Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, luki174 napisał:

Idź do jakiegoś sklepu budowlanego, tam raczej na pewno znajdziesz piankę pod panele ok.3mm najlepsza

W Casto.... sprzedają na sztuki. Ja wziąłem 5mm.

Edytowane przez jacio
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Zakupiłem polistyren pod panele:

https://www.castorama.pl/produkty/wykonczenie/drewno-i-drewnopodobne/panele-podlogowe/podklady-pod-panele/podklady-pod-panele/podklad-pod-panele-diall-polistyren-5-mm-5-m2.html

Cena 3 arkuszy ok 9zł.

Szafka wypoziomowana, okazało się, że po jej odsunięciu na środku gdzie stała, jest buła z wylanej posadzki pod panelami. Rozbieranie paneli odpada. Szafka na ślizgaczach 8mm, jedne dodatkowo podkleiłem filcem, inne spiłowałem w miejscu garba z wylewki i wygląda, że jest ok. Co śmieszniejsze wcześniej stało na niej 240l wromaka z zbyt krótkimi wzmocnieniami wzdłużnymi, a szafka nie zachowywała się zbyt stabilnie, aż dziw, że nie pękło. W dalszym ciągu szafka przy szarpnięciu lekko się rusza, ale jest dość wysoka (140cm) i to pewnie dlatego?

Akwarium już sklejone, wyschnięte i czeka na transport do szczęśliwego posiadacza :)

Więc by nie marnować czasu złożyłem już filtr RO/DI i zaleję nim piasek Kreisel, który był wcześniej w 240l. Mam zamiar wrzucić kilka kilo do wiadra i wymieniać wodę codziennie – w ten sposób mam nadzieję zbić ilość wydalanego krzemu przez ten piasek.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Baniaczek ma dotrzeć za tydzień, więc przed świętami niestety już go nie zaleję, ale będzie trochę czasu na dłubanie ;)

Póki co chcę zamówić formatki do kaseciaka, dno i tło i tu mam rozterkę co do ich wymiarów.

Kaseciak zaplanowałem z trochę większym luzem niż pierwotnie (foto). Rozterka jest nad wymiarem wlotu, czy 140x5 nie będzie za mało? Wlot będzie od spodu po całej szerokości, więc na ewentualne poprawki po wklejeniu do tła nie będzie miejsca. No i czy komora śmieciowa na 5mm wystarczy, czy może dać na 10mm??

Druga kwestia to zamówienie gąbek do kaseciaka i od razu do absorbera no3, żeby nie płacić 2x za przesyłkę. Tu też dwie rozterki:

1. Baniak ma 55h, zalecana wys. kaseciaka to 10cm mniej, ale uwzględniając grubości dna i wzmocnień czy nie? Innymi słowy ile centymetrów nad dnem powinien wisieć kaseciak (nie licząc ok 4cm piasku)

 2. Mam schemat absorbera no3 na rurze 75mm, ale nie wiem jakiej grubości krążki zamówić? I do tego jeszcze jakaś siatka na krety? WTF?

atman.jpg

purolite (Kopiowanie).jpg

Opublikowano

Nie zapomnij mieszać piaskiem. I dać wodę do płukania bez krzemianów ;)
IMHO siatka na krety jest zbędna, w to miejsce wejdzie Ci więcej purolite ;) tylko przypadkiem nie zaklejaj zaślepek bo co jakiś czas trzeba płukać gąbkę no i złoże.

Wysłane z telefonu

  • Dziękuję 1
Opublikowano

led4 robisz wersję kaseciaka turbo - przynajmniej tak wynika z rysunku - tam nie ma miejsca na blok absorbera na rurze  fi 75.

to gdzie to wsadzisz? no i grzałkę ??? gdzie????  Jaka wysokość kasety?

Ustalanie wysokości każdego kaseciaka - 5 cm nad piaskiem i do dolnej krawędzi wzmocnienia wzdłużnego na tylnej szybie .

wielkość komory pompy musi uwzględniać nie tylko wymiar pompy ale i ilość złoża biologii ( od wymiaru komory zależy wtedy wysokość złoża i 1cm ruszt) oraz 20cm słup wody nad pompą gdy w komorze jest minus 5-7cm niż w baniaku.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Turbo, turbo, ale o grzałce... (mega babol)  Muszę w takim razie dodać jeszcze 3cm na grzałkę. Zamówiłem już jakiś czas temu taką:

https://www.aliexpress.com/item/New-Love-Home-Automatic-Thermostat-Aquarium-Fish-Tank-Explosion-proof-Electric-Heating-Rods-G015/32748833732.html

Absorber będzie na wzmocnieniu poprzecznym, więc do kaseciaka pójdzie jedna z małych pompek, którą posiadam 220l/h lub 400l/h no i oczywiście litr TMBT z e-rybki. Atmana chcę dać bezpośrednio na ruszt lub ruszt+kawałek gąbki w celu wytłumienia jeśli zajdzie taka potrzeba. Na atmana wrzucę litr TMBT i pompkę do absorbera.

Baniaka jeszcze nie mam, ale domniemam, że skoro wykonany ze szkła 10mm to wzmocnienie wzdłużne+poprzeczne+dno+podkład spienionego pcv to ok 3,5cm. Więc zostaje 51,5cm - ok 4cm piasku - 5cm nad piaskiem czyli wychodzi mi 42,5cm zakładając, że górna krawędź kasety będzie na styk z dolną krawędzią wzmocnienia wzdłużnego?

Reasumując kaseciak znów się powiększył :) i tym razem 170x140mm - czyli wlot (zakładając 5mm) 8,5cm2 - czy nie za duży na atmana 306?

10 godzin temu, spiochu napisał:

Nie zapomnij mieszać piaskiem. I dać wodę do płukania bez krzemianów ;)
IMHO siatka na krety jest zbędna, w to miejsce wejdzie Ci więcej purolite ;) tylko przypadkiem nie zaklejaj zaślepek bo co jakiś czas trzeba płukać gąbkę no i złoże.

Wysłane z telefonu
 

Piasek już się miesza z wodą RO-DI.

Plan był właśnie zakleić z obu stron i płukać przez pompę, czy lepiej zakleić dno i dać zaślepkę?

Opublikowano

 

kurcze blade muszę być czujny jak ochrona na budowie:(

a gdzie ta grzałka wylądowała? czyli który wymiar 170?

co się stało ze złożem ceramicznym bo jakoś nie piszesz gdzie będzie.

TMBT wymaga wymuszonego bardzo silnego przepływu wody a worek położony nad pompą to żaden przepływ.

Jeśli blok na wzmocnieniu poprzecznym czy wzdłużnym czyli powyżej lustra wody to pomka minimum 400-600l/h

Może podpowiem coś:D

przed gąbką w komorze śmieciowej też wklej prowadnice by ci złoża nie wepchły:Dgąbki na szczelinę wlotową wody jak Grzesiowi  i powiększ komorę śmieciową z 5 do 30mm - tam jest miejsce na grzałkę bo nie ma spadku lustra a woda ma największy cug - bije jak ze żródełka.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Hehe... Czujny jak stado wilków (całe szczęście)

170 po szerokości (wzdłuż baniaka), grzałkę miałem zamiar umieścić w komorze z pompą, ale teraz to już sam nie wiem... Czasami wyjeżdżam na 7-10 dni i jak przykurzy gąbkę...

Co chwilę mi kaseciak rośnie, a miał być minimalistyczny, no ale chyba lepiej żeby był praktyczny niż minimalistyczny ;)

Złoże ceramiczne, hmm...? W sumie to chciałem z niego zrezygnować, bo przecież będzie kupa piachu, skał i mega gąbka. To jeszcze ceramikę wpychać?

Do oddzielenia gąbki od złoża mam kratkę dla gołębi https://b.allegroimg.com/original/01a437/d9499b8d49579cf582b8e577b65b która posłuży zarówno jako ruszt pod pompę jak i wsunięta będzie od strony komory pompy.

To może tak: szerokość kasety zostawię na 14cm czyli do komory pompy 140x85 pójdzie ruszt na to TMBT?? i pompa na to? Przy rozmiarze 140x85 każde 85mm wysokości daje nam 1l objętości więc pompa będzie ponad 23cm pod górną krawędzią kasety.

Głębokość kasety powiększę do 170mm tym samym komora śmieciowa będzie 30mm, czyli full miejsca na grzałę :)

Opublikowano

Hmm, mam podobną komorę pompy i powiem CI że mam ruszt + litr matrixa + atmana i wydaje mi się że jest około 20cm pod lustrem, a mam baniak 60cm wysoki. Lepiej zrób sobie na sucho symulację (nawet z kartonu jakiegoś).

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.