Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

po dość długiej lekturze tematów na forum do której pośrednio zmusiła mnie awaria Tetry 1200, chcę zbudować narurowca. Ogólny schemat to standardowe rozwiązanie:

- zasys 1''

- 2 x mechanik, gąbki 45ppi, 3/4''

- pompa alpha2 25-40 na 1'' + 2 zawory do podmiany wody

- za pompą równolegle: 2 x biologia (po 2 korpusy szeregowo) + 1 x baypass (tylko z zaworem) = wszystko 3/4''

- wylot = deszczownica diy 1''


I tak:

- pompa już zakupiona

- korpusy: mechaniki 10'', biologia 2x10'' + 2x20'' - zakupione (1 korpus z dodatkowym dolnym spustem, przez który będę podawał CO2)

- orurowanie w trakcie kompletowania - nibco, klejone

- zawory przy pompie 1'' pełnoprzelotowe, reszta 3/4'' z niepełnym przelotem (sumarycznie nie głuszą przepływu na 1'') do zamówienia


Do tego mam dalsze plany lub pytania:

1) zasyp korpusów na początek planuję lawą 10-20mm - znalazłem na forum post Decco o gradacji 20-30mm, ale nie mogę takiej lawy znaleźć w sprzedaży - nie wiem czy nie zagłuszę za bardzo przepływu - akwarium jak w temacie "non malawi", w planach roślinniak, więc NO3 nie muszę się pozbywać. Ewentualnie w przyszłości jeden z korpusów mógłbym przestawić na FBF z piachem.

2) deszczownicę chcę wykonać z rury 1'' ewentualnie 3/4'' (2 częściowa, skręcana), z dwoma rzędami otworów - jeden wylot na tylną ścianę, drugi pod kątem na taflę - rurę chcę pomalować na czarno farbą akrylową (wyczytałem na forum, że można)


Na razie całość będzie chulać aż w 112 litrach :D , ale w dalszych planach jest 375L.

Wiem, że jest to armata, ale starczy na dłużej i więcej ...


Jeżeli coś przeoczyłem, pomyliłem lub jest błędne proszę o skorygowanie.

Opublikowano
Po co malować rurę pcv na czarno?


Deszczownica będzie pod powierzchnią wody, a w kolorze czarnym będzie mniej widoczna.

Opublikowano
Deszczownica będzie pod powierzchnią wody, a w kolorze czarnym będzie mniej widoczna.


To może zamiast bawić się w malowanie zastosuj czarną koszulkę termokurczliwą...

  • Dziękuję 2
Opublikowano
To może zamiast bawić się w malowanie zastosuj czarną koszulkę termokurczliwą...


Albo ciemną rurę, i nie musisz malować. Są różnice w ich średnicach ale przejściówki/mufy też są dostępne ;)


Z tych opcji raczej spróbuję z koszulką. Choć przypuszczam, że z naciągnięciem na kolanko już będzie zabawa :)



A wracając do gradacji lawy jako wypełnienia korpusów to czy ta z linku nie będzie za drobna?

LAWA WULKANICZNA 10-18mm 1000ml - PLANTA GARDEN (5132688153) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img14.allegroimg.pl/photos/400x300/51/32/68/81/5132688153@@AMEPARAM@@14@@AMEPARAM@@51/32/68/81@@AMEPARAM@@5132688153


Gdzieś czytałem post deccorativo, aby dawać 20-30mm ale takiej nie mogę namierzyć w sprzedaży.

Opublikowano

Odpuść sobie korpusy 20". Z doświadczenia wiem, że sa bardzo niewygodne. Jak jeszcze się zapełnią wodą, to ciężkie paskudztwo. Co prawda biologa się rusza co pół roku, ale właśnie to przerabiałem i kląłem na czym świat stoi. Teraz nie powtórzyłbym tego błędu. A przy twoim litrażu spokojnie 4 korpusy 10" na biologę to będzie już nadmiarowo.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Odpuść sobie korpusy 20". Z doświadczenia wiem, że sa bardzo niewygodne. Jak jeszcze się zapełnią wodą, to ciężkie paskudztwo. Co prawda biologa się rusza co pół roku, ale właśnie to przerabiałem i kląłem na czym świat stoi. Teraz nie powtórzyłbym tego błędu. A przy twoim litrażu spokojnie 4 korpusy 10" na biologę to będzie już nadmiarowo.

"Niestety" mam je już na stanie. Ale dzięki za podpowiedź. Będę musiał jakąś dodatkową podpórkę zrobić - są 3 częściowe więc będzie można je wysuwać.



Tak dla potwierdzenia z montażem korpusów: mechaniki z gąbką zgodnie z opisem, a wszelka biologia odwrotnie (lawa, keramzyt itp, FBF z piachem).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.