Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzięki Wszystkim jeszcze raz za wskazówki. Przynajmniej problem szafki się rozwiązał. Teraz siedzę i wałkuję wątek kaseciaka (dzięki wszystkim za wkład w rozwój tej dziedziny, a przede wszystkim Deccorativo - ojcowi tego systemu filtracji). Po pierwszej pomroczności, w mojej głowie już się coś kształtuje i jak dojrzeje to coś i po poddaniu tego pod konsultacje z fachowcami na priv to wrzucę założenia.

Ogarnę filtrację i biorę się za pozostałe rzeczy w planowaniu i tak stopniowo, a w maju zaczną się robótki ręczne (i tu może być ciekawie z moimi zdolnościami, ale CZAS POKAŻE, HISTORIA OCENI, A ŻYCIE ZWERYFIKUJE):D .

Opublikowano

Wreszcie otrzymałem wyniki wody kranowej. Nie ma tam wszystkich, ale ogólny zarys już chyba jest. Twardość wody ogólna 6,3 m/V czyli 17,6 dh. W mojej wstępnej ocenie chyba nie jest źle, ale sami oceńcie.

Parametry wody.pdf

Opublikowano
Wreszcie otrzymałem wyniki wody kranowej. Nie ma tam wszystkich, ale ogólny zarys już chyba jest. Twardość wody ogólna 6,3 m/V czyli 17,6 dh. W mojej wstępnej ocenie chyba nie jest źle, ale sami oceńcie.


Pierwsze to Michale gratuluję że dogadałeś się z tą dziewczyną z prawej - śliczna:D no i Polka:D

Drugie to parametry Rawianki:D też dobre do Malawi.

Można by na siłę się czepiać tramwaju w Rawie Maz ale po co.


Jedyne to wodę nalewaj przez ustrojstwo z węglem aktywnym - wystarczy jeden korpus z węglem blokowym sprasowanym bo zatrzymuje do 3um a węgiel robi swoje czyli związki chloru i wiele innych świństw wyłapuje. pH masz 7,4 ale w baniaku na pewno samo dojdzie do 7,6 a to wystarczy.

NO3 masz niskie poniżej 2ppm nic tylko ustawiać skały , płukać piasek i zalewać szkiełko.:D

Opublikowano

Robię trochę meble kuchenne. Nie będę się wypowiadał czy to wytrzyma, ale powiem tak. Jako korpusy do kuchni to robota spoko. Natomiast ten co je robił i wiedział, że to pod akwarium, to mógł trochę inaczej je wykonać.

Opublikowano


To znaczy?

-- dołączony post:

Robię trochę meble kuchenne. Nie będę się wypowiadał czy to wytrzyma, ale powiem tak. Jako korpusy do kuchni to robota spoko. Natomiast ten co je robił i wiedział, że to pod akwarium, to mógł trochę inaczej je wykonać.


To znaczy?

Opublikowano

To znaczy, że można bylo zastosować dodatkowe wzmocnienia, tak aby spać spokojnie.

twoja Szafka jest zbudowana poprawnie lecz jako szafka akwariowa, mogła być wykonana pancerniej dla świętego spokoju.

Opublikowano

Nie odważyłbym się dać płyty MDF na szafkę, na drzwiczki tak ale resztę dałbym z płyty wiórowej.


Wysłane z mojego Lenovo TAB 2 A10-70L przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Filtr kasetowy prawie ogarnięty - dzięki forum i priv:p (Na pewno jeszcze kogoś pomęczę na priv o szczegóły;) ). Teraz tylko faktycznie się zastanawiam, czy to moje tło (naklejona folia od zewnątrz nie będzie tworzyła efektu lustra) i czy w ogóle dopiero pcv pod ten kolor? Nie wiem jak się ma głębokość 70 cm do tego efektu lustra. A i jeszcze piasek koralowy od akwarystyczny24 (03 - 1mm) ktoś go używa, bo nie mogę doczytać. Chodzi mi czy nie za drobny, i czy nie robi żołtawy?. Tak miałem z kwarcowym w poprzednim, że trzeba było go co tydzień przegrzebać, aby odzyskał biel.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Dzisiaj pomierzyłem wodę kranową testami kropelkowymi JBL:

Kh - 10;

Gh - 14;

ph - 7,4;

No3 - 1;

No2 - poniżej 0,05;

Nh4 - 0,05.

Mam dylemat dotyczący podmianek wody, a mianowicie będę wykorzystywał ustrojstwo do podmiany wody zaproponowane przez Deccorativo, ale będę miał w domu stację zmiękczania wody i odpadnie raczej nalewanie wody ciepłej, ponieważ gdy wyłączę zmiękczanie to i tak miękką wodę będę miał w zbiorniku na ciepłą wodę (150 litrów). Aby to wymienić musiałbym zlać te właśnie 150 litrów (trochę nie ekonomiczne). Znów nalewać wodę tylko zimną przy podmiankach około 160 litrów, to spadnie drastycznie temperatura. Nie mam pojęcia jak jak też będzie zachowywało się ph przy podmiankach miękką wodą. Planuję także użyć piasku koralowego, który pomoże utrzymywać wyższe ph:

Piasek koralowy, wapienny 30kg __MALAWI, TANGANIKA (6158146667) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img02.allegroimg.pl/photos/400x300/61/58/14/66/6158146667@@AMEPARAM@@02@@AMEPARAM@@61/58/14/66@@AMEPARAM@@6158146667


lub tego:

30 KG BIALY JAK SNIEG PIASEK DO AKWARIUM MALAWI (5840478917) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

.
Opublikowano

No więc tak.

To pH będziesz miał spokojnie wyższe niż w kranie, o ile tylko nie będziesz opierał się na purolite (czy jakimś pochłaniaczu azotanów), tylko robił w miarę częste podmianki :) Oczywiście takie złoże i tak może być jako dobra pomoc i zabezpieczenie.


Co do ustrojstwa - zwróć uwagę czy w stacji nie masz węgla aktywnego, bo wtedy to bez sensu. Zresztą nawet i bez tego uważam to za niepotrzebne utrudnienie.


Przede wszystkim zbadaj parametry wody jaką dostajesz z tej stacji zmiękczania - może się okazać, że działa na zasadzie wymiany wszystkich kationów na kationy sodowe i wtedy jak to mówią: "lipa". Czyli KH i GH, dla sportu i z ciekawości możesz jeszcze pH :)

Wstępnie to idealnym rozwiązaniem będzie po prostu zmieszanie tych wód w odpowiednich proporcjach (tak aby uzyskać temperaturę, która nie spowoduje szoku u ryb), ale poczekam na te wyniki :)


Jeśli chodzi o piasek to jest to zły pomysł w akwarium z biotopem Malawi, w którym to jeziorze woda jest miękka. W kranie masz już wystarczająco twardą, a i bufor tworzony przez zasadowość jest duży, więc żaden piasek jest Ci niepotrzebny. Tak jak pisałem - o ile będziesz wykonywał regularne podmianki to pH spokojnie poleci w górę :) A jeśli nie będziesz to piasek wiele tu nie pomoże ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.