Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
1 minutę temu, Zygi napisał:

Ja będę musiał podnieść o prawie cały stopień, mam poniżej 7, jak dostawca na stronie pisze 6,85

Ciesz się że nie musisz podnosić do 9 bo powyżej ośmiu do dopiero jest jazda ;) Przy twoich zmianach to ryby będą się czuły niekomfortowo (co również nie jest dobre ;) )

http://www.technologia-wody.pl/index.php?req=teoria&id=210

3 minuty temu, Zygi napisał:

to już zgłupiałem i nie wiem co robić

Ustaw dekoracje, wsyp piasek, nalej wody, skoryguj temperaturę, skoryguj Kh i Ph, dodaj pożywkę i bakterie, rób pomiary (amoniak azotyny) co 3 dni, jak zacznie spadać NO2 dodatkowo mierz NO3. Jak Azotyny będą na poziomie 0,0 możesz zamawiać ryby. Przed wpuszczeniem ryb ryb skoryguj KH i Ph oraz ew. NO3 (gdy będzie za wysokie). A później ciesz się widokiem, całość zajmie ci ok 3-4 tygodni :D.

Opublikowano

Ale jak osiągnę dobre ph to będę miał ideał wody malawi: :"w jeziorze jest woda miękka z wysokim Ph i to jest specyfika Malawi, chyba nigdzie indziej nie ma takiej wody :) " - z innego wątku. 

Dam radę z waszą wiedzą i doświadczeniem  to osiągnąć?

Opublikowano

Liczę na Was. :)

Jeszcze pociągnę temat jak zrobię powtórkę kh i gh oraz przed startem. Będę zmieniał jeden mebel w pokoju a akwa przy nim będzie stało więc muszę czekać bo zbiornika nie ruszę. Tak to już bym dawno zamówił wszystko.

Opublikowano
14 minut temu, eljot napisał:

A przed nie będzie wiedział ? po domknięciu cyklu tylko ew. skoryguje w niewielkim stopniu co nie namiesza tak jak podniesienie o 0,6 (to naprawdę sporo to nie wykres liniowy)

No właśnie, to nie musi być 0.6. Może być 0,4 a to nie jest tak dużo ;) Śmieję się...nie ma to przecież większego zaznaczenia. I tak nie będzie wtedy jeszcze ryb. Kolega sobie spokojnie poćwiczy :)

 

12 minut temu, Zygi napisał:

to już zgłupiałem i nie wiem co robić

Zrób jak Ci pasuje. Jak pisałem, nie ma to większego znaczenia.

Zamiast sypać grys koralowy do akwarium, możesz dać jako wkład do filtra. 

Opublikowano
1 minutę temu, pozner napisał:

Zamiast sypać grys koralowy do akwarium, możesz dać jako wkład do filtra. 

Już tak kiedyś planowałem ale ktoś(z własnych doświadczeń) wybił mi to z głowy z racji tego że w filtrze (planuję kubełek) będzie tego za mało żeby coś z ph podniosło a po drugie grys koralowy rozpuszcza się z czasem i zasyfia filtr podnosząc jego "słyszalność".

Opublikowano
30 minut temu, Zygi napisał:

to już zgłupiałem i nie wiem co robić

Czekaj aż cykl azotowy dojdzie końca,potem zmierz w zbiorniku pH testem JBL lub Zoolek z zakresu skali 7.4-9.0 i zobaczymy co dalej...

Martwisz się na zapas kolego ;) 

  • Dziękuję 2
Opublikowano
2 minuty temu, egon44 napisał:

Martwisz się na zapas kolego ;) 

"Lepiej zapobiegać niż leczyć" lub "strzeżonego Pan Bóg strzeże"  jak to mawiają mędrcy.

;)

 

 

Opublikowano
15 minut temu, Zygi napisał:

Już tak kiedyś planowałem ale ktoś(z własnych doświadczeń) wybił mi to z głowy z racji tego że w filtrze (planuję kubełek) będzie tego za mało żeby coś z ph podniosło a po drugie grys koralowy rozpuszcza się z czasem i zasyfia filtr podnosząc jego "słyszalność".

Te 2cm. na dno też by Ci nie podniosły Ph. Słyszalność kubełka się zwiększa z czasem, gdy pompa pracuje cały czas w obciążeniu, gdy przepływ wody jest za bardzo blokowany.

Grys się rozpuszcza i to wszystko idzie do akwarium, albo jeśli grys jest w akwarium, osiada na gąbkach w filtrze. Wtedy może mieć wpływ na słyszalność filtra, tak jak wszystko, gdy filtr nie jest czyszczony i pompa pracuje w nadmiernym obciążeniu.

Opublikowano
1 minutę temu, pozner napisał:

Grys się rozpuszcza i to wszystko idzie do akwarium, albo jeśli grys jest w akwarium, osiada na gąbkach w filtrze.

Krzysztof....ale z biegiem czasu powstaje na ściankach taki właśnie osad z grysu..to trwa w czasie..Ale ten osad też dostaje się do wirnika. Kiedyś mi Stan zwrócił na to uwagę i po pozbyciu się grysu ten problem zniknął. Ale wracając do buforowania...twierdzę ,że grys czy w kuble czy w podłożu i tak nie będzie zbyt dobrym buforem bo jest jego zbyt mało. Ja  całe lata jadę na sodzie i jest OK:) KH nawet nie mierzę:) PH zacząłem podnosić dopiero jak zbiornik mi dojrzał. i tak trzymam do dziś.

 

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.