Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Pytań c.d.

Na podstawie tego co znalazłem na forum składam swojego narurowca do 375l.

Przygotowałem schemat, większośc gratów zakupiłem ale mam jeszcze kilka wątpliwości.

58e34e658de03_2017-04-0409_41_57.thumb.jpg.1c52724f57a72ad18ae4214d13f41c7c.jpg

Instalacja pvc 3/4, pompa ibo beta 25/60.

I teraz pytania:

1. Kranik przed pompą, tak wyczyałem żeby nie zapowietrzać pompy przy wymianie filtrów ect. 

Spuszczanie wody wiadomo grawitacyjnie sobie leci ale czy jak na kranik załozę wąż ogrodowy 1/2 cala 10m długości to czy sama grawitacja sobie poradzi? czy lepiej drugi kranik za pompą?

2. Jak lepiej założyc pompę i jakie ma to znaczenie wlot wody na górze a wylot na dole czy odwrotnie tak jak na rysunku? Czy jest to bez znaczenia?

3. Czy przy sekcji biologicznej potrzebny jesy by-pass z zaworem czy dobrze jest jak jest? Tu już się pogubiłem - różne schematy różne opinie. Jeden filtr zostawiam pusty na ewentualne "coś".

4. Podpięcie do dolewki za filtrem z Purolite A520. Ustrojstwo w łazience i wężykiem 3/8 czyba 6mm do trójnika. 

Były opinie aby nie puszczać wody kranowej przez filtry zaistalowane w akwarium.

Proszę o wszelkie opinie i sugestie (nawet te wydawałoby się oczywiste) bo może o czymś zapomniałem albo po prostu nie wiem a nie chciałbym tego cholerstwa zaraz rozbierać i przerabiać :) 

Edytowane przez Thomas
Opublikowano

Oczywiście chodziło o purolite :)

Co masz na myśli czy będzie działał? Azotany w kranie powyzej 10 mg/l. 

I co proponujesz z biologią?

 

Opublikowano

Co poniektórym kolegom z Warszawy Purolite A520E nie działa albo może dokładniej działa tak  na pół gwizdka :( nazywamy to w skrócie - "efekt wody z Ursynowa" a możliwe że dotyczy całej wody z SUW Centralna z ul. Filtrowej nie wiem jaka to ta twoja Warszawa - może Marki a może już Lesznowola ?:D

Z biologią to nic nie proponuję - proponuję tylko kranik na tym pustym korpusie by ci woda nie omijała Matrixa..

 

Opublikowano

No właśnie Ursynów ? To znaczy że z tej czarodziejskiej wody nie da się zbić wystarczająco azotanów? Co w takim przypadku? Dwa razy więcej puro? 2 korpusy? czy są jakieś inne rozwiązania? I czy jest wtedy sens puszczanie wody na dolewkę z "ustrojstwa"?

A ten trzeci w biologii może być zasypany jakąkolwiek ceramiką aby nie był pusty (albo zupełnie bez niego) i może być wtedy bez zadnych by-pasów z zaworami? Może cała woda iść przez matrix, czy musi być regulacja przepływu?

Opublikowano

Ale u nas choć czasem są wahnięcia, to w kranie zasadniczo leci No3 około 5ppm. Więc nie musisz na wstępie przy dolewkach go zbijać. Samo Purolite klaruje wodę, więc możesz je trzymać w jednym z korpusów, jednak na zrzucanie No3 nie możesz liczyć.

Chwilę podziała i za kilka dni leci z tego 20-30ppm No3 :(

Ja mam jedno akwarium z Purolite a drugie bez i w zasadzie nawet i do tej klarowności można się przyczepić.

Bądź też przygotowany na mega wysypy okrzemek, które nie znikają z czasem i skały będą wciąż brązowe, nie wiem jak u @michal_j bo on zdaje się ma Helmety, ale problem z kranówą ma taki jak ja. Często też woda staje się mętna, ale z tym akurat Michał sobie poradził, a ja mam pewną koncepcję do zrealizowania latem i pewnie też sobie poradzę.
Niemniej wszystko dla ludzi i masę akwariów pracuje na wodzie z ursynowskiego kranu, więc nie ma co demonizować :)

I pozdrawiam sąsiada ;)

Opublikowano (edytowane)

Ja mam wlasnie takie rozwiazanie jak Ty. Po trzy korpusy biologii i trzy mechaniki, bez zadnych bypasow ( tylko ja mam wszystko na rurach 32mm) mierzylem przeplyw na wszystkich korpusach pustych i otwartym zaworze na purolite (dokladnie tak jak u Ciebie) i wyszlo 995l/h na pompie ibo 25/60 na pierwszym biegu. Potem zasypalem matrixem, ceramika i susbstratem, wlazylem mechaniki z owatoliny i przepustowosc nic nie spadla. Zamknalem oczywiscie zawor na purolite i wszystko idzie przez ceramike. Z przepustowosci jestem mega zadowolony. 

Edytowane przez mlody.czub
Opublikowano

Czyli trzy filtry z biologią ;) 

Pytałem o by-pass ponieważ gdzieś przeczytałem ze woda przez biologię lepiej zeby przepływała wolniej niż szybciej...

Purolite zostaje jak jest, jak nie zbije No3 to może przynajmniej wodę wyklaruje ;) 

A jak macie rozwiązaną podmiankę wody? Wpinacie się gdzieś z dolewką w układ czy bezpośrednio z gory do baniaka? Spuszczanie to wiadomo przez kranik.

I tu wracamy do pierwszego pytania...

Co do okrzemek to fakt do tej pory miałem przez cały czas. Obecnie ryby sa w zbiorniku zastępczym  ze słabym oświetleniem ledowym (wcześniej T5) i dorzuciłem 10 szt. military helmet i się uspokoilo. Chociaz ani razu nie widziałem ślimaka na szybie...

Pleziorro pochwal się może koncepcją... :) Może będę mogl coś zastosować odrazu u siebie aby potem nie przerabiać. ? 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.