Skocz do zawartości

Zakładam MALAWI 130l. Prośba o pomoc przy starcie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkim forumowiczow.


Mam nadzieje ze mogę liczyć na wasza pomoc. jestem w trakcie zakładania akwarium malawi, już wiele przeczytałem o tym ale pewnych rzeczy nie jestem pewien wiec wole sie poradzic specjalistów ;). Nie chciałbym od razu się zrazić i wole żeby wszystko, cale dojrzewanie akwarium itp poszło gładko. Chcę sie dobrze przygotować zanim wpuszczę jakiekolwiek rybki.


Akwarium o wymiarach 90cm na 35cm i wys 45cm. 130 litrów


Parametry "kranówki" : (mam nadzieję że dobrze wykonane, wybaczcie ale jestem początkujący. Ostatnie akwarium, 50l miałem parę lat temu)


ph: 7.0 ( wydaje mi sie że może być trochę więcej, ale na pewno pomiędzy 7.0-7.5)


jak narazie mam tylko taki test. ale wkrótce mam zamiar dokupić coś dokładniejszego i zaktualizuje.


NH3 - 0.5

NO2 - 0

NO3 - 0

KH - 8 DH

GH - 4 DH




1. przyznaję ze akwarium troche male dla pyszczakow ale nie mam zamiaru przesadzać z obsada. I juz na początku chciałbym prosiłbym was o radę, co proponujecie?

Dwa gatunki da radę hodować czy odpada na 100%?



2. podczas startu mam zamiar "pożyczyć" trochę wody od znajomego, z dojrzałego już akwarium i wypłukac gąbki oraz wkłady z filtra w tej własnie wodzie. czy to wystarczy na start czy lepiej zakupić coś w stylu Tetra Start ? Ogólnie mi się nie spieszy z wpuszczeniem jakichkolwiek ryb, mogę spokojnie cierpliwie czekać nawet miesiąc aż akwarium dojrzeje

i wszystkie parametry się ustabilizują.


2. na dno mam zamiar wrzucić śnieżno biały piasek dolomit, który niby podwyższa ph wody

plus jako dekoracje głownie wapienie, ok 10kg i pytanko czy im więcej wapieni włoze tym ph bardziej się podniesie? im wiecej tym lepiej czy niekoniecznie?


3. filtry jakie mam to fluval 206 zewnętrzny i upatrzyłem sobie EHEIM 2012 wewnętrzny do filtracji mechanicznej (da radę w takim zbiorniku ? ), czy to dobry wybór ??


4. I najważniejsze dla mnie, chciałbym się zwrócić do Was o radę jakie dokładnie media do filtra zewnętrznego i w jakiej kolejności je usadowić ?? od razu przyznaje się że nigdy nie miałem do czynienia z filtrem zewnętrznym więc kompletnie nie wiem jak rozmieścić wkłady.

Jak pewnie wiecie Fluval 206 ma 3 kosze i obok tych koszyków duża gąbka, czy to jest tzw prefilter ?


Ze wstępnego rozeznania myśle nad kupnem Fluval Biomax, czy lepiej zamienić na Seachem Matrix Bio media (z tego co wyczytałem jeden z lepszych wkładów)?


czy powinienem tez użyć fluval prefilter ceramic rings?


a może grys koralowy? jak nie do filtra to może chociaż 1kg na dno akwarium?

czy już ten piasek dolomit i wapienie w zupełności wystarczą do podniesienia ph ???



czy powinienem również użyć wkłady gąbkowe i w którym miejscu je umieścić ? na górze każdego koszyka ?




fluval wkład gąbkowy (włóknina filtra). cos takiego jak w linku poniżej:


WŁÓKNINA FILTRA FLUVAL 104 105 106 204 205 206 (5076654519) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.




Myślałem też o seachem purigen. Dodam ze chciałbym aby zawsze woda była krystalicznie czysta.


Proszę doradźcie jakie media powinienem użyć i dokładnie w jakiej kolejności.



Sorry za tak obfity post i od razu wielkie dzięki za jakiekolwiek odpowiedzi, na pewna się przydadzą :)

Opublikowano

Agnieszka celnie cię skierowała i wiele pytań po przeczytaniu odpadnie.

Pisz co pozostało dla ciebie nie jasne.

na pewno starą wodę sobie daruj.

filtry OK tylko napisz jakie tam wkłady dostałeś.

piasek dolomitowy OK jeśli ma gradację 0,8-1,2mm ale wapienie to nie występują w jeziorze Malawi tylko na Filipinach:D ale jak ci się podobają bardziej od tych kamieni co w jeziorze to może być:rolleyes:


Te NH4 =0,5 ppm w kranówie takie dziwnie wysokie nawet 2x wyższe niż w Warszawie na Ursynowie:D nie ma błędu odczytu?

jaka to wieś?:D to wodociąg prześwietlimy:D

jest taka rubryczka w profilu Lokalizacja:D

Opublikowano

Siemanko :mrgreen:

Fajnie się czyta że dopiero planujesz założenie akwarium od podstaw,dużo czytasz oraz dużo pytasz,to lepsze niż żebyś potem z problemami przychodził po porady ;) ...


To więc tak...Poczytaj te linki co zapodała tobie koleżanka ''suricade'',w większości tam znajdziesz odpowiedzi na twoje pytania...


A jak masz jakieś wątpliwości to śmiało pytaj :)


Ps.Chciałem zapytać o parametry wody z kranówy i jakich testów używasz ale widzę że kolega ''deccorativo'' prężnie już działa ;)

Opublikowano

Dzieki za linki, dzieki za odpowiedzi. Widze ze tutaj wszystko szybko sie dzieje :). Super. Bede studiowal dalej zanim zaleje akwarium. Chcialbym jak najszybciej wystartowac wiec dlatego zwrocilem sie o pomoc do was z konkretnymi pytaniami.

Co do wapieni to wlasnie mi sie podobaja no i podnosza ph a jak zauwazliscie mam dosc niskie jak na malawi.

Wkladow do filtra nie mam zadnych, wszystko do kupienia. Jedynie co w filtrze Fluval to gabka tuz obok trzech koszykow.

Co do NH4 to moze zle cos zmierzylem albo po prostu tak jest. Obecnie jestem w UK, Manchester wiec az nie taka wies ;).

Testy mam kropelkowe Lab Test. Z tego co wyczytalem to najlepsze JBL ale niestety nie moge tutaj takich dostac.

Opublikowano

Znaczy się uchodżca:D

to możliwe że NH4 tak wysokie , na stronie wodociągów powinny być parametry wody do porównania. Z kolei my nie znamy twoich testów tylko te pH powinno być o zakresie 7,4-9 może Saliferta będą testy - też doskonałe są.

Jeśłi się potwierdzi że NH4 =0,5 ppm to wody amoniakalnej nie dawaj na start bo już masz ją w kranówie:D i czyste bakterie nitryfikacyjne bez pożywki lejesz - dalej jak we wskazanym przez Agnieszkę szablonie startu.

Wkłady w koszykach od dołu - ceramika 500ml dowolna najtańsza

drugi koszyk pusty dopiero jak dojrzeje woda dasz tam zeolit który pochłania NH3/4 ale na start nie można go dać

najwyższy zostaw pusty bo tam może wata lub jakieś złoże usuwające NO3/PO4 kiedyś dasz.

Na zasys filtra gąbkę drobną z rowkami załóż i to wszystko na start.

Opublikowano

Znaczy sie emigrant :).

A co z Fluval biomax albo Seachem matrix bio media. W ogole tego nie uzywac??

Na zasys filtra raczej nic nie moge dac bo jest niestety dosyc szeroki i troche nieksztaltny, wbudowany w dno akwarium.

Opublikowano

Wystarczy tania ceramika ale jak chcesz możesz kupić to co podajesz. Jeżeli planujesz purigen to dodasz go później do pustego koszyka.

Wrzuć fotkę zasysu .

To forum działa tak:

1395847919_by_Gokowsky.jpg?1395866724

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.