Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Opublikowano
1 godzinę temu, GOLUMN napisał:

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)
Mam tylko drobną wątpliwość - zgodnie z dokumentacją Unimax 500 ma 4 kosze filtracyjne, a wspominasz o 5 warstwach? Domyślam się, że tą dodatkową gąbkę da się wcisnąć gdzieś pomiędzy kosze?

 

 

Opublikowano

W Unimax 500 są cztery kosze,z których trzy wypełniłem ceramiką Bioceramax 1200 i 1600 i do każdego z tych koszy dałem płaską gąbkę pod ceramikę a czwarty kosz pozostał w całości wypełniony gąbkami tak jak był w zestawie.

Opublikowano
1 godzinę temu, rafalniski napisał:

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)

Dla twojego litrażu spokojnie starczy 1l ceramiki która obsłuży całą filtrację biologiczną i nic więcej nie trzeba...

A prefiltr jak np HW-602A posiada jako wkłady gąbki różnej gradacji które mają za zadanie wychwytywać mechanicznie cały syf z wody...

Opublikowano (edytowane)

Hejka :)

Widzę, że wybrałeś Glossy 120. Sam posiadam 100 w wersji białej i na początek wybór super. Jeśli chodzi o design to według mnie najładniejszy zestaw na rynku - kupujesz akwarium i pokrywa w cenie. Szafka według mnie to porażka. Ja kupiłem z szafką i jest to mój drugi mebel bo pierwszy pojechał na gwarancję - blat się wygiął (pisałem o tym w innym temacie). Dziś zamiast szafki brałbym stelaż i sam go sobie obił wedle uznania. Napisałem jednak, że wybór ten jest dobry na początek. Dlaczego? Ano dlatego, że Aquael produkuje akwaria masowo. A jak masowo to i na dzień dobry widać niedociągnięcia. U mnie niby akwarium proste ale coś z nim jest nie tak - nie wiem czy jest krzywo sklejone czy może coś innego. Oryginalną szafkę przerobiłem. Nie montowałem nóżek a postawiłem ją na blacie 18mm i podkładzie pod panele. Na oryginalny blat położyłem jeszcze jedną płytę 18mm i teraz akwarium stoi w całości na blacie. Podłoga prosta, szafka stoi równo - na poziomicy oczko a po wlaniu wody krzywo. :angry: Z przodu woda już dochodzi do wzmocnienia a z tyłu jeszcze nie. Wiem, że gdybym się uparł to mogę reklamować jednak wodę mam dojrzałą, wszystko przygotowane pod mieszkańców dlatego też nie będę reklamował. Po prostu nie jest to moje docelowe akwarium więc za jakiś czas zmienię je na większe i wtedy zamówię sklejone przez kogoś innego. Dlatego też piszę, że na początek wybór idealny. Chyba, że ja mam za duże wymagania a Tobie będzie się podobało.

Standardowe oświetlenie jakie daje producent (dwie belki 16W Retrofit 6500k) według mnie są do wymiany. Po zapaleniu dwóch masz idealnie oświetlone akwarium - jest bardzo jasno. Jednak sama barwa to nie to. Ja w przyszłym miesiącu będę zmieniał na Retrofity 1x Marine i 1x Plant.

Jako mechanika weź Aquael Circulator 2000 plus drobna gąbka. Ja mam 1500 na 100cm akwarium i co prawda woda się kręci ale tak sobie myślę, że może być lepiej.

Grzałkę sobie na chwilę obecną odpuść. Ja kupiłem 300W Golda i korzystałem z niej tylko do zakończenia cyklu gdzie najlepsza temperatura to 30C. Obecnie leży w szafce i z racji tego, że mam bardzo ciepłe mieszkanie i przez cały dzień słońce świeci mi do okien, przy zasłoniętych żaluzjach mam w baniaku 27C. A mamy wiosnę. :e_confused: Latem będę bardziej myślał o chłodzeniu niż o grzałce.

Jako biolog to śmiało bierz co tam uważasz. W przypadku filtra biologicznego przepływ ma mniejsze znaczenie. Ja osobiście uważam, że nie przepływ ale pojemność i budowa w przypadku takie filtra jest najważniejsza. Jeżeli masz 3 kosze zamiast 2 i jeden z nich jest na starcie wolny to nie oznacza, że filtr kupiłeś za duży. To oznacza, że gdy będzie konieczność dać coś na NO3 albo nawet węgiel to masz miejsce gdzie to możesz upchnąć. Przy złej budowie raptem okazuje się, że jest problem.

Jako ceramikę mam 1 litr Bioceramax 1600 i 0.5 litra Bioceramax 1200. Czy to dobra ceramika to nie wiem. Są na rynku Matrixy i inne Siporaxy. Pewnie każda z nich tak samo dobra bo czy to na Matrixie czy Bioceramaxie bakterie się osiedlą a o to przecież chodzi.

W razie pytań możesz do mnie napisać PW. Też jestem z Gdańska. Co prawda swoją przygodę z Malawi zacząłem niedawno więc autorytet ze mnie żaden jednak akwarium jakoś uruchomiłem to i swoje przemyślenia do tego czasu mam.

Powtórzę to co każdy na forum pisze. Najpierw pytaj później kupuj. Masz tutaj grono fachowców i bardzo pomocnych osób, które z całą pewnością bardzo szybko wyprostują Twoje "widzimisię". ;)

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za dotychczasowe rady :-)
Na początek zdecydowałem się na konfigurację polecaną przez @GOLUMN, a jeżeli będzie taka potrzeba to w przyszłości zawsze mogę zainstalować dodatkowe prefiltry.
Zabieram się za grube zakupy :-)

Jeszcze dwa pytanka:
Chcę kupić tło strukturalne płaskie do wnętrza - czy do Glossy lepiej wybrać rozmiar 120x60cm czy wystarczy 120x50cm?
W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
10 minut temu, rafalniski napisał:

W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Testy kropelkowe JBL

pH z zakresu skali 7.4-9.0 , NO2 , NO3 , NH4 ...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.