Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak zabezpieczyć płytę meblową laminowaną przed wilgocią?

Chciałbym zrobić do nowego akwarium szafkę oraz pokrywę z płyty meblowej.

Mam jednak obawy czy to aby nie zacznie się rozłazić?

Jak to zabezpieczyć przed nieprzyjemnymi skutkami wody?

Opublikowano

Szafka:

Płyta jako taka jest dość odporna, najbardziej narażone są miejsca nie laminowane oryginalnie, czyli te gdzie się przykleja obrzeże na gorąco, trzeba to zrobić bardzo dokładnie, dodatkowo krawędzie można przetrzeć lakierobejcą (co dodatkowo daje ładniejsze łączenia). Reasumując najmniej odporna jest goła wióra, która wodę wpija i pęcznieje, z laminatu wodę zetrzesz i po sprawie. Dodatkowo jako podstawę akwa można zastosować blat kuchenny, który jest „bardziej wodoodporny” z przodu jest krawędź i ma rynienkę pod spodem (woda nie leci na krawędź), chociaż dobrze wykończonej płycie też nic nie będzie jak się ją dobrze wykończy.


Pokrywa.

U mnie w mieście jest firma produkująca takie pokrywy z płyty wiórowej http://www.argusakwarystyka.pl , pytałem ich kiedyś jak wygląda sprawa wodoodporności takiej pokrywy – odpowiedź była mniej więcej taka „ pokrywa nie jest wodoodporna, przed wilgocią zabezpiecza ją stosowana zawsze w akwariach szyba nakrywkowa”, sam takiej szyby nie lubię stosować, więc na taką pokrywę się nie zdecydowałem (szkoda, bo łatwo taką zrobić). Przy takiej pokrywie wiórowej trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wilgoć, ale i ciepło.


Link do dyskusji stolarz kontra akwaryści :Dlink

Opublikowano

Szanowna firma wyceniła mi szafkę, akwarium i światełko ze świetlówek(dwie sztuki, zwykłe) - 5500 PLN.


Ja za płyty docięte na wymiar - 530 + 60 dostawa

4 fronty meblowe pod wzór pozostałych mebli w pokoju z gałkami - 120

Akwa 176 x 43 x 48 Szyba 10 mm - 490 + odbiór osobisty

Wkręty, podnośniki hydrauliczne do pokrywy, kołki, zawiasy meblowe, kółko na karmienie ryb (plastikowe do kabli) - 100

Zestaw oświetleniowy ( tu pokazuję przykład, lepszego w oferowanym zestawie raczej nie ma)

http://www.allegro.pl/item276026774__ek ... light.html

170

4 świetlówki 18 W do akwa - 140

Inne - 100


Jak widać łączny koszt to około 1800. Za resztę kasy można zrobić zarąbiste wyposażenie. Tyle, że trzeba chcieć:-)

I najbardziej mnie właśnie męczy ta pokrywa.

Opublikowano

Co do pokrywy z alu:

idziesz do firmy tworzacej bilboardy, prosisz o uciecie 4 kawalkow, pospawanie, wspawanie do srodka poprzeczek sluzacych do zamocowania oswietlenia, dorzucasz do tego dekle na gore, placisz i zabierasz do domu :)

Tam montujesz oswietlenie i cieszysz sie uzyskanym efektem:

http://www.klub-malawi.pl/artykuly_klub ... ianie.html

poczatek w 2/3 artykulu.

Opublikowano

Jestem posiadaczem 2 takich pokrywy od roku i póki co nic sie z nimi nie dzieje, nie mam żadnych pęcherzy od wilgoci ani nic w tym rodzaju. Należy tylko zadbać o dobrą wentylacje, z tyłu mam powywiercane otwornicą 6 i 8 3 otwory na przewody, kable itp. dwa z nich są zagospodarowane przez sprzęt, natomiast trzeci jest tak w razie "w". Myśle nad wmontowaniem tam dla poprawienia wentylacji wentylatora od PC ale troche mi chęci brak.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.