Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@marcin73m

Wielki szacun za Twój projekt i wspaniałą foto relację! Jeśli uda mi się stworzyć na Twoim szablonie takiego narurowca to będę musiał się odwdzięczyć :)  (Dopiero rozpoczynam swoją przygodę z Malawi, więc będę wdzięczny za wyrozumiałość :P)

Czy mogę zadać 2-3 pytania? :) 
1. Czy w tej szafce zmieści się ten narurowiec - 
https://allegro.pl/oferta/szafka-pod-akwarium-exclusive-300-375-450-litrow-6679862404
2. Czy posiadasz jakiś cały spis rzeczy oraz ilość, którą powinienem zakupić do stworzenia tego narurowca?

Jeżeli masz dla mnie jeszcze jakieś cenne wskazówki lub rady to byłbym niezmiernie wdzięczny! :) 

Pozdrawiam serdecznie 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

@Nowinsky dziękuję za dobre słowo, miło mi jest zawsze, jeśli komuś podoba się mój projekt, a naśladownictwo zawsze wskazane, i to bez konieczności odwdzięczania się :D

Odnośnie pytań:

1. Z szafkami pod narurowce to jest jednak zawsze jakiś problem. Miejsca tam dużo mniej, niż przy zabudowie na bazie stelaża, poza tym są przegrody, przez które trzeba się przewiercić z rurami, a to oznacza jednak jakieś osłabienie konstrukcji. Jeśli chciałbyś zrobić dokładną kopię mojego, to od razu Ci powiem, że może być ciężko zmieścić go do tej szafki. U mnie jest zabudowa o długości 160 cm, odejmując wewnątrz dwukrotną grubość profili stelaża, to i tak wychodzi jakieś 154 cm, a kojarzę, że na długość to ta moja narurowa konstrukcja weszła dosłownie na milimetry. A naprawdę starałem się maksymalnie skracać długości połączeń. Na głębokość (przód - tył) powinien się chyba zmieścić układ z trzema korpusami równolegle.

2. Na 3 stronie tego wątku w poście nr 30 wrzuciłem taki uproszczony kosztorys z wykazem części, jakich użyłem do budowy narurowca. Może to Ci ułatwi zakupy.

Zawsze możesz pisać na priv, gdybyś miał jakieś pytania czy problemy, chętnie wszystko wyjaśnię i podpowiem.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam, przeglądam tematy z filtracją narurową i Twoja jest super opisana. Gratulacje.

Zakładam akwarium 850 brutto i zastanawiam się nad zastosowaniem identycznego schematu. 

Zastanawiam się czy nie będzie za "mały". Spotkłem się z podwójnym układem filtrów, ale obawiam się że nie pomieszczę pod stelażem ( akwarium 260x55x60h).  Proszę o poradę.

 

Opublikowano
19 godzin temu, Filip napisał:

Twoja jest super opisana. Gratulacje.

dziękuję :)

19 godzin temu, Filip napisał:

Zakładam akwarium 850 brutto i zastanawiam się nad zastosowaniem identycznego schematu. 

Zastanawiam się czy nie będzie za "mały". Spotkłem się z podwójnym układem filtrów, ale obawiam się że nie pomieszczę pod stelażem ( akwarium 260x55x60h).  Proszę o poradę.

Ja bym chyba zaryzykował taki sam układ, jak u mnie. Biologii wystarczy na pewno. Nie wiem, jak z mechanikami. To zależy też od liczebności obsady. Nie wiem, czy przy takiej długości zbiornika nie dałbym mocniejszej pompy, np. IBO BETA 25-80/180. Do tego mocny falownik i powinno być ok.

Możesz pogrzebać jeszcze na forum, może było już coś o narurowcu do podobnej wielkości zbiornika. Albo założyć odrębny temat w dziale osprzęt do akwarium czy DIY, żeby poznać jeszcze inne opinie na ten temat.

  • Dziękuję 1
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 16.05.2017 o 09:07, marcin73m napisał:

DSC_0572.thumb.JPG.097e5e7045d96cbd0c7015e0cf863ad7.JPG

 

 

Podepnę się z pytaniem odnośnie stelaża - budowa podobna do Twojego, jedynie dołożę te 2 "brakujące" poprzeczki. Chodzi mi o to, czy przesunięcie skrajnych stopek dokładnie pod poprzeczki pionowe będzie miało jakiś negatywny wpływ? Akwarium 450L.

910148557_stela.thumb.jpg.3f976f714123612ac18c1ed7ca5a1b0c.jpg

 

Edytowane przez del
Opublikowano
3 godziny temu, del napisał:

Chodzi mi o to, czy przesunięcie skrajnych stopek dokładnie pod poprzeczki pionowe będzie miało jakiś negatywny wpływ? Akwarium 450L.

Witaj, problem w tym, że ja tego stelaża nie robiłem sam, bo nie mam na ten temat zielonego pojęcia 😜 dlatego wolałem zlecić robotę fachowcom w tej dziedzinie. Na pewno robiąc samemu, możnaby sporo przyoszczędzić. Ale dla mnie bezpieczeństwo było najistotniejsze, dlatego koszty zeszły na plan dalszy.

Dlatego też nie mam pojęcia, czy przesunięcie skrajnych stopek dokładnie pod poprzeczki pionowe będzie miało jakiś negatywny wpływ. To zapewne kwestia rozkładu naprężeń. Ale o to musiałbyś zapytać kogoś, kto się na tym zna.

  • Dziękuję 1
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Świetna robota! Ciekawi mnie wysokość od podłogi do blatu oraz tak pi razy oko ile pokrywa podnosi akwarium. Chodzi o to, że mam w budowanym domu przewidziane pod schodami miejsce na akwarium 150x60x50, gdzie jeden bok będzie niestety ograniczony wysokościowo (h na skraju to 150 cm od poziomu zero podłogi).

Myślałem, żeby dać stelaż z blatem h=60 cm + h akwarium=50 => 110 cm czyli jeszcze miałbym trochę zapasu, żeby w tym rogu pod pokrywą coś podziałać.

Jakby dało radę h=50 stelaża to jeszcze lepiej.

 

64f40e2440e820aafd7009da63d15bca.0.jpg

Opublikowano
1 minutę temu, Patrinho10 napisał:

Ciekawi mnie wysokość od podłogi do blatu oraz tak pi razy oko ile pokrywa podnosi akwarium.

jak wrócę z urlopu, to zmierzę i Ci napiszę te wymiary 

 

3 minuty temu, Patrinho10 napisał:

Świetna robota!

Dzięki 🙂

Opublikowano
W dniu 22.07.2020 o 23:21, Patrinho10 napisał:

wysokość od podłogi do blatu

65 cm (razem z blatem, który ma grubość 36 mm)

 

W dniu 22.07.2020 o 23:21, Patrinho10 napisał:

ile pokrywa podnosi akwarium

7,5 cm - od krawędzi szkła do górnej krawędzi pokrywy

 

Całość ma wysokość 133,5 cm.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.