Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
1 hour ago, spiochu said:

Chyba Ci się Malawi z Tanganiką pomyliło... W naszym jeziorze jest dość miękka woda. Co nie znaczy, że wody po RO nie trzeba by preparować właśnie wspomnianymi solami.

Wysłane z telefonu
 

Zalezy co rozumiesz przez miekka i twarda wode. Jesli patrzec przez perspektywe akwarystyki, to wode do Malawi mozna zaliczyc to twardszych, stad RO się nie nadaje bez sol, moim zdaniem nie jest rozwiazaniem do naszych akwariow. Ryby bardziej docenia stale parametry wody z podmianek z filtra HMO. I wspominam to, bo autor tego topika kompletnie zignorowal ta uwage i w dalszym ciagu upiera się przy RO.

Edytowane przez Paulstick
Opublikowano
40 minutes ago, Paulstick said:

 I wspominam to, bo autor tego topika kompletnie zignorowal ta uwage i w dalszym ciagu upiera się przy RO.

nie zignorowałem i nie upieram się :D bazując między innymi na tym: 

da się RO + odpowiednie dodatki ;] i po kolejne pytanie było czy filtr za 100 różni się od takiego za 1000 :D Na co częściowo uzyskałem odpowiedź :D a częsciowo temat się mocno zmienił :D

 

Opublikowano
12 minut temu, Paulstick napisał:

Ryby bardziej docenia stale parametry wody z podmianek z filtra HMO. I wspominam to, bo autor tego topika kompletnie zignorowal ta uwage i w dalszym ciagu upiera się przy RO.

Z całym szacunkiem temat jest o filtrze RO więc załóz sam nowy temat o filtrze HMO (  jeśli czegoś nie ma w googlach to to nie istnieje a ten HMO nie istnieje - sam sobie go wymyśliłeś ) 

Zostajemy więc przy Filtrze RO  i  miękkiej oraz alkalicznej wodzie w Jeziorze Malawi  a autor na pewno nie zapomniał twojego wpisu  ale też na siłę nie można go to tego rozwiązania przymuszać.  Ono nie rozwiązuje problemu SiO2 - zmierz co ci leci testem JBLa SiO2 to pogadamy

http://www.malawi.pl/mwoda.htm

 

Jest na naszym forum kilku kolegów którzy eksperymentują lub eksperymentowali z wodą RO np spiochu, ja, chyba Krzymor albo wojtekr  - tych pamiętam.

Usuwanie SiO2 jest niezwykle trudne i bez instalacji RO + dodatkowo Demineralizacja przy jednoczesnej wymianie pełnych 100% wody mało skuteczna.

Bez stosowania Purolite lub biopolimerów przy naszych pojemnościach zbiorników a więc tradycyjnym systemie podmian wody 20-50% co tydzień wychodzi masakra bo zużywasz hektolitry wody ( 3/4 idzie w zlew tylko na liczniku widać no i po rachunkach )  a uzdatnianie przy tanich instalacjach z GDP 75 -100  trwa wieki. No i jak wspomnieli koledzy trzeba ją uzdatniać do parametrów  Malawi a to następny znaczny koszt soli i buffera pH.

Takie jest moje zdanie.

acid może weż na wstrzymanie i z czasem zmożesz te okrzemki na roślinach bo tania instalacja RO  to nie jest rozwiązanie dla nas na dłuższą metę.

a czy te rośliny przetrwają to też czas pokaże .

Ja przez 2 lata miałem " Zieloną Tanganikę" i wywalałem kubłami nurzańce a teraz tropheusom coś odbiło i skosiły niemal do poziomu małych kamieni. Może warto poczekać a temat sam się rozwiąże.

 

Opublikowano (edytowane)

24 minutes ago, deccorativo said:

Z całym szacunkiem temat jest o filtrze RO więc załóz sam nowy temat o filtrze HMO (  jeśli czegoś nie ma w googlach to to nie istnieje a ten HMO nie istnieje - sam sobie go wymyśliłeś ) 

Zostajemy więc przy Filtrze RO  i  miękkiej oraz alkalicznej wodzie w Jeziorze Malawi  a autor na pewno nie zapomniał twojego wpisu  ale też na siłę nie można go to tego rozwiązania przymuszać.  Ono nie rozwiązuje problemu SiO2 - zmierz co ci leci testem JBLa SiO2 to pogadamy

http://www.malawi.pl/mwoda.htm

 

Jest na naszym forum kilku kolegów którzy eksperymentują lub eksperymentowali z wodą RO np spiochu, ja, chyba Krzymor albo wojtekr  - tych pamiętam.

Usuwanie SiO2 jest niezwykle trudne i bez instalacji RO + dodatkowo Demineralizacja przy jednoczesnej wymianie pełnych 100% wody mało skuteczna.

Bez stosowania Purolite lub biopolimerów przy naszych pojemnościach zbiorników a więc tradycyjnym systemie podmian wody 20-50% co tydzień wychodzi masakra bo zużywasz hektolitry wody ( 3/4 idzie w zlew tylko na liczniku widać no i po rachunkach )  a uzdatnianie przy tanich instalacjach z GDP 75 -100  trwa wieki. No i jak wspomnieli koledzy trzeba ją uzdatniać do parametrów  Malawi a to następny znaczny koszt soli i buffera pH.

Takie jest moje zdanie.

acid może weż na wstrzymanie i z czasem zmożesz te okrzemki na roślinach bo tania instalacja RO  to nie jest rozwiązanie dla nas na dłuższą metę.

a czy te rośliny przetrwają to też czas pokaże .

Ja przez 2 lata miałem " Zieloną Tanganikę" i wywalałem kubłami nurzańce a teraz tropheusom coś odbiło i skosiły niemal do poziomu małych kamieni. Może warto poczekać a temat sam się rozwiąże.

 

Sprawdz HMA filter w Google w takim razie, moja literowka z powodu pospiechu. Nie mowie, ze się się nie da uzywac wody RO, mowie, ze nie da się jej uzywac bez bufferow, co wedlug mnie jest nie dosc, ze kosztowne, to nie zapewni do konca stalych parametrowcprzy podmianie. Nie bede się spieral na temat twardosci wody, wedlug mnie GH w granicach 160-320ppm jest woda o wysokiej  twardosci.  Kranowka, przynajmniej ta, ktora mamy w Anglii ma przyblizone wartosci do wody w Malawi. Niejednokrotnie czytalem, rowniez i na tym forum, ze lepiej utrzymywac stale parametry wody, niz przy kazdej podmianie dodawac buffery, mieszac itd. Mozna uzywac RO, czy warto? Nie sadze.

Co do usuwania SiO2, w zupelnosci się zgadzam, jest to bardzo ciezka sprawa, wedlug mnie nie warta zachodu w slodkowodnym akwarium. Absorbery sa polecane przy swiezym akwarium, dlugotrwalo problem okrzemkow sam się rozwiaze, trzeba byc cierpliwym.

Edytowane przez Paulstick

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.