Skocz do zawartości

Dylematy MatiKa - obsada


MatiK

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł i na mnie czas, a bardziej na moje akwarium... :) wielkimi krokami nadchodzi decyzja o powiększeniu mojego małego kawałka jeziora na trochę większy kawałek. Kompromisowe szkiełko, jakie wypracowałem po kilku potyczkach z moim domownikiem i nie tylko, to około 660 litrów w rozmiarze 170x65x60... Chciałem większe, ale przecież cała frajda w tworzeniu. Po trzecie obsada :) Należę do osób stałych w uczuciach i tyczy się to też moich ryb :P przywiązałem się i raczej nie przewiduję zmiany obsady, a jedynie jakąś dokładkę. Kusi mnie co prawda Non-Mbuna, a najbardziej Tetrastigma, Lithobates i jeszcze kilka by się znalazło... Ale szkoda mi moich ryb (dla przypomnienia - Cynotilapia Hara, Labidochromis Caeruleus i Iodotropheus Sprengerae). Chciałbym dołożyć Melanochromis Chipokae, chciałbym też jakąś większą rybę, ale tak żeby nie powstał z tego niezgrabny misz masz i dlatego jestem taki niezdecydowany... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na temat sprzętu niech się wypowiedzą mądrzejsi bo to dla mnie zło konieczne ☺. Postaram się jednak ci pomóc. Wstawienie tak silnej ryby jak chipokae jest wg mnie lekko ryzykowne. Masz generalnie ryby słabe i niezbyt duże. Jeśli coś dużego to troszkę łagodniejszego. Zanim jednak zacznę brnąć dalej zapytam wprost. Czy podobają Ci się Protomelas ? Wśród nich przeważają ryby peryfitonożerne uzupełniające dietę planktonem ( steveni taiwan, taeniolatus) jednak ostatnio pojawiła się sporą liczba fenestratus, które żerują podobnie jak yellow.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to bez wątpienia jedna z najsilniejszych, jak nie najsilniejsze Hapsy u mnie Protek ulegał tylko 16 cm zebra chilumba ;). Reszta mbuniaków szybko została za nimi w hierarchii. Podobnie było z Protkami ( steveni )u Marsa. Zagrożeniem dla nich są bez wątpienia ryby typu zebra chilumba czy choćby wspomniany chipokae. Twoje ryby ani nie będą zagrożone przez niego ani on przez nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hari :) nie ukrywam, że liczyłem na Twoją pomoc w temacie obsady w tym wątku :) Protomelasy są ładne ;) martwi mnie jednak ograniczona oferta w Tan-Malu, nie widze np. Steveni Taiwan, chyba że ukrywają ją pod jakąś swoją dziwną, handlową nazwą... Ale przypominam, że jak znajdziecie dobry i zaufany dom dla moich niegroźnych małych mbuniaków to będziemy mogli puścić wodze fantazji i kombinować z obsadą całkowicie Non-Mbuna, NO może z Yellow co by koloru dodać :P Nie ukrywam jednak, że gdyby iść tą drogą to pierwszeństwo ma Tetrastigma i Lithobates ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

martwi mnie jednak ograniczona oferta w Tan-Malu, nie widze np. Steveni Taiwan, chyba że ukrywają ją pod jakąś swoją dziwną, handlową nazwą...

2/ Protomelas sp.”steveni taiwan” - to Protomelas fenestratus Taiwan / Higga Reef

;)

http://forum.klub-malawi.pl/nazwy-handlowe-suplement-nr-1-artykulu-t24087.html


w ofercie Tan-Malu sprzed kilku dni - Protomelas fenestratus Taiwan / Taiwan Reef 4 - 5 cm

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukrywają jako fenestratus :). Jednak na spokojnie pooglądaj co mają, bo mają takie pieknoty, że hoho ;). Na pomarańczowo zaznaczyłem mój nr 1 a więc wszystkożernego Protomelasa, który w jeziorku pływa oderwany od dna a na pewno nie jest skalniakiem czy grzebaczem.


Protomelas annectens 4 - 5 cm

Protomelas fenestratus fire blue Lupingu 6 - 8 cm

Protomelas fenestratus Gome 5 - 6 cm

Protomelas fenestratus Gome 8 - 10 cm FEMALES

Protomelas fenestratus Tiger Likoma 7 - 9 cm

Protomelas pleurotaenia 7 - 9 cm

Protomelas spilonotus Tanzania 5 - 7 cm

Protomelas spilonotus Tanzania 8 - 10 cm

Protomelas spilonotus yellow head Mbenji 6 - 8 cm


Podaje odpowiednie pod względem żywieniowym czyli wszystko i mięsożerne

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.