Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

xport-no3-brick.jpg.97241bd6d50da5061e6d5a41e9a9293f.jpg

 

 

To nie jest biopolimer typu NGBC czy TMBT - to jest naturalna biologiczna denitryfikacja w naszych akwariach.

To coś w kształcie cegły zastępuje 20m 1/4" węża z pompką czyli denitryfikator wężowy.

Tajemnica działania tego denitryfikatora bezpośrednio w natlenionej wodzie w akwarium tkwi w jego składzie oraz ogromnej powierzchni porów tego złoża. 20x większej od typowych ceramik przy zachowaniu przepływu mimo takiej grubości. 

Jeśli Matrix ma 700m2 na litr to ta cegła w 1 litrze ma powierzchnię dla bakterii równą  14000m2 .

Producent cegły zaleca jedną na baniak 3800l :D

Umieszczona więc bezpośrednio na dnie sumpa, czy kaseciaka ale bez wymuszonego przepływu przez nią wody - po prostu sobie leży w płynącej wodzie prowadzi denitryfikację na ogromną skalę , na taką by denitryfikacja  usuwała cały NO3 z akwarium.

Proszę zobaczyć film z tego linku

https://www.marinedepot.com/Brightwell_Aquatics_Xport_NO3_Plate_Bio_Filter_Media-Brightwell_Aquatics-BW01681-FIFMBO-vi.html

http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3_brick.php

Nitryfikacja i denitryfikacja w wodzie słodkiej i słonej to te same bakterie i te same zasady bologiczne , więc jeśli działa w wodzie słonej będzie także działało u nas.:D

Można to kupić na amazonie, ale nie wiem jak z wysyłką do Polski, może i na ebayu jest?.

https://www.amazon.com/Brightwell-Aquatics-XPBRICBIO-Aquarium-Treatments/dp/B01M5E1OJM/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1503471370&sr=8-1-fkmr0&keywords=Xport+NO3+Brick

81TrztzOqjL._SL1500_.thumb.jpg.ab45f3cd79aadd7c2623118d27f58a76.jpg

Firma Brightwell Aquatics  produkuje też złoża do nitryfikacji  czyli usuwania NH3 i NO2 o powierzchni 20x większej niż typowe ceramiki typu Matrix więc odpowiednio 20x mniej można użyć do akwarium.

Występuje też w formie płyty , myślę że ta cegła z podstawkami by i od spodu woda mogła ją opływać odpowiednio docięta piłką do drewna i  umieszczona  na dnie dowolnego  kubła ale poza koszami by woda ją tylko opływała a druga płyta Xpot Bio umieszczona ciasno w koszu czyli z wymuszonym przepływem dla nitryfikacji da "dowolnej wielkości akwarium samograja "  bez podmian i  stale z NH4=0, NO2=0 NO3=0 .

Oczywiście pozostaje rozum akwarysty który podpowiada że jednak warto od czasu do czasu odświeżyć wodę;) by tylko dolewki odparowanej nie doprowadziły do betonowej wody  i być może padania ryb tak jednej na miesiąc.

Także nowy pochłaniacz PO4 firma produkuje.

Nareszcie coś dla mojego kolegi @wojtekr  teraz powinie być usatysfakcjonowany.:D ma sumpa i 1000l wody w systemie więc może pomyśleć nad wrzuceniem cegły do sumpa.:D

 

 

 

  • Lubię to 4
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Witam,

Henryku już kiedyś przyglądnąłem się temu produktowi.

Na facebooku jest profil Brightwell na polskę:

https://www.facebook.com/Brightwell-Aquatics-Poland-Europe-397449170608151/

W Coral House jest wszystko:

https://www.coralhouse.pl/brightwell-aquatics?page=1

 

Rozmawiałem z nimi:

Dziękujemy za wiadomość. Prosimy o kontakt z dystrybutorem Aquaray, email hurt@aquaray.pl
 
Czyli jak aquaray będzie dystrybutorem to pewno Akwarystyczny24 powinien mieć to w ofercie wkrótce.
Edytowane przez eazeo83
  • Lubię to 1
Opublikowano
1 godzinę temu, deccorativo napisał:

Nareszcie coś dla mojego kolegi @wojtekr  teraz powinie być usatysfakcjonowany.:D ma sumpa i 1000l wody w systemie więc może pomyśleć nad wrzuceniem cegły do sumpa.:D

 

@deccorativo, rzeczywiście na pierwszy rzut oka wygląda to całkiem obiecująco, a wręcz idealnie, ale jak wiadomo, nie ma na świecie rzeczy idealnych i nie ma nic za darmo. Czyli trzeba poznać, jakie są negatywne cechy czy skutki pracy tej cegły.

W wolnej chwili poczytam i może nawet skontaktuję się ze sprzedawcą. Byłoby super gdyby mozna było te azotany w naturalny sposób wyeliminować z akwarium. W morzach i oceanach natura sobie z tym radzi bez chemii, więc w końcu ktoś to do musi przenieść na mikro skalę czyli nasze baniaki z dobrym skutkiem. Regeracja purolite też jest na dłuższą metę trochę upierdliwa, szczególnie jak dużo tego trzeba.

Brightwell Aquatics znam z czasów jak prowadziłem akwaria roślinne, uważana jest za dobrą firmę, więc know-how muszą mieć.

Opublikowano (edytowane)

Jak zwykle siła w ludziach z forum - dzięki  @eazeo83  za linki do FB i do dostępnego jak się okazuje w Polsce produktu.

https://www.coralhouse.pl/xport-bio-brick-biological-filtration

Na razie cena powala bo nie ma chyba konkurencji na rynku tego produktu , choć z drugiej strony "Polskie Malawi" wyszło z opłotków nędzy i najtańszego badziewia.

Jak nas stać na skrobak do szyb za 160 zł to czemu na nitryfikator łącznie z denitryfikatorem  nawet do baniaka 3800l za  300 zł też ujdzie.

Nowy narurowiec się narodził .:D

mechanik jak było czyli 2-3 korpusy równolegle ale po pompie  czwórnik  1" - jedną gałęzią prosto do baniaka cały sik , druga z kranikiem do spuszczania i podmianek a na trzeciej  kranik i 100l/h wylewane na tą cegłę tuż nad wodą  - nie trzeba żadnych korpusów. 

Dawno bym to zastosował ale mam poważny problem.

Mam dwa baniaki w których osiągnąłem ten sam efekt końcowy ale za pomocą Purolite i TMBT i nie chcę tego burzyć tylko by wypróbować  naturalną denitryfikację.

Tu liczę na Wojtka jak poczyta i sam się przekona że to taki mikro ocean w cegle:D jak widzisz nie ma nic za darmo - chyba wart 300 zł.

PS

widziałem na filmie jak gościu piłował tą cegłe na pół , a co by było jakby dwu kolegów z baniakami do 1000l kupiło jedną cegłe i przepiłowalo na pół - wyszłoby taniej jak za flliper :D

Edytowane przez deccorativo
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

No to już to widzę w swoim narurowcu który się będzie materializował na dniach :)

Na 200l wody całej cegły nie potrzebuję, mogę się z kimś dogadać.

Edytowane przez shavt
Opublikowano

Wow. Jeżeli działa tak jak na filmiku to rewelacja.

To warto pomyśleć aby jedną taką cegłę brać nawet na cztery duże akwaria

Opublikowano

Panowie,

wynalazek naprawdę godny wypróbowania.

Pamiętajcie o tym że należy go wcześniej aktywować zgodnie z instrukcją, bakteriami.

Mamy jeszcze kilka niewiadomych, choćby potwierdzenie czy przy wysokich siarczanach zadziała. Jest kilka filmików na Youtube gdzie w komentarzach można odczytać, że kilku osobom nie zadziałało, więc coś jest pewno od czegoś zależne. Może przyczyną jest brak cierpliwości. Gdzieś wyczytałem że przy wysokich poziomach No3, start tego wynalazku trwa dłużej. Normalnie po tygodniu wszystko winno działać jak należy.

Ja bardziej analizuje kulki, które wpakować można do korpusów w narurowcu jak ktoś ma bypass, tak jak ja to chyba powinno ruszyć.

Opublikowano
31 minut temu, jaras napisał:

To warto pomyśleć aby jedną taką cegłę brać nawet na cztery duże akwaria

A nawet osiem 450 litrowych powinna obsłużyć.

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, jaras napisał:

To warto pomyśleć aby jedną taką cegłę brać nawet na cztery duże akwaria

Moim zdaniem nie można przesadzić w tym dzieleniu włosa na czworo bo owszem nitryfikację uzyskasz super ale denitryfikacji już nie. Nie będzie strefy nisko-tlenowej  jak dasz kulki albo małe kostki , wszystko z racji za małych wymiarów by mogły powstać strefy nisko-tlenowe. Trzeba pamiętać że najpierw tak na kilka centymetrów w głąb cegły masz natlenienie i nitryfikację a dopiero w samy środku brak tlenu i denitryfikację.

Tak z pól roku temu zacząłem próby z taką "cegłą NO3 dla ubogich" nie znając jeszcze  tego Xport NO3  jak to teraz widzę na filmie to zapewne się także sprawdzi idealnie.

Jak się na filmie widzi jak to chłonie wodę i ile potrafi zatrzymać jej w sobie to cegła dla ubogich też tak robi, więc powinna dać ten sam efekt.

Jedynie w próbach trwałości nie sprawdziłem ale kupiłem taką cegłę w Węgrowie  -  przyjechała wnuczka i dziadkowi pokruszyła cegłę :Dteraz bym kupił taką najdroższą  w koszyku do zamontowania tuż nad wodą pod pokrywą.

08d643064f60a285d43435c2b4cb.thumb.jpg.963a13f7607886142d13e0ab26be8453.jpg

http://allegro.pl/floret-ergonomiczny-gąbka-florystyczna-kwiaty-zywe-i6928024680.html?reco_id=875b79a7-87ec-11e7-8d30-246e96320fe8&ars_rule_id=201

 

Technika uruchomienia jest podobna ale nieco inna. Dlatego w koszyczku bo to się strasznie kruszy jak dotykasz łapami , więc najpierw na dobę w koszyczku wrzucasz to do miednicy z wodą i nie wolno tego przyciskać  by  szybko nabrało wody - musi samo zatonąć wtedy nie pozostanie powietrze wewnątrz cegły.

Potem walisz do tego bakterie nitryfikacyjne i denitryfikacyjne np Prodibio Biodigest  i się moczy następną dobę a potem dopiero wieszasz to nad wodą  w baniaku i kapiesz na to z filtracji tak z 50l/h  i nie wolno więcej.

 

Edytowane przez deccorativo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.