Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

no właśnie.... z kółkami.... mój błąd. Problem w tym, że nie ma żółtego kółka, tylko coraz mniej zielone. Swoją drogą ciekawe czy kiedyś doczekamy się bardziej obiektywnych testów, gdzie błąd czy interpretacja testującego byłaby minimalna. To już miareczkowanie pod tym względem jest lepsze.

Opublikowano
20 godzin temu, wojtekr napisał:

no właśnie.... z kółkami.... mój błąd. Problem w tym, że nie ma żółtego kółka, tylko coraz mniej zielone. Swoją drogą ciekawe czy kiedyś doczekamy się bardziej obiektywnych testów, gdzie błąd czy interpretacja testującego byłaby minimalna. To już miareczkowanie pod tym względem jest lepsze.

Uważam że te testy JBLa co mamy są w zupełności wystarczające dla akwarystyki.

Nie są nam potrzebne takie co pokazują w ug/l wystarczy w mg/l  a te czułości jakie daje JBL NH4 czy NO2 i tak są znacznie powyżej potrzeb.

To że np NO2 mamy stale w baniaku 0,05 ppm albo nawet 0,1ppm a nie <0,01ppm  i ten test to pokazuje nie znaczy że biologia jest zła.

Doszliśmy do tak niskich a już wykrywalnych tym testem poziomów że pokazują subtelne zmiany wynikające np z wypłukania gąbki czy wpuszczenia 2 nowych ryb do baniaka.

Testy kropelkowe innych firm nawet by nie drgnęły i stale pokazywały 0 :D bo tak mają opisane skale.

Nie ma powodu by produkować dla nas testy oparte na miareczkowaniu bo byłyby na pewno znacznie droższe , a już wielu kolegów narzeka że test drogi i żadnego nie kupi.

Podstawowy problem tych naszych testów z porównaniem koloru leży w nas samych bo każdy nieco inaczej widzi barwy .

Rozwiązaniem tego są te same testy ale odczyt fotometryczny i takie testery są tylko zdecydowanie droższe bo oparte na technice LED i mikroprocesorach ale wyświetlają wyniki z dokładnościa do +/- 0,04ppm i cyframi na wyświetlaczu więc nie ma dyskusji czy to ten czy inny kolorek.

Jak ktoś wie że słabo u niego z rozróżnianiem kolorów to idzie w kierunku drogich fotometrów jak go na nie stać.

Fajnie że w literaturze to zostało opisane  co to za wydawnictwo i z kiedy?

Do tła chińskiego 3D skleiłem turbo-kaseciak pod pompy Atman 306 i SOBO 3200l/h

ma wymiary 13,7 x 14x h37cm i czekam na gąbkę z WodaTech 14x5x37cm by wkleić prowadnice.

zasys będzie tylko dołem 5 cm nad dnem by w  tle szparowania nie robić. tak wygląda jeszcze nie przyklejony do tła

20160930_074841_001.jpg20160930_075049.jpg

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
Dnia 29.09.2016 o 17:07, deccorativo napisał:

Ja tam zauważam wiele delikatności w naszej biologii i jak widzicie nawet stary wyjadacz jakim jest Seba może mieć przejściowe trudności jak wszystkim na raz w biologii potrząśnie. Sam mi przyznał że był zbyt pewny siebie ale oczywiście nie ma tragedii - pomału wyjdzie z dołka.

Ja tam mam wielki respekt przed pewnością siebie co do biologii nitryfikacyjnej i zawsze staram się mieć plan B:D

Na pewno nie należy starego piasku wymieszać z nowym a na dodatek przysypać zupełnie nowym. Raczej tracimy całe złoże biologii piaskowej.

Na pewno jednocześnie nie należy wyjmować wkładów ceramicznych czy dawać nowe gąbki bo też tracimy kawał biologii

Na pewno jednocześnie nie należy dokładać ryb zmieniając baniak na większy bo wzrasta obciążenie biologii.

Pozwolę sobie Heniu dodać dwa grosze od siebie, i opiszę po krótce przesiadkę z 280 do 666l czyli tak na prawdę przesiadkę z około 200 do 330, bo takie realne objętości wody mieszczą moje akwaria.

Akwarium docelowe miało przyjąć ryby bez dojrzewania, czyli metodą na "młodzianka" z tym, że ja ani młody ani młodzianek, co najwyżej małolat-malawista :). 

Akwarium zalane świeżą wodą przez "utrojstwo z filtrem węglowym", zupełnie nowe kamienie i nowy piasek, wszystko wyjałowione tiosiarczanem sodu wypłukane i wygotowane. Ryby duże 9-10cm w ilości sztuk 23.

I teraz ciekawostka bo muszę zostawić biologię w starym baniaku... więc dzielę około 1,5l lawy wulkanicznej na dwie części, do każdej porcji dodaję po około 500g nowej surowej wypłukanej lawy. Do większego dałem troszkę więcej niż 500g :).

Tak przygotowane złoże umieszczam w kaseciaku wlewam Prodibio biodigest i wpuszczam ryby...

Codziennie badam parametry, No2 zaczyna powoli się podnosić i rośnie do wartości 0,2 ale nie panikuję bo wiem że No3 także powoli rośnie, czyli garstka złoża działa a ja muszę dać czas bakteriom na zasiedlenie baniaka. Pomagam dodatkowo bakteriom i rybom dolewając sprawdzone Microbe lift - special blend oraz Microbe lift - nite out.

Po około tygodniu od zalania No2 zaczyna powoli maleć, przy czym No3 rośnie już do normalnych wartości jak w dojrzałym baniaku, czyli ~20-30 i leci podmnianka 20% wody. W baniaku tym nie mam nic poza wyżej wymionionym  ~1,5l lawy wulkanicznej i gąbkę. Żadnych Purolite, tmbt, węgla... nic.

Po 2 tygodniach akwarium stabilne, dopuściłem 10 sztuk młodych Acei, które w żaden sposób nie zmieniły parametrów.

Karmiłem przez cały czas początkowy po przesiadce. 

Na chwilę obecną wykwit wszelakiej maści glonów, No2 bez zmian cały czas około 0.05mg/l a No3 około 30mg/l tuż przed podmianą (podmiany ostatnio robione co 2 tygodnie ze względu na urlop).

 

Podsumowując post, nawet garstka biologii wspomagana dodatkowymi kulturami jest w stanie wystartować w dużym baniaku nie przerybionym i nie przekarmianym. A samo zachwianie parametrów a raczej postawienie ich na głowie nie zrobiło wielkiego przewrotu.

Mam nadzieję, że moje obserwacje komuś w przyszłości pomogą przy przesiadce na większy baniak.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Test kaseciaka bez złoża ceramiki po 7 dniach:D

NH4 - nie wykrywalny

NO2 - 0,03-0,04ppm - nie osiąga koloru - 0,05ppm i już się nie zmienia. Następny pomiar po tygodniu

Jestem zadziwiony - z baniaka 300l z 60-70 szt tropheusami w tym 22 dorosłe wyjąłem jedyne złoże -1,5l Matrixa i od pierwszego dnia był ten sam wynik NO2 - tak jakby te 1,5l ceramiki klasy wyższej nic nie znaczyło dla biologii.

Cała biologia w tak przeciążonym baniaku pracuje tylko na gąbce i piasku - zupełnie bez złoża ceramicznego.

W kasecie pozostało 1,2 l TMBT

Wizualnie woda jakby bardziej klarowna a szyby jakby wolniej porastały glonami , bez czyszczenia jak co tydzień są niemal idealnie czyste. Karmię od 4 dni normalnie czyli 2x dziennie + niedziela głodówka.

Przyszła gąbka z WodaTech no to jest gąbka:D ogromna powierzchnia ssania 14x37cm i niespodzianka - gratisy jeden z nich gąbka ppi5 a może ppi10 idealny ruszt pod pompę.:D

ATT00142.jpg

tak wygląda turbo-kaseciak od tyłu czyli od strony szyby tylnej.

20161004_105721_002.jpg

20161004_110036.jpg

jutro naklejam na tło

 

 

 

Opublikowano

ta gąbka to raczej 10 ppi (zamawiałem u nich ostatnio krążki 10 ppi i wizualnie to ta sama gradacja) :)

zakładam, że grubość gąbki (tej dużej) to 5cm, w związku z tym masz ~ 2,6l gąbki ?

wg tego opisu z artykułu, którego zdjęcie wstawiłem powyżej, będziesz miał właśnie około 1% objętości zbiornika, zawsze możesz dołożyć ciętych gąbek nad pompę

co będziesz trzymał w zbiorniku z tym filtrem ?

 

 

Opublikowano
2 godziny temu, michal_j napisał:

wg tego opisu z artykułu, którego zdjęcie wstawiłem powyżej, będziesz miał właśnie około 1% objętości zbiornika, zawsze możesz dołożyć ciętych gąbek nad pompę

co będziesz trzymał w zbiorniku z tym filtrem ?

Niestety nie mam jak przeczytać tego artykułu a szkoda.

Zawsze pod pompę mogę dać 1-2litry dowolnej ceramiki, i Purolite w rajstopie, albo 1,5l TMBT albo te pocięte gąbki ale nic nie dam po doświadczeniach z brakiem ceramiki w mojej Tanganice:D.

Dam tam tylko matę węglową do okapu kuchennego przyciętą jeszcze nie wiem jak:D by klarowało wodę.

Co do tego zbiornika 400l to u mnie nic nie będzie w nim pływało :huh: robię kompletny zestaw absolutnie wszystkomający  będzie wszystko co może być w Malawi. Tło z turbo-kaseciakiem bez widoku cegły ale z  denitryfikatorem wężowym, tło 3D chińskie za 200zł , oświetlenie belka na RGBW12W x 8szt i sterownikiem Romka nawet gałęzatki będą ;)+ szyby nakrywowe tylko wlać wodę i od razu wpuszczać ryby bo nawet biologia będzie dojrzała.  Plany są na razie zupełnie nie skonkretyzowane ale na pewno nie jest to mój ostatni docelowy baniak.

Test kaseciaka bez złoża ceramicznego - uzupełnienie

Zastanawiało mnie z czego te czyste szyby po tygodniu więc uzupełniłem pomiary dzisiejsze także o następne dwa pomiary, TMBT lepiej pracuje i mnie muli :

NH4 - nie wykrywalne

NO2 - 0,03-0,04ppm

NO3 - pomiędzy 1- 2,5ppm

PO4- 0,2ppm

tak wygląda pomiar NO3 Salifertem

ATT00202.jpg

 

Opublikowano

Ojciec mojego kolegi "paletkarz" posiadający baniak 450l. cały czas bazuję tylko na filtrach gąbkowych napędzanych brzęczykiem w rozmowie z nim powiedział, że kiedyś kupił filtr turbinowy, który włożył i po kilku godzinach wyjął z baniaka bo nie podobała mu się jego praca - wir.... Biologię ma chyba ok. skoro tak delikatne  ryby mu się rozmnażają. Więc tak samo uważam, że w baniaku nie są potrzebne żadne ceramiki, matrixy itp. oczywiście jak wszystko jest robione zgodnie ze sztuką. Można by było pokombinować w turbo kasecie aby zamiast jednej długiej gąbki dać dwie. Przy czyszczeniu tylko dolną płukać a górną dać w miejsce dolnej 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja w 375l używam dwóch jvp-132 - jeden do napędu kaseciaka, drugi do zamiatania. Poza kolorem bez uwag
    • Mała aktualizacja Udało się zainstalować hydroponikę. To znaczy samą instalację. Pod kątem roślin jeszcze sprawa nie jest zamknięta. Zapał przy tym projekcie nieco mi opadł odkąd przeczytałem, że woda w hydroponice powinna mieć pH na poziomie 5,5-6,5. Liczę mimo wszystko, że rośliny jako tako będą sobie radziły. Kupiłem skrzydłokwiata, philodendrona i jakąś peperomię  Mam jeszcze zielistkę i epipremnum. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Chwilowo próbuję w hydroponice ukorzenić odcięte pędy epipremnum.  - wlot do doniczek  - wylot z doniczek - całość umieszczona w pokrywie - doniczki zalane wodą i wypełnione gąbkami - tak się prezentuje całość obecnie (nie zdążyłem jeszcze wsadzić roślin do doniczek)   Kilka zdjęć obywateli mojego baniaczka   - Dominujący samiec Stigmatochromis Tolae. Chwilowo największy "byk" w akwarium. Ma około 15cm. - Nimbochromis Polystigma - jeden z dwóch ujawnionych samców. Już ładnie zaczyna "łapać" niebieski kolorek   - Nimbochromis Polystigma - jedna z samiczek - Exochochromis Anagenys - jeszcze nie znam płci osobników. - Dimidiochromis Strigatus - jedna z dwóch samic - Protomelas Mbenji Thick Lips - płeć jeszcze nie znana   A na koniec najmłodszy mieszkaniec czyli malutki Dimidiochromis Strigatus  Zaobserwowałem dwie sztuki  Wątpię żeby przeżyły, ale kto wie. Na razie bardzo dobrze kryją się w tej niewielkiej ilości szczelin jakie mają do dyspozycji.    
    • Mam od paru lat Tunze 6085 Tunze Turbelle Nanostream 6085 (4025167608506) • Cena, Opinie • Pompy cyrkulacyjne 17291245623 • Allegro Dla mnie jest idealny w 200cm. Dla Ciebie się nie nadaje bo nie ma regulacji mocy. Dlaczego piszę - wcześniej miałem kilka chińskich - ich trwałość wynosiła średnio pół roku. Może teraz jest inaczej, ale jakbym miał zmieniać to na pewno kupiłbym Tunze. Nawet jeśli teraz jest chiński (bo tego nie wiem)
    • Ja używam od lat taki Tunze https://allegro.pl/oferta/tunze-turbelle-nanostream-6055-10787582038 i dla mnie nie ma lepszego. Mam go w 576l. Jest cichy, wydajny i ma regulację. Ale żeby nie było kolorowo, to ma jedną wadę. Pokrętła w sterowniku są podświetlane od spodu niebieskimi diodami, nawet fajnie to wygląda. Diody emitują oprócz światła również ciepło i pod wpływem tego ciepła po jakimś czasie, plastik z którego są wykonane pokrętła kruszeje i pękają mocowania do potencjometrów i masz po regulacji😂 Oczywiście nie do końca. Nadal można regulować za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Na szczęście producent dziwnym trafem przewidział taką sytuację i w sprzedaży są dostępne oryginalne pokrętła https://allegro.pl/oferta/tunze-rotary-cnobs-7090-102-pokretla-do-kontrolera-11838292596 być może już z innego plastiku (nie wiem, nie sprawdzałem). Czy kupiłbym go drugi raz pomimo tej wady? Obiema ręcami i nogyma ...TAK.
    • Tą Tunze miałem w 720l , też bym go polecał jako niezawodny sprzęt.
    • Używałem Tunze 6045 w 500l (170cm długie) Jak dla mnie to był nawet za mocny ale jako, że ma regulację nie było to problemem. Cichy i energooszczędny. Mocowanie na magnes. Regulacja - czego chcieć więcej?
    • Cześć wszystkim. Szukam cyrkulator do swojego 375, chciał bym kupić mocniejszy żeby móc użyć w przyszłość w większym akwarium( jest taki plan) zależy mi żeby był cichy oraz wydajny.  Jeśli ktoś ma doświadczenie z tunze lub eheim proszę o opinie
    • Moje już ma 9 lat, nadal bez problemu, jedynie rys więcej Wysłane z mojego Pixel 6 Pro przy użyciu Tapatalka
    • Spoina raczej na wykończeniu. Skłaniałbym się ku zmianie zbiornika, zwłaszcza że to kontrowersyjny Wromak Przyklejać się nie opłaca.
    • Mniej niż 18 , tak naprawdę bałbym się zalewać już to akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.