Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, zrobiłam restart akwarium i sprzedałam całą poprzednią obsadę :) Myślałam nad Cynotilapia Hara Gallireya Reef 10 sztuk, Pseudotropheus Elongatus Mphanga 10 sztuk lub Neon Spot również 10 sztuk, ale nie miałam styczności z tymi rybkami, więc prosiłabym o rady co do obsady i nie tylko. Akwa będzie prawdopodobnie jednogatunkowe lub dwugatunkowe. Pokrótce opiszę baniak.


Wymiary- 121x46x64 o pojemności 260l

Filtracja- filtr zewnętrzny 1000l/h jako wkład stosuję zeolit. Myślę, że filtracja wystarczająca :D

Cyrkulacja- falownik JVP-100 2500l/a

Oświetlenie- 1 przyciemniona świetlówka HiLite Day T5

Podłoże- styropian 2 cm, piasek zwykły do piaskownicy 40 kg i żwir 2 cm ok.0,5 kg

Skały- serpentynit ok.25kg

Parametry- baniak dopiero 2 dni po restarcie, więc tylko Ph mierzyłam i wynosi 8.0-8.5. Testy kropelkowe zoolek. Reszta testów kilka dni przed wpuszczeniem domowników :)

Temperatura- 26 stopni

Opublikowano

Pomyśl nad zmianą neon spota bo to ponoć ciapa jak na pyszczaka i może zostać totalnie zdominowany przez pozostałe gatunki, zamiast niego daj maingano.

Opublikowano

Jeszcze pomyślę. Ciężko się zdecydować jakie ryby kupić :D Kupował ktoś rybki na Malawian ? Myślałam, żeby tam kupić, ale nie jestem pewna...

Opublikowano

Witaj droga Ahato na naszym forum



Jednogatunkowo przy takim zbiorniku to bym sobie odpuścił hodowlę.


Na początek wziąłbym pod uwagę Harę i Mphange. Hara może być mniej tolerancyjna wobec Mphangi. Oba gatunki żywieniowo pasują do siebie. W celu zaspokojenia terytorialności Hary proponuję stworzyć więcej kryjówek.


Drugą opcją na jaką bym proponował spojrzeć jest dołączenie do Hary coś z dużym dymorfizmem płciowym, a mam na myśli np Metriaclima Msobo Magunga, Metriaclima Membe Deep, Pseudotropheus Saulosi ( chociaż on może być mocno zdominowany przez Harę),każdy z wymienionych gatunków ma piękne żółte samice, natomiast samce świetnie będą kontrastowały z samcem Hary. Żywieniowo będą podobne, chociaż hara lubi chrupnąć delikatnego mięska lecz uważam, że przy diecie 50/50 powinny sobie poradzić bez problemu.


Jeszcze można by zastanowić się nad Pseudotropheus Acei. Masz wysoki zbiornik w sam raz na Acei, lecz może ograniczać długość akwarium włożenie tego gatunku,trzeba poczekać aż ktoś się jeszcze wypowie.


Powodzenia w hodowli najpiękniejszego biotopu :D

Opublikowano

kolego Mortis ja mam akwa 120x60x60 czyli 432 l i mi Acei odradzano także nie polecaj jej do mniejszego szkła bo to kawał rybska, lubi pływać w toni no i musi mieć po długości co by mieć gdzie zawracać:-)

Opublikowano

Myślałam właśnie nad Harą, ale raczej Chinyankwazi F1 i Metriaclima Membe Deep F1 po 8 sztuk. Co do Acei to też się zastanawiałam, ale zrezygnowałam ze względu na wielkość :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.