Skocz do zawartości

136L jako kotnik - filtry


Neno

Rekomendowane odpowiedzi

Czy do baniaka o zastosowaniu typowo jako kotnik ( male rybki przebywajace do czasu sprzedazy/oddania) potrzebuje filtr zewnetrzny (biologia) czy filterek wewnetrzny typu Unimax 1000 z wkładem ceramicznym da sobie rade . Akwa urządzone jak duże Malawi tj. podłoże , rośliny , skałki .

Filtr dojrzały z głównego akwa , woda też z głównego akwa .

Podłoże piasek kwarcowy ( tez z głównego akwa) + grys koralowy .

Wymiary akwa 110x31x40

Oświetlenie 2x39W T5 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na początku, pewnie biologia da radę na takim małym, tylko pamiętaj ze rybki szybko rosną i w związku z tym ze jest ich dużo to i produktów przemiany materii będzie również, więc początek pewnie da radę ale zaraz zacznie Ci skakać NO2 i NO3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W woli ścisłości - uni max to kubełki firmy Aquael i największy ma nr 700, może chodzi o UNIFILTER 1000 też Aquael?


Dokładnie :) UNIFILTER 1000 . Czyli spróbowa można a jak by coś się źle działo trzeba inwestowac ;(

Co prawda obok pracuje duzy sump z głównego akwa ale raczej nie da sie go zaadoptowac do tego kotnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi dawno dawno temu ktoś napisał na takie samo pytanie, że wew wystarczy i biologii nie trzeba. Tylko że ja mam kotnik 72l, w którym pracuje Aquaszut Turbo 550 i jest moim zdaniem bardzo dobry. Natomiast przy Twoim akwa, które jest większe, możesz mieć więcej ryb i trzymać je dłużej, niż ja (karłowacenie) może faktycznie jakiś biolog będzie potrzebny. Ale sam pewności nie mam. Jeśli tylko jest taka możliwość, z pewnością kupiłbym coś tańszego, może faktycznie kaskadę. W końcu będą tam pływać mniejsze ryby, niż 10cm z akwa głównego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz chyba bym wolał w miejsce FZN-3 poszukac jakiegos uzywanego UNIMAX-a 150/250 . I to , i to 10W/11W a podejrzewam ,ze duuuża róznica w biologi by byla . Co prawda cena zakupu nowego x3 a uzywanego pewnie x2 ale to jest do przezycia. Tylko nadal nie wiem czy trzeba :)

Chyba po prostu przyjdzie mi zropbic test wpuszczajac kilka ryb i kontrolujac czesto stan parametrow a jak cos bedzie nie tak to trzeba sie bedzie rozejzec za jakims kubelkiem .

A moze dokupic jeszcze jedna przystawke bio do posiadanego przeze mnie filtra i w ten sposób powiększyc złoże dwa razy , koszt praktycznie żaden , pobór pradu zostaje ten sam - tylko pytanie czy da sie dwa zamontowac :)


Grzałka praktycznie nie pracuje (100W ustawiona na 26*C) a 2x39WT5 grzeja wode i tak do 28*C :) Roślinki także pieknie rosną - może to ich zasługa , że parametry sa wrecz wzorowe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Po 2 tygodniach pracy akwa i jednego wewnetrznego filterka woda wrecz idealna NO3 ponizej 25 , NO2 niewykrywalne . Pomieszkuje sobie tam narazie 5xP. acei (6cm osobniki - czekaja na koniec aukcji :) ) i od tygodnia 5x auratus (5cm osobniki - czekaja az moj zbiornik przejdzie remont kamiptalny) . Zadnych podmian przez te 2 tyg. nie robilem . Dzis nastawilem wode do odstania (30L) i jutro planuje pierwsza podmiane .

Ciekawy jestem jak to wszystko sie dalej potoczy - czy obejdzie sie bez kubelka czy jednak....

Troche pomierzylem i znalazlem szpare 19cm gdzie moglk bym wetknac JBL 250 ale to sie jeszcze okarze czy potrzebny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Parametry wody nadal idealne ale po podmianie pojawilo sie zmetnienie i nadal trwa :(

W miedzyczasie doszedlem do wniosku ,ze nie mam mozliwosci zamontowac tam kubelka bo akwa stoi 5 cm, nad ziemia a kubelek powinien stac ponizej poziomu wody :(

Nie wiem jak z montazem kaskady bo na szerokosci jej nie zamontuje - akwa zrobione pod wymiar i po prostu konczy sie tam gdzie szafka i nie ma miejsca. Na calej dlugosci natomiast jest wzmocnienie , wiec pewnie tez bedzie problematyczne zamontowanie tam kaskady ...

Jaka pojemnosc na wklady filtracyjne ma ten polecany FZN3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.