Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W takim razie prosze o przeniesienie.

Pytanie na początek to sprawa tła.  Jak sugerował

Dnia Thursday, January 26, 2017 o 11:16, pozner napisał:

 

Ja odniosę się tylko do tego. Stałe tło utrudni obsługę akwarium. Będziesz musiał opierać się tylko na tym, co widzisz od góry. Od przodu nic nie będziesz mógł przecież zrobić. Jakoś tego nie widzę. Tło umieszczone za akwarium pozwoli na jego demontaż w czasie prac w akwarium. No, ale może się mylę.

chciałbym zrobić tło z mozliwością demontażu. Raczej  pomysł z kamieniem odpada z racji ciężaru. Pozostaje chyba tylko spienione pvc, tylko czy ktoś montował je za akwarium? Bo z tego co widziałem to wszyscy kleją w środku. Nie będzie efektu lustra przy montażu na zewnątrz?

Opublikowano
8 minut temu, patec napisał:

W takim razie prosze o przeniesienie.

Pytanie na początek to sprawa tła.  Jak sugerował

chciałbym zrobić tło z mozliwością demontażu. Raczej  pomysł z kamieniem odpada z racji ciężaru. Pozostaje chyba tylko spienione pvc, tylko czy ktoś montował je za akwarium? Bo z tego co widziałem to wszyscy kleją w środku. Nie będzie efektu lustra przy montażu na zewnątrz?


Prawdę powiedziawszy nie zdarzyło mi się prowadzić prac pielęgnacyjnych tak abym musiał patrzeć w tym czasie przez front akwarium do środka, przeważnie robię wszystko na podeściku, wyjmuję gąbkę z kaseciaka, potem ją wsuwam ponownie, wąż wkładam od góry w rogu akwarium, też nie patrzę od frontu gdzie on dokładnie się znajduje, mniej więcej wiem ile go zanurzyć. To samo tyczy się dolewania wody, montuję wąż i dolewam :).

Czasem kawałkiem rury pcv wzruszę piasek pomiędzy kamieniami - też od góry i też nie patrząc przez front.

Jedynie przy czyszczeniu szyb patrzę na to co robię, ale to ze względu na to, że czyszczę zmywakiem kuchennym. Kolega @patec nie będzie miał żadnej możliwości czyścić szyby frontowej gąbeczką, będzie zdany na czyścik magnetyczny, więc także nie widzę sensu odsłaniania tylnej szyby ruchomym tłem.

Ja bym normalnie przykleił tło z pcv w środku i po sprawie, jak dasz na zewnątrz to będzie lustro.

Opublikowano

To lipa jak będzie lustro. Czyli tło idzie do środka, tylko teraz decyzja czy pcv czy ten sam kamień co obudowane akwarium. Trochę mi go zostało akurat na tło (chyba, że specjalnie było zakupione więcej, nie pamietam:) ). Jakby był kamień to by ładnie współgrało, tylko czym kleić i do czego. Dodatkowo martwi mnie klej, którym posklejane są fabrycznie te łupki w większe kawałki. Trzeba by było to chyba wyczyścić.

Opublikowano

Uważaj żeby ten klej się nie rozpuścił i nie narobił szkody w takim pięknym baniaku. Jeśli jednak potestujesz albo dowiesz się od producenta co to za franca, i czy reaguje z wodą, to jeśli Twój gust podpowiada, że będzie to ze sobą grało i buczało to zrób w ten sposób.

Kup i przyklej Soudalem pcv do szyby, po czym do pcv klej kamień też Soudalem. W razie czego Soudal nie trzyma na tyle mocno żeby potem tego nie rozebrać.
A czy możesz pokazać zbliżenie tego łupka jak wygląda jeden kafel ?

Opublikowano (edytowane)

Wygląda w ten sposób

 https://www.ekspercilazienek.pl/img/imagecache/23001-24000/product-media/ea866d573dd9fe0a65f1ab2800bf0f0e85909ecc/Kamien-naturalny-Grey-Stones-63248-340x192.jpg

Chyba jednak bardziej jestem za pcv. Obawiam się, że kamień może i fajnie będzie wyglądał, ale ze względu na jego cegiełowatość będzie mało naturalny.

A tak wygląda na żywo:

przód

004.thumb.jpg.1eb1067b9dc198f9b2b2974af6949601.jpg

tył z wystającym klejem

005.thumb.jpg.45d4a7c402bd82cdaa19a4d4f3515a19.jpg

Edytowane przez patec
Dodanie zdjęć na żywo
Opublikowano

Nie chciałem pochopnie ingerować w Twój gust :) ale skoro sam masz pewne obiekcje to dodam swoje dwa grosze...

Nie rób tego kamienia w środku :) Jeśli jesteś spryciarz i masz troszku czasu, poszukaj może łupka filitowego w dużych bryłach, też wyjdzie czarne tło ale bardziej naturalne, tylko wtedy ładnie by wyglądały także kamienie z tego materiału, a tu już nie wiem czy nie zaburzam Twojej koncepcji na dekorację. 
Najbardziej neutralny i najbardziej wygodny a zarazem technicznie poprawny (cyrkulacja) jest sposób na tło z wklejonego PCV na tylnej szybie.
Jeśli ładnie zagrasz światłem to uzyskasz efekt taki jak w moim Sauloskarium 

 

Opublikowano

Również jestem tego samego zdania że najlepszym rozwiązaniem będzie spienione PCV jako tło...

Kamienie z fotki nie wyglądają za ciekawie i są mało naturalnie...

A z czarnym tłem jest taki plus że dopasujesz do niego każdy rodzaj kamienia ;) 

Opublikowano

Dzięki Wam, pierwsza decyzja podjęta, będzie tło z pcv. Nie mogę tylko znaleźć jak grube kupujecie.

Godzinę temu, Pleziorro napisał:

a tu już nie wiem czy nie zaburzam Twojej koncepcji na dekorację. 

Co do kamieni oczywiście dwie opcje, na początku myślałem o serpentynicie, ale niedawno wpadł mi do głowy pomysł na kamień polny w róźnych kolorach. Druga opcja będzie jaśniejsza, bardziej kontrastująca do obudowy całego akwa.

Decyzja jaki kamień uzależniona też będzie od tego czy będzie mbuna czy non-mbuna. Jeśli non-mbuna to raczej serpentynit. Muszę żonie ryby pokazać czy będą jej pasować, bo przede wszystkim ma być ładnie i kolorowo.

Piasek ma być kreisel 099 (swoją drogą ile potrzeba do 720-stki?)

Podoba mi się malawi z roślinami także chiałbym też mieć jakiegoś ładnego nurzańca.

Ehh, tak dużo pytań tak mało odpowiedzi... :)

Opublikowano

Jeżeli chodzi o tło imitujące głębię to ja za to zamiast czarnego spienionego pcv do środka bardziej polecam okleić szybę czarną folią samoprzylepną (np. oracle) z zewnątrz. Miałem obydwa rozwiązania i folia daje o wiele większą głębię czerni- pcv jest przy niej lekko szarawe, a poza tym jest dużo tańsza. Entuzjaści pcv twierdzą, że zapobiega efektowi lustra- jednak ja nie zauważyłem żadnej różnicy w tym temacie- odbija tak samojak i folia.

Jeżeli masz nieco zdolności plastycznych to fajnym rozwiązaniem jest stworzenie własnego tła na bazie styropianu, pianki poliuratenowej, bądź styroduru pokrytego lub nie zaprawą wodoodporną cx5, albo cr65 i pomalowanego farbami akrylowymi metodą suchego pędzla. Można uzyskać efekt nie gorszy niż drogie tła sklepowe- chociaż, żeby ktoś przebił aquadecor, czy BTN, to jeszcze nie widziałem. Te mają z kolei inny mały minus- kosztują więcej niż dajesz za szkło.

Ja bynajmniej póki nie dorobię się większego zbiornika (a mam taki jak Twój), stawiam na folię- nie zabiera cennego miejsca, tło strukturalne zawsze szybciej się znudzi, a czarne jednolite jest uniwersalne, ponadczasowe i najlepiej podkreśla kolory ryb ;)

Życzę owocnego aranżowania swojego akwarium ;)

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.