Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


moje ryby doczekały się jakiś czas temu nowego mieszkanka, a ja cieszę oko nowym widokiem.


Po długich namowach udalo mi się przekonać moją ukochaną żonę do postawienia większego zbiornika. Przez jakiś czas szukaliśmy miejsca, w którym mogłoby stanąć, aż w końcu znaleźliśmy kompromis pomiędzy moimi oczekiwaniami, a Jej wyobrażeniem.


Uzgodniliśmy, że akwariu stanie "pod schodami". Jego wielkość była determinowana warunkami zabudowy. Z jednej strony ściana, z drugiej słup konstrukcyjny budynku. Skończyło się na 200x55x60h.

Proces przymiarki i budowy trwał kilka miesięcy, ale w końcu się udało, stoi, a ryby już pływają. Do wykończenia została jeszcze ściana, to będę robił na wiosnę.

Dużą pomoc otrzymałem od Piotra (spiochu), który przyuczywszy się wcześniej do zawodu pospawał mi stelaż pod akwarium, jak również służył często radą i pomocą - dzięki Piotr.


Jeszcze dwa słowa o urządzeniu i urządzeniach pracującyh.

Tło tylne i boczne zrobione z pianki poliuretanowej i CR65 oraz czarne spienione PCV. Wszystko przyklejone na silicon. Pojawiły się problemy, ale o tym później :)

Podłoże piasek Kriesel z Casto.

Zdecydowałem się na filtrację narurową. Układ wygląda tak, że na wejściu są dwa równoległe korpusy z gąbką PPI45. Kolejno jest pompa 25-60 i 5 korpusów w układzie równoległym 2+3. Media filtracji biologicznej to matrix i ceramika oraz NGBC. Początkowo NGBC było w ostatnich korpusach każdej z obu sekcji, ale ponieważ zaczęło czernieć, przeniosłem je na początek, co zdecydowanie poprawiło ich zachowanie i ustabilizowało parametry wody, a w tej chwili podzeiliłem sekcje na gałąź NGBC i biologia. Następnie jest wyjście do akwarium z odejściem na 2 korpusy z purolite (jeszcze nie odpalone).


Jako wirówkę robi JEBAO WP40 ustawione na drugi bieg, dmuchające na tył i poruszające taflą wody.


Akwa oświetlone wcześniej zrobioną DIY lampą LED opartą o diody CREE białe zimne, niebieskie i czerwone. Sterowane z Arduino (świt i zmierzch), które docelowo ma odpowiadać za całą automatykę akwariową (sterowanie światłem, pilnowanie temperatury w i nad akwa, pomiar przepływu wody przez filtr i inne tego typu).


Obsada stara, ale chyba będę ją zmieniał, a co najmniej redukował.


Problemy i błędy, jakie pojawiły się po postawieniu akwa:

największy, póki co nie rozwiazany, to odklejony moduł na bocznej ścianie. Szykuję się do przyklejania na klej klejący pod wodą i bezpieczny dla ryb (znalazłem coś takiego). Mam nadzieję, że będzie skutecznie.

Drugi problem, z którym nie wiem co zrobić, to cyrkulacja wody. Na etapie projektowania założyłem, że zasysy będzie z jednej strony, a cyrkulator z drugiej. Przestawić już za bardzo nie mogę, a widzę, że w niektórych miejscach zbierają mi się kupska :( Będę musiał coś z tym zrobić.

I ostatni z problemów, to buczący falownik :( Wydaje mi się, że albo gdzieś dotyka do modułu. Muszę ustalić powód i spróbować go wyeliminować, bo wieczorem i rano, gdy jest cicho w domu jest to trochę uciążliwe.


Jak mi się jeszcze coś przypomni, to dopiszę.


zapraszam do komentowania.

post-14432-14695726523699_thumb.jpg

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Mnie się kojarzy z wąskim przesmykiem między dwiema wielkimi skałami.

Oryginalnie i podoba mi się.

Od dawna wiemy że silikon nie trzyma pod wodą do spienionego pcv a jak z pianką i CR to nie wiem.

Co do kleju to radzę wielką ostrożność z doborem - trzeba dotrzeć do takiego dokumentu - msds data sheet. Często można więcej wyczytać.

Zapamiętałem ciebie jako - od zawsze mający okrzemki - i jak teraz? Helmety?

Opublikowano

Cieszę się, że się podoba. Nir sądziłem, że będzie aż tak dobrze :) Dziękuję za komentarze.

Pierwotnie miała być woda osmotyczna. Nawet zalałem nią akwa (znów podziękowania dla Piotra). Po zalaniu przeniosłem media z kubła do narurowca i ryby, ale okazało się, że biologia potrzebuje chwilę, żeby ponownie ruszyć, parametry zaczęły wariowac, NO2 zbliżyło się niebezpiecznie do 1, więc podjalem decyzję o pilnej podmiance na kranowke...

Okrzemki pojawiły się chwile później. 6 helmetow, które mi zostały ze starego nie dają rady, ale w poniedziałek chce dokupić kolejne 10.

Zresztą, jak mówi stare przysłowie, jak nie możesz czegoś wyeliminować, to się z tym zaprzyjaźnij ;-)


z telefonu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.