Skocz do zawartości

Naturalna denitryfikacja w akwarium - usuwanie NO3 - Brightwell Aquatics Xport NO3 Brick


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

xport-no3-brick.jpg.97241bd6d50da5061e6d5a41e9a9293f.jpg

 

 

To nie jest biopolimer typu NGBC czy TMBT - to jest naturalna biologiczna denitryfikacja w naszych akwariach.

To coś w kształcie cegły zastępuje 20m 1/4" węża z pompką czyli denitryfikator wężowy.

Tajemnica działania tego denitryfikatora bezpośrednio w natlenionej wodzie w akwarium tkwi w jego składzie oraz ogromnej powierzchni porów tego złoża. 20x większej od typowych ceramik przy zachowaniu przepływu mimo takiej grubości. 

Jeśli Matrix ma 700m2 na litr to ta cegła w 1 litrze ma powierzchnię dla bakterii równą  14000m2 .

Producent cegły zaleca jedną na baniak 3800l :D

Umieszczona więc bezpośrednio na dnie sumpa, czy kaseciaka ale bez wymuszonego przepływu przez nią wody - po prostu sobie leży w płynącej wodzie prowadzi denitryfikację na ogromną skalę , na taką by denitryfikacja  usuwała cały NO3 z akwarium.

Proszę zobaczyć film z tego linku

https://www.marinedepot.com/Brightwell_Aquatics_Xport_NO3_Plate_Bio_Filter_Media-Brightwell_Aquatics-BW01681-FIFMBO-vi.html

http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3_brick.php

Nitryfikacja i denitryfikacja w wodzie słodkiej i słonej to te same bakterie i te same zasady bologiczne , więc jeśli działa w wodzie słonej będzie także działało u nas.:D

Można to kupić na amazonie, ale nie wiem jak z wysyłką do Polski, może i na ebayu jest?.

https://www.amazon.com/Brightwell-Aquatics-XPBRICBIO-Aquarium-Treatments/dp/B01M5E1OJM/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1503471370&sr=8-1-fkmr0&keywords=Xport+NO3+Brick

81TrztzOqjL._SL1500_.thumb.jpg.ab45f3cd79aadd7c2623118d27f58a76.jpg

Firma Brightwell Aquatics  produkuje też złoża do nitryfikacji  czyli usuwania NH3 i NO2 o powierzchni 20x większej niż typowe ceramiki typu Matrix więc odpowiednio 20x mniej można użyć do akwarium.

Występuje też w formie płyty , myślę że ta cegła z podstawkami by i od spodu woda mogła ją opływać odpowiednio docięta piłką do drewna i  umieszczona  na dnie dowolnego  kubła ale poza koszami by woda ją tylko opływała a druga płyta Xpot Bio umieszczona ciasno w koszu czyli z wymuszonym przepływem dla nitryfikacji da "dowolnej wielkości akwarium samograja "  bez podmian i  stale z NH4=0, NO2=0 NO3=0 .

Oczywiście pozostaje rozum akwarysty który podpowiada że jednak warto od czasu do czasu odświeżyć wodę;) by tylko dolewki odparowanej nie doprowadziły do betonowej wody  i być może padania ryb tak jednej na miesiąc.

Także nowy pochłaniacz PO4 firma produkuje.

Nareszcie coś dla mojego kolegi @wojtekr  teraz powinie być usatysfakcjonowany.:D ma sumpa i 1000l wody w systemie więc może pomyśleć nad wrzuceniem cegły do sumpa.:D

 

 

 

  • Lubię to 4
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Henryku już kiedyś przyglądnąłem się temu produktowi.

Na facebooku jest profil Brightwell na polskę:

https://www.facebook.com/Brightwell-Aquatics-Poland-Europe-397449170608151/

W Coral House jest wszystko:

https://www.coralhouse.pl/brightwell-aquatics?page=1

 

Rozmawiałem z nimi:

Dziękujemy za wiadomość. Prosimy o kontakt z dystrybutorem Aquaray, email hurt@aquaray.pl
 
Czyli jak aquaray będzie dystrybutorem to pewno Akwarystyczny24 powinien mieć to w ofercie wkrótce.
Edytowane przez eazeo83
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, deccorativo napisał:

Nareszcie coś dla mojego kolegi @wojtekr  teraz powinie być usatysfakcjonowany.:D ma sumpa i 1000l wody w systemie więc może pomyśleć nad wrzuceniem cegły do sumpa.:D

 

@deccorativo, rzeczywiście na pierwszy rzut oka wygląda to całkiem obiecująco, a wręcz idealnie, ale jak wiadomo, nie ma na świecie rzeczy idealnych i nie ma nic za darmo. Czyli trzeba poznać, jakie są negatywne cechy czy skutki pracy tej cegły.

W wolnej chwili poczytam i może nawet skontaktuję się ze sprzedawcą. Byłoby super gdyby mozna było te azotany w naturalny sposób wyeliminować z akwarium. W morzach i oceanach natura sobie z tym radzi bez chemii, więc w końcu ktoś to do musi przenieść na mikro skalę czyli nasze baniaki z dobrym skutkiem. Regeracja purolite też jest na dłuższą metę trochę upierdliwa, szczególnie jak dużo tego trzeba.

Brightwell Aquatics znam z czasów jak prowadziłem akwaria roślinne, uważana jest za dobrą firmę, więc know-how muszą mieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle siła w ludziach z forum - dzięki  @eazeo83  za linki do FB i do dostępnego jak się okazuje w Polsce produktu.

https://www.coralhouse.pl/xport-bio-brick-biological-filtration

Na razie cena powala bo nie ma chyba konkurencji na rynku tego produktu , choć z drugiej strony "Polskie Malawi" wyszło z opłotków nędzy i najtańszego badziewia.

Jak nas stać na skrobak do szyb za 160 zł to czemu na nitryfikator łącznie z denitryfikatorem  nawet do baniaka 3800l za  300 zł też ujdzie.

Nowy narurowiec się narodził .:D

mechanik jak było czyli 2-3 korpusy równolegle ale po pompie  czwórnik  1" - jedną gałęzią prosto do baniaka cały sik , druga z kranikiem do spuszczania i podmianek a na trzeciej  kranik i 100l/h wylewane na tą cegłę tuż nad wodą  - nie trzeba żadnych korpusów. 

Dawno bym to zastosował ale mam poważny problem.

Mam dwa baniaki w których osiągnąłem ten sam efekt końcowy ale za pomocą Purolite i TMBT i nie chcę tego burzyć tylko by wypróbować  naturalną denitryfikację.

Tu liczę na Wojtka jak poczyta i sam się przekona że to taki mikro ocean w cegle:D jak widzisz nie ma nic za darmo - chyba wart 300 zł.

PS

widziałem na filmie jak gościu piłował tą cegłe na pół , a co by było jakby dwu kolegów z baniakami do 1000l kupiło jedną cegłe i przepiłowalo na pół - wyszłoby taniej jak za flliper :D

Edytowane przez deccorativo
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

wynalazek naprawdę godny wypróbowania.

Pamiętajcie o tym że należy go wcześniej aktywować zgodnie z instrukcją, bakteriami.

Mamy jeszcze kilka niewiadomych, choćby potwierdzenie czy przy wysokich siarczanach zadziała. Jest kilka filmików na Youtube gdzie w komentarzach można odczytać, że kilku osobom nie zadziałało, więc coś jest pewno od czegoś zależne. Może przyczyną jest brak cierpliwości. Gdzieś wyczytałem że przy wysokich poziomach No3, start tego wynalazku trwa dłużej. Normalnie po tygodniu wszystko winno działać jak należy.

Ja bardziej analizuje kulki, które wpakować można do korpusów w narurowcu jak ktoś ma bypass, tak jak ja to chyba powinno ruszyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jaras napisał:

To warto pomyśleć aby jedną taką cegłę brać nawet na cztery duże akwaria

Moim zdaniem nie można przesadzić w tym dzieleniu włosa na czworo bo owszem nitryfikację uzyskasz super ale denitryfikacji już nie. Nie będzie strefy nisko-tlenowej  jak dasz kulki albo małe kostki , wszystko z racji za małych wymiarów by mogły powstać strefy nisko-tlenowe. Trzeba pamiętać że najpierw tak na kilka centymetrów w głąb cegły masz natlenienie i nitryfikację a dopiero w samy środku brak tlenu i denitryfikację.

Tak z pól roku temu zacząłem próby z taką "cegłą NO3 dla ubogich" nie znając jeszcze  tego Xport NO3  jak to teraz widzę na filmie to zapewne się także sprawdzi idealnie.

Jak się na filmie widzi jak to chłonie wodę i ile potrafi zatrzymać jej w sobie to cegła dla ubogich też tak robi, więc powinna dać ten sam efekt.

Jedynie w próbach trwałości nie sprawdziłem ale kupiłem taką cegłę w Węgrowie  -  przyjechała wnuczka i dziadkowi pokruszyła cegłę :Dteraz bym kupił taką najdroższą  w koszyku do zamontowania tuż nad wodą pod pokrywą.

08d643064f60a285d43435c2b4cb.thumb.jpg.963a13f7607886142d13e0ab26be8453.jpg

http://allegro.pl/floret-ergonomiczny-gąbka-florystyczna-kwiaty-zywe-i6928024680.html?reco_id=875b79a7-87ec-11e7-8d30-246e96320fe8&ars_rule_id=201

 

Technika uruchomienia jest podobna ale nieco inna. Dlatego w koszyczku bo to się strasznie kruszy jak dotykasz łapami , więc najpierw na dobę w koszyczku wrzucasz to do miednicy z wodą i nie wolno tego przyciskać  by  szybko nabrało wody - musi samo zatonąć wtedy nie pozostanie powietrze wewnątrz cegły.

Potem walisz do tego bakterie nitryfikacyjne i denitryfikacyjne np Prodibio Biodigest  i się moczy następną dobę a potem dopiero wieszasz to nad wodą  w baniaku i kapiesz na to z filtracji tak z 50l/h  i nie wolno więcej.

 

Edytowane przez deccorativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.