Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam

chce w najbliższym czasie założyc akwa o pojemności 240l.

chce kupić filtr wewnętrzny i zrobić filtr zewnętrzny (biologiczny)

w związku z tym mam 2 pytania

1. jak silna (ile l/h) powinna być pompa w sumpie (bądź beczce, jeszcze sie nie zdecydowałem jaką opcje wybarac) aby była wystarczająca do takiego akwa, podnosze nie słupa wody powinna wynosić około 1m. moja propozycja to ATMAN-305 czy bedzie dobry?? jeśli nie to poradzcie jakąś inną firme

2. a teraz co do środka jak silna powinna być pompa cyrkulacyjna(chce zainstalować na niej 2 gąbki ) i znów mam pewną propozycje ATMAN AT-201


mam obawy czy to nie bedzie za duza wirówka dlatego prosze o porade


hmm moze jeszcze jedno pytanie jaką grzałke polecacie do takiego baniaka, jakiej firmy i jaka moc powinnamieć??

z góry dzieki za odp

Opublikowano

Rzeczywiście moda na sumpy. :wink:

Filtr wew. przepływ koło 1000l/h. Tej głowicy atamana nie znam mogę powiedzieć, że jest tania http://sklep-zoo.com/sklep/product_info ... ts_id=1870 i pobiera dużo prądu jak na jej przepływ.

Grzałka – standardowo to jakieś 150W ale ludzie używają mniejszych, czytałem nawet, że 50W dawała rade – zależy gdzie stoi akwarium i jak jest izolowane. Firmy – najbardziej polecane to skalar, jager i Fluval Tronic – u mnie jeszcze działa (jakieś 3 lata) grzałka tetry. Na moje oko fajne grzałki - AQUARIUM SYSTEMS NEWATT polimerowo-aluminiowe, ale żadnej opinii zarówno o grzałkach jak i samej firmie nie znalazłem.

Opublikowano
Po co komu sump w 240L?


A choćby do zabawy :mrgreen:


chociaż po planowanym zwiększeniu baniaka na około 400l po sumpie pozostanie miłe wspomnienie :wink:

ale tylko dlatego, że odkryłem pewne plusy innej filtracji...

Opublikowano
Po co komu sump w 240L?


A choćby do zabawy :mrgreen:


chociaż po planowanym zwiększeniu baniaka na około 400l po sumpie pozostanie miłe wspomnienie :wink:

ale tylko dlatego, że odkryłem pewne plusy innej filtracji...



A o jakiej filtracji mowa ?? Bo i tak jestem pewien, ze przerobisz akwa glowne na sump ;k

Opublikowano

VDR heheh nic z tych rzeczy :mrgreen:


Nowy baniak nie wcześniej niż luty/marzec więc do tego czasu zdążę sprawdzić moją koncepcję...

Jako że chce zmaksymalizować pow. dna w miejscu gdzie akwa stoi, więc dosunięte do ściany będzie miało 148x60 i to jest maks, ale wyklucza jakiekolwiek rury za akwa, czy z boku...

Dlatego zastosuję wyłącznie filtr hydroponiczny nad akwarium, zasilany z pompy w baniaku, gdzie rośliny będą posadzone hydroponicznie w dobrej ceramice (żaden keramzyt) - wielkość filtra 140x15x15cm DIY

Całość oświetlane z lampy hqi, którą mam teraz...


Obecnie po instalacji hydroponiki przerzuciłem 7,5l keramzytu z sumpa do komina tworząc złoże zraszane (u góry gąbki sery na wstępny i kratka), a resztę keramzytu z sumpa wrzuciłem do donicy nad akwa i posadziłem rośliny... w sumpie został grys i trochę waty sery (to dla wyciszenia spływu wyłącznie)

...dopóki się nie ukorzeniły miałem NO3 tak koło 30mg/l przed podmianą, teraz jak widzę, że wystrzeliły NO3 jest <10mg/l i nie chce iść w górę - mierzę co 3 dni regularnie... zobaczymy co się będzie działo, ale jak zadziała, to już nie będę miał innej filtracji, bo po co - pod akwa wstawie sobie książki :wink:

Opublikowano

myslałem nad sumpem i pudełkiem przelewowym bo wiercenie w dnie nie wchodziło w gre, jednak poczytałem troche na temat pudełka i dowiedziałem sie ze chałasuje i w dodatku zapowietrza sie - zrezygnowałem. Jestem z natury majsterkowiczem dlatego zdecydowałem sie na filtracje hand made. będzie beczka -30l z pompą atmana tylko doradzcie czy 1200l/h to dobry przepływ dla filtra zewnetrznego??

Opublikowano
Nie lepiej kupić Eheima ???


A po co ? Beczke mozna kupic nawet za 30zl. Kupisz gdzies za tyle kubel ?

Prawde mowiac filtr kubelkowy, w zasadzie niczym sie nie rozni od takiej beczki. Pompa na dole -- wlot wody od gory i mamy normalny filtr kubelkowy (albo na odwrot). Kwestia tylko dobrania pompy aby zapewnic optymalny przeplyw.


Zreszta warto zerknac na konstrukcje eheima classic... te nowe sa juz kombinowane, ale konstrukcja Classica jest ze tak powiem klasyczna dla budowy DYI.


Jak ktos potrafi to czemu nie. Dzis pewnie tez nie kupilbym kubla a robilbym sumpa albo beczke.


pare linkow:

http://lipa13.wordpress.com/diy-filtr-z-beczki/


A tutaj taki dla stawiku:

http://www.pmp.p-net.pl/wklady_do_filtr ... za_120.htm


Mozna co nieco podpatrzec ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.