Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie!

Jeszcze w tym roku chciałbym wystartować z baniakiem o wymiarach 80x40x40 cm. Dla pysków trochę mało, ale niestety większego postawić nie mogę ze względu na brak miejsca. Biorąc pod uwagę litraż i pH kranówki 8,2, zdecydowałem się na P.Saulosi. Kilka założeń już mam, ale pojawiło się również kilka niewiadomych i wątpliwości.

Co wiem: akwarium 128-litrowe, JBL e901, piasek kwarcowy, serpentynit zielony, czarne tło.

Czego nie wiem: oświetlenie (ile i jaka temperatura barwowa); ile P.Saulosi mogę wpuścić do tego zbiornika z tą filtracją; piasek jaśniejszy od kwarcowego Kreisela - skąd?

Zacznę od oświetlenia. To moje pierwsze Malawi i nie wiem ile światła mogę dać, żeby efekt był, a i glon się nie rozwijał zbyt ochoczo. Standardowa pokrywa 2x18 W się sprawdzi? Czy może belka 2x24 W i jechać na jednej świetlówce? A może belka led? Powiedzmy, że 250-300zł na światło mogę przeznaczyć, ale jeśli będzie taniej i dobrze, to nawet lepiej. Jaka temperatura barwowa? Podobają mi się niebieskie poświaty. Power Glo 18000K + jakaś tańsza 10000K będą ok? Jaka temperatura barwowa w przypadku jednej świetlówki? Liczę na sprawdzone propozycje.

Kolejny temat to obsada. Spotkałem się z opiniami, że w tym litrażu można trzymać tylko P.Saulosi w ilości 1+4/1+5. Spotkałem się też z propozycjami 2+5. Krążą opinie, że 80cm to tylko na kotnik. Ile mogę tych pysków tam trzymać? Ponoć 2 samce na 80 cm też są ok i są dzięki temu lepiej wybarwione. Myślę, że akurat JBL e901 wypchany ceramiką sobie poradzi. Nie wiem jak z zachowaniem ryb. Testy oczywiście będę miał i nie zapomnę o podmianach.

No i piasek. Miałem już kiedyś piasek Kreisela. Wygląda naturalnie, ale wydaje mi się odrobinę za żółty. Wolałbym coś bielszego, choć niekoniecznie mąkę. Coś doradzicie?

Chciałbym, żeby to akwarium było zaplanowane od początku do końca. Żadnych półśrodków i dużo cierpliwości.

Pozdrawiam.

Opublikowano
13 minut temu, mrkojiro napisał:

Chciałbym, żeby to akwarium było zaplanowane od początku do końca. Żadnych półśrodków i dużo cierpliwości.

Witaj kolego i to się ceni - dobrze zaczynasz czyli od zaplanowania bez półśrodków i cierpliwie - masz u mnie +.

Zacznij od wody w kranie - domyślam się że z ujęcia Ciernie bo tam faktycznie pH jest 8,2 ale też NH3/NH4 - 0,23ppm a bardzo ważnego dla nas NO3 zupełnie nigdzie nie podają - a to bardzo ważne jak to że na wylocie SUW Ciernie jest chlorownia a chlor to pierwszy wróg akwarysty już jak woda leci z kranu.

ad ryb masz sprawę prostą jak drut - obsada 1+4 i koniec z tym że możesz od razu szukać podrostków gdzie płeć już się krystalizuje i tak kupić albo 10szt maluszków 3cm i z tego jak podrosną dobrać obsadę, a resztę odda nowemu młodziankowi:). To na prawdę minimum baniak na te duże ryby - to nie są neonki.

Oświetlenie rób ma modułach Samsunga IP68 , akwarium kup sam zbiornik bez pokrywy i tych świetlówek 2x18W a pokrywę sam skleisz albo przykrywę ze szkła lub poliwęglanu komorowego sam obkleisz . Szkoda kasy na coś co w 50% od razu jest do zmiany.

Odpowiedz sobie na pytanie - czy na prawdę nigdzie nie stanie mi większe akwarium.;) często odpowiedz jest na -tak.

Opublikowano

Witaj

Kwotę, którą chcesz przeznaczyć na oświetlenie, wystarczy na moduły LED Samsunga (np. białe zimne + RGB) + sterownik + zasilacz + listwa + kable - czyli kompletny zestaw. To obecnie chyba najlepsze rozwiązanie.

Co do obsady - kupujesz 10 szt. młodych saulosi i obserwujesz, co z tego wyniknie, kiedy ryby dorosną. Wówczas redukujesz samce w zależności od potrzeb i sytuacji. W tym litrażu blado widzę układ z dwoma samcami. Ale może w tzw. międzyczasie zmienisz zbiornik na większy itp.. ;)

Piasek Kreisel wygląda tak, jakie zastosujesz oświetlenie. Ja mam światło o barwie 11000K i uwierz mi, że żółtego odcienia tam nie uświadczysz.

Zauważyłem, że Kolega Decco mnie nieco uprzedził, ale skoro się już napisałem... :)

 

Opublikowano

Masz już kupionego tego JBL 901? Miałam podobne akwarium i chodził w nim JBL 701 jako biolog i Aquaszut 750 jako mechanik. Razem to dawało nominalnie 1450 l/h. Sama 901 może być za słaba.

Opublikowano
16 minut temu, deccorativo napisał:

domyślam się że z ujęcia Ciernie

No właśnie tu się lekko pomyliłem i faktycznie błędnie sprawdziłem z tego ujęcia, a powinienem z Solnej. Tam pH wynosi nieco powyżej 7,0. Jednak to nie problem, bo zawsze trochę muszli do filtra można wrzucić. Tak czy inaczej kropelkowe testy będą i sam wodę zbadam na pH, GH, KH, NO3, NH4. Pochodzisz ze Świebodzic? :)

20 minut temu, deccorativo napisał:

czy na prawdę nigdzie nie stanie mi większe akwarium

Pewnie upchałbym 100 cm w tym samym miejscu, ale już robię meble na wymiar, a takie rzeczy jak umeblowanie trzeba konsultować z Kobietą. W sypialni mam przygotowaną szafkę 120x40 cm wzmocnioną "na kiedyś". Póki co mieszkanie malutkie, wynajmowane to i akwarium niewielkie. Za kilka lat odpalę jakąś petardę na 200 cm :D

30 minut temu, deccorativo napisał:

Oświetlenie rób ma modułach Samsunga IP68

Ile takich modułów mogę użyć na ten litraż? Nie chcę mieć wysypu glonów. Jakie proporcje światła białego i niebieskiego? Widzę, że to tutaj sprawdzony sposób.

18 minut temu, suricade napisał:

Masz już kupionego tego JBL 901?

Jeszcze nie mam. Po prostu taki filtr zaplanowałem. Szukać bardziej wydajnego kubła? Nie chcę zaśmiecać akwarium w środku mechanikami. 

Opublikowano
58 minut temu, mrkojiro napisał:

No i piasek. Miałem już kiedyś piasek Kreisela. Wygląda naturalnie, ale wydaje mi się odrobinę za żółty. Wolałbym coś bielszego, choć niekoniecznie mąkę. Coś doradzicie?

Witaj...

Od razu widać że masz wszystko zaplanowane a to się ceni za forum,tym bardziej że wpierw pytasz potem robisz ;)

Brawo!!! 

Ja u siebie mam piasek z żwirowni mieszanej granulacji,pomyśl może o nim...DSC_0265.JPGDSC_0268.JPG

3 minuty temu, mrkojiro napisał:

Ile takich modułów mogę użyć na ten litraż? Nie chcę mieć wysypu glonów. Jakie proporcje światła białego i niebieskiego?

Glony to nieodzowny element tego biotopu :) 

Opublikowano
1 minutę temu, mrkojiro napisał:

Jeszcze nie mam. Po prostu taki filtr zaplanowałem. Szukać bardziej wydajnego kubła? Nie chcę zaśmiecać akwarium w środku mechanikami. 

Trudno odpowiedzieć na 100 % JBL 1501 prawdopodobnie załatwi sprawę ale i tak będzie potrzebował prefiltra - filtra mechanicznego. Dobrym rozwiązaniem może być nieduży filtr kasetowy. Poczytaj w dziale o filtracji , także o ilości potrzebnego złoża . Aktualna tendencja na forum to minimalna ilość ceramicznego złoża filtracyjnego w kubełku, ewentualnie z dodatkiem purolite a520e.

Opublikowano

Z jednego modułu 11000K mam 80 lm/1W... kiedyś liczyłem, że 100W T5 = 65W power led. Czyli 25 takich modułów będzie równoważne z 0,3 W/litr przy T5. Będzie w porządku? Czy 20W takich ledów wystarczy wystarczy? Same 11000K będą ok?

2 minuty temu, suricade napisał:

Aktualna tendencja na forum to minimalna ilość ceramicznego złoża filtracyjnego w kubełku

Zawsze myślałem, że wydajna biologia to filtr upchany ceramiką po brzegi. Możesz przybliżyć myśl?

Opublikowano

Cześć kolego, jeśli chodzi o oświetlenie to nie kombinuj z obliczeniami, bo to tylko teoria, my Ci powiemy w praktyce jak to wygląda, a wygląda tak, że u mnie przy 140x40x50h mam 14 modułów białych i 9RGB i jak bym zaświecił na 100%mocy to mam mega jasno i nie jest ładnie. Biotop Malawi ładniej się prezentuje w lekkim mroku (ale to może być moje indywidualne zdanie). Także reasumując do Twojego baniaka maksymalnie bym dał bym 6-7 modułów białych i około 5-6 modułów RGB, do tego sterownik Led Dimmer Pro, którym zdejmiesz troszkę światła, bo na pewno będzie zbyt jasno ;). O sterowniku sobie poczytaj, ja w skrócie powiem, że robi niezłe czary ze światłem i jest to projekt naszego forumowego kolegi RomanoLindano.

Jak widzisz zaproponowałem dodatkowo moduły RGB więc o kolor i ładne wybarwienie się już nie martwisz, odcienie sobie ustawisz na sterowniku, który też ściemnia i rozjaśnia światło rano i wieczorem.

Te glony których się tak boisz, w naszym biotopie są dość pożądane, nasze ryby się nimi żywią a moim zdaniem dywan z glonów na kamieniach wygląda bardzo dobrze. Odsyłam do Galerii i zdjęcie akwarium koleżanki Rosa1986.

Co do pokrywy, to tak jak Ci napisali już koledzy wyżej, kupna jest droga i po tygodniu już wiesz, że nie spełnia Twoich oczekiwań, zarówno pod względem oświetlenia jak i funkcjonalności. Najlepiej wykonać pokrywę samemu, moja żona stwierdziła, że ta którą zrobiłem jest ładniejsza od kupnej na małym baniaku, a mam tam nie zwykły plastik, tylko w miarę elegancką aluminiową. W jej cenie zrobił bym 2 z pcv :) z oświetleniem :).

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Jeżeli kupisz JBL to wystarczy micromec , który jest na wyposażeniu filtra. Przy tym litrażu 1 l ceramiki to wystarczająca ilość. Dodatkowa ceramika tylko wyhamowuje filtry.

Tu była dyskusja na ten temat.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.