Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
7 minut temu, kwiq napisał:

Paweł także wystawiał film z wylotem wody i miał wszystkie korpusy pełne - mechanika + biologia:

 

Pamiętam ten film. Musimy jednak pamiętać, że to wszystko nagrywane jest na świeżo (u mnie też było) czyli korpusy mechaniczne i biologiczne są czyste. Wolałem zabezpieczyć się bypassem aby za kilka miesięcy przepływ przez biologię nie spadł na tyle, że filtracja mechaniczna przestanie dobrze działać. 

Oczywiście każdy robi jak uważa i nie narzucam swojego zdania. Jestem pewien, że w tej postaci będzie działało jak trzeba.

Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, JemioloSeba napisał:

Oczywiście każdy robi jak uważa i nie narzucam swojego zdania. Jestem pewien, że w tej postaci będzie działało jak trzeba.

Jasne Seba, każda uwaga jest dla mnie cenna, nad każda opinią przynajmniej się zastanowię..

Edytowane przez marcin73m
Opublikowano
1 godzinę temu, Pleziorro napisał:

Będzie kawał fajnego i przemyślanego baniaka, ten drugi zawsze lepszy od pierwszego ;) trzeci już prawie idealny ;) 

No właśnie dokładnie to dotyczy też filtracji.

Marcinie kibicuję tobie w tym projekcie od dawna jak wiesz może nie najbardziej po twojej myśli ale staram się być merytorycznym.

Ten zakupiony i przygotowany z korpusem Purolite A520E zastosuj bo szkoda wyrzucić.  Jeśli macie w kranie siarczany pod 100mg/l to nie kupujcie Purolite. Można zamiast niego dawać węgiel ale ten trzeba co 40-60dni wymieniać . Jednak za węglem przemawia to że poza klarowaniem wody usuwa z akwarium także sto innych szytów jak metale ciężkie, pestycydy, pochodne ropy naftowej no i siarkowodór który powstaje pod piaskiem czego nie czyni Purolite A520E.  Też ci jak Seba proponowałem baypass na biologii ale chyba nie masz miejsca teraz już na to - szkoda.

Tak jak piszą koledzy żywica raczej nie będzie ci zwalała NO3 poniżej 30-40ppm ale wodę klaruje zawsze i wtedy przynajmniej gdy siedzi 1 litr tej żywicy jak u mnie to nie widzę w ogóle bariery by to  przestawało klarować wodę - więc regenerację tej żywicy robię zupełnie okazjonalnie czasami nawet po pół roku by wywalić z niej tylko ten humus DOC - wtedy woda w solance robi się czarna.

Zwrócę też uwagę na dla wielu zupełnie nie istotną wadę narurowca - tak jak kubeł przy częstych wyłączeniach prądu może staje się niebezpiecznym generatorem siarkowodoru. U tych do których należę i ja wyłączenia są częste a okazjonalnie nawet na kilka dni bywało bez prądu.

Mieliśmy już rybie tragedie z podejrzeniem o siarkowodór.

Zgodnie z mottem Plezi każdy następny jest lepszy z tym że narurowiec to wielce kosztowna impreza by tak zmieniać jak rękawiczki..

Ja też kroczkami zbliżam się do popełnienia "pierwszego narurowca Decco" ale na razie walczę o pierwszy egzemplarz w niskiej cenie pompy IBO Aquaristic.:D Idzie opornie bo nikt nie pisał że jest potrzeba takich pomp  -  proszę pisać na adres Pani Mariola Małachowska  mail  mariola@dambat.pl

  bo pierwszy zarzut firmy  Dambat która sprzedaje te pompy w Polsce - to to że nikt nigdy poza mną ich nie informował ani nie prosił o taką wersję pomp pod narurowiec .

Cała koncepcja mojego narurowca już jest tylko na tą pompę czekam.

 

 

 

 

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
6 minut temu, deccorativo napisał:

Marcinie kibicuję tobie w tym projekcie od dawna jak wiesz może nie najbardziej po twojej myśli ale staram się być merytorycznym.

Wiem Henryku i nie o to w tym wszystkim chodzi, żeby zbierać tylko pochwały, ale czasem nawet człowiekiem wstrząsnąć, żeby głupot nie czynił. Choć czasami bywa na to za późno.. :P tak więc konstruktywna krytyka zawsze mile widziana, a fachowe merytoryczne uwagi na wagę złota..

 

10 minut temu, deccorativo napisał:

Też ci jak Seba proponowałem baypass na biologii ale chyba nie masz miejsca teraz już na to - szkoda.

No niestety, bez dość znacznej demolki, zbytnio nic już tutaj nie zmodyfikuję.

 

11 minut temu, deccorativo napisał:

U tych do których należę i ja wyłączenia są częste a okazjonalnie nawet na kilka dni bywało bez prądu.

U mnie na szczęście często się to nie zdarza, najczęściej są to wyłączenia planowe, o których można się wcześniej dowiedzieć i trwają do max 3-4h. Awarie - odpukać - dotychczas trafiały się bardzo rzadko..

 

14 minut temu, deccorativo napisał:

Idzie opornie bo nikt nie pisał że jest potrzeba takich pomp

Moją pompę odsyłałem im ze szczegółowym opisem, do czego ma zostać użyta.. więc już jest nas dwóch ;)

 

15 minut temu, deccorativo napisał:

Cała koncepcja mojego narurowca już jest tylko na tą pompę czekam.

Czekamy z niecierpliwością na relację.

Opublikowano

Jasne Michał, dzięki za tą opinię. A NGBC nie potrzebuje takich przepływów? Czytałem, że jest gorszy od TMBT pod tym względem, że puszcza do wody więcej zanieczyszczeń.

Opublikowano

Marcin twój narurowiec już taki pozostanie i też ci prawiłem że wspaniała robota - perfekcyjne spasowanie ale z błędami :D trudnymi już do poprawienia bez znacznej dewastacji. Klej też ma wadę nawet jak chcesz to nie puści.

Narurowiec jak kaseciak też ulega modyfikacjom  - mój będzie ekstra zmodyfikowany.

Podlicz i może podaj  ile wydałeś kasy na to bo chyba sam klej niemal stówę - ludzie powinni zanim zdecydują wiedzieć jaki to koszt circa ebaut.

Informacja do serwisu to nie to miejsce  - napisz ponownie do Pani Marioli że oddałeś do serwisu a potrzebujesz to i to bo pompa jest pod narurowiec do  akwarium Malawi.

A co było z tą pompą żle i o co prosiłeś serwis?

Teraz mam dylemat - bo mogą dojść do wniosku po co robić pompę tańszą Aquaristic jak kupują te po 240 zł .

Może niech piszą tylko ci co chcą dopiero kupić  - jak ja

 

Opublikowano
14 minut temu, deccorativo napisał:

Podlicz i może podaj  ile wydałeś kasy na to bo chyba sam klej niemal stówę - ludzie powinni zanim zdecydują wiedzieć jaki to koszt circa ebaut.

no miałem taki zamiar, żeby załączyć szczegółowy kosztorys.. ok, skrobnę wykaz części z cenami, bo przezornie wszystko notowałem :P

 

14 minut temu, deccorativo napisał:

A co było z tą pompą żle i o co prosiłeś serwis?

W moim egzemplarzu nie działał jak powinien przycisk aktywujący "tryb nocny". Zaznaczyłem na fotce, o który chodzi. Ten przycisk w ogóle nie "klikał".. tak jakby to była atrapa, a pod spodem nie było żadnego przełącznika. Napisałem maila do producenta, opisując problem, a ten polecił wysłać pompę bezpośrednio do nich. Ten tryb nocny co prawda do niczego nie potrzebny, ale skoro już na wejście coś nie działa jak powinno, to nie ma pewności, czy nie będzie innych wad. Wolałem odesłać, tym bardziej, że mam jeszcze trochę czasu do uruchomienia akwa.

20170427_183600p.thumb.jpg.a71ce8dbaa7a9cf4c36261e6204f4721.jpg

Opublikowano
7 godzin temu, JemioloSeba napisał:

Nie mam korpusów wypełnionych ceramiką - są puste a mimo to stawiają większy opór niż bypass 3/4 cala. Dlatego uważam, że Twoje 3 wypełnione ceramiką będą bardziej tłumiły przepływ niż moje dwa puste. Zobacz jak działa na III biegu u mnie i będziesz miał ewentualne porównanie:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z7Gl8O-diM

 

Ja mam 3 korpusy, fakt ze wszystko na rurach 32 mm ale pompa wedlug fabryki daje 1000l na 1 biegu, ja sprawdzalem i na pustyc korpusach daje mi jakies 960l i na zasypanych matrixem i substratem daje mi dokladnie tyle samo. 

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.