Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Najnowsze informacje nie są zbyt optymistyczne. Zaczynając od "długiego weekendu" zeszły mi 3 Lethrinopsy. Najpierw znalazłem trupka jak wróciłem w poniedziałek z wyjazdu. Dwie kolejne sztuki w ciągu tego tygodnia. Nie jestem w stanie powiedzieć co się stało bo nie miały objawów żadnej choroby, ani śladów po pobiciach. Inne ryby są zdrowe i na razie nic się nie dzieje. Podawałem dwa razy w tygodniu Spirulinę, na ten moment ją odstawiłem i zobaczę, czy coś się będzie działo na samej mięsnej diecie. Układy jakie się klarują to 2+4 Copadichromis, czyli tak jak chciałem i 1+2 Lethrinops (odpukać żeby już się nic nie zmieniło).

  • Smutny 1
Opublikowano

Kurde przykra informacja, oby dalej było wszystko w porządku.

Trzymamy kciuki i czekamy na kolejne, oby dobre informację z życia w Twoim baniaku.

Opublikowano

Na razie 3 pozostałe Lethrinopsy zostały przeniesione do szpitala i kąpią się w metronidazolu i bactoforte s. Nic więcej na razie nie mogę zrobić. Zobaczymy, czy ta kuracja przyniesie porządane efekty, liczę, że tak. Copadichromisy na razie w porządku, widać mniej się stresują nowym domem.

  • MatiK zmienił(a) tytuł na Nowe życie u MatiKa (120x50x50)
Opublikowano

Przykre... Lethrinopsy delikatne są. Jak demasoni wśród mbuna, czy lichnochromisy wśród predatorów- często ludziom padają z niewiadomych przyczyn.

Opublikowano

Najprawdopodobniej te przyczyny to nie wykryty na czas bloat. Ryby nie przechodzą dobrze procesu aklimatyzacji i zaczynają się problemy, tak jak u mnie. Przez pierwsze 3 tygodnie wszystko było super, zaczęło się niestety jak wyjechałem na 3 dni i nie miałem szans zareagować na zmiany w zachowaniu ryb... Potem już było za późno, a i niestety chyba popełniłem błąd przy dawkowaniu leków co biedakom na pewno nie pomogło... Na szczęście nie wszystkie Lethrinopsy są tak delikatne i nie wykluczam, że znajdzie się u mnie inny przedstawiciel tego gatunku. Na razie mam trochę wydatków, ale jak coś się uda odłożyć to będę myślał z ojcem chrzestnym wszystkich moich akwarystycznych pomysłów (@harisimi) nad ulokowaniem współlokatorów dla Copadichromisów.

A skoro już przy Copadichromisach jesteśmy to zauważyłem, że od dwóch dni wybarwia się samiec Beta, więc tutaj układa się jak na razie wszystko idealnie - układ 2+4.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Przykra wiadomość, niestety u mnie pierwsze podejście do Lethrinopsów, też skończyło się podobnie jak u Ciebie.

Przy drugim na razie wszystko jest ok

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

Ryby rosną, rośliny rosną (nawet kilka przybyło) więc może czas coś skrobnąć...

W ekipie jednogatunkowej samiec alfa do gentlemanów nie należy delikatnie mówiąc. Wykopał sobie pod tylną ścianą akwarium lej, dokładnie w połowie długości zbiornika i generalnie sobie tam przy nim pływa od czasu do czasu coś podkopując i wypływając w toń. Akwarium jest bezapelacyjnie jego i kiedy jakaś ryba wychyli się ze swojego schronienia, jakim są rośliny, od razu przeganiana jest z powrotem. Jak mu się zachce do pań, to jest mało delikatny i dość natarczywy, widać też już ślady po przepychankach z drugim samcem, panowie są lekko poobgryzani, ale samiec beta trzyma się przeważnie z dziewczynami i poza nielicznymi fragmentami dnia, czas spędza raczej w cieniu kryptokoryny. Zastanawiam się nad dołożeniem jakiegoś towarzystwa, które wygoniłoby Copadichromisy w toń akwarium i przestawi jakoś hierarchię powodując, że ryby zaczną swobodniej pływać po akwarium nie tylko podczas karmienia. Postaram się dodać jakieś zdjęcia w tzw. wolnej chwili ;) 

Edytowane przez MatiK
  • Lubię to 3
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.