Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Ja mam A. Unimaxa 250 i obecnie filtr wewnętrzny A. Unifilter 750. W czwartek wymieniam mechanika na A. Turbo 2000. Myślałem nad innym rozwiązaniem swojej filtracji stwierdziłem, że będę miał oddzielny zewnętrzny filtr mechaniczny. Jest to dokładnie taki sposób nad którym toczy się dyskusja pod innym tematem Zewnętrzny filtr mechaniczny dla malawi. Myślałem nad zastosowaniem  HW-602A lub HW-603A, ale również myślałem o module A. Multikani, który też nie jest drogi.

Edytowane przez Vitek
błędy
Opublikowano (edytowane)

No właśnie ten drugi wątek mnie zainspirował :-)
Muszę się chyba wybrać do Castoramy na dział hydrauliczny i coś tam poszukać :-)

Edytowane przez rafalniski
Opublikowano
20 minut temu, Vitek napisał:

Zewnętrzny filtr mechaniczny dla malawi

Ja jestem coraz bardziej za tym rozwiązaniem tylko nie bardzo mi pasują fabryczne rurki od HW-603B. Ale to już nie tutaj, żeby nie robić OT.

Opublikowano (edytowane)

To w tym wątku:

Tam dyskutujemy o tym rozwiązaniu. Ja najlepiej rozwiązałbym sobie na przelewówkach, łącznikach i kolankach od Aquaela + dedykowane węże. Ale fakt faktem, że trochę więcej kasy trzeba wyłożyć. Może uda się jakiś złoty środek znaleźć, tylko proponuję już z tym pisać we właściwym temacie :)

Edytowane przez jello
Opublikowano

Wracając z pracy zajechałem do zoologicznego i obmacałem Multikani.
Obudowa wygląda wprawdzie solidnie i da się na niego założyć rurkę z Unimaxa 500 ale wchodzi ona zbyt luźno i raczej bez dodatkowego zabezpieczenia się nie obejdzie.
HW 602/3 wygląda o wiele lepiej pod względem zabezpieczenia rurek - są nakrętki trzymające.
Poza tym po przeczytaniu kilku wątków dot. Multikani oraz po obejrzeniu kilku recenzji HW 602/3 na YT doszedłem do wniosku, że to chyba będzie lepsze rozwiązanie :-)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Szafka dotarła, baniak zalany :-)

20170615_211719_resized.thumb.jpg.1c6834f219038cfc98124ab55a69b9f3.jpg

Konfiguracja filtrów:
- 2 x prefiltr HW-602A - oryginalne gąbki + włóknina filtracyjna,
- Aquael Unimax 500 - wkłady od góry:
   * gąbka + wata + gąbka,
   * pusty,
   * gąbka na spodzie + 1l  Bioceramax 1200,
   * gąbka na spodzie + 2l  Bioceramax 1600.
Nie obyło się jednak bez problemów z prefiltrami - w jednym był zepsuty zawór a w drugim jeden z zaczepów słabiej trzymał, przez co zasysał powietrze. Ostatecznie został chwilowo tylko jeden prefiltr - czekam na części do drugiego.
W nocy zalałem akwarium przez ustrojstwo nr 1.
Rano zrobiłem testy, dolałem WA i 2 ampułki Prodibio.

data pH KH GH NH4 NO2 NO3 Uwagi
30.05 7,6 12 12 0,1 <0,01 <0,5 Test kranówki
16.06 7,6 10 12 0,1 <0,01 <0,5 Po zalaniu akwarium
16.06 20 kropel WA - NH4 pomiędzy 0,6 - 1, dodanie 2 ampółki Prodibio

 Teraz czekam na dalszy rozwój sytuacji :-)
 

Edytowane przez rafalniski
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, rafalniski napisał:

Teraz czekam na dalszy rozwój sytuacji :-)

Szkoda że nie zrobiłeś wszystkich zaleceń ze startu na WA ale trudno i tak zupełnie dobrze.:)

masz baniak 240l więc do niego wystarcza 0,5l Matrixa jak zaleca Seachem. To nie nasza wina że ten kubeł ma tyle koszy a pompę tylko 1500l/h i to na papierze.

Ty masz 1 l Biocery1200 + 2litry Biocery 1600 co odpowiada  ok 5,5 litra Matrixa a to jest do baniaka  1100l . To nie będzie nadfiltracja tylko hamulcowy twojego kubła.

A zamiast tego nie dałeś choć 1 litra żadnego grysu wapiennego jak dolomit czy koral by ci pH podniosło a i zapobiegło zablokowaniu startu przez kwas azotawy jak NO2 wyskoczy wysokie. Trudno przeciwnicy metody będą mieli używanie.

Trudno - zgaś światło podkręć temp do 30C załóż deszczownię niech natlenia wodę ile wlezie i jedziemy.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Akwarium mam zasłonięte, grzałka 300W ustawiona na 30C i pompka napowietrzająca.  

A co do wkładów do filtra to zgodnie z poradą z początku posta kupiłem 2 x tyle ceramiki niż ostatecznie włożyłem do kubła :-) teraz mam zapas na kilka lat do przodu :-)

Pompa rzeczywiście wydaje się jakaś słaba :-) może powinienem trochę odchudzić filtr albo coś jeszcze dodać/podmienić?

Opublikowano
22 minuty temu, rafalniski napisał:

Pompa rzeczywiście wydaje się jakaś słaba :-) może powinienem trochę odchudzić filtr albo coś jeszcze dodać/podmienić?

Poczekaj aż przyjdą części zamienne i uruchomisz drugą nitkę na ssaniu. Ale jak by nie patrzeć hamulcowego w kuble masz.:(

Szkoda tych bakterii co wlałeś ale ja bym wywalił złoża i pozostawił tylko 1 litr Biocery 1600  to odpowiednik 2l Matrixa a za to dał na start 1-2 litry grysu wapiennego, dolomitowego, kredy lub wapna granulowanego albo ozdobne cappuccino:D

http://allegro.pl/grys-ozdobny-cappuccino-ogrodowy-akwarium-marianna-i6745134954.html#thumb/1

zrobisz jak uważasz sam za stosowne.

Na razie nie walcz o te l/h bo to start i tu wystarcza 200l/h ale jak przyjdą rybcie wtedy pokombinujesz bo odchody znikały.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.