Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam . 

Z ciekawością śledziłem ankietę żywieniową dotyczącą proto.

 

Czy mógłbym prosić osoby doświadczone o podanie przykładów obsad proto + mbuna? 

Przy założeniu długości akwarium około 160/170 cm .  

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Nie jestem osobą doświadczoną w "proto + mbuna",

ale pierwsze co przyszło mi do głowy, to acei, jeśli jeszcze:

Dnia 10.10.2016 o 12:02, szkodnik666 napisał:

czy wszystkożerność protomelasów pozwoliłaby na trzymanie ich z wszystkożerną mbuną? Np z Acei ?

- to po trzykroć tak, bo acei jest wszystkożerne, toniowe, nieterytorialne, grupowe, ma ładne samice, szybko się wybarwia i zamierzasz mieć zbiornik 160 lub 170cm.

Opublikowano

Masz naprawdę duże pole do popisu bo z tym protkiem to możesz z powodzeniem trzymać w zasadzie każdy rodzaj mbuny, a zapewnia Ci to elastyczność protomelasa pod kątem wymagań troficznych.  Wszystko zależy od tego czy będziesz chciał postawić na obsadę z roślinożerną czy z planktonożerną mbuną. 

Kluczem w doborze obsady w Twoim przypadku będzie tak naprawdę wybrany przez Ciebie gatunek, który chcesz trzymać w akwarium oprócz protka, bo właśnie do tego gatunku będzie dobierana pozostała obsada. Np. jeśli zdecydujesz się na roślinożerne Labeotropheus fuelleborni, to pozostałe gatunki będą dobierane pod kątem preferencji "kulfonów", jeśli zaś pójdziesz w kierunku planktonożernego "yellowka" to obsada będzie musiała być ukierunkowana na ryby, które nie są roślinożercami. 

Napisz coś więcej o pozostałych wymiarach zbiornika (a przede wszystkim o wysokości), bo rozmiar akwarium będzie też determinował jakiej wielkości ryby i ile będzie w nim pływać.

Opublikowano
8 minut temu, szkodnik666 napisał:

Acei zdecydowanie jako drugi gatunek . Wymiary to czysta teoria na tę chwilę , ale pewnie 160-170/50/60 wys. 

Pozostało by uzupełnienie o element żółty ... 

 

Bardzo dobry wybór - acei to ryba stosunkowo spokojna i stadna, a co istotne wszystkożerna. Będzie ładnie wypełniać Ci przestrzeń w zbiorniku bo to ryba nieprzywiązana do substratu, lubiąca przebywać w toni. W tej sytuacji proponowałbym akwarium o wysokości 60 cm.

Wybór gatunku mbuna w tonacji żółtej też nie powinien być problemem bo masz m.in. do wyboru Labidochromis caeruleus, Metriaclima msobo Magunga, czy chociażby popularny saulosi, ewentualnie jeśli coś bliżej pomarańczowej tonacji to np. M. estherae red red,  To już wyłącznie kwestia Twoich preferencji.

Rozumiem, że nie wchodzi w grę samiec w żółtej tonacji z niezbyt urodziwymi samicami ?

 

 

 

Opublikowano
2 minuty temu, szkodnik666 napisał:

Dziwne , że wcześniej nie napotkałem u nikogo takich układów ...

Pewnie dlatego, że mało kto łączy mbuna z non-mbuna, choć temperamentem i dietą protkom o wiele bliżej do mbuna, niż non-mbuna. U mnie pierwotnie Protomelas taeniolatus pływał z mbuną tj. z Labeotropheus fuelleborni i właśnie z acei.

 

Opublikowano
3 godziny temu, Post_Mortem napisał:

planktonożernego "yellowka"

Małe sprostowanie ta ryba głównie wyskubuje robale z kamieni, choć zapewne jak każda nie pogardzi planktonem :) .

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Miałem inną odmianę Protomelasa z Mbuną dał radę. Jeżeli łączył bym te ryby obecnie wybrał bym Iodotropheus sprengerae typowego wszystkożercę. W moim zestawie pływała Metriaclima zebra dorosłe ryby zdominowały Protomelasy, musiałem zrezygnować z tego gatunku. Łączenie takie jest możliwe w dużym zbiorniku, na pewno ma znaczenie kolejność umieszczenia poszczególnych gatunków.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.