Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, luki174 napisał:

Idź do jakiegoś sklepu budowlanego, tam raczej na pewno znajdziesz piankę pod panele ok.3mm najlepsza

W Casto.... sprzedają na sztuki. Ja wziąłem 5mm.

Edytowane przez jacio
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Zakupiłem polistyren pod panele:

https://www.castorama.pl/produkty/wykonczenie/drewno-i-drewnopodobne/panele-podlogowe/podklady-pod-panele/podklady-pod-panele/podklad-pod-panele-diall-polistyren-5-mm-5-m2.html

Cena 3 arkuszy ok 9zł.

Szafka wypoziomowana, okazało się, że po jej odsunięciu na środku gdzie stała, jest buła z wylanej posadzki pod panelami. Rozbieranie paneli odpada. Szafka na ślizgaczach 8mm, jedne dodatkowo podkleiłem filcem, inne spiłowałem w miejscu garba z wylewki i wygląda, że jest ok. Co śmieszniejsze wcześniej stało na niej 240l wromaka z zbyt krótkimi wzmocnieniami wzdłużnymi, a szafka nie zachowywała się zbyt stabilnie, aż dziw, że nie pękło. W dalszym ciągu szafka przy szarpnięciu lekko się rusza, ale jest dość wysoka (140cm) i to pewnie dlatego?

Akwarium już sklejone, wyschnięte i czeka na transport do szczęśliwego posiadacza :)

Więc by nie marnować czasu złożyłem już filtr RO/DI i zaleję nim piasek Kreisel, który był wcześniej w 240l. Mam zamiar wrzucić kilka kilo do wiadra i wymieniać wodę codziennie – w ten sposób mam nadzieję zbić ilość wydalanego krzemu przez ten piasek.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Baniaczek ma dotrzeć za tydzień, więc przed świętami niestety już go nie zaleję, ale będzie trochę czasu na dłubanie ;)

Póki co chcę zamówić formatki do kaseciaka, dno i tło i tu mam rozterkę co do ich wymiarów.

Kaseciak zaplanowałem z trochę większym luzem niż pierwotnie (foto). Rozterka jest nad wymiarem wlotu, czy 140x5 nie będzie za mało? Wlot będzie od spodu po całej szerokości, więc na ewentualne poprawki po wklejeniu do tła nie będzie miejsca. No i czy komora śmieciowa na 5mm wystarczy, czy może dać na 10mm??

Druga kwestia to zamówienie gąbek do kaseciaka i od razu do absorbera no3, żeby nie płacić 2x za przesyłkę. Tu też dwie rozterki:

1. Baniak ma 55h, zalecana wys. kaseciaka to 10cm mniej, ale uwzględniając grubości dna i wzmocnień czy nie? Innymi słowy ile centymetrów nad dnem powinien wisieć kaseciak (nie licząc ok 4cm piasku)

 2. Mam schemat absorbera no3 na rurze 75mm, ale nie wiem jakiej grubości krążki zamówić? I do tego jeszcze jakaś siatka na krety? WTF?

atman.jpg

purolite (Kopiowanie).jpg

Opublikowano

Nie zapomnij mieszać piaskiem. I dać wodę do płukania bez krzemianów ;)
IMHO siatka na krety jest zbędna, w to miejsce wejdzie Ci więcej purolite ;) tylko przypadkiem nie zaklejaj zaślepek bo co jakiś czas trzeba płukać gąbkę no i złoże.

Wysłane z telefonu

  • Dziękuję 1
Opublikowano

led4 robisz wersję kaseciaka turbo - przynajmniej tak wynika z rysunku - tam nie ma miejsca na blok absorbera na rurze  fi 75.

to gdzie to wsadzisz? no i grzałkę ??? gdzie????  Jaka wysokość kasety?

Ustalanie wysokości każdego kaseciaka - 5 cm nad piaskiem i do dolnej krawędzi wzmocnienia wzdłużnego na tylnej szybie .

wielkość komory pompy musi uwzględniać nie tylko wymiar pompy ale i ilość złoża biologii ( od wymiaru komory zależy wtedy wysokość złoża i 1cm ruszt) oraz 20cm słup wody nad pompą gdy w komorze jest minus 5-7cm niż w baniaku.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Turbo, turbo, ale o grzałce... (mega babol)  Muszę w takim razie dodać jeszcze 3cm na grzałkę. Zamówiłem już jakiś czas temu taką:

https://www.aliexpress.com/item/New-Love-Home-Automatic-Thermostat-Aquarium-Fish-Tank-Explosion-proof-Electric-Heating-Rods-G015/32748833732.html

Absorber będzie na wzmocnieniu poprzecznym, więc do kaseciaka pójdzie jedna z małych pompek, którą posiadam 220l/h lub 400l/h no i oczywiście litr TMBT z e-rybki. Atmana chcę dać bezpośrednio na ruszt lub ruszt+kawałek gąbki w celu wytłumienia jeśli zajdzie taka potrzeba. Na atmana wrzucę litr TMBT i pompkę do absorbera.

Baniaka jeszcze nie mam, ale domniemam, że skoro wykonany ze szkła 10mm to wzmocnienie wzdłużne+poprzeczne+dno+podkład spienionego pcv to ok 3,5cm. Więc zostaje 51,5cm - ok 4cm piasku - 5cm nad piaskiem czyli wychodzi mi 42,5cm zakładając, że górna krawędź kasety będzie na styk z dolną krawędzią wzmocnienia wzdłużnego?

Reasumując kaseciak znów się powiększył :) i tym razem 170x140mm - czyli wlot (zakładając 5mm) 8,5cm2 - czy nie za duży na atmana 306?

10 godzin temu, spiochu napisał:

Nie zapomnij mieszać piaskiem. I dać wodę do płukania bez krzemianów ;)
IMHO siatka na krety jest zbędna, w to miejsce wejdzie Ci więcej purolite ;) tylko przypadkiem nie zaklejaj zaślepek bo co jakiś czas trzeba płukać gąbkę no i złoże.

Wysłane z telefonu
 

Piasek już się miesza z wodą RO-DI.

Plan był właśnie zakleić z obu stron i płukać przez pompę, czy lepiej zakleić dno i dać zaślepkę?

Opublikowano

 

kurcze blade muszę być czujny jak ochrona na budowie:(

a gdzie ta grzałka wylądowała? czyli który wymiar 170?

co się stało ze złożem ceramicznym bo jakoś nie piszesz gdzie będzie.

TMBT wymaga wymuszonego bardzo silnego przepływu wody a worek położony nad pompą to żaden przepływ.

Jeśli blok na wzmocnieniu poprzecznym czy wzdłużnym czyli powyżej lustra wody to pomka minimum 400-600l/h

Może podpowiem coś:D

przed gąbką w komorze śmieciowej też wklej prowadnice by ci złoża nie wepchły:Dgąbki na szczelinę wlotową wody jak Grzesiowi  i powiększ komorę śmieciową z 5 do 30mm - tam jest miejsce na grzałkę bo nie ma spadku lustra a woda ma największy cug - bije jak ze żródełka.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Hehe... Czujny jak stado wilków (całe szczęście)

170 po szerokości (wzdłuż baniaka), grzałkę miałem zamiar umieścić w komorze z pompą, ale teraz to już sam nie wiem... Czasami wyjeżdżam na 7-10 dni i jak przykurzy gąbkę...

Co chwilę mi kaseciak rośnie, a miał być minimalistyczny, no ale chyba lepiej żeby był praktyczny niż minimalistyczny ;)

Złoże ceramiczne, hmm...? W sumie to chciałem z niego zrezygnować, bo przecież będzie kupa piachu, skał i mega gąbka. To jeszcze ceramikę wpychać?

Do oddzielenia gąbki od złoża mam kratkę dla gołębi https://b.allegroimg.com/original/01a437/d9499b8d49579cf582b8e577b65b która posłuży zarówno jako ruszt pod pompę jak i wsunięta będzie od strony komory pompy.

To może tak: szerokość kasety zostawię na 14cm czyli do komory pompy 140x85 pójdzie ruszt na to TMBT?? i pompa na to? Przy rozmiarze 140x85 każde 85mm wysokości daje nam 1l objętości więc pompa będzie ponad 23cm pod górną krawędzią kasety.

Głębokość kasety powiększę do 170mm tym samym komora śmieciowa będzie 30mm, czyli full miejsca na grzałę :)

Opublikowano

Hmm, mam podobną komorę pompy i powiem CI że mam ruszt + litr matrixa + atmana i wydaje mi się że jest około 20cm pod lustrem, a mam baniak 60cm wysoki. Lepiej zrób sobie na sucho symulację (nawet z kartonu jakiegoś).

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.