Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Nie jestem może całkiem początkującym, ale nie znalazłem lepszego działu na swoje pytania. Planuję postawić swój pierwszy sump i w związku z tym chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych w tym temacie.


Mam kilkuletnie akwarium 200 l (100x40x50), które chcę przerobić na filtrację sumpem. Czytam już od dwóch tygodni co i jak a od wczoraj robię pierwsze przymiarki i projekty w SketchUp'ie. Do aktualnego akwarium dokleję komin i wywiercę dziury na odpływ, rewizję i powrót. Jeszcze nie zajmowałem się wymiarami komina i rur. Wstępnie średnicę wszystkich rur przyjąłem jako 25mm. Na każdej planuję dać zawór a na odpływie regulować wysokość wody w kominie, aby zminimalizować hałas.


Pierwsze moje pytanie jest o stelaż. Założyłem, że wyspawam go z profili zamkniętych 20x20x2mm oraz będzie miał wymiar dna akwarium. Obuduję go MDF'ami grubości 10 mm pomalowanymi od wewnątrz farbą okrętową. Na zewnątrz najprawdopodobniej pójdzie okleina. Myślę, że to wytrzyma wilgoć. Szczegóły widoczne na rysunku poniżej.


Na podłogę szafki wrzucę MDF 18mm. Czy to co zaprojektowałem nie jest zbytnią przesadą? Chodzi mi o ilość wzmocnień w stelażu.


Teraz przejdę do samego sumpa. Objętość brutto około 56 litrów. Pierwsza komora na gąbki i watę. Kolejne 3 na filtrację biologiczną. Czwarta techniczna lub kolejne bio. Ostatnia to oczywiście komora pompy. Odparować będzie mogło ~10 litrów i tu się boję, że to może być za mało pomiędzy podmianami wody. Czy dać wyższe wszystkie ścianki, aby zwiększyć objętość parowania a zmniejszając ilość awaryjnej pojemności w razie cofnięcia się wody przy zaniku prądu? Aktualnie sump będzie mógł przyjąć dodatkowo około 16 litrów.


post-17254-14695729238227_thumb.jpg

post-17254-14695729243698_thumb.jpg

post-17254-14695729245022_thumb.jpg

post-17254-14695729249405_thumb.jpg

Opublikowano

Czy ja dobrze rozumiem, że chcesz zrobić sumpa pod 200 litrów? :D Trochę moim zdaniem przerost formy nad treścią, no ale Twoja piaskownica - Twoje zabawki :) co do stelaża to zaprojektowałeś pancerny bunkier :P spokojnie możesz pozbyć się poprzeczek z :


- pleców

- bocznych ścian

- dwóch skrajnych z blatu i podłoża zostawiając tylko to środkowe wzmocnienie.


;)

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę, że sump przy 200 l to trochę przesada, ale za to jest to najlepsza filtracja ;) Zdecydowałem się na niego, bo chciałbym wynieść całą technikę poza akwarium, mieć łatwy dostęp do mediów filtracyjnych no i przede wszystkim nauczyć się sumpa bo kiedyś chciałbym mieć dużo większy zbiornik :)


Tak myślałem, że można byłoby spuszczać na ten stelaż bombę :P Pozbyłbym się tych wewnętrznych wzmocnień - łatwiej byłoby mi pospawać prostokąt. Wydłużyłem też sump o 10 cm i całość tego powiększenia przeznaczyłem na komorę pompy co dało większą objętość do odparowywania. Może w przyszłości zrobiłbym automatyczną dolewkę, ale najpierw muszę ogarnąć podstawy.


Mogę liczyć na podpowiedź odnośnie komina? Myślałem nad 15x15x45 cm a grzebień zrobiłbym sam ze spienionego PCV grubości 4 mm. Komin pomieściłby około 10 litrów. Powiększony sump jest w stanie wziąć na siebie dodatkowo około 14 litrów wody(ponad pełny stan wszystkich komór).

Opublikowano

Co do komina to musisz niestety poczekać na rady kogoś, kto ma z tym do czynienia ;) ja dopiero zaczynam brać pod uwagę tego typu filtrację do większego zbiornika i na tą chwilę wiem tylko tyle, że sump do 200 litrów to przesada i że stelaż masz pancerny :P w załączniku nabazgrałem taki, jaki w zupełności Ci wystarczy ;)

post-15024-14695729250548_thumb.png

Opublikowano

Lamik, musisz sobie to policzyć, czy te 14 litrów wody, to nie za mało. Cały komin, plus to, co się podniesie na grzebieniu (ok. 1-1,5cm) plus to, co rura wylotowa zassie z akwarium.


Komi musi być takiej wielkości, żebyś mógł wygodnie w nim grzebać. Nie często się to robi, ale nawet trzeba mieć miejsce żeby włożyć rękę i wkleić te rury.


W samym sumpie też dobrze było mnieć więcej miejsca w komorach. Myślę, że 6cm, to dość ciasno. Dla przepływu wody to chyba nie problem, ale dla ręki ciasno. I tu się pojawia pytanie sensowności takiej filtracji dla tak małych akwariów.

Opublikowano

Mam małe dłonie, więc myślę, że komin o powierzchni 15x15 mi wystarczy, ale jeszcze zrobię model z papieru, bo nie widzę tego w głowie. Co do obliczeń komina to wychodzi mi tak: Objętość komina (15x15x450) 10,125l + Spiętrzenie 1,5cm ponad komin (1,5x38,4x98,4) 5,66l czyli ~16 litrów. Powrót chciałbym mieć prawie na równi z powierzchnią, aby jak najmniej zasysał. Powiedzmy 3-4 litry. Do tego jeszcze objętość rury powrotnej, dajmy na to 1l. Łącznie ~21 litrów, więc biorę się za powiększanie sumpa ;)


Co do komór to chcę media umieścić w siatce, aby łatwo je wyciągać. No i tak jak wcześniej wspominałem, mam małe dłonie ;)


Proszę nie zniechęcać mnie do nauki mówieniem o bezsensowności :P


EDIT:


Powiększyłem sumpa 3 cm w górę i 3 cm w bok. Aktualnie może przyjąć 24 litrów ponad maksymalny stan w trakcie normalnej pracy.


post-17254-14695729251431_thumb.jpg

post-17254-14695729252505_thumb.jpg

Opublikowano

Moim zdaniem stanowczo za dużo komór w sumpie. 4 to maks... a przy tej wielkości sumpa to dałbym tylko trzy:

mechaniczna

biologiczna

pompa


Ponadto wydaje mi się, że dłoń masz szerszą niż 6cm:D

Opublikowano

Żeby sump przyjął więcej wody, nie musisz go powiększać, wystarczy obniżyć poszczególne komory. Pamiętaj, że ważna jest też odległość miedzy sumpem, a akwarium.

Też wydaje mi się, że masz za dużo komór. Poza tym jak to jest .... woda wpada do pierwszej komory i do drugiel leci górą?


Powrót możesz mieć w dowolnym miejscu pod powierzchnią. Po prostu gdzieś jak najwyżej powierzchni robisz mały otworek i woda jest zasysana tylko do tego miejsca :-).

Opublikowano
Zdaję sobie sprawę, że sump przy 200 l to trochę przesada, ale za to jest to najlepsza filtracja ;) Zdecydowałem się na niego, bo chciałbym wynieść całą technikę poza akwarium, mieć łatwy dostęp do mediów filtracyjnych no i przede wszystkim nauczyć się sumpa bo kiedyś chciałbym mieć dużo większy zbiornik :)

...

Proszę nie zniechęcać mnie do nauki mówieniem o bezsensowności :P



Nie mam zamiaru zniechęcać cię do żadnej nauki - wprost przeciwnie zachęcam do nauki :D i do kojarzenia faktów a szczególnie wnioskowania.


Otóz zawitałeś na forum Malawi i nie jest to roślinniak ani morski gdzie faktycznie sump może być najlepszą filtracją.

Niestety u nas ma poza zaletami także wady. Na rośliny u nas nie licz.

Przez komin nie chcą lecieć złogi gówienek bo raczej trzymają się dna a które to nasze rybcie dają dużo. Więc niby najlepsza filtracja - a gówienka trzeba wybierać ręcznie, nawet tuż pod kominem. Natomiast to co poszło w góry gąbek i dziesiątki litrów grysu to istne szambo i doskonały zbiornik na PO4 nie do usunięcia. Bo musisz wiedzieć roślinniaku :D że NO3 i PO4 to nasza zmora a tam skąd przybywasz trzeba było dodatkowo dozować. Wysokie Po4 przy niskim NO3 to widmo sinic.

Podpytaj w tych kwestiach praktyka wojtekr lub innych którzy mają sump i Wojtek pod 1000l wody w systemie.


To też nauka - niechętnie piszemy oficjalnie na forum o wadach rozwiązania które zastosowaliśmy - wolimy uwypuklać zalety, więc bardziej licz na pw niż na wpisy w temacie.


Ale nie odradzam ci sumpa - choć by uznać argument "by nic nie było z techniki w baniaku " to wystarczy zwykły narurowiec bez kominów i dziur w baniaku ale to także nauka płynąca z tego forum.

Wystarczy więc dwa równolegle korpusy 10" z gąbkami ppi45 od WodaTech + pompa c.o. 25-40 i po pompie jeden korpus z Matrixem albo lawą wulkaniczną.

Parametry wody będą identyczne jak przy tym sumpie. a jak dasz jeszcze na baypasie korpus z Purolite to i NO3 przestanie być zmorą a ujrzysz wodę tak klarowną jak jeszcze nie widziałeś. Ale i w sumpie to wsadzisz - jego zaleta - wszystko da się w niego upchać z techniki ale odpieniacza białek w słodkowodnym niestety - nie.

Zwracam uwagę że chwalę narurowca i nie wciskam kaseciaka - no wiecie do kogo piję:D ale bez urazy i zaczepek - na wesoło:D

Opublikowano
Bo musisz wiedzieć roślinniaku

Oho zostałem zdemaskowany :P


No tak, zapomniałem, że słodkowodny roślinniak to nie słodkowodne malawi i nie wiąłem pod uwagę, że są inne wymagania co do filtracji. W takim razie jeszcze muszę się trochę dowiedzieć zanim zacznę budowę.


Poza tym jak to jest .... woda wpada do pierwszej komory i do drugiel leci górą?

Tak, rury odpływowa i rewizyjna w moim zamyśle mają sięgać prawie do dna pierwszej komory.


Ponadto wydaje mi się, że dłoń masz szerszą niż 6cm

Zależy w którą stronę :D Skleję sobie taki prostopadłościan z papieru i ocenie bo nie widzę tego w głowie. Do architekta mi daleko :(

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.