Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak to wpiszesz w googla to nie znajdziesz nic poza

http://www.klub-malawi.pl/faq/porady-dla-poczatkujacych.html

i oczywiście temat Andrzeja

Jak poczytać to większość opisuje podstawy dla 112l a 375l uznawany jest za optimum.

Tymczasem coraz więcej z nas stawia od razu akwaria po 400-1000l nawet jeszcze w fazie projektowania domu i coraz częściej robią to osoby bez doświadczenia w biotopie Malawi czy Tanganika.

I chwała wam młodziankowie - pomijacie to co wszyscy piszą że jak już gotowe to 240l to od razu jest za małe.:(

O czym pamiętać przy takich projektach  ponad 400l  jeszcze w fazie projektowania czy pomieszczenia czy technicznych elementów wyposażenia.?

Trzeba pamiętać o tym co będzie potem najwięcej kosztowało bo akwarium, stelaż owszem to duży koszt ale jednorazowy.

A co kosztuje potem stale i dużo i jak ograniczyć te stałe koszty.

Postaram się wskazać to co wiem.

1/ Zawsze podprowadzaj jeszcze w fazie budowy ciepłą wraz z zimną wodą a nie tylko zimną jak to zwykle pamiętamy, by wlewać do akwarium taką o temp zbliżonej do 26C.- to żaden koszt w fazie budowy domu.

Jak o tym zapomnisz to pamiętaj że nagrzanie 1000l wody zimnej o temp 6 C do temperatury 26 C wymaga 23,3 kWh energii elektrycznej a to  na dziś  od razu 12,58 zł .

2/  Przy obecnych rozwiązaniach technicznych oświetlenia gdzie stosujemy LED oraz pomp filtracji ECO gdzie przy 4000l/h pompa pobiera 22W to ogrzewanie akwarium staje się najbardziej energochłonne a zatem kosztowne.

Oczywiście jeśli w samym mieszkaniu latem i zimą temperatura  sięga 26 C to wtedy ogrzewanie zupełnie jest zbędne.

Tu wklejam  początek dyskusji na ten temat z innego tematu.

Myślę że przy dużych naszych baniakach typu jamnik 2,5m równie ważnym jak doprowadzenie do akwarium ciepłej oraz zimnej wody jest sprawa wydatków na ogrzewanie tego maleństwa.

Jak mamy obie wody to sprawy kosztu oświetlenia spadają na dalszy plan bo świecimy zazwyczaj już ledami i to max 1/2 doby z mocą 20-60W i to wystarcza.

Oczywiście nie ma żadnego problemu jak któś ma stale latem 30 C  i zimą temperaturę  w mieszkaniu  26C to zupełnie może problem grzania wody pominąć.

Ja jak także kilku naszych znajomych z  zagranicy :D latem i zimą mam w mieszkaniu tak 18-22 C więc koszt grzania wyjdzie takiego baniaczka ok 2-3 kWh na dobę a przy sumarycznej cenie energii  wychodzi więc za samo grzanie baniaka ok 80 zł/mc - nie wiem ile w Holandii czy UK.

Ryb nie przyzwyczaimy do 20C w baniaku więc trzeba zawczasu dla tych co wiedzą że zimą będą mieli 20C w mieszkaniu by przewidzieli środki do minimalizacji kosztu ogrzewania tak dużych zbiorników .

Pojawił się temat grzałki przepływowej - wiem o osłonach na rury lub węże a co z baniakiem?, pokrywą.

Wiem także że brak pokrywy to wtedy żre 6-7kWh na dobę i nawet dwa Hydory przepływowe 300W każdy  to za mało.

W tym celu widzę kilka działań ubiegających nasze a szczególnie żony zaskoczenie jak przyjdzie  rachunek za prąd bo może się skończyć żle dla akwarium.

Jakie widzicie możliwości w tej materii - pytam tylko tych co nie mają w chałupie po 30 C .

Sam robię takie pomiary faktycznego zużycia energii w akwarium 400l.

Wnioski są ciekawe, wiem że jest kilku kolegów którzy już zobaczyli zużycie dobowe prądu przez grzałki na poziomie 2-6kWh i mają już jakieś działania oszczędzające.

 

  • Dziękuję 4
Opublikowano

Heniu, ciekawy temat poruszyłeś. Ja mam tego typu problem. Akwarium 1000l + sump 250l. Jest to wszystko zabudowne, ale pomimo wielu zalet sumpa, o których wielokrotnie rozmawialiśmy akurat strata ciepła jest wadą. No ale woda się dobrze natlenia i niestety wyrównuje temperaturę z otoczeniem. W domu mam ok 22 stopnie, więc aż takeij tragedii nie ma, ale zawsze różnica jest.

Poza tym rozważałem hydroponikę i właśnie ta utrata ciepła jest jednym z głównych minusów (oprócz możliwego zakwaszania wody przez korzenie), które mnie od tego odciągają.

Z drugiej strony, na etapie budowy akwarium myślałem o podciągnieciu pętli podłogówki pod sumpa, ale ekipa mnie od tego odciągnęła argumentem kosztowym. Teraz rozmawiałem z innym, całkiem rezolutnym instalatorem, który własciwie to potwierdził. Można to zrobić i będzie fajnie działało, ale żeby była pełna kontrola, to koszty są bardzo duże, tak że można fanberię zrealizować, ale nie jest to uzasadnione kosztowo.

Opublikowano

Zabudowane z 3 stron akwarium można ocieplić z zewnątrz i od spodu styropianem, sumpa także, na węże i rury są spacjalne osłonki izolacyjne. Szału może to nie zrobi ale izolacja od zimnej ściany nie zaszkodzi. W akwarium wcale nie musimy mieć powyżej 26 °C , 23-25 wystarczy...

Opublikowano

Na temat możliwych rozwiązań ogrzewania akwarium wypowiem się póżniej i bez wątpienia twoje rady Agnieszko zrobią jednak szał energooszczędności.

Na razie zrobiłem to co na początku trzeba czyli zmierzyłem ile takie małe 400l 120x60x55cm ze szczelną do bólu pokrywą z poliwęglanu komorowego potrzebuje energii by utrzymać wodę o temp. 27C gdy w pomieszczeniu jest w dzień 20 C a w nocy 18C .

O 18tej będą wyniki za cała dobę ale już sam się zdziwiłem i działaniem grzałki Hydor  :huh: ale bardziej tym co prądu zżarło. :(.

Jeśli różnica między temp wody w akwarium a temperaturą w pomieszczeniu to ok 2-3 C to nie ma problemu, ale poniżej 24 C w baniaku bym nie schodził  u pyszczaków.  Przy 23-22C widziałem wyrażnie wpływ tak niskiej temperatury na funkcje życiowe i zachowanie ryb nie wspominając np o rozrodzie.

Problem się zaczyna jak różnica jest większa tak jak u mnie > 6-8 C  a baniak przecież mały tylko 400l. to co mają powiedzieć ci z 1000l

Podstawowym problemem jest nasze postrzeganie szkła float z którego jest sklejone akwarium jako dobrego izolatora ciepła.

Tymczasem fakty i nauka stwierdza że szkło to przewodnik ciepła i zupełnie nie należy do izolatorów ciepła, oczywiście daleko mu do aluminium ale izolator ciepła z niego słaby.

Współczynnik przewodzenia ciepła  lambda  szkła - 0,937 W/ mK  na równi z cegłą, asfaltem czy zaprawą wapienną gdy izolatory ciepła to materiały o lambda  < 0,1 W/mK ( za wikipedią)

i np takimi izolatorami ciepła jak styropianem z wynikiem 0,04 W/mK. czy poliuretanem 0,02 W/mK.

Dlatego szyby w oknach są zespolone z dwu a nawet 3 szybowe z argonem w środku jako izolator.

My stawiając akwarium bezwiednie stawiamy taki zupełnie dobry kaloryfer elektryczny o powierzchni grzania 2 m2 jak mój baniak.

Opublikowano

Najlepsze jest to ze rownie ogromna ilosc ciepla ucieka przez przewody filtrujace. Tutaj narurowce maja naprawe duzy problem, ja mam naprawde duuzo metrow tych rur pod akwarium plu 16 korpusow. Stratki ciepa sa ogromne. Mozna się smiac czy nie, ale kazdy metr obizolowanej rury to zaoszczedzone cieplo. Izolujac rury pcv zaoszczedzilem duzo na pradze, z reszta tak samo jak kolega @h2athor. Przy temperaturze pokojowe w dzien 18.5-19 i w nocy 17.5 stopnia i temperturze wody 24.5 jak napisal @deccorativo stratek na ogrzewanie w akwarium zabudowanym z dwoch stron (wyizolowane styropianem) i obizolowane wszystkie rury pod akwarium wynosi jakies 3.3kW

Stratek pradu byl wiekszy, ale zainstalowalem grzalki w wylotach filtrow przez co cieplo rozprowadza się lepiej po akwarium z czego mam nizszy pobor pradu ( z tego moge wywdnioskowac ze grzalka przeplywowa dziala lepiej).

Od jakiegos czasu intrygowalo mnie pytanie czy jest roznica w ogrzaniu wody do 24.5 stopnia a jednolite utrzymanie tej temperatury. Po dosc dlugich poszukiwaniech znalazlem cos co postanowilem sprawdzic. Zakupilem kabel silikonowy do ogrzewania korzeni drzew zima. Cos takiego:

kabel.png.b77fc7c44afc5e9e181c408546303b3a.png

Kabel jest wodoodporny i do mozna go stosowac w ogrodach, terariach i akwariach. 4m kabla grzeje się do temp. 42c stopnie i zuzywa 30w wiec dobowo wychodzi 0,7kw. Zastanawialo mnie czy delikatny doplyw cieplej wody przez 24h na dobe jest w stanie utrzymac wode na tym poziomie co mam. Skonstruowalem cos takiego:

5901f9deee82f_iphone6040.thumb.JPG.3d14f22f9bae6b25fc99c3bc3dfa1b7c.JPG5901f9e83ba82_iphone6041.thumb.JPG.a8df61cab038dcecf0ca5bdbf114403e.JPG

5901f9f789584_iphone6044.thumb.JPG.bb6f28f866a8517bea0199c624f650d3.JPG

rura 50mm, to wszystko siedzi na mufach z guma i lezy na wzmocnieniu wzdluznym. Grzalki 2x300w zamontowane sa na osobnej odnodze, leza rowniez nad tafla wody.

5901fa67f3cd1_iphone6010.thumb.JPG.d6b7d3cde76f4f909773eff5960cc8d1.JPG

5901fa6e53852_iphone6011.thumb.JPG.34c9ed82bb347b7c5866fc24a5260403.JPG

5901fa73602b8_iphone6012.thumb.JPG.8fb670ed76fa7108498b5949af5ca13f.JPG

Testujac na samym przewodzie grzewczym okazalo się ze taka sila kabla nie da rady, woda spadala co kilka godzin o 0,1 stopnia. Zatrzymalem experyment gdzies w okolicach 22 stopni. Potem wlaczylem i grzalki i przewod grzewczy i okazalo się ze te 3.3kW ktore potrzebowalem do ogrzania 1000l wody spadlo na okolo 2.5-2.6kW. Poki co wyczerpaly mi się pomysly na experymentowanie z ogrzewaniem, ale wiem jedno ze nie zawsze potrzeba takiej samej ilosci energii. System ten dziala u mnie już jakis czas, a najlepsze jest to ze jak slonce delikatnie oswietla baniak to ten maly doplyw cieplej wody wystarcza na utrzymanie stabilnej temperatury wody i przy tej samej temperaturze w pokoju grzalka potrafi się przez caly dzien nie wlaczyc. W sloneczne dni ogrzewanie potrafi mi spasc na 1.2-1.5kW. Przy samych grzalkach tak nie bylo wiec jest to tez jakis niekonwencjonalny sposob na ogrzewanie baniaka.

póki co jakos brak mi czasu i mobilizacji ale w najblizszym czasie chce zrobic forme i porobic jakies dwuczesciowe pudelka izolujace do korpusow narurowych, interesuje mnie spadek energii ta czascia filtracji.

iphone6 042.JPG

Opublikowano
3 godziny temu, suricade napisał:

Zabudowane z 3 stron akwarium można ocieplić z zewnątrz i od spodu styropianem, sumpa także, na węże i rury są spacjalne osłonki izolacyjne. Szału może to nie zrobi ale izolacja od zimnej ściany nie zaszkodzi. W akwarium wcale nie musimy mieć powyżej 26 °C , 23-25 wystarczy...

Oczywiście tak mam, akwarium tyłem doczepione jest do spiżarni, teraż żałuję, że nie ogrzewam jej. Generalnie mam stałą temperaturę w pomieszczeniu 22-23 stopnie, w baniaku mam 24,5 (Tanganika). Chyba więcej nic nie da się zrobić, po prostu trzeba to ogrzewać i tyle. Chociaż nie lubię tej kontrolki sygnalizującej włączoną grzałkę 500W :-)

25 minut temu, mlody.czub napisał:

W sloneczne dni ogrzewanie potrafi mi spasc na 1.2-1.5kW. Przy samych grzalkach tak nie bylo wiec jest to tez jakis niekonwencjonalny sposob na ogrzewanie baniaka.

Tak, i jak słońce zaswieci, to wywalamy wszystkie pianki, żeby nie izolowały w drugą stronę :-)

Opublikowano

Problem z ogrzewaniem zbiornika to coś o czym totalnie zapomniałem/pominąłem na etapie planowania całości. Pewnie zasugerowałem się wpisami na forach typu "  .... a wsadzisz grzałkę 300W i będzie ok" Otóż w moim przypadku tak nie było. Kiedy zalewałem zbiornik(180x60x60) to okazało się iz jedna z zakupionych dwóch grzałek przepływowych nie działa, więc do chwili otrzymania nowej podłączyłem grzałkę od Echeima 300 W . Było to początku marca temperatura wody 11st. temperatura w salonie 19-20 st. Oczywiście miałem świadomość iż trochę czasu minie zanim woda z tych 11 stopni podgrzeje się do 26, ale okazało się po 48 godzinach że ten echeim nie jest w stanie osiągnąć tej temperatury. Oczywiście trochę było w tym mojej winy gdyż zbiornik nie posiadał jeszcze pokrywy.

Jednak na dzień dzisiejszy kiedy baniak już zakryty, jak wspomniał kolega Marcin @mlody.czub rury ocieplone to dobowe zużycie energii tylko ogrzewania wynosi u mnie 2,1 - 2,4 to zależy od dnia. Jest to bardzo dużo i ubolewam nad tym. Na razie radość ze zbiornika i rybek łagodzi fakt iż podniosłem sobie u mojego dostawcy prądu kwotę opłaty za prąd o 30e/miesiąc.  Planuję jeszcze ocieplić zbiornik jeszcze od tyłu ale pewnie to nie wiele pomoże .

 

Opublikowano
7 minut temu, wojtekr napisał:

Generalnie mam stałą temperaturę w pomieszczeniu 22-23 stopnie, w baniaku mam 24,5 (Tanganika).

Wojtku ! - u mnie taka temperatura w salonie skutkowała by tym iż piec od CO chodziłby non stop. Nie wiem na czym to polega, ale chyba mieszkamy w zbyt wietrznym kraju, gdzie wiatr wpycha chłodniejsze powietrze każdą możliwą szparą w domu :e_biggrin:.  To oczywiście żart ( no prawie) Ale jak obniżyłem temperaturę w baniaku (też Tanganika) z 26 do 24 to się przestraszyłem bo mi się rybki prawie przestały ruszać !!!!  Przy temperaturze 24 stopnie  dobowe zużycie miałem 1,8 KW - nadal nie było szału :mad:

Opublikowano
50 minut temu, h2athor napisał:

się przestraszyłem bo mi się rybki prawie przestały ruszać !!!!

24,5 stopnia dla cyphotilapii jest OK, one żyją na głębinach. Frontozy, generalnie są mniej ruchliwe niż trofeusy, a np takie paletki to i przy 29 stopniach mało się ruszają.

Kontynuując OT, u mnie piec nagrzewa wodę tylko do 38 stopni (podłogówka) no i 45 wodę do mycia. Kiedyś miałem ustawione w trybie ECO, jak mi teraz ten rezolutny serwisant (o którym wspomniałem wcześniej) poustawiał inaczej, to piec chodzi cały czas, ale zużycie gazu mam mniejsze. Analogicznie będzie pewnie przy podgrzewaniu grzałką wody - lepiej utrzymywać stałą temeraturę, niż dopuścić do wychłodzenia i dogrzewać na maksa.

Godzinę temu, h2athor napisał:

ale okazało się po 48 godzinach że ten echeim nie jest w stanie osiągnąć tej temperatury

U mnie też ta chińska grzałka, którą opisywałem w innym poście od wlania zimnej wody do temperatury docelowej dochodziła kilka dni. Ale nie grzała cały czas. Jakoś ma to na cykle podzielone.

Nawet przy większej podmianie, jak mi temperatura przez nieuwagę 2 stopnie zejdzie, to dość długo to trwa, aż dojdzie do swoich 24,5. 

W każdym razie widzę, że nie mam tak najgorzej, a już myślałem, ze będę musiał biotop zmieniać na bardziej zimnolubne ryby (żart oczywiście)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.