Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeśli wodę masz z Lublina to w zależności od ujęcia a jest ich tam 8 masz NO3 od 2 do 14 ppm w kranie - dobrze by wiedzieć z którego ujęcia masz wodę.

To ważne do budowy ustrojstwa. Wszystkie ujęcia są silnie chlorowane więc odpada lanie wody prosto z kranu do baniaka.

Reszta parametrów - miodzik dla Malawi.

Nie bardzo rozumiem dlaczego po zastosowaniu NGBC  zrezygnowałeś z kranówy i wlewasz raz na miesiąc naparstek :cry:wody RO ledwo uzupełniając odparowaną.

Dlaczego tak ało to rozumiem - taką wydajność ma twoja instalacja RO ale pytam po co ta RO zamiast kranówa po węglu?

Trzeba se jasno i otwarcie powiedzieć - nie robiłeś podmian wody  przez wiele miesięcy, na dodatek nie kontrolując parametrów.

Zauważ że odparowuje czysta woda destylowana i taką czystą wodą RO bez soli powinieneś te odparowanie dolewać. Ty za każdym razem dawałeś sole więc zapewne pH ,KH i GH masz pod sufit. Nie jest to powód do zgonów ale dobrze też nie jest.

 

 

 

Opublikowano
5 godzin temu, deccorativo napisał:

Wszystkie ujęcia są silnie chlorowane więc odpada lanie wody prosto z kranu do baniaka.

to jak to zrobić?? (wiem ze najpierw mam zrobić testy ale chciałbym wiedzieć...)

 

5 godzin temu, deccorativo napisał:

Dlaczego tak ało to rozumiem - taką wydajność ma twoja instalacja RO ale pytam po co ta RO zamiast kranówa po węglu?

co znaczy po węglu?

coś mi świta ze na te dwa pytania będzie jedna odpowiedz... 

 

Opublikowano (edytowane)

Wodę lejesz przez filtr węglowy. Możesz wykorzystać tzw. Odpad z RO. 

Poza wodą zastanów się nad wystrojem teraz mam takie skjarzenie- cmentarzysko. Jakieś to Twoje akwarium jest smutne i bez życia ( nie chodzi o brak ryb).

Edytowane przez suricade
Opublikowano
14 godzin temu, Dziubek napisał:

to jak to zrobić?? (wiem ze najpierw mam zrobić testy ale chciałbym wiedzieć...)

 

co znaczy po węglu?

coś mi świta ze na te dwa pytania będzie jedna odpowiedz... 

 

@Dziubek stosowanie wody RO + Buffer + Sole mineralizujące wymaga od akwarysty pewnej podstawowej wiedzy nie tylko z zakresu hodowli ryb z naszego biotopu ale i świadomości reakcji chemicznych oraz stałej konieczności kontroli tego testami kropelkowymi i to określonych dwu firm.

Chyba masz świadomość że nic z tych spraw nie masz opanowane.;)

Nie wiem kto cię namówił  do tego RO  ale mój kolega @kerad który regularnie się ze mną kontaktuje telefonicznie przyznał że do zakupu instalacji RO dla Malawi zachęcił go film AkwaŁobuza na YT.

Ja ci na razie odradzam tą RO do czasu aż czytając tematy z tego forum nie opanujesz podstawowej wiedzy akwarystycznej.

Zatem radzę powrócić do tradycyjnej akwarystyki czyli

- woda kranowa nalewana wężykiem 3/8" od osmozy poprzez ustrojstwo ( przeczytać uważnie ten temat i zmierzyć NO3 w kranie zanim zbudujesz to

http://forum.klub-malawi.pl/topic/16969-ustrojstwo-do-nalewania-kranówy-dwa-zestawy/

wszystkie parametry twojej kranówy są OK dla Malawi bez soli i wody RO.

- jak to zbudujesz to robisz dwie podmiany wody w akwarium każda po 50% w odstępie 2 dni ( bo są tam jeszcze ryby) jak nie ma ryb to jedna 90%

- potem z rybami co tydzień podmianka zawsze przez ustrojstwo 20 % wody.

- potem zajmiemy się twoim kaseciakiem - masz tam pompę Jebao DCT albo AC  3000-4000l/h - przy tym układzie kaseciaka nie możesz pracować nawet na połowie siku jaki ta pompa daje.

- wyjmujesz NGBC i robisz fotkę jak on wygląda a potem go płuczesz wodą RO albo tą z baniaka.

- wyjmujesz na stałe dwie gąbki tapicerskie bo ne są za gęste do Malawi .

- w całej komorze pompy robisz ruszt z siatki na krety na wysokość przelotów dolnych

- na tą siatkę przekładasz z obu kieszeni całą ceramikę na to kładziesz NGBC na to gąbka ale taka rzadka ppi10-20 i na tym stawiasz dopiero pompę.

- dajesz pompę na full i wtedy zobaczysz ile syfu masz pochowane w tym akwarium.

- zdecyduj czy pozostajesz przy Tanganice czy oddajesz ryby a wchodzisz w Malawi - razem się nie da i  tu nie znajdziesz poklasku dla takiej wersji.

Poprawiłem link - marek_z_81

 

 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, deccorativo napisał:

PS co znowu pop... ono że nie mogę wstawić linki do tematu??? da się to poprawić - chciałem wstawić temat o ustrojstwie

..chciałem Henryk wrzucić za  Ciebie ale też nie mogę. Zaraz dam znać Markowi.

Edytowane przez AndrzejWalb
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Henryku jeżeli już jest filtr RO to ma wkład węglowy. Zakładając, że NO 3 jest na dobrym poziomie wystarczy przepuścić wodę z kranu przez filtr RO z odłączoną membraną - jest to dokładnie to samo co "ustrojstwo". Chyba dobrze myślę ?

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, deccorativo napisał:

Chyba masz świadomość że nic z tych spraw nie masz opanowane.;)

No, mam :/

3 godziny temu, deccorativo napisał:

Nie wiem kto cię namówił  do tego RO 

Jak to kto ... Ty , przynajmniej częściowo :) i sprawdzało się elegancko, aż do czerwca zeszłego roku jak przyszła burza i nie było prądu przez kilka dni... (Nie było mnie wtedy, ale i tak pewnie nic bym nie poradził) . W każdym razie jak wróciłem pojawiły się pierwsze trupy cyprichomisów... I tak do tej pory znikła prawie całą obsada... 

 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

Ja ci na razie odradzam tą RO do czasu aż czytając tematy z tego forum nie opanujesz podstawowej wiedzy akwarystycznej.

Ok 

 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

potem zajmiemy się twoim kaseciakiem - masz tam pompę Jebao DCT albo AC  3000-4000l/h - przy tym układzie kaseciaka nie możesz pracować nawet na połowie siku jaki ta pompa daje.

Jebao dtc 3000 i daje radę nawet na maxa ... Kwestia oporów na wylocie...

3 godziny temu, deccorativo napisał:

wyjmujesz NGBC i robisz fotkę jak on wygląda a potem go płuczesz wodą RO albo tą z baniaka.

Chętnie z tego zrezygnuje ... I tak się skończyło...

 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

wyjmujesz na stałe dwie gąbki tapicerskie bo ne są za gęste do Malawi .

Już dawno je wyjąłem, jak były to musiałem je wymieniać co chyba mać 2 tygodnie...

 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

zdecyduj czy pozostajesz przy Tanganice czy oddajesz ryby a wchodzisz w Malawi - razem się nie da i  tu nie znajdziesz poklasku dla takiej wersji.

Malawi

 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

PS co znowu pop... ono że nie mogę wstawić linki do tematu??? da się to poprawić - chciałem wstawić temat o ustrojstwie

Widzę to ale w wiadomości która mi przyszła na maila...

Opublikowano

Szkoda, że tyle czasu musiało upłunąć, zanim zdecydowałeś się cokolwiek z tym zrobić. Zareagowałeś jednak i to się liczy. 

Jakiekolwiek zabawy z RO itp. wymagają stałego kontrolowania parametrów wody i o tym już wiesz. Woda zostaje kompletnie wyjałowiona, a Twoim zadaniem było wzbogacić ją ponownie o minerały, podnieść przy okazji Ph, KH i GH.

Zaczynając przygodę z jakimkolwiek biotopem na wstępie sprawdzasz te podstawowe parametry w wodzie z kranu i wiesz, czy musisz przygotować tą wodę dla Twoich przyszłych ryb, czy nie. O tym też już pewnie wiesz, jeśli czytałeś podstawy. 

Zdecydowałeś się na Malawi, więc sprzedaj to RO komuś, kto ma biotop SA, zrób sobie filtr węglowy do podmian. Jeśli to złoże się skończyło i jest skupiskiem toksyn, to zmień to na zwykłą ceramikę, lawę wulkaniczną lub nawet zmywaki jeśli masz gdzieś w kuchni. Czeka cię jeszcze porządna podmiana wody, ale zanim za to się zabierzesz, oddaj ryby w dobre ręce i zrób podstawowe testy, bo bez tego to też już zdałeś sobie sprawę, że ani rusz. Jeśli to akwarium będzie "proste", bez zabawy w laboratorium i eksperymentowanie, to będziesz te parametry sprawdzał na początku przed i po podmianie. Potem wyrobisz sobie rutynkę i będziesz mógł sprawdzać wyrywkowo, np. przy większym sprzątaniu, czy jakimkolwiek niepewnym zachowaniu ryb. Zaoszczędzisz pieniądze i czas. 

Na razie nie robimy nic, tylko czekamy na testy, żeby wiedzieć co tam zmaistrowałeś. 

Opublikowano (edytowane)

testy zrobione:

KH 15 kropli

GH ... dwa razy robiłem i kolor bez zmian nawet do 40 kropli... test zepsuty albo tak wysoki GH??

pH pośrodku 8,6 a 8,8 czyli 8,7

NO2 pośrodku 0,025-0,05 czyli 0,038

NO3 - 0,5 a 1 czyli 0,7 

NO3 w kranie około 0,6

Edytowane przez Dziubek

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.