Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pytanie jak w temacie- jaki filtr mógłbym sobie kupić do akwarium o pojemności 200l? Do tej pory wydawało mi się że wystarczyłby sam filtr kubełkowy, jednak wielu z was pisze że mają również filtr wewnętrzny. Nie rozumiem tylko po co? Wiem że 200l to nie jest 25 jakie miałem do tej pory, ale czy sam kubełek o dużej przepustowości nie wystarczy zarówno do filtracji mechanicznej jak i biologicznej?

Przy odpowiadaniu prosiłbym o podawanie modeli filtrów gdyż jestem kompletnie zielony w tej kwestii :)


Aha i co sądzicie o filtrach dennych?

Opublikowano

fluval 4+

weipro TC-800

Hagen ...802


to najpopularniejsze - jak użyjesz szukaj aby poczytać o tych filtrach na forum, to znajdziesz też mniej popularne alternatywy


filtr denny - masz na myśli podżwirowy? nie zadziała jak masz piasek, który ze względu na te ryby powinieneś mieć...

Opublikowano

http://forum.klub-malawi.pl/viewtopic.p ... highlight=

W skrócie: Bardzo dobre rozwiązanie to kubełek bio z prefiltrem + wewnętrzny mechaniczny. Wewnętrzny radzi sobie dużo lepiej z wyciąganiem syfu, a kubełek czyścisz dużo rzadziej, co jest dobre i dla bakterii i dla samego kubełka. Wew. Najlepiej umieścić tak żeby mieć jak najlepszy dostęp do niego, im lepszy tym częściej go czyścimy.

Wewnętrzne wypisał makok, a jeśli chodzi o kubełki:

Eheim classik 2215

Eheim pro 2226

JBL Cristall Profi 500

TETRA TEC EX 1200

FLUVAL 305

filtr podż

Filtr denny w malawi nie bardzo. A o filtrach zew. Wew. I samej filtracji jest na forum wiele można czytac do woli. :)

Opublikowano

A co do samego kubła, jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Jak zrobisz biologię w kuble i zapchasz go syfem z akwa, to nic z tego nie wyjdzie. Dlatego kubeł spełnia rolę "utrzymywacza parametrów", a wew jest od sprzątania syfu. I ja osobiście polecam prefiltr na kubeł (gąbka założona na wlot kubełka) :wink:

Opublikowano

Tak jak napisali koledzy,zewn.jako biolog,wewn. jako mechanik.Mam podobny litraż i jako zewn.używam TETRA EX 700,wewn.AQUAEL FAN 3.Ten zewn.czyszczę raz na pół roku,wewn. co 2 tyg.Dobre parametry wody i czystość dna świadczą o tym,że zestaw spełnia swe zadanie,czego i tobie życzę :lol::lol::lol:

Opublikowano

Po zakupie akwarium trochę krucho z kasą więc sądzę że póki co kubełek bym sobie podarował (choć tylko do czasu uzbierania paru groszy). Jak na razie zastanawiam się czy akwa nie miałoby problemów z działaniem z samym filtrem wewn np z tym Fluvalem 4 plus lub weipro tc-800?

Ewentualnie czy jest sens przerabiać akwarium 15l na filtr? Chodzi mi o powsadzanie tam naprzemiennie szybek żeby woda płynęła "slalomem" pomiędzy jakimś materiałem filtracyjnym? Wydaje mi się że zawsze coś by to dało, ale są to tylko moje przemyślenia i prosiłbym o zrewidowanie moich pomysłów ;) Przydałyby się również wskazówki od kogoś kto już coś takiego zrobił i mu funkcjonowało :P

Opublikowano

Ewentualnie czy jest sens przerabiać akwarium 15l na filtr? Chodzi mi o powsadzanie tam naprzemiennie szybek żeby woda płynęła "slalomem" pomiędzy jakimś materiałem filtracyjnym? Wydaje mi się że zawsze coś by to dało, ale są to tylko moje przemyślenia i prosiłbym o zrewidowanie moich pomysłów ;)



w takim baniaku sam wewnętrzny nie pociągnie wiem z doświadczenia:) ja w 200L mam 2 wewnętrzne i zewnętrznego JBL'a 250CP i uważam że mogło by być lepiej np. z 500 CP. Po prostu NO2 w takim przypadku (tylko wewnętrzny) wykończy pyśki w najmniej oczekiwanym momencie:( mając zewnętrzny kubeł taką możliwość redukujesz praktycznie do zera bo złoża jakie możesz wewnątrz kubła umieścić są kilkadziesiąt razy większe niż w wewnętrznym co stanowi kilka boisk piłkarskich bakterii nitryfikacyjnych które zamieniają właśnie to niepożądane NO2 na NO3 które do pewnego stężenia nie przeszkadza pyśką.


a co do drugiego to taki filtr jaki opisałeś bardzo po krótce to jest sump i jest to alternetywa tylko by musiał być ze 3 razy większy, żeby dał radę.

Opublikowano

otziziki - zbuduj filtr przelewowy do czasu uzbierania na kubełek - tak będzie najtaniej - szczegóły na forum

i kup weipro zamiast fluvala a różnicę zainwestuj w jakąś ceramikę do przelewowego... (chyba że uda Ci się fluvala tanio dostać - mniej prądu idzie jednak)


tak na niskich funduszach dasz radę w miarę poprawnie wystartować baniak...


PTB_PL takie 15l starczy - wszystko zależy czym to wypełnisz... ale jak nie ma kasy to lepsze to niż nic - prawda?

Opublikowano

oczywiście, że lepszy rydz niż nic:) tylko do 200L moim zdaniem lepiej założyć kubeł:) przy cenach jakie są na allegro to niezbyt wielka inwestycja (oczywiście zależy dla kogo) za JBL'a 250CP 198zł. Sam chce sobie zafundować mini sumpika ale to bardziej "dla sportu" niż dla konkretniej filtracji. Jeśli natomiast kolega chce pomajsterkować i sam cos stworzyć to serdecznie go do tego namawiam i wspieram niestety tylko duchowo bo inaczej nie mam jak:) Apropo dobrego wypełnienia to najbardziej nadawała by się ceramika wysokoporowata Tropicala ale koszt owej nie jest mały i chcąc wypełnić cały sump tą ceramiką można by było kupić za tą kasę kubeł, ale jak kto woli, ja tylko wypowiadam swoje zdanie:)



Pozdrawiam!!!

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.