Skocz do zawartości

Pierwsze 200l Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

Szybko i zgrabnie mam na imię Grzesiek, za raz pyknie 28lat ;(((, Bielsko-Biała.

No więc tak, dziś zalałem 4 w domu akwarium :D (gabarytowo drugie no ale ;p)

Przy próbnym zalaniu wyszło ok 190-200l z wskazania licznika nie chce mi się przeliczać bo akwarium profilowane.

Tak to wygląda na chwilę obecną

f3a619b914e35f7b21c721ffb64de025.jpg

W sumie to akwarium żony tzn jej się ma podobać, a co Pań karze to sługa musi

Szkło z odzysku więc oświetlenie na pewno do wymiany teraz są tam jakieś świetlówki pod rośliny. Będę chciał na dniach przerobić pod ledy.

Filtr jakiś kubeł, muszę go dokładnie obejrzeć bo nawet nie znam jego parametrów.

Takie pytanie co polecicie do takiego baniaka? Żona wybiera oczami, ja z Malawi nie miałem nigdy do czynienia wiem tyle ile przeczytam na wiki czy innych stronach akwarystycznych.

W zoologicznym doradzał przerybienie, ja myślę iść w harem 1 samiec 3-5 samic?

Przy haremie jest możliwość obserwowania zachowania ryb, a w zupie mojm zdaniem to tylko tyle że kolorowo. Po za tym nie jestem zwolennikiem.

Żona chciała niebieskie i żółte ^^ zawężenie w poszukiwaniach mega... Z tego co widzę to większość pyszczaków ma takie ubarwienie.

Myślałem o Saulosi, tylko czy to nie będzie zbyt hmm monotonne?! Jedna ryba niebieska, reszta żółte.

Pomóżcie coś... W rybach z Afryki nie mam rozeznania to dla mnie nowość...

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka



Jeszcze kwestia... Bo nie wiem na ile mogę zaufać zoologicznym i czy już błędu nie popełniłem. Na zdjęciach z waszych akwarii widzę że macie piach albo przynajmniej drobny zwirek. Dla mnie polecił żwir 3-5mm dość gruby.

Dwa parametry wody... On trzyma ryby na kranowie bez zbędnej ingerencji w ph czy twardość. Dla mnie zawsze Malawi kojarzyło się z twardą wodą i ph ok 8 wzwyż. Przeglądając opisy ryb to raczej się nie mylę, a tu propozycja trzymania w ph ok 7 i w razie czego łyżeczka sody jak by ryby dziwnie się zachowywały...
Pomijając fakt że za rybę do Malawi polecał mi Bocje wspaniała...
Opublikowano

Witam ;)

Idź teraz do tego zoologicznego i powiedz dlaczego ten Pan/Pani Cie oszukują i tym samym naciągają na koszty. A następnym razem omijaj ten sklep z daleka :)

3-5mm, to zdecydowanie za dużo! Pyski lubią kopać, a przez taka gradacje jaka Ty dales utrudniasz, a wręcz uniemożliwiasz im to. 0.8-1.2mm, to najlepszy i najodpowiedniejszy wybór, zakupisz go w OBI, LEROY MERLIN i podobnych, a zresztą jest o tym w FAQ, którego zapewne nie przeczytałeś i teraz niepotrzebne wydatki :/

Co do wody, to ona w jeziorze jest dość miękką, ale za to zasadowa. W zbiornikach staramy się ja utrzymać na poziomie 7.6-7.8 i tak, można co podmianę dać te łyżeczkę/łyżkę sody do ustabilizowania parametrów.

Bocja do Malawii...od razu powinieneś wyjść z tego sklepu!

Za malo informacji, napisz jaka masz filtracje(nazwę filtrów), oświetlenie, parametry wody (podstawowe pH, NO3, NO2, KH, GH), albo podaj nazwę wodociągu, koledzy tez na pewno pomogą :D, a i z własnego doświadczenia, kup lepiej testy JBLa, później unikniesz niepotrzebnych sprawdzam wiarygodności itp. ;)

Skał jak dla mnie zdecydowanie za malo za nisko i nie mój typ skal. Myślę, ze to nie jest położone na piasku, tylko na dnie i to na jakimś podkładzie?

Jakby cos to pytaj, ale w odpowiednich działach, ew. jeśli tylko bede znal odpowiedz, to na PW ;)

Opublikowano

Będziesz hodował mbunę, więc potrzeba więcej rumowisk i kryjówek, zatroszczył bym się także o wyższe kamienie. Żwirek masz do wymiany, spakuj go w siatkę i zanieś z powrotem do sklepu bo zrobili Cię w balona, wciskają co popadnie a nie to co jest wymagane dla naszych ryb. Tak jak pisze luki kup piasek budowlany w obi, albo i moim zdaniem najlepiej piach rzeczny z jakiegoś składu budowlanego, w piasku tym ryby chętnie kopią, nie kaleczą się a i bardzo ładnie naturalnie wygląda z tymi swoimi nieregularnymi ziarnami.

Tylko ten piach powinieneś sparzyć. Z tą wymianą to źle nie wyjdziesz, bo obecnie chyba niezbyt dokładnie o ile w ogóle wypłukałeś żwir, mętna ta woda strasznie.

Ryb nie kupuj w zoologiku, zwłaszcza takim douczonym jak ten wyżej wymieniony, wcisną Ci ryby które im zalegają a które będą kundlami i dziesiątą wodą po kisielu. Radził bym raczej kupić ryby F1 z jakieś polecanej hodowli, nie wiem gdzie mieszkasz bo nie podałeś, ale do większych miast gdzie kursuje kolej wysyłają przesyłkę konduktorską. To najlepszy sposób pozyskania ryb. Tu na forum znajdziesz informację o dobrych hodowlach, ja polecam Tan-Mal gdyż tam się zaopatrywałem w swoje obsady.

Co do filtracji to posprawdzaj co masz i zaraz chłopaki kubełkarze się wypowiedzą czy wystarczy, czy może trzeba coś poprawić.

Co zaś tyczy się Ph, to w kranie raczej masz ~7,5 i to w zupełności wystarczy bez dodawania sody. Jeśli lejesz wodę bezpośrednio do baniaka to powinieneś użyć uzdatniacza np. Amquel Plus lub Seachem Prime. Jeśli wolisz sposób prostszy to można zbudować proste urządzenie do nalewania wody, korpus narurowy z wkładem z węgla spiekanego przykręcany do węża od prysznica a z drugiej strony rura do akwarium i możesz podmieniać wodę bezpośrednio z kranu... oczywiście na tyle powoli aby węgiel zdążył wychwycić związki chloru.

Powodzenia życzę i w razie czego pisz w odpowiednich działach, tu ludziska pomocni, to na pewno uzyskasz informację i pomoc.

Zdravim

Opublikowano (edytowane)

Witaj Grzegorzu ;) ...

Fajnie że trafiłeś do nas na forum,bo widać od razu że chcesz prawidłowo założyć akwarium z naszym biotopem,choć widać że zaliczyłeś wpadkę słuchając rad osób z zoologa...

Od razu z marszu tobie powiem,żebyś nie słuchał ludzi z zoologa bo widać jak tobie doradzili w kwestii żwirku,a Bóg wie co jeszcze tobie wcisną i nagadają :(...

Tak wiec radzę od razu póki masz od wczoraj zalany zbiornik, żebyś zmienił ten żwirek na piasek granulacji 0.8-1.2mm(o tym już tobie napisał kolega luki174)...Możesz zakupić w marketach jak pisze kolega piasek np firmy Kreisel,lub odwiedź pobliską żwirownie i tam za parę groszy zakup odpowiedni...

Z mojej strony polecam szary piach z żwirowni,który wprawdzie jest mieszanej granulacji,ale wygląda naturalniej w zbiorniku,w sumie to już tylko kwestia gustu ;)...To mój piach...DSC_0265.JPGDSC_0268.JPG Przy okazji zakupu piachu na żwirowni,rozglądnij się tam za fajnymi kamieniami które też tam kupisz za parę groszy...

Celuj w otoczaki,serpentynit,marmur,piaskowiec itp,w sumie każdy kamień się nadaje do naszego biotopu...Ale ważne jeśli już zdecydujesz się na jakiś kamień,to wybierz sobie jeden rodzaj który jak całość lepiej się prezentuje w zbiorniku,niż różne rodzaje kamieni pomieszane razem...

Wybierz też oprócz mniejszych kamieni też parę kamieni większych(wyższych) żeby zasłonić sprzęt(filtry,grzałkę,rurki itp)...

Aha no i nie zapomnij przy wymianie piasku dać jakiś podkład pod kamienie na dno zbiornika...

Przejrzyj naszą galerie,może ona da tobie inspirację na własną aranżację...

Testy wody zakup tylko kropelkowe JBL...Takie najważniejsze to No2,No3,oraz Ph z zakresu 7,4-9,0(to akurat skala z naszego biotopu...

Co do obsady,parametrów wody,filtracji itd to pytaj w odpowiednich działach do tego przeznaczonych bo w tym dziale się tylko przedstawiamy...

W sumie i tak poszedłem w niezłe OT za co bardzo przepraszam,więc możesz Grzesiu poprosić moderatora żeby twój temat przeniósł do działu ''Podstawy'' bo tam możesz zadawać wszelakie pytania na które nie znasz odpowiedzi ;) ...

Pozdrawiam i życzę powodzenia :) ...

 

Edit...Jednak już mnie moderator uprzedził :P 

 

 

 

Edytowane przez egon44
Opublikowano

Tak też myślałem z tym podłożem...
Powiedzcie mi czy dużym błędem będzie zostawienie tego.

Nie za bardzo bym chciał to wyciągać, nigdzie tego nie wykorzystam w swoich akwariach robię najczęściej ciemne podłoże.

Dno myślę że mam dobrze zabezpieczone, tzn planuje start słonej bańki i tam też jest problem z skałami.

Taki OT mi nie przeszkadza, zawsze to jakieś nowe informacje.

W galerii widziałem że niektórzy mają kilka roślinek. Czy np nurzaniec (mam ten dlugolistny, u mnie do prawie 3metrow dorasta) czy anubian nana się nada? Zastanawiałem się właśnie nad nutą zieleni.

Zoologicznych z zasady nie słucham jeśli chodzi o życie (wczoraj już chciał mi ryby sprzedać), nie sądziłem że z podłożem tem może zrobić mnie w **** zwłaszcza że wszystko miał w jednej cenie i miał pasek, taki zwirek 1-2mm (myślałem właśnie o nim) a ten mi doradził ten grubszy z uwagi na strefy beztlenowe w podłożu. Z jednej strony się z tym zgodziłem bo w innych jak dam zbyt drobne podłoże to jest z tym problem.

Testów na razie nie kupuję, ryby zamierzam wpuścić i tak dopiero za ok 2tyg jak cykl azotowy się zamknie. Także myślę że na kilka dni wcześniej jak zacznę podnosić ph to nic się nie stanie.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)
23 minuty temu, Deletor napisał:

Powiedzcie mi czy dużym błędem będzie zostawienie tego.

...weź pod uwagę to co Ci Egon ( Andrzej) napisał o kopaniu. One to uwielbiają.....to jest bardzo naturalne dla nich i pozbawisz ich tego. Nie rób  im  tego:)......zmień na piach póki możesz bez robienia "Sajgonu". Poza tym dając piach ( o czym pewnie wiesz) ograniczysz zaleganie organicznych odpadów ( odchody, reszki pokarmu) co wiąże się znowu  z narastaniem NO3. W piasku ,przy dobrej cyrkulacji unikniesz tego. Uwierz mi ,że lepiej teraz zmienić na piasek ( 0.8-1.2 mm) jak później a jestem pewny ,że z biegiem czasu byś sam tego żałował:)

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
2 godziny temu, Deletor napisał:


Testów na razie nie kupuję, ryby zamierzam wpuścić i tak dopiero za ok 2tyg jak cykl azotowy się zamknie. Także myślę że na kilka dni wcześniej jak zacznę podnosić ph to nic się nie stanie.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka
 

 

W takim razie, jak bez testów ocenisz, czy już wszystko dojrzało, można wpuścić rybki?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.