Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Opublikowano
1 godzinę temu, GOLUMN napisał:

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)
Mam tylko drobną wątpliwość - zgodnie z dokumentacją Unimax 500 ma 4 kosze filtracyjne, a wspominasz o 5 warstwach? Domyślam się, że tą dodatkową gąbkę da się wcisnąć gdzieś pomiędzy kosze?

 

 

Opublikowano

W Unimax 500 są cztery kosze,z których trzy wypełniłem ceramiką Bioceramax 1200 i 1600 i do każdego z tych koszy dałem płaską gąbkę pod ceramikę a czwarty kosz pozostał w całości wypełniony gąbkami tak jak był w zestawie.

Opublikowano
1 godzinę temu, rafalniski napisał:

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)

Dla twojego litrażu spokojnie starczy 1l ceramiki która obsłuży całą filtrację biologiczną i nic więcej nie trzeba...

A prefiltr jak np HW-602A posiada jako wkłady gąbki różnej gradacji które mają za zadanie wychwytywać mechanicznie cały syf z wody...

Opublikowano (edytowane)

Hejka :)

Widzę, że wybrałeś Glossy 120. Sam posiadam 100 w wersji białej i na początek wybór super. Jeśli chodzi o design to według mnie najładniejszy zestaw na rynku - kupujesz akwarium i pokrywa w cenie. Szafka według mnie to porażka. Ja kupiłem z szafką i jest to mój drugi mebel bo pierwszy pojechał na gwarancję - blat się wygiął (pisałem o tym w innym temacie). Dziś zamiast szafki brałbym stelaż i sam go sobie obił wedle uznania. Napisałem jednak, że wybór ten jest dobry na początek. Dlaczego? Ano dlatego, że Aquael produkuje akwaria masowo. A jak masowo to i na dzień dobry widać niedociągnięcia. U mnie niby akwarium proste ale coś z nim jest nie tak - nie wiem czy jest krzywo sklejone czy może coś innego. Oryginalną szafkę przerobiłem. Nie montowałem nóżek a postawiłem ją na blacie 18mm i podkładzie pod panele. Na oryginalny blat położyłem jeszcze jedną płytę 18mm i teraz akwarium stoi w całości na blacie. Podłoga prosta, szafka stoi równo - na poziomicy oczko a po wlaniu wody krzywo. :angry: Z przodu woda już dochodzi do wzmocnienia a z tyłu jeszcze nie. Wiem, że gdybym się uparł to mogę reklamować jednak wodę mam dojrzałą, wszystko przygotowane pod mieszkańców dlatego też nie będę reklamował. Po prostu nie jest to moje docelowe akwarium więc za jakiś czas zmienię je na większe i wtedy zamówię sklejone przez kogoś innego. Dlatego też piszę, że na początek wybór idealny. Chyba, że ja mam za duże wymagania a Tobie będzie się podobało.

Standardowe oświetlenie jakie daje producent (dwie belki 16W Retrofit 6500k) według mnie są do wymiany. Po zapaleniu dwóch masz idealnie oświetlone akwarium - jest bardzo jasno. Jednak sama barwa to nie to. Ja w przyszłym miesiącu będę zmieniał na Retrofity 1x Marine i 1x Plant.

Jako mechanika weź Aquael Circulator 2000 plus drobna gąbka. Ja mam 1500 na 100cm akwarium i co prawda woda się kręci ale tak sobie myślę, że może być lepiej.

Grzałkę sobie na chwilę obecną odpuść. Ja kupiłem 300W Golda i korzystałem z niej tylko do zakończenia cyklu gdzie najlepsza temperatura to 30C. Obecnie leży w szafce i z racji tego, że mam bardzo ciepłe mieszkanie i przez cały dzień słońce świeci mi do okien, przy zasłoniętych żaluzjach mam w baniaku 27C. A mamy wiosnę. :e_confused: Latem będę bardziej myślał o chłodzeniu niż o grzałce.

Jako biolog to śmiało bierz co tam uważasz. W przypadku filtra biologicznego przepływ ma mniejsze znaczenie. Ja osobiście uważam, że nie przepływ ale pojemność i budowa w przypadku takie filtra jest najważniejsza. Jeżeli masz 3 kosze zamiast 2 i jeden z nich jest na starcie wolny to nie oznacza, że filtr kupiłeś za duży. To oznacza, że gdy będzie konieczność dać coś na NO3 albo nawet węgiel to masz miejsce gdzie to możesz upchnąć. Przy złej budowie raptem okazuje się, że jest problem.

Jako ceramikę mam 1 litr Bioceramax 1600 i 0.5 litra Bioceramax 1200. Czy to dobra ceramika to nie wiem. Są na rynku Matrixy i inne Siporaxy. Pewnie każda z nich tak samo dobra bo czy to na Matrixie czy Bioceramaxie bakterie się osiedlą a o to przecież chodzi.

W razie pytań możesz do mnie napisać PW. Też jestem z Gdańska. Co prawda swoją przygodę z Malawi zacząłem niedawno więc autorytet ze mnie żaden jednak akwarium jakoś uruchomiłem to i swoje przemyślenia do tego czasu mam.

Powtórzę to co każdy na forum pisze. Najpierw pytaj później kupuj. Masz tutaj grono fachowców i bardzo pomocnych osób, które z całą pewnością bardzo szybko wyprostują Twoje "widzimisię". ;)

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za dotychczasowe rady :-)
Na początek zdecydowałem się na konfigurację polecaną przez @GOLUMN, a jeżeli będzie taka potrzeba to w przyszłości zawsze mogę zainstalować dodatkowe prefiltry.
Zabieram się za grube zakupy :-)

Jeszcze dwa pytanka:
Chcę kupić tło strukturalne płaskie do wnętrza - czy do Glossy lepiej wybrać rozmiar 120x60cm czy wystarczy 120x50cm?
W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
10 minut temu, rafalniski napisał:

W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Testy kropelkowe JBL

pH z zakresu skali 7.4-9.0 , NO2 , NO3 , NH4 ...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.