za dużo.

 

Mam pytanie zgodnie z sugestią mam zredukować zasys wody do jednej rury. Dobrze rozumie połączyć podwójny zasys w jeden. Czy to nie obniży przepustowości kubła.

Ponadto co do falownika czy ma znajdować się po stronie zasysu czy wylotu z kubła

 

Opublikowano
17 minut temu, Mirojar napisał:

Ponadto co do falownika czy ma znajdować się po stronie zasysu czy wylotu z kubła

Powinien być po stronie zasysu i jeżeli ustawisz wylot tak jak sugerował kolega deccorativo na przednio szybę to falownik skieruj na tylnią

Opublikowano (edytowane)

A  - teraz dopiero zauważyłem że po lewej masz dwa zasysy do Unimaxa700 jeden pionowo na takim nożu do gąbki a drugi z kolanem taka buła :Dschowana za rośliną a  powrót chyba masz po prawej tuż przy powierzchni. Myślałem że te kolano to powrót wody do akwarium.

Absolutnie pozostają dwa zasysy ale oba powinny być  nisko nad piaskiem.

Kubeł ma niby  2 pompy  sumarycznie  2250l/h więc na prawdę sika  ok 1600l/h na pusto jak załadowałeś go badziewiastym gruzem ( ten keramzyt) to  nie więcej jak 1400l/h ( możesz unieść powrót i nalać na czas butelkę pet 2l po coli.)

więc każdy zasys ssie jak niemowlę;) czyli tylko po 700l/h

W innym temacie kolega @eljot dał rozwiązanie  - owszem koniecznie dwie rury ssące ale podłączone na jeden kosz ssący z dwu stron i tak 5cm nad piaskiem.

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Witaj @Mirojar!!!

Poza ukryciem sprzętu nic bym już nie zmieniał w ułożeniu wlotów/wylotów z filtracji bo w sumie po co jak nie widać żeby na piasku zalegały tobie jakieś odchody ryb itp...

Jedynie dałbym falownik po tej samej stronie co zasysy kubełka oraz skierował bym go na taflę wody i to wszystko...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.