Jump to content

Jak to jest z HQI czyli ile lamp do 200cm akwa


Recommended Posts

Posted

Witam


Pod koniec lutego zaczynam stawianie nowego zbiornika. Nie znam jeszcze do końca jego wymiarów, gdyż wciąż się nie mogę zdecydować.

Na pewno będzie mieć 200cm szerokości. Co do pozostałych wymiarów to jak na razie myslę o 60cm głębokości i 70cm wysokości. Ale to jeszcze nic pewnego.


I teraz tak. Nie mogę sie zdecydować na oświetlenie. Moje wątpliwości i pytania:

- czy 3x70W wystarczy by oświetlić taki zbiornik

- do jakiej wysokości akwa rozsądne są t5.

- na jaką minimalną odległość powinienem ustawić lampe hqi od lustra wody (przy 70W i 150W). Jest to dla mnie bardzo ważne, gdyż za T5 przemawia kwestia pokrywy... HQI też musiałbym jakoś zabudować...

- które obudowy są stosunkowo płaskie... (dotyczy kwestii j/w).


To na razie tyle.. ale pewnie zaraz coś mi się przypomni to będę pisać...

Posted

Na pewno będzie mieć 200cm szerokości. Co do pozostałych wymiarów to jak na razie myslę o 60cm głębokości i 70cm wysokości. Ale to jeszcze nic pewnego.


200 cm to ono może mieć długości to nie jest tak że stoisz przed akwa i jest ono na .... szerokie, ono jest na.. długie :) , tak samo głębokość i wysokość oznacza praktycznie to samo, ja to co napisałes powyżej to rozumiem że akwa będzie :

długie na 200 cm szerokie na 60cm i wysokie/głebokie na 70 cm



- czy 3x70W wystarczy by oświetlić taki zbiornik

- na jaką minimalną odległość powinienem ustawić lampe hqi od lustra wody ..... HQI też musiałbym jakoś zabudować...

- które obudowy są stosunkowo płaskie... (dotyczy kwestii j/w).



jeżeli faktycznie ma być wysokie/głębokie na 70 cm troche światła potrezba, z tym że na dwóch metrach to bym dał chyba dwie oprawy a nie trzy ale po 150W, ja z HQI zmieściłem się w 30 cm wolenj przestrzeni nad akwa z tym że wtedy wystepuje pewien problem z rosproszeniem świetła dlatego mam HQI ustawione tak że lapa zamontowana po lewej sieci pod katem w prawą strone a lampa po prawej śieci bardziej na lewo.

Ja stosuje obudowy przemysłowe, ale już nie pamietam producenta, maja one 9 cm grubości.

Posted

mars: heh no w sumie... ;D Wczraj za półką latałem i za blatami i faktycznie zamotałem z tymi wymiarami... ;D Chociaż dla mnie "głębokość" nie oznacza wysokości akwa tylk oszerokość w Twoim rozumieniu... nie ważne. Wstepnie akwa ma mieć 200x60x70h.


Ogólnie chciałbym byście mi doradzili... wiadomo, że po podłodze rozmiar czym większy tym lepiej.. ale co z wysokością? Ogólnie panuje opinia ze Malawi powinno być niewysokie... Ale 2 metrowy baniak z taką wysokością musiałby wyglądać bosko... no i gdybym w przyszłośći myślał o naleśnikach a nie pyszczakach.. proszę napiszcie swoje zdanie na ten temat.


mars: rozumiem, że obudowa ma u ciebie około 20cm i jest z 10cm od lustra wody? Nie gotuje to wody? Oczywiście szyba musi leżeć na wzmocnieniach?

Posted

IMHO 2x 150W Ci starczy, ale nie wiem czy w takim kloszu jak my mamy to da radę zawiesić 20cm od lustra wody...


inną rzeczą jest ta wysokość... imho nie potrzeba Ci tyle - wiem, że będziesz się przeprowadzał długo czy niedługo ale będziesz i że nie jest to końcowe akwa :lol:

ja bym brał 200x60x60h max - jak dla pyszczaków to raczej pewnie i tyle nie zajmą, a i łatwiej przeprowadzić się z tym, no i do dysków Ci pewnie też wystarczy :P

Posted

1. .... faktycznie zamotałem z tymi wymiarami... ;D Chociaż dla mnie "głębokość" nie oznacza wysokości akwa tylk oszerokość w Twoim rozumieniu... nie ważne.


2. .. ale co z wysokością? Ogólnie panuje opinia ze Malawi powinno być niewysokie... Ale 2 metrowy baniak z taką wysokością musiałby wyglądać bosko...


3. mars: rozumiem, że obudowa ma u ciebie około 20cm i jest z 10cm od lustra wody? Nie gotuje to wody? Oczywiście szyba musi leżeć na wzmocnieniach?



1. ważne nie ważne, chodzi o to aby uniknąc nieporozumień, ja podałem nazwijmy to obowiązująca nomenklaturę :wink::D


2. moje akwa jest wysokie na 64 cm i nie narzekam, jak dla mnie 70 może być, zawsze wiecej wody a od przybytku głowa nie boli, inna sprawa ze wysokość jest mniej ważna przy mbunie która lubi sie trzymac podłoża, skał, ale kto wiec co będzie w przyszłości i nie mam tu na myśli naleśników tylko np non-mbuna która nawet Ci te 70 cm zagospodaruje, inna sprawa że przy tej wysokości zrobienie czegokolwiek w akwa zwłaszzca przy tylnej szybie w okolicach dna zaczyna być kłopotliwe bo ręce zaczynają się robic przykrótkie


3. W tym punkcie się nie zrozukieliśmy, więc napiszę jeszcze raz dokładniej, ja nie mam pokrywy, u mnie akwa stoi jakby w regale, tzn nad akwa są półki i coś a'la pawlacz a przestrzeń pomiędzy akwa a pierwszą półką/spodem pawlacza jest od frontu zamykana długimi dwuskrzydłowymi drzwiczkami [boki są zamkniete na stałe bo szafka pod spodem jest z tym pawlaczem połaczona płytą]

Więc jak otworzysz te drzwiczki to pomiedzy górą akwa a spodem tego pawlacza jest dokładnie 34 cm wolnej przestrzeni jesli chodzi o wysokość[przed chwila specjalnie mierzyłem :wink: ] w tej wolnej przestrzeni mam zamontowane HQI które jak pisałem sa gróbe na 9 cm ale sa pne zamontowane pod pewnym katem w stosynku do lustra wody aby lepiej rozproszyć swiatło i tak górna część leflektora od HQI jest 26 cm nad akwa a dolna część leflektora 16 cm nad akwa.

co do grzania to HQI grzeje tak czy siak, ja u siebie nie stosuje grzałek wcale nawet zimą a w lato jestem zmuszony odpalić chłodzenie

Posted

Przeczytalem cala dyskusje i ja do oswietlenia takiego zbiornika dalbym spokojnie 2x70. Robilem juz proby w swoim akwarium, w poprzednim o dlugosci 150cm swiecila tylko jedna 70, i w opinii sporej liczy osbo w zupelnosci to wystarczalo. Oczywiscie duzo zalezy od wysokosci na jakiej umieszcza sie lampe, z reguly jest to okolo 40cm. Przy niskim zawieszeniu lampy korzystniejsza bylaby chyba 70, ze wzgledu na teoretycznie mniejsza ilosc wydalanego ciepla i przede wszystkim mozliwosc zainstalowania bez przerobek w normalnej 500W obudowie dostepnej w wiekszosc marketow budowlanych.

Posted
ja bym brał 200x60x60h max - jak dla pyszczaków to raczej pewnie i tyle nie zajmą, a i łatwiej przeprowadzić się z tym, no i do dysków Ci pewnie też wystarczy :P

A skąd te domysłu że nie zajma ?ja mam 200x60x60 i pływają po całej wysokości. pewnie jak by było i metr wysokie to też by pływały.

A co z przeprowadzka to współczuję juz i z 200x60x60 toż to już niezła waga no i nieporęczna do manewrowania przy przeprowadzce.


Co do HQI też mam tylko dwie lampy i w całości oświetlaja cały zbiornik

Posted

No dobra... makok... Przekonałeś mnie... Nie będe świrował i tak jak napisałeś... to jest akwa przejściowe... postanowone że będzie 150x60x60.


I teraz moje pytania. Znowu wracamy do kwestii HQI... Mam problem z decyzją czy t5 czy hqi. Bo z jednej strony super światełko ale brak pokrywy. Z drugiej śliczna pokrywa ale jarzeniówki.... ehh...


Czego szukam:

Rrozwiązania umożliwiającego zamontowanie HQi najlepiej 2x70W (do 150cm optymalne? Czy lepiej 1x150?) w obudowie lub ewentualnie takiej obudowy (gotowa lub do zamówienia gdzieś) która uniemożliwi mi dostawanie się światła na zewnątrz akwa.


Nie chce poświaty światła poza akwarium....


Jak sprawują się tego typu kwestie?:


http://www.sklepmalawi.pl/index.php?d=produkt&id=1048


Czy światło z nich będzie na cały pokój? Troche drogie... ale ładne ;D



P.S: Jak możecie to podrzućcie linki do rozwiązań, gdzie ktoś ma HQi i je jakoś sobie zabudował...

Posted

masz...


http://www.allegro.pl/item294069504_super_lampa_hqi_2x150_wat.html


ja jestem zwolennikiem hqi... chociaż po pewnym czasie używania otwartego bym je zabudował... razi w pokoju - może 2x70W nisko nie będzie tak jak moje, ale ja moim gwarantuję wzrost hydroponiki... ogólnie skłaniam się ku rozwiązaniu cezarixa... bardzo fajnie, poręcznie i z głową... na nowe akwa pójdzie kopia jego pokrywy...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.