Jump to content

Po 30 godzinach od zalania


Mizgard

Recommended Posts

Witam.

Moja sytuacja jest nieciekawa ponieważ zakupiłem akwarium wraz z rybami.

Obecnie ryby są od 4 dni w 112l akwarium zastępczym jednak z różnych przyczyn nie mogą tam być zbyt długo..

Docelowy zbiornik jest zalany od 30h.

Filtr(gąbka i ceramika) pracował wczesniej w docelowym i od 4 dni w przejściowym.

Akwarium zostało zalane wodą odstaną 48h.(180l)

Oraz 30l wody ze zbiornika tymczasowego( duże przerybienie NO2 1mg/l NO3 ~60mg/l) rozpuszczone zostały 2 tabletki "startowe" oraz pływa 5 zbrojników.

Woda w docelowym ma NO3 ok 50 a NO2-0 kiedy liczyć na wzrost NO2? aby jak najwcześniej móc przełożyć ryby? Wiem ,że kilka dni to nie 2-3 tygodnie i liczę się z tym że będzie plaga pierwotniaków itp itd jednak chciałbym chociaż uporać się z azotem..

Link to comment
Share on other sites

masz trochę chaos w samej wypowiedzi...


1. jak długo "wcześniej" filtr pracował w docelowym? tylko te 30h, czy u poprzedniego właściciela?

2. tzn docelowe jest w tej chwili bez filtra, ze świeżą wodą (tylko odstaną)?

3. kiedy zostały rozpuszczone te tabsy i od kiedy pływają zbrojniki?


4. Bardzo wysokie NO2 - zasuwaj z podmianą - ale nie wiem, czy poradzić Ci podmienioną wodę wlać do docelowego, czy do ścieku, bo nie wiem jak tam masz TE filtry... bo rozumiem że masz wewn+bio(np. kubełek)?

5. plagą pierwotniaków to bym się raczej nie przejmował, tylko "życiem" ryb... będzie ciężko...


umieść to na osi czasu i opisz dokładniej jakie filtry od kiedy gdzieś chodziły i gdzie... więcej detali

Link to comment
Share on other sites

Już wyjaśniam..

filtr chodził u poprzedniego właściciela. jest w nim ceramika i gąbka.


Filtr który chodził u poprzedniego właściciela w przejściówce i teraz w docelówce to kaskada 650l/h


W przejściowym obecnie chodzi tylko mały wewnętrzny.

NO2 to było max jaki zmierzyłem podmieniam wodę dzięki czemu utrzymuję przez większość czasu NO2 na niższym poziomie.


Tabletki rozpuszczone po zalaniu wodą podgrzaniu jej i 3-4 godzinnym przefiltrowaniu-wyklarowaniu wody. Zbrojniki wpuszczone w ok godzinę po tabletkach.


Dzięki za pomoc.. chaos to mam nie tylko w wypowiedzi ale również z akwa jednak mam nadzieję ,że wyjdę z tym wszystkim na prostą.


P.S Wiem ,że filtracja jest za słaba(poprzedni właściciel nie wiedzial...) myśle ,że koło wtorku środy ruszy zewnętrzny filtr DIY kubełkowy(tabletki starterowe i ceramika z kaskady) lub FBF oraz zwiększona zostanie filtracja mechaniczna.

Link to comment
Share on other sites

Witam.

Woda w docelowym ma NO3 ok 50 a NO2-0 kiedy liczyć na wzrost NO2? aby jak najwcześniej móc przełożyć ryby? Wiem ,że kilka dni to nie 2-3 tygodnie i liczę się z tym że będzie plaga pierwotniaków itp itd jednak chciałbym chociaż uporać się z azotem..



Trochę chyba się coś pomieszało bo w docelowym powinieneś mieć NO2 właśnie niewykrywalne a tu się pytasz kiedy będziesz miał NO2 większe żeby wpuścić ryby??? NO2 musi wynosić 0 . NO3 też powinno być trochę niższe.

Link to comment
Share on other sites

ptb pl nic mi się nie pomieszało;)

Gdy zbiornik dojrzewa jak zapewne wiesz rośnie najpierw NH3/4 potem NO2 i potem statkuje się NO3.

Pytalem kiedy mniej wiecej NO2 moze osiągnąć max poziom aby wiedzieć kiedy można wpuścić mniej wiecej ryby.

NO3 mam w wodociągowej ,bynajmniej tak wynika z testów. Wiem ,że powinno być niższe i bede się o to starał.

Link to comment
Share on other sites

więc NO2 będzie miało swoją "górkę" w okolicach 10-18 dzień od startu i do tego czasu na pewno nie powinieneś wpuszczać ryb bo zakróluje trujący NH3/4...


oczywiście od startu prawdziwego biologa... ta kaskada, to nie jest to o czym myślę...


FBF startuje jeszcze dłużej - około 6 tygodni... więc na start nie dasz rady na tym...


proponuję przerzucić tą kaskadę natychmiast dzisiaj, jak kupisz kubełek i nitrivec sery, do przejściowego akwa, a do każdego z filtrów wlej serę (wliczając nowy kubełek odpalony na akwa docelowym)...

na kubełku wystartuj biologię w głównym, ale minimum te 10 dni - tam wody mógłbyś nie podmieniać, ale te zbrojniki już wpuściłeś to kontroluj i ewentualne podmiany nie duże i zastosuj dodatkowo napowietrzanie,

... a w przejściowym kontroluj codziennie NH3/4 i NO2 i jak przekroczą 0,3 i 0,5 rób wieczorem podmiany, a jak nie to rób co dwa dni ze względu na NO3...

nie muszę dodawać, że musisz codziennie rano napuszczać sobie wody do jakiejś beczki na wieczorną podmianę - wodę tą też napowietrzaj...

rybom witaminy i regularna modlitwa :wink:

są święta więc masz czas na tą zabawę...

no ale tak to jest jak się startuje zbiornik "z partyzanta"

powodzenia :lol:

Link to comment
Share on other sites

więc NO2 będzie miało swoją "górkę" w okolicach 10-18 dzień od startu



teoretycznie zazwyczaj...ale nie bedzie mialo...moze miec

Prawda jest taka, ze cykl azotowy to nie jest jakis proces, ktorego mozna zamknac w proste schematy tego dnia no2 juz zniknie... Mowi sie, ze trwa to okolo 2 tygodnie... U mnie przy zakladaniu zbiornika to okolo wynioslo o ile pamietam 4 tygodnie - i dopiero wtedy no2 z koloru czerownego w ciagu praktycznie jednego dnia zeszlo do zoltego.


Wiec tak na prawde, to kiedy cykl azotowy sie zamknie dowiadujemy sie z testow -- wyliczenia na podstawie dni mozna uznac za teorie, praktyka bywa odmienna.

Link to comment
Share on other sites

Więc kaskada do przejściowego ,kubełek do docelowego (gdy stanie gotowy)

nitrivec do filtrów. i czekac ~2tyg.

W docelowym będzie dodatkowy brzęczyk napowietrzał.

Wody odstanej mam pod dostatkiem.. zbiornik ok 100l cały czas jest napełniony.

Dzięki za pomoc i mam nadzieję ,że wszystko się uda..


Niestety nie miałem możliwości spokojnego doboru obsady i obserwowania dojrzewania zbiornika przez te kilka tygodni..

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

masz rację VDR, jednak Mizgard napisał, że z różnych przyczyn ryby nie mogą być za długo w przejściowym, to było absolutne minimum jakie mogłem mu radzić... z porządną porcją nitrivecu w kubełku i tymi zbrojnikami (których jest pewnie za dużo na start) powinno się udać...

Link to comment
Share on other sites

masz rację VDR, jednak Mizgard napisał, że z różnych przyczyn ryby nie mogą być za długo w przejściowym, to było absolutne minimum jakie mogłem mu radzić... z porządną porcją nitrivecu w kubełku i tymi zbrojnikami (których jest pewnie za dużo na start) powinno się udać...


jak poszukasz na forum jak opisywalem proces dojrzewania mojego baniaka to zauwazysz, ze nitrivec tez lalem !! Testy Zooleka pokazywaly CZERWIEN, i to taka, ze chyba nawet poza skale wychodzila... Testy byly dobre, bo woda kranowa byla zolciotka jak kurczaczek. No i po pewnym czasie woda w akwa w zasadzie z dnia na dzien w testach zaczela wychodzic zolta.


Juz mizgard pisze

nitrivec do filtrów. i czekac ~2tyg
jakby to bylo wystarczajacym warunkiem do zamkniecia cyklu azotowego. Rownie dobrze NO2 po ~2tyg moze byc w zabojczym stezeniu. Jeszcze wiekszym niz np. w zbiorniku tymczasowym.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Wodę utrzymuję na około 26,5 -26,8st. Powierzchnia wody faluje, więc napowietrzenie powinno być ok. Pokrywa jest dość szczelna ale przy karmieniach otwieram żeby napowietrzyć przestrzeń nad taflą wody. Stosowałeś Protocaps M w ogólnym akwarium czy w kwarantannowym? Jak ten preparat działa na równowagę biologiczną w akwarium? Od dwóch dni mam też lekko "mleczną" wodę , miałem taką tylko jak wlewałem do zbiornika pierwszy raz na świeży piasek( oczywiście wtedy była bardziej mleczna) Być może problemem jest woda ze studni głębinowej (30m) jakiej używam do podmian... Nie wlewam jej bezpośrednio do zbiornika tylko najpierw na 3 dni do beczki. Tyle , że takie odstanie wody raczej nie szkodzi pasożytom , odstawiam bardziej dla wyrównania temperatury, dogrzewam w tym czasie grzałką w beczce żeby uzyskać temperaturę wody jak w zbiorniku. Znacie jakieś lepsze sposoby na uzdatnienie takiej gruntowej wody?     Pytanie jeszcze czy głodówka w tej sytuacji ma sens?  
    • W 240l trzeba celować w 2, maks 3 gatunki. Oczywiście przy 120cm akwarium trzeba unikać większej i bardziej agresywnej mbuny. YouTube to nie zawsze najlepsze źródło akwarystycznej wiedzy. Trzeba pamiętać, że przeciętny gatunek pyszczaków dopiero po 2-3 latach zbliży się do docelowych rozmiarów, wcześniej to jeszcze przedszkolaki albo co najwyżej młodzież (i zwykle takie młodziaki widzimy na YT). Do pewnego momentu, przy rozsądnie dobranej obsadzie może i uda się utrzymać nawet wspomniane przez Ciebie 4 gatunki, ale sielanka szybko się skończy i długofalowe trzymanie 4 gatunków w takim litrażu zwyczajnie nie jest możliwe. Nawet przy układach z 1 samcem, każdy samiec nie będzie miał miejsca na obranie rewiru, a samice będę maksymalnie eksploatowane i nie będą miały możliwości ukrycia przed natarczywym niewyżytym samcem. Poza tym wielu ,,akwarystów" początkowo chwali się swoją 240-stką, czy 3-setką a później ,,relacja" z życia akwarium nagle się kończy ... Zgadnij czemu Na początek najlepiej kupić 8-10 sztuk młodych ryb. Jeśli chcesz postawić na 2 sprawdzone gatunki, które przy odpowiedniej aranżacji powinny dać sobie radę w układzie z 2/3 samcami (np chindongo saulosi) to możesz kupić (u tego konkretnego gatunku) np. 12 sztuk - aby zwiększyć szanse na większą ilość samic. Niestety wszystkie pyszczaki to dość agresywne i terytorialne ryby i mimo, że przez pierwszy rok często jest sielanka to później zaczynają się schody, a chcąc cieszyć się pełna gamą zachowań naszych ryb nie warto przesadzać z ilością gatunków (choć większość akwarystów cierpii na chorobę zbyt małej ilości litrów do pełnej satysfakcji z naszego akwarium, która szybko wraca nawet przy postawieniu większego lub kolejnego zbiornika). 
    • Nie dawaj im jeść kilka dni, obserwuj. A jak temperatura wody? Jest ciepło dość. A jak ruch wody? Natlenianie? Na filmiku tego nie widać. Może podmień więcej wody, nie zaszkodzi.  U mnie kiedyś taki szybki oddech to były niestety objawy choroby, która wybiła mi wiele pięknych ryb. To jakieś pasożyty były. Ostatecznie akurat u mnie pomógł Protocaps M ale w pełnej podwójnej dawce i leczeniu dwa tygodnie. Ale to nie musi być to. Zacznij od powyższej listy.
    • Hm, pełno filmików na YT, że w zbiorniku 120x40 żyja 3 gatunki typu saulosi, rdzawe, zebry - i nie pisze o przerybionych zbiornikach.  
    • Zauważyłem ostatnio niepokojące zachowanie ryb- szybki oddech niezależnie od sytuacji. Żadnych innych objawów, jedzą, są aktywne, podchodzą do tarła. Przesyłam krótki film na których widać zachowanie ryb - czy taki szybki oddech to objawy jakiejś choroby? Zbiornik 850L Filtracja narurowa na pompie Ibo BETA 2 25-60/180, w tym korpusy :3x mechanik, 3xbiolog , 2xpurolite. Karmienia dwa razy dziennie. Rano Hs aqua cichild flakes, popołudniu na zmianę: Stream biz artemia pasta, Immun plus, HS vivid color i red power Podmiany raz w tygodniu około 20% N02- 0,01   NO3-5,0  Ph-8,0   GH-10  KH-14  NH4-0  Fe-0 Obsada: Copadichromis borleyi Kadango x6 ,Placidochromis mdoka white lips x6 ,Sciaenochromis fryeri iceberg x4 Aulonocara samce: baenschi benga x1 , jacobfreibergi Otter Point x1 , Jacobfreibergi Eureka x1 , rubin red x1 ,fire fish x1 + samice x4   20230609_201552.mp4
    • 3 do 4 gatunków? To przesada. Chyba, że masz komuś oddać przy redukcji cały gatunek, bez czekania na dobranie haremu. 
    • Cześć Powoli mi dojrzewa 240L zbiorniczek i myślę o obsadzie. Wiem, że będzie redukcja, wiem, że trzeba będzie czekać aż się pysie wybarwią i będzie można ustawiać haremy. Ale od czegoś trzeba zacząć: Założenia: - mbuna - 3-4 rodzaje pyszczaków - nie nastawiam się na rozmnażanie większe w przyszłości (natura sama to zweryfikuje) - kupno młodych 3-4 cm I pytanie ile/po ile pysków kupić na start? ps. fotka dojrzewającego zbiornika w 8 dniu po zalaniu:  
    • @Puzi7 Z biegiem czasu tego piasku ubędzie.  Tyle , że to trwa.  Zawsze możesz podczas podmianek  za pomocą węża trochę odessać. Warstwa 2 cm  będzie OK.
    • Jak zaczynałem, to wsypalem do 240 L jeden worek piachu z marketu i jakoś tak wyszło. 
    • 21 miesiąc akwarium Podmiana 4,2 l/h (ok. 80% tygodniowo). Azotany ok. 15ppm. Fosforany ok. 1ppm. Karmienie 3,4 g/dzień futury ex. 2 razy mniej niż ostatnio. Za okrągłe były. Ryby nadal rosną. 3 młode, które przetrwały, mają już po kilka cm. Jeden zdominowany Maingano w rogu przy filtrze, 9 wybarwionych samców Saulosi ! Względny spokój. Szyby przetarte szmatką po 2 miesiącach, 2 tygodnie temu. Brak glonów. Idzie lato i większa wilgotność powietrza. Karmnik ustawiony na koszyku – dalej od wody. Na razie wylot nie pleśnieje. Zostaje tylko dorobić pojemnik na więcej pokarmu… Z filtra zabrałem trochę K1, bo przy włączeniu pompy na max, spadał poziom wody w panelu. Medium filtracyjne na poziomie grzebienia hamowało przepływ. Teraz jest oki dla każdej wydajności pompy.  20230608_133632.m4v
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.