Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tak lepiej?
131ed5a294b608b48c4f20010d6f3426.jpg
Nie wiem tylko gdzie to TMBT wcisnąć, chyba że przy zastosowaniu absorbera NO3 nie jest konieczne? W sumie jedno i drugie robią tą samą robotę?

Opublikowano (edytowane)
38 minut temu, led4grow napisał:

Nie wiem tylko gdzie to TMBT wcisnąć, chyba że przy zastosowaniu absorbera NO3 nie jest konieczne? W sumie jedno i drugie robią tą samą robotę?

TMBT zmniejsza poziom NO3 oraz PO4

Purolite zmniejsza poziom NO3 oraz dodatkowo krystalizuje wodę

Edytowane przez egon44
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Nie wiem tylko czy nie otymalniej było by obrócić pompę o 90 stopni tak aby zasysy były od dołu. Wydaje mi się że lepiej będzie zasysać wodę.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
TMBT zmniejsza poziom NO3 oraz PO4

Purolite zmniejsza poziom NO3 oraz dodatkowo krystalizuje wodę


Gdzie umieścić litr TMBT w takim kaseciaku lub jak go dostosować żeby później nie żałować ;)
Nie wiem tylko czy nie otymalniej było by obrócić pompę o 90 stopni tak aby zasysy były od dołu. Wydaje mi się że lepiej będzie zasysać wodę.


Myślałem o tym i też się zmieści z fabrycznym kolankiem tylko nie wiem czy znajdę rurkę do niego. Jeśli nie to peszel, ale wtedy już łuk może z pompy nie wyjść :(
Opublikowano

Spokojnie, mam właśnie w ten sosób, peszel na kolanko i wrzątkiem go wyprofilujesz. Jeśli to Ci nie wyjdzie to przed ceramiką wkładasz kratkę na krety lub ogrodzeniową powlekaną i spinasz do niej peszel trytką i jest elegancko ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano
2 minuty temu, led4grow napisał:

Gdzie umieścić litr TMBT w takim kaseciaku lub jak go dostosować żeby później nie żałować ;)

 

Z tego co pisał kiedyś chyba @deccorativo TMBT potrzebuje dużego przepływu wody żeby zadziałał więc musiałbym najlepiej Henryka zapytać gdzie go umieścić...Nie chce też tobie źle doradzić ;) 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Godzinę temu, kwiq napisał:

Nie wiem tylko czy nie otymalniej było by obrócić pompę o 90 stopni tak aby zasysy były od dołu. Wydaje mi się że lepiej będzie zasysać wodę.

Ale tutaj prawdopodobnie będzie przez takie rozwiązanie duzy spadek mocy :/ Filtry, czy to wloty, czy wyloty najlepiej jak sa cale proste, bo przy kolankach przepływ zmniejsza się.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Pomaleńku i w turbo-kaseciaku znajdujemy miejsce na TMBT.:D

Tak jak piszę Andrzej - TMBT wymaga silnego przepływu przez to złoże.

Jak zrobiłeś miejsce na grzałkę :D to masz teraz komorę na TMBT .

Jeśli odliczymy te 3 cm na grzałkę to tam jest ok 1,3 litra miejsca na biopolimer wsadzony w siatkę na warzywa  i wsunięte w komorę śmieciową.

 

Ma to wadę która jest zaletą.:huh:

TMBT będzie w najbrudniejszej wodzie przed filtracją mechaniczną, więc zapewne przez miesiąc się zasyfi , ale jest w piśmie świętym biopolimeru napisane - płukać co miesiąc w wodzie z ustrojstwa albo z baniaka i obracać te podkówki.

Jak ci przytka złoże TMBT i spadnie lustro aż do pompy która zacznie siorbać to jak przy zasyfionej gąbce - będziesz musiał wyczyścić i to jest ta zaleta - kaseciak sam zmusza do dbania o czystość w baniaku.

Drugi plus to że złoże jest w najbardziej natlenionej wodzie jaka wpada do filtra , bo  po gąbce czy ceramice znacznie mniej tlenu a więcej dwutlenku węgla z nitryfikacji.

Trzeba spróbować bo to tylko  teoretyczne rozwiązanie - sam nie próbowałem jeszcze takiego siupasa wykręcić.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Hmm... Aż się prosi żeby tam to wcisnąć :) Obecnie filtry czyszczę co tydzień przy lekkim przerybieniu, więc jak wytrzyma 10dni to będzie miodzio. Poza tym podmianki 1x miesiąc, więc cotygodniowe czyszczenie gąbki i TMBT to już można nazwać przyjemnością :)

Ostatecznie kasetę zrobię 10mm szerszą czyli na 150mm w razie gdyby trzeba było obrócić pompę bokiem i wyjść łukiem peszlem.

Zastanawiam się jeszcze nad wlotem, przy założeniu 5x150mm wychodzi 7,5cm2. Kolega kwiq ma nieco ponad 5cm2 tylko chyba jeszcze nie zalał baniaka?

Krzymor przy tej samej pompie ma już 9cm2. I bądź tu Pan mądry ;]

Sytuacja w tym przypadku jednak będzie nieco inna, bo opór będzie stawiać nie tylko gąbka PPI45 ale też TMBT.

Gąbkę zamówić o 2mm węższą od komory, bo podobno jak jest na wymiar po ciężko się wkłada mokrą?

Opublikowano

Zalane tyko jeszcze nic nie pływa. Ja się wzorowałem na turbo kaseciaku kolegi Henryka i zrobiłem tyko dolny wlot na całej szerokości. Czyli 13.4cm X 4mm i dodatkowo powiększyłem troszkę szparę na środku więc pewnie około 5,5cm, Spadek w komorze pompy około 2cm więc nie wydaje mi się że więcej będzie potrzebne. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.