Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Raczej gąbkę pozostaw 5cm a upiłuj 2 cm tej lufy z pompy  będzie dawała nie 2000l/h a może nawet z górki i na dopalaczu pociągnie 2200l/h:D Pompa Atman306  w ogóle nie ma takiej lufy  przez co śmiga jak marzenie i jest o wiele mniejsza od AqC 2000

Jak z Hydorka Pico 1150 oberwałem ten cały czerwony regulator a wystarczy nożem podważyć i wyskakuje z zatrzasków bez żadnego wysiłku to  jeden Hydor daje z 1200l/h a drugi nie urwany jakieś 900l/h :D na oko widać wyrażną różnicę w siku.

Opublikowano

To może zwiększę rozmiar tego klocka i zrobię 140x130 albo 140x140.

Poniżej rysunek jeszcze z wymiarami 140x120.

1. Czy pięć otworów 5x50 i umiejscowione tak jak na rysunku będzie ok ?

2. Czy wylot powinien być skierowany wzdłuż tylnej szyby (tła strukturalnego) ?

3. Czy nie lepej byłoby gdyby konstrukcja była obrócona o 90 stopni z wylotem wzdłuż tła na tylnej szybie i zasysem od przodu ? Cyrkulująca woda wpadałaby wtedy wprost do zasysu (tak mi się prznajmniej wydaje).

rzut z góry turbo kaseta 1.jpg

Opublikowano
2 minuty temu, XGrzesX napisał:

2. Czy wylot powinien być skierowany wzdłuż tylnej szyby (tła strukturalnego) ?

3. Czy nie lepej byłoby gdyby konstrukcja była obrócona o 90 stopni z wylotem wzdłuż tła na tylnej szybie i zasysem od przodu ? Cyrkulująca woda wpadałaby wtedy wprost do zasysu (tak mi się prznajmniej wydaje).

 

Dużo zależy od wystroju. U mnie sprawdza się taki układ ( widok z boku).

DSCF3259.JPG

Opublikowano

Są 2 wyloty (końcówki od JBL-a) - 2 pompy Aqua Szut 750 . Filtr ma jedną komorę "podzieloną" na sekcje kratkami . Jest więc komora śmieciowa, komora gąbek i ceramiki, z pompą. Ostatnia jest też prefiltrem kubełka w którym jest purolite i micromec. Dlatego nazywam filtrację hybrydową, łączy kasetę z kubełkiem. Całość zużycia prądu to 2x 5,5 W i 9W JBL-a. Nominalny przepływ 2x750 l/h + 700 l/h. Jak dla mnie przyzwoicie. Akwarium standardowe 160 l.

28 minut temu, deccorativo napisał:

ty popatrz jaka woda kryształ u Agnieszki a prawdopodobnie zdjęcie przez  1 metr wody zrobione.

tylko pogratulować Agnieszko.

Dzięki staram się. Mam nieco hopla na tym punkcie. Faktycznie jest tam metr wody. Oprócz purolite w kasecie na wierzchy jest purigen . Leżał w szafce więc go wrzuciłam, pewnie to przesada :e_biggrin:.

Opublikowano

W temacie filtra kasetowego i w ogóle filtracji mechanicznej męczę Was już bardzo długo. Generalnie jakoś z wielkim trudem wychodzi mi to planowanie tego filtra ale czas leci i powinienem niedługo zamówić już formatki.

Dlatego też chciałbym przedstawić projekt mojego turbo kaseciaka do akwarium Rio 240. Będzie to jedyny filtr w zbiorniku. Bardzo proszę o ewentualne uwagi i odpowiedzi na poniższe pytania. Wiem, że macie już dosyć moich pytań ale będę naprawdę wdzięczny jeśli mi pomożecie zamknąć temat tego projektu :-) Ja sam już jestem ogromnie tym zmęczony.

Postawiłem na wymiary 140x140 (wymiary zewnętrzne) tak by bez problemu weszła pompa AqC2000 oraz grzałka.

Dużo myślałem nad tym czy zrobić kaseciaka wiszącego czy stojącego bezpośrednio na dnie akwarium zabezpieczonym 3mm pcv lub 1 cm styropianem (jeszcze nie wybrałem czym dokładnie). Zdecydowałem się na wariant stojący to z kilku powodów:

- łatwiejszy montaż i ewentualny demontaż całego kaseciaka gdyż nie trzeba go przyklejać do szyby

- w moim odczuciu łdniej wygląda taki klocek stojący niż wiszący

- nie ma ryzyka że będą pod nim się zbierały odchody (martwa strefa)

Proszę o ewentualne wskazówki co poprawić oraz będę wdzięczny za odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Jak dokładnie zrobić prowadnice trzymające gąbkę ? Przyklejacie wąski pasek pcv prostopadle do ściany ? Czy trzeba zrobić prowadnice w kształcie litery "T" ?

2. Czy grzałka może być blisko ściany z pcv ? Nie ma ryzyka że ją nadtopi ?

3. Ile ceramiki dać pod pompę ? 1 litr ? Ile to będzie zajmowało wysokości komory 85x140 ?

4. Ile dać purolite ? Czy purolite powinno lezeć w woreczku nad ceramiką i pod pompą ?

5. Na jakiej głębokości powinna być pompa ?

6. Czy 6 otworów wlotowych o wymiarach 5x50mm będzie optymalne i zapewni obniżenie poziomu wody w kasecie który wymusi odpowiednie wciąganie wody w wyniku różnicy poziomów wody ?

7. Czy skimer wystarczy w formie 6 nacięc o szerokości 5mm i długości 10mm ?

8. Czy nacięcia skimera powinny być na tej samej ścianie co otwory na dole ? Czy na ścianie obok ?

9. Czym wycinaliście otwory wlotowe w  ścianie ? Nożyk to tapet będzie wystarczający ?

10. Czy wystający komim ok 1 cm nad poziom wody będzie dobry ?

11. Jakiej wysokości zrobić ruszt na ceramikę ? Czy dobrze będzie jak będzie 5mm odległości pomiędzy rusztem każdą ze ścian filtra oraz gąbką ?

12. Czym przykleić do komina osłonę filtra Juwel ? Zdaniem Juwela osłonę do filtra Bioflow powinno się przyklejać klejem Juwel Conexol (lub silikonem) ale nie wiem czy Conexo będzie dobry do spienionego pcv.

Widok z góry. Filtr w prawym rogu akwarium:

20160930194952_001.jpg

Widok z boku od strony przeciwległej krótszej ściany akwarium:

20160930195057_001.jpg

 

Opublikowano (edytowane)

Grześ męczy cię to bo jesteś nie zdecydowany i nie słuchasz rad tylko sam dumasz nie korzystając ze sprawdzonych rozwiązań. Zrozum wreszcie że na forum jest wielu którzy mają kaseciaki i każdy swoje doświadczenia którymi się z tobą dzieli.

Kaseciak to choroba i po pierwszym są niemal zawsze następne - to kosztuje formatki za 50 zł więc każdego stać na nową lepszą wersję - przynajmniej tak mu się wydaje:D

Odpowiadam któryś już raz na stale podobne zadawane pytania .

1/ podkładka na dno pod kamienie - spienione białe pcv 4mm - nie żadne styropiany bo i tak będziesz zamawiał formatki z tej samej firmy fabertec do kasety z czarnego pcv 3mm  - jedna dostawa

koniec tego wyboru.

kaseta nie stojąca tylko wisząca na 5 cm nad piaskiem z zasysem od dołu i z boku. obrócona o 90st w lewo - pusta kaseta nie przyklejona do podłogi lub/ i szyb wypływa a jak wypłynie to piasek podejdzie i by ją ponownie postawić trzeba opróżnić baniak z ryb i wody . Zrobisz to przez przypadek czyszcząc np złoże ( mnie się tak na początku przydarzyło mimo że pamiętałem niby). kasetę łapiesz do szyby tylnej na 4-5 x2 magnesy fi20x5mm a kaseta jest wsunięta pod krawędz tej ramy w wycięciu tła  i zamaskowana kawałkami obudowy z flow - . więcej w tej materii nie pytaj bo nic nie mam do dodania.

odchody niech właśnie zbierają się pod kasetą bo tą grotę zajmie samiec alfa i będzie ogonkiem podbijał g.. a kaseta mając szczelinę w dnie zassie to do środka - ryby będą same po sobie sprzątały. mniej sam kombinuj a więcej słuchaj rad którzy takie kasety od 2 lat mają i widzą co i jak na żywych rybach.

 

prowadnice

po sklejeniu kasety odmierzasz od frontu 5,5cm + 0,3 cm grubość pcv  zaznaczasz na górze i na dole po obu stronach i od tego miejsca wklejasz równo od góry aż do podłogi kasety dwie listewki max 1cm szerokie. z pcv 3mm  masz w innym temacie mój turbo kaseciak identyczny wymiarami jak twój z listewkami jeszcze nie wklejonymi bo czekam na gąbkę - zawsze lepiej sprawdzić niż by się okazało że gąbka nie pasuje - koniec tematu prowadnic.

grzałka - nie stopi pcv choć jeśli dotyka to pcv zmieni kolor z czarnego na szary w tym miejscu ale  po długim czasie - może więc dotykać do pcv

na dnie komory pompy dajesz ruszt 8,x13,5cm z siatki ogrodniczej powlekanej zielonej 1mx1m oczko 12mm kosztuje 9 zł na allegro. wycinasz nożyczkami kawałek tak by po zagięciu w dół powstał ruszt 1 cm na dnem  na to kładziesz tylko 1 litr dowolnej ceramiki w siatce po warzywach z Lidla. zajmie to 8,4cm + 1cm rusztu więc pompa będzie stała ok 10cm nad dnem kasety

Purolite 0,5l wkładasz w rajstopę rozsuwasz by było cienko równo pod całym oknem komory i na to stawiasz pompę.

 

pompa zawsze najgłebiej jak się da by miała najwięcej wody nad sobą bo wtedy cichnie i nawet jak gąbka się przytka i mocno spadnie lustro to nie będzie siorbać.

przy kasecie wiszącej dajesz w dnie szczelinę 2-3mm po całej długości czyli 14cm - masz moją fotkę takiego dna

a  jak będziesz miał przy 2000l/h spadek lustra w komorze śmieciowej to wtedy wyjmiesz kasetę i wytniesz szpary 3-4 szt szerokości 2-3mm i długie na 4cm - by narybek nie wpływał do kasety to szczeliny wąskie.

 

skimmer zrobisz jak już ryby będą pływały i film bakteryjny zobaczysz jak krąży w pobliżu kasety - nigdy wcześniej.

wytniesz jedną szczelinę 0,5-1cm szeroką i głęboką na 0,5-1cm poniżej lustra wody w baniaku nożykiem do tapet . - ten temat jest na razie dla ciebie zamknięty i o nim nie myślisz.

szczeliny wycinamy nożykiem do tapet a kaseciak nie ma komina ma być od tej ramy w dół aż do 5cm nad piaskiem a wody zawsze mniej niż wklejona rama bo ci będzie wyciekała woda na zewnątrz.

nie używamy silikonu do klejenia do pcv spienionego pod wodą - albo klej do kasety CosmoPlast500 albo Soudal All Fix turbo.

Jak teraz zaczniesz pytać o filtrację opartą jednak na kuble X marki to cię oleję.:)

Edytowane przez deccorativo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.