Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

Po przerwie w akwarystyce ogólnej postanowiłem postawić sobie malawi.

Zbiornik 375l (150x50x50) plus sump. Załączam wstępny projekt jak to widzę.


Proszę o pomoc w kilku kwestiach:

1. Oświetlenie

Miałem w planach zrobienie pokrywy samodzielnie, ale znalazłem fajną i to jest to.

http://www.zoolight.pl/product-pol-1757-POKRYWA-150x50-AquaLux-Oswietlenie-T5-2x80W-.html

Problemem jest ilość światła 2x80W, wydaje mi się za dużo. Można zamówić z jedną lampą 1x80W, ale czy nie będzie wtedy problemu z równomiernym oświetleniem?

Jest jeszcze trzecie opcja z ledami:

http://www.zoolight.pl/product-pol-1537-POKRYWA-150x50-LED-COLOR.html


2. Komin

Spust i rewizja 25mm, powrót 20mm.

Jaki powinien być wymiar od grzebienia do górnej części akwarium? Pokrywa wchodzi 30mm w szkło i nie chciałbym widzieć tafli wody z przodu. Wcześniej zakupię sobie grzebień i sprawdzę wymiar zanim zamówię szkło, ale zastanawia mnie ten wymiar.


3. Sump

Proszę o ocenę, czy będzie to działać? Pojemność komina wynosi ok. 10l, a komora pompy 30l.


4. Pompa

Wstępnie Grundfos 25-30 lub 25-40. Wg tabeli producenta ta pierwsza.


Z góry dzięki za pomoc.

calosc.pdf

tank.pdf

sump.pdf

Opublikowano

Fajnie ze robisz sumpa, ale ja bym polecił pompę akwarystyczna a nie do CO. I zaproponowałbym większe otwory w kominie bo nie wiem wystarcza. :)

A światło proponuje ledy 1 w lub 3 w. Bo przy mocniejszych będziesz miał efekt ufo :)

Opublikowano
Proszę o pomoc w kilku kwestiach:

1. Oświetlenie

Miałem w planach zrobienie pokrywy samodzielnie, ale znalazłem fajną i to jest to.

http://www.zoolight.pl/product-pol-1757-POKRYWA-150x50-AquaLux-Oswietlenie-T5-2x80W-.html

Problemem jest ilość światła 2x80W, wydaje mi się za dużo. Można zamówić z jedną lampą 1x80W, ale czy nie będzie wtedy problemu z równomiernym oświetleniem?


Pokrywa ładna,ale ta cena odstrasza trochę :shock: ...

Ja bym spróbował sam sobie zrobić pokrywę,gdzie zapewne wyjdzie ciebie to dużo taniej...

Zamówisz sobie spienione PCV http://plyty.fabertec.pl/pl/p/Plyta-PCV-spienione-kolor-czarny/94

lub Tubont(troszkę większe koszty) http://plyty.fabertec.pl/Plyty-kompozytowe-DIBOND-na-wymiar


Wszystko docięte na wymiar,tylko sklejasz,skręcasz lub co tam wolisz i gotowe...

Co do oświetlenia jedną świetlówką,to niektórzy koledzy tak mają,gdzie jedna świetlówka jest umieszczona z przodu i niema to żadnego wpływu na równomierne oświetlenie zbiornika...

Fakt jeśli ją dasz z przodu,to tył trochę będzie ciemniejszy,ale to już kwestia gustu,czy tobie się tak będzie podobać ;)...


Co do ledów to z czystym sumieniem polecam tobie moduły LED+ sterownik świtu i zmierzchu Romka(LedDimmerPro)...

Bardzo dużo kolegów(w tym i Ja)posiadamy oświetlenie oparte na nich właśnie...

Opublikowano
Cześć,

Po przerwie w akwarystyce ogólnej postanowiłem postawić sobie malawi.

Zbiornik 375l (150x50x50) plus sump. Załączam wstępny projekt jak to widzę.




A możesz wyjaśnić jakimi przesłankami się kierowałeś wybierając ten najbardziej kosztowny rodzaj filtracji który w Malawi jest zbędnym przerostem formy na treścią ( oczywiście IMHO:D ) .

Nie da lepszej filtracji jak zwykły prosty zbiornik z kubłem czy narurowcem nie wspominając o innych jeszcze prostszych i tańszych rozwiązaniach. Toż to 2-3x większe koszty założenia Malawki - no i po co?


Napisz na PW do kolegi wojtekr który właśnie taką ma filtrację i poza oczywistymi plusami dopiero teraz w swojej Tanga zauważa wady sumpa. W Malawi jest identycznie.

Może ci wyjaśni w szczegółach.;)


Chyba że ( o czym nie piszesz) że już to wszystko masz kupione lub pozostało po tym ogólnym ale to nie zmienia plusów i minusów takiej filtracji.


Tylko nie piszcie że jestem przeciwnikiem wszystkiego co nie jest kaseciakiem:D - też ma wady które dostrzegam.


Kolego przyjmij fakty

- do wspaniałej biologii ( NO2 =0,01ppm) w 375 l wystarcza 1 litr dowolnego złoża ceramicznego.

- do filtracji mechanicznej wystarcza zwykła jedna gąbka ppi45 i przepływ z 700l/h

- klarowanie wody robi węgiel, Purigen,Purolite a nie super chiper sumpy

- sump sam z siebie nie usuwa ani NO3 ani PO4 a ponieważ nie wstawisz do niego odpieniacza białek bo to słodka woda to całą przewagę tego rodzaju filtracji szlak trafia ( w morskim zupełnie co innego).

Wiesz jak ciężko pozbyć się PO4 z 20 -30 litrów grysu koralowego w sumpie gdy w baniaku są sinice?

Opublikowano
A możesz wyjaśnić jakimi przesłankami się kierowałeś wybierając ten najbardziej kosztowny rodzaj filtracji który w Malawi jest zbędnym przerostem formy na treścią ( oczywiście IMHO:D ) .

Nie da lepszej filtracji jak zwykły prosty zbiornik z kubłem czy narurowcem nie wspominając o innych jeszcze prostszych i tańszych rozwiązaniach. Toż to 2-3x większe koszty założenia Malawki - no i po co?



Po pierwsze jest czystą fanaberią :)

Zawsze chciałem mieć ale nie miałem na to warunków. Teraz w nowym mieszkaniu mam miejsce i środki, więc to zrobię. Po drugie wydaje mi się to bardzo uniwersalnym rozwiązaniem. Teraz malawi, a w przyszłości może będzie to holender albo rafa.

Mam gdzieś kubełek JBL i nie podoba mi się to rozwiązanie - węże za szybą oraz grzałki, termomentry, dyzory itp. w zbiorniku nie są estetycznym rozwiązaniem.

Kwestia kosztów jest bardzo dyskusyjna, poziom bardzo podobny.


Pokrywa ładna,ale ta cena odstrasza trochę :shock: ...

Ja bym spróbował sam sobie zrobić pokrywę,gdzie zapewne wyjdzie ciebie to dużo taniej...

Zamówisz sobie spienione PCV http://plyty.fabertec.pl/pl/p/Plyta-PCV-spienione-kolor-czarny/94

lub Tubont(troszkę większe koszty) http://plyty.fabertec.pl/Plyty-kompozytowe-DIBOND-na-wymiar


Wszystko docięte na wymiar,tylko sklejasz,skręcasz lub co tam wolisz i gotowe...

Co do oświetlenia jedną świetlówką,to niektórzy koledzy tak mają,gdzie jedna świetlówka jest umieszczona z przodu i niema to żadnego wpływu na równomierne oświetlenie zbiornika...

Fakt jeśli ją dasz z przodu,to tył trochę będzie ciemniejszy,ale to już kwestia gustu,czy tobie się tak będzie podobać ;)...


Co do ledów to z czystym sumieniem polecam tobie moduły LED+ sterownik świtu i zmierzchu Romka(LedDimmerPro)...

Bardzo dużo kolegów(w tym i Ja)posiadamy oświetlenie oparte na nich właśnie...



Miałem w planach zrobiania aluminiowej pokrywy ale ta mi się spodobała a sam takiej nie zrobię.

Sterownik do ledów - rewelacja!

Przez weekend poczytam więcej na ten temat. Podłączasz do tego zasilacz i zwykłą "świetlówkę" led?


Fajnie ze robisz sumpa, ale ja bym polecił pompę akwarystyczna a nie do CO. I zaproponowałbym większe otwory w kominie bo nie wiem wystarcza. :)

A światło proponuje ledy 1 w lub 3 w. Bo przy mocniejszych będziesz miał efekt ufo :)



Do pomp C.O. mam jakoś większe zaufanie. Cena, wydajnośc itp bardzo podobne.

Otwory rzeczywiście powiększe. Jeśli pompa ma przyłącza DN25 to powrót zmienię na 25 a spust i rewizcję na 32.


Ogólnie temat idzie nie w kierunku jaki zakładałem. Chciałbym aby ktoś ocenił komin i sump - czy nie zaleje mnie to w pierwszy dzień?

Opublikowano
Miałem w planach zrobiania aluminiowej pokrywy ale ta mi się spodobała a sam takiej nie zrobię.

No wiadomo estetyka,solidność wykonania gotowej pokrywy mówi sama z siebie ;),no a przy własnoręcznym wykonaniu pokrywy zawsze można coś sknocić...

Wybor należy do ciebie co zakupisz czy tam wykonasz samodzielnie :D...

Sterownik do ledów - rewelacja!

Przez weekend poczytam więcej na ten temat. Podłączasz do tego zasilacz i zwykłą "świetlówkę" led?


Do sterownika mam podłączony zasilacz+ moduły Led dokładnie takie mam-

Białe zimne http://kupujled.iai-shop.com/product-pol-601-Modul-LED-4-SMD5630-SAMSUNG-GOQ-1-44W-DC12V-IP68-Zimny.html?product=601

RGB http://kupujled.iai-shop.com/product-pol-602-Modul-LED-4-SMD5050-SAMSUNG-GOQ-1-44W-DC12V-IP68-RGB-Multicolor-.html

Opublikowano
No wiadomo estetyka,solidność wykonania gotowej pokrywy mówi sama z siebie ;),no a przy własnoręcznym wykonaniu pokrywy zawsze można coś sknocić...

Wybor należy do ciebie co zakupisz czy tam wykonasz samodzielnie :D...


Do sterownika mam podłączony zasilacz+ moduły Led dokładnie takie mam-

Białe zimne http://kupujled.iai-shop.com/product-pol-601-Modul-LED-4-SMD5630-SAMSUNG-GOQ-1-44W-DC12V-IP68-Zimny.html?product=601

RGB http://kupujled.iai-shop.com/product-pol-602-Modul-LED-4-SMD5050-SAMSUNG-GOQ-1-44W-DC12V-IP68-RGB-Multicolor-.html



Ile potrzebuję takich modułów do pokrywy 150x50?

Z opisu wnioskuję, że jeśli dam za dużo to zawsze mogę ustawić np. 80-90%.

Opublikowano
Ile potrzebuję takich modułów do pokrywy 150x50?

Myślę że 10szt RGB+10szt białych barwy zimnej spokojnie starczy na twój zbiornik...

Z opisu wnioskuję, że jeśli dam za dużo to zawsze mogę ustawić np. 80-90%.
Dokładnie tak jak piszesz jak byś nawet miał za jasno,to zmniejszysz w sterowniku oświetlenie na 80-90% lub mniej...

To też przekłada się na dłuższą żywotność modułów,więc nawet lepiej,mieć ich w zapasie ;)...


Ogólnie zerknij sobie do tego działu http://forum.klub-malawi.pl/oswietlenie-f115.html i tam zadawaj pytania odnośnie oświetlenia,bo za chwilę moderator nas pogoni ;)...

Opublikowano

No więc postanowione. Kupuję samą pokrywę bez oświetlenia i do tego moduły led ze sterownikiem.


Nadal proszę o pomoc z sumpem :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.