Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dokładnie się z Twoimi wnioskami makok zgadzam i do dł 120 cm nie polecam przy 150 do zastanowienia powyżej jak najbardziej


i główny powód waga takie akwa do 240 l jak spuścisz 2/3 - 3/4 wody wyciągniesz kamienie i masz "standardowe" tło to możesz z szafka przesunąć przenieść itd a czasem moze to być konieczne w dodatku takie do 240 postawisz na prawie że normalnej szawce

a jak już tworzy się cos koło 720 l + sum to i tak trzeba ekstra szafkę i tak całości nie ruszysz z miejsca to tew kilogramy nie robią już różnicy

Opublikowano

nawet zastanawiałem się nad ścięciem kilku guluazów które mam teraz, ale chyba nakład sił i środków mnie chyba zniechęcił...

konkretnie te trzy środkowe-tylne na zdjęciu... żeby zajmowały mniej miejsca...

IMG_4294.JPG

czy to już jest OT? :?


_______________________________________________________________

dodam odpowiedź na pytanie Romka (poniżej), żeby uciąć OT i żeby inni nie musieli go rozbudowywać :lol:

myślałem czysto teoretycznie, bo rybom to ryba :D

pływają wokół tych skał, pod nimi, pomiędzy... więc w zasadzie myślałem dla siebie bardziej... tak jak napisałem temat odpuściłem

Opublikowano

Makok a po co Ci więcej miejsca jak ryby tam i tak nie pływają tylko trzymają się skał? Po co zawracać sobie tym głowę ile zajmuje głaz, jeśli ryby i tak trzymają się dna i litoralu skalnego? Być może Cię nie zrozumiałem, niemniej przypomina mi to trochę dyskusję nt. zajmowania objętości przez tło strukturalne. Ja mam na to swój pogląd, bynajmniej nie polegający na dążeniu do zachowania jak największej objętości do pływania dla ryb. Ale być może to już za duży OT w tym wątku, a być może dodatkowo nie zrozumiałem Twojej motywacji.

Pozdrawiam

Opublikowano

makok OT robisz :evil:


wracając do tła w wersji super economy, to ktoś wspomniał o czarnym brystolu który akórat mi niezbyt pasuje, ale ostarnio kumpel paletkarz :( mam takiego :oops: :wink: w nowym 500 l wykleił cały tył czarna folią [taka jak używaja firmy reklamowe] i jest imho bdb, jedynie trzeba uważać przy naklejaniu aby bie zostawić babli powietrza pomiędzy szyba a folją

Opublikowano
makok OT robisz :evil:


wracając do tła w wersji super economy, to ktoś wspomniał o czarnym brystolu który akórat mi niezbyt pasuje, ale ostarnio kumpel paletkarz :( mam takiego :oops: :wink: w nowym 500 l wykleił cały tył czarna folią [taka jak używaja firmy reklamowe] i jest imho bdb, jedynie trzeba uważać przy naklejaniu aby bie zostawić babli powietrza pomiędzy szyba a folją



wiem, już przestałem... :P


ale skoro piszesz o folii przyklejanej, to dodam coś od siebie, bo nowy wątek o tym byłby bez sensu...

folię taką przykleja się w ten sposób, że bierzemy spryskiwacz z wodą i kapką płynu do mycia naczyń, spryskujemy szybę i nakładamy samoprzylepną folię, zaczynając od jednego boku i rozwijając od jednej strony... woda z płynem powoduje, że możemy to zrobić równo i dokładnie, wyciskając bąble do zera (np kartą płatniczą - takie "mokre" wychodzą łatwiej niż powietrzne) - całość w czasie klejenia jest przesuwna, więc można wyrównać jak się krzywo rozwinęło... dopiero wyciśnięciu kartą wszystkich bąbli, wygładzeniu i odczekaniu 15min folia się przykleja na amen bez żadnych bąbli - patent z Londynu by Misyo (jak tam pracował w firmie reklamowej)

Opublikowano

Fajny patent makok, niedługo wypróbuje , jak zaklejał prześwit. Co do foli na całej szybie, to niektóre baniaki z takim tłem wyglądają fajnie, imho dużo zależy od szerokości baniaka i wystroju wnętrza – ułożenia kamieni itd. U makoka wygląda to fajnie, z tym że u niego ta folia jest 10cm od szyby na ścianie o ile pamiętam. Sam właśnie robie tło z ceresitu i powiem jedno zabawa jest przednia. :D


Być może Cię nie zrozumiałem, niemniej przypomina mi to trochę dyskusję nt. zajmowania objętości przez tło strukturalne.

A o tym już rozmawialiśmy w wątku Romka przy okazji budowy jego tła – wyszło na to, że tło wewnętrzne wręcz powinno być w akwarium z pielęgnicami.

  • 7 lat później...
Opublikowano
Oddałem głos na duże kamienie. Myślę, że to będzie coś w kierunku akwa Jakuba... za jakieś 4-5 lat :D



Przeglądam moje stare posty ;DD Sprzed "niebytu" na forum ;))

Melduję, że marzenie sie właśnie spełnia - tylko po 7 a nie 5 latach ;))

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Hejka. A malował ktoś tył farbą? Myślę o zewnętrznej stronie akwarium. Właśnie jestem na etapie tła do 840 chciałem ceresit ale jakoś się boję wyporności i mam 3wzmocnienia które dość skutecznie ograniczają dostęp. Robiłem czarną folią kiedyś szyby w aucie opisywaną metodą (woda i plyn) i szło spoko, ale na 2metrach jakos też się boję.

Opublikowano
Hejka. A malował ktoś tył farbą? Myślę o zewnętrznej stronie akwarium. Właśnie jestem na etapie tła do 840 chciałem ceresit ale jakoś się boję wyporności i mam 3wzmocnienia które dość skutecznie ograniczają dostęp. Robiłem czarną folią kiedyś szyby w aucie opisywaną metodą (woda i plyn) i szło spoko, ale na 2metrach jakos też się boję.


Na tym filmiku gościu maluje tylną szybę. Ja przykleiłem czarne , spienione pvc. Myślę , że to lepsze od malowania, jakby trzeba było obrócić akwa np. gdy przednia szyba się porysuje


How to Set up an African Cichlid Tank - Step by Step Guide - YouTube

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.