Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Sump, jak najbardziej i to najlepsza filtracja, nie słuchaj kogoś kto sumpa widział na zdjęciach i nigdy go nie obsługiwał. Jakie odchody na dnie? Ja ich u siebie nie widzę , mimo, że mam rzeczonego sumpa. Jakie PO4 i NO3? Jeśli będziesz miał filtrację kosmiczną, a nie będziesz dbał o akwarium to stężenia zawsze będą wysokie.

A teraz technika.

W kominie minimum dwa otwory. Zrzutu i rewizja. Przy tych wymiarach wystarczy Ci hydraulika 20mm, najlepiej szara, firmę morzesz dobraćdo woli. Na zrzutowy przewód zabudowujesz zawór (najlepiej bramowy, choć może być i kulowy) do regulacji wysokości wody w kominie.Prowadzisz go do ostatniej komory sumpa, tam albo stosujesz skarpetę, albo od razu gąbki o małej gradacji. Przy 200l pojemności możesz zastosować jako filtrację biologiczną ok 20l gąbki i wystarczy. Gąbkę wsadź do drugiej komory. W komorze trzeciej wkładasz pompę, wystarczy np. AB 2000 lub 3000. Na zasysie pompy zakładasz albo watę, albo włókninę, to już jak Ci wygodnie. W trzeciej komorze wkładasz grzałkę, tam zawsze powinien być stały poziom wody, możesz założyć sobie automatyczną dolewkę, wtedy odparowana woda będzie się sama uzupełniała.

Druga rura to rewizja, bez żadnych zaworów i najlepiej wsadzona prosto do trzeciej komory.

Powrót za akwarium, tak samo jak na zrzucie wsadzasz zawór do precyzyjniejszej regulacji. Na końcu, wylot najlepiej zrobić z loc linea wtedy precyzyjnie ustawisz sobie kierunek strumienia.

I tyle, żadnego badziewia w zbiorniku sama natura :)


A jeśli chodzi o rośliny, co miesiąc wywalam po pół reklamówki walisnerii więc to też nie jest do końca prawda, że nie można ich utrzymać :)

  • Dziękuję 3
Opublikowano

danielj, dzięki za ten wpis. Już myślałem, że tu na forum Malawi użytkowników sumpów raczej nie ma, a ci nieliczni co stanowli mniejszość w porównaniu do użytkowników narurowców, teraz pochowali się pod presją mody na kaseciaki.

Tak sie zastanawiałem dlaczego w różnych innych biotopach słodkowodnych sump jest super, a w Malawi to już nie. No ale wiadomo, silne lobby działa :-)

Ja mam sumpa 120x50x45 do akwarium 200x70x70 i nie chciałbym pisać, która filtracja jest lepsza, bo pewnie każda ma swoje wady i zalety. Bez problemu mogę powkładać dodatkowe złoża, rurę PCV jako filtr zraszany do TMBT i inne. Jak odpalam drugie mniejsze akwarium, to po prostu zabieram z kiludziesięsiu litrów pracującego złoża do kubła i biologia działa. A poza tym jest to dodatkowe 190l wody, która wpływa na stabilność systemu. Wszelkie pobieranie próbek wody do testów, dodawanie czegokolwiem odbywa się w sumpie bez stresowania ryb, itd.

Oczywiście znam jego wady, do których należy to, że nie mogę ustawić cyrkulacji tak, żeby wszystkie gówienka leciały do góry do grzebienia, a może tak można, tylko mi nie wychodzi?

Też mam valisnerię i niestety jej szczątki nadgryzione przez ryby zapychają grzebień. Trzeba to ręcznie usuwać, co nie jest jakimś problemem, ale zawsze dodatkowa ręczna robota.

Z tym zalegającym PO4 i NO3, o którym wspomniał Decco, to wydaje mi się, że popełniłem błąd przy zakupie ryb z pewnej znanej krakowskiej hodowli. Dano mi całe wiadro szlamu z filtrów jako "zaczyn biologii" teraz wiem, że to był błąd i może to jest nadal źródłem wysokiego PO4? Czeka mnie płukanie sumpa po roku jego użytkowania.

Kolejną wątpliwością jest ilość złóż. Nie wiem, czy nie mam ich za dużo. Gąbek o różnej porowatości mam razem ok 40 litrów (dwie pierwsze komory) i płukanie tego jest dość uciążliwe - chyba tę ilość zmniejszę. Ceramiki (gryz koralowy, keramzyt, jakieś inne rurki czy kulki z poprzednich kubłów Ehaima) mam ok 70 litrów. Jak to się ma do powszechnie obecnie krążącej opinii, że na akwarium 1000l to 1-2 litry ceramiki w kasecie wystarczy?

Generalnie polecam sumpa, trzeba znać jego wady, i trzeba się tochę pobawić na początku, żeby to wszystko ruszyło. Ja musze popracować jeszcze nad usprawnieniem podmianek, może automatyczna dolewka, chociaż się tego trochę boję.

Opublikowano

Dzięki za rady od posiadaczy sumpa :)


Przy tych wymiarach wystarczy Ci hydraulika 20mm


Rozumiem, że rurki takie dostane w jakieś castoramie? Skąd wziąć przeloty do szkła o takim rozmiarze?

Opublikowano

Ja bym tego z marketów budowlanych nie kupował. Lepiej poszukaj w sklepach akwarystycznych lub z taką właśnie hydrauliką. Np. w dziale hydraulika na erybka.pl skompletujesz wszystko.

Jaką pompę planujesz?

Opublikowano

Ok, to będę szukał po akwarystycznych, ale najpierw muszę rozplanować prowadzenie i ilośc różnych elementów. Pozbędę się też jednej przegrody poszerzając pozostałe i robiąc przelew dolny między pierwszą a drugą komorą.


Jaką pompę planujesz?

Myślałem nad Jebao DC-4000 lub 6000 ze względu na regulację przepływu. Z drugiej strony czytałem też o bypasach zmniejszających przepływ aby nie dusić pomp i w zasadzie nie wiem jeszcze na co się zdecydować.

Opublikowano

Ja mam właśnie DCT 6000 w moim zbiorniku 200x70x70 i chodzi na 4 biegu. Jak dam na wyższe, to mi się ryby chowają bo nie chce im się z nurtem wody walczyć.

Ja rozumiem, że dobrze mieć zapas mocy itd, ale bez przesady. Nie warto kupować pompy, która będzie na 1 biegu cały czas chodziła. Poza tym w sumpie (i tu następna zaleta) nie trzeba wody przeciskać przez nie wiadomo jak ubite złoża.

Tę pompę DCT sobie chwalę, jest cicha, w dobrej cenie, i ma sterowanie na zewnątrz.


Rozrysuj rury, może tam też będzie się trzeba nad czymś zastanowić. Ja to robiłem pierwszy raz, więc zajęło mi to trochę czasu, teraz mogę coś doradzić.

Opublikowano

Rury kup w hurtowni wod-kan, ja tam zawsze kupuję, to to samo co w e-rybce np. a taniej. Przeloty najlepiej VDL, choć ja przeważnie używam AquaMedic. Widziałem też Mitoja, ale nie znam ich organoleptycznie :) Najdrożej VDL, ale można zrobić instalację "na wcisk" taśmą silikonową. AquaMedic trzeba kleić, ale jeśli nie masz zamiaru tego demontować , to żadna różnica.

Opublikowano

DCT-6000 bym Ci odradził bo jest zwyczajnie za mocna do tego co planujesz, i nie wiem czy 4000 też nie będzie zbyt mocna (tu mogę gdybać bo nie mam takowej). Ponadto pamiętaj przy planowaniu komory pompy, że jebao podaje wymiar bez koszyczka na zasysie pompy:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.