Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Po rocznych przygotowaniach, przebudowie w domu w koncu zaczynam stawiac baniak - 220x57 Jako ze nie mam mozliwosci zrobienia wiekszego dna musi zostac jak jest,bedzie ok.70cm wysoki.

Z racji ograniczonego miejsca w szafce chcialem zmiescic tam jak najwiecej. Projekt mial na celu glownie sprawdzenia czy uda sie to gabarytowo wpakowac, mam jeszcze lekkie pole do popisu jezeli chodzi o wysokosc bo szafka bedzie miala kolo metra wysokosci.

Bazowalem sie na korpusach 1/2" 10". Zastanawia mnie tylko czy w takim polozeniu jak jest, z tyloma kolankami 90 stopni nie bedzie za duzych oporow ?

narurowiec 1.jpg

 

Stosowal tez ktos takie zawory?

_pvc-kogelkraan-zonder-wartel-eco-line-art_272_299.jpg

Edytowane przez Martin_1980
Opublikowano

Ja stosowalem takie zawory bo miałem sporo "leżaków" za darmo. Na Twoim miejscu zastosowalbym tradycyjne kulowe - taniej i pewniej. A pozatym tradycyjne zajmują mniej miejsca (długości) . Na Twoim miejscu nie dawał bym też zaworów między wkladami biologicznymi. Odnośnie ograniczania przepływu przez kolanka, całkiem niedawno robiłem narurowy u siebie w 840 litrach i mam o wiele więcej kolanek niż Ty że względu na brak miejsca i potrzebne obejścia a woda śmiga aż miło. Tylko że instalacje mam na rurach i filarach 3/4. Poza tym jeżeli nie planujesz jakiegoś bardzo dużego przerybienia to jeden zespół Ci wystarczy.

Wysłane z mojego myPhone_AXE_LTE przy użyciu Tapatalka

Ja stosowalem takie zawory bo miałem sporo "leżaków" za darmo. Na Twoim miejscu zastosowalbym tradycyjne kulowe - taniej i pewniej. A pozatym tradycyjne zajmują mniej miejsca (długości) . Na Twoim miejscu nie dawał bym też zaworów między wkladami biologicznymi. Odnośnie ograniczania przepływu przez kolanka, całkiem niedawno robiłem narurowy u siebie w 840 litrach i mam o wiele więcej kolanek niż Ty że względu na brak miejsca i potrzebne obejścia a woda śmiga aż miło. Tylko że instalacje mam na rurach i filtrach 3/4. Poza tym jeżeli nie planujesz jakiegoś bardzo dużego przerybienia to jeden zespół Ci wystarczy.

Wysłane z mojego myPhone_AXE_LTE przy użyciu Tapatalka






Wysłane z mojego myPhone_AXE_LTE przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Myslalem nad jednym zestawem, ale wychodze z zalozenia ze dwie pompy na srednich obrotach lepiej dadza sobie rade niz jedna na wysokich. Pozatym wole miec wiecej i nie wykorzystywac w pelni niz za malo i zalowac potem. Co do obsady jeszcze sam nie zdecydowalem wiec trudno powiedziec.

Co do rur to masz racje wkradl mi sie blad - chodzilo mi 1" czyli 32mm rury. Rysunek byl tez w takiej skali robiony. W sumei z tym zaworem miedzy biologami masz racje, zbedny element. Zastanawialem sie jeszcze nad dolozeniem po prawo i lewo po jednym pustym korpusie na wszelki wypadek. Nie wiem tez czy korpus z weglem za biologiem to dobry pomysl, czy nie klepiej go na osobnej nitce zalozyc.

Co masz na mysli piszac ze zawor tradycyjny kulowy pewniejszy?

 

Swoja droga zastanawia mnie czy jak filtr bedzie na wysokosci akwarium w pomieszczeniu obok oddalony o jakies 5m to czy beda duze spadki na wydajnosci?

Edytowane przez Martin_1980
Opublikowano

Zawsze możesez zostawic miejsce i w razie konieczności zrobić drugi zespół.

Ja też zastanawiam się nad sensem filtra węglowego w układzie, jeżeli już to założył bym go na osobnym układzie dolewki.

Tradycyjny zawór czyli coś takiego http://allegro.pl/zawor-kulowy-1-z-dlawikiem-mocny-q4-i5679033513.html

Jest przynajmniej   o 50% tańszy i kula nie jest z tworzywa tylko stalowa. Te plastikowe podobno po pewnym czasie tracą szczelność przez zarysowania kuli.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nie mam zamiaru odwodzić cię od tego narurowca ale do nawet 1000l wystarcza jeden narurowiec  byle na pompie C.O ECO  25-60 .

Nie będę się wymądrzał jakie zawory, kolanka - ale lepiej na rurach 3/4" niż 1/2" .

Zastanów się nad tymi wymogami.

1/ Do prawidłowej biologii w baniaku 900l bez względu na sposób filtracji wystarcza i nawet z założenia już ogromne przerybienie  tyle ceramiki. ( masz to podane przez Seachema w ulotce Matrixa)

 ( 900/200 ) x 0,5l Matrixa = 2,25l Matrixa  co wejdzie w 2-3 korpusy 10" równolegle więc 8 korpusów to strzelanie z armaty do muchy :Dlicz koszt armaty a pamiętaj że wystarczy packa na muchy.;)

2/  Jedna pompa C.O. - 25-60 ma max na III biegu  3300l/h  przy tej ilości rur,kolanek, korpusów zapewne tak ok 2800l/h i to załatwia i biologię i mechanikę w takim baniaku na medal.

Moim zdaniem zabraknie tylko cyrkulacji wody zgarniającej odchody ryb pod zasys narurowca - kupisz Jebao  RW15. i to cała filtracja jak dla ciebie.

3/ A wiesz że szafka wysoka na  1m i baniak 75cm to krawędz szkiełka na 1,75cm - wszystko na drabinie z baniakiem robisz a wątpię  byś miał tak długie ręce by sięgały dna, ale baniak już mi się podoba. Chyba że odkupisz  moją pompę Grech CTP 4800 - za 160 zł  która daje luzikiem 5000l/h z 34W mocy a w Holandii może i więcej bo masz tam więcej prądu w prądzie.:D

Opublikowano (edytowane)

Wiem ze bedzie wysoko, ale jak sie ma wybor miec akwarium wysoko albo nie miec wogole to tak jak by sie nie mialo wyboru :lol:.

Mam do tej pory w polsce baniak 600l z pawiookimi, brat go przejal po mnie i przez lata jakos przywyklem do skakania po drabinie.

U mnie to kwestia miec lub nie miec - zrobie sobie jakis podest do prac przy akwarium i bedzie git :D

Pradu mam raczej tyle samo haha, ale wydaje mi sie ze druga sekcja to tak jak ktos sie juz upiera na tym forum, dobry back up filtracji. Jezeli zrobie oba wyloty w akwarium w jednym miejscu moze nawet wystarczy na cyrkulacje w akwarium.

Swoja droga obmyslilem system dogrzewania wody z CO, wiec jak za pare miesiecy akwarium bedzie stalo, rozpoczne prace nad tym.

Edytowane przez Martin_1980
Opublikowano

Z treści twoich wpisów wynika  że na razie to przymiarki i jeszcze nic nie masz więc możesz też wszystko zmieniać - nieprawdaż?.

Jeśli chcesz podyskutować jak dobrze , prosto a przy okazji tanio zbudować baniak 900l Malawi albo Tanganika  to napisz mi tak:

- czy będzie tło i jakie ( np BTN czy DIY) czy baniak bez tła w ścianie z widokiem na dwie strony bo to teraz modne w nowych domach.

- czy szkiełko zamówisz  w Holandii czy będziesz zamawiał w kraju  220x57x70cm - 877l  bo to nie standardowe wymiary.

- czy filtracja ma być super ekstra i każde techniczne rozwiązanie prowadzące do tego celu dopuszczasz czy musi być narurowiec  bo ma być i koniec dyskusji?

- jakie planujesz oświetlenie i jakie są twoje preferencje co do wyglądu całości bo to dogrzewanie  skomplikowanym i drogim systemem za pomocą C.O. jest zupełnie zbędne jak dasz tam oświetlenie świetlówkami a nie LED.- raczej pomyśl wtedy o systemie chłodzenia baniaka.

- Wiesz jak się wystrzeliwuje satelitę to tam wszystko jest back up czyli  zdublowane - i to rozumiem.

Nie rozumiem po co dublujesz całą filtrację a nawet ósemczysz korpusy biologii :D .dajesz 2 szt z ceramiką Pro 1600  to jest 2x więcej miejsca dla bakterii niż daje Matrix a dla niego podałem 2,25l więc dwa równolegle korpusy na biologii są aż nadto.

Na moje oko uważam  że i tak tego do tej szafki wszystkiego nie upchniesz i powinieneś mieć plan B :D na tą okoliczność bo fakt jak to wszystko skleisz to cokolwiek zmienić - kicha. ( może podpytaj kolegę michal_j ) to jest artysta w projektach w tym kubłowo-narurowych  sam zobacz  jego wykon - może ci coś zwymiaruje to zobaczysz jaka musi być pod to szafka.

50 minut temu, Martin_1980 napisał:

ale wydaje mi sie ze druga sekcja to tak jak ktos sie juz upiera na tym forum, dobry back up filtracji. Jezeli zrobie oba wyloty w akwarium w jednym miejscu moze nawet wystarczy na cyrkulacje w akwarium.

Poza uporem kogoś z forum możesz mi wyjaśnić na czym u ciebie i w twoim baniaku ma polegać ten back up filtracji poza zdublowaniem wszystkiego a więc podwojeniem i tak już ogromnego kosztu filtracji - czyżbyś planował wysłać to Malawi  w kosmos.?:huh:

Do filtracji mechanicznej a tym bardziej biologicznej przepływ jednej pompy 2800-3000l/h to absolutnie wystarcza - brakuje ci cyrkulacji i po to budujesz drugą filtrację jak powszechnie wiadomo że  wystarczy do cyrkulacji dać cyrkulator :D taki RW15 czyli regulowane  w dół od 15000l/h - to ile to narurowców by trzeba jeszcze?

Danie 4x za dużo materiału ceramicznego poza nadmetrażem nie zwiększa ilości bakterii nitryfikacyjnych - to tylko taka rodzina 2+2 nie w M6 tylko w Pałacu Wilanowskim zamieszkała.

Natomiast jeśli cię nie interesuje merytoryczna dyskusja o twoim baniaka i wszystko masz już przemyślane do najdrobniejszego detalu - to nie odpisuj.;) poczekajmy co inni koledzy poradzą.

 

Opublikowano (edytowane)
Cytuj

Z treści twoich wpisów wynika  że na razie to przymiarki i jeszcze nic nie masz więc możesz też wszystko zmieniać - nieprawdaż?.

Przymiarki, jedyne co wiem narazie to wysokosc na jakiej bedzie stalo akwarium i wielkosc ktora sie nie zmieni.

Tlo raczej bede robil sam a baniak bedzie mozna ogladac z przodu i prawej strony - tyl i lewa strona nie dostepna bedzie dla zwiedzajacych :lol:

Co do szkla to nie wiem jeszcze gdzie. Nie wiem rowniez czy zamowie gotowe czy sam skleje - najpierw musze zamowic stalowy stojak i szafke zrobic naokolo niego.

Nie jestem jeszcze na etapie oswietlenia - chcialbym jakies diody sterowane modulem z plynnym zapalaniem i wygaszaniem plus jakas malutka symulujacyc swiatlo ksiezyca. Wiadomo chciec i miec dwie rozne sprawy.

Filtracja narurowa swydaje mi sie dobrym rozwiazaniem, i w miare latwym do obslugi. Co do dublowaniem ukladow no dobra masz racje - moze nie jest to konieczne i moe zrezygnowac z jednego kosztem zmodyfikowania drugiego ukladu - nic nie mam zaplanowanego dlatego pisze tutaj aby jak najwiecej informacji do grudnia zdobyc. Jezeli ma byc to filtracja narurowa to korpusy musze w polsce zamowic bo tutaj takich nie ma a na swieta bede w polsce. Reszta twoich uwag na temat mojego narurowca jest o tym samym czyli ze za duzo :D

Narurowy wydaje mi sie rowniez tanim jezeli chodzi o pobor pradu rozwiazaniem.  Nie chodzi o to ze sie upieram - duzo czytalem na tym forum o tej filtracji, kasetowy do mnie nie przemawia, kubelkowe mialem przez lata i byly dobre ale narurowiec jakos mnie w chili obecnej najbardziej przekonuje - poprostu tak mam.

Co do dogrzewanie sklomplikowanym systemem to chyba nie bedzie to tak zle - opisze to dopiero w momencie jak calosc poukladam w swojej glowie i bede mial wiekszosc rzeczy do baniaka w domu. Tak sie sklada ze wiekszosc rzeczy od pieca mam obok i wydaje mi sie ze to nie bedzie kosztowny system

Edytowane przez Martin_1980

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.