Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
...wystarczy jak je wyszorujesz jakąś szczotką i opłuczesz gorącą wodą.



Czy na taki baniak jaki mam wystarczą trzy takie olbrzymy???tzn myślałem by jeden dać po lewej drugi w środku a trzeci po prawej co wy na to???

Opublikowano
Czy na taki baniak jaki mam wystarczą trzy takie olbrzymy???tzn myślałem by jeden dać po lewej drugi w środku a trzeci po prawej co wy na to???


...myślę ,że tak. Jak coś to zawsze można dodać. Ale to już kwestia Twojego gustu i tego czy osiągniesz to co zamierzałeś.

Opublikowano

Jednak kicha....za duże te kamyki nie wejdą do baniaka.......tak wzbraniam się przeciw gruzowiskom w baniaku....czy jest możliwość ustawienia cyrkulacji wody by w takich gruzowiskach nie gromadziły sie kupki???czy takie coś się komuś udało by nie trzeba było rozbierać gruzowiska do czyszczenia baniaka.

Opublikowano

Na pewno oglądałeś dużo zdjęć akwariów z pyszczakami, więc wiesz, że to możliwe. Musisz pobawić się z cyrkulacją. Resztę "wypłuczą" z tych grot same pyszczaki. Wszystkiego i tak się nie pozbędziesz. Z tym poradzi sobie filtracja. Musisz to jakoś pogodzić, gdyż pysie żyją w kamieniach, a mbuna najlepiej czuje się właśnie w gruzowisku.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

f73cbe9feb74.jpg



Dokupiłem kamyki(czemu takie a nie inne???bo kolega je opylił za grosze) i takie coś mi wyszło co wy na to???bo brak mi pomysłu....myślałem by po prawej i lewej stronie zrobić takie sterty gruzu a po środku pusta przestrzeń ale sam już nie wiem.

-- dołączony post:

. Nie ma siły abyś nie ustawił prawidłowo cyrkulacji...
tylko jak ja się dowiem ze cyrkulacja jest prawidłowo ustawiona bez rozbierania gruzowiska???wczoraj jak mi te no3 szalało i okazało się żę kupki z całego tygodnia były w gruzowisku sprawdziłem mechanika i wiecie co??jego gąbka była czysta tak jak by nic nie ciągnęła a przecież wodę wypycha z dyszy,,,,
Opublikowano
f73cbe9feb74.jpg



Dokupiłem kamyki(czemu takie a nie inne???bo kolega je opylił za grosze) i takie coś mi wyszło co wy na to???bo brak mi pomysłu....myślałem by po prawej i lewej stronie zrobić takie sterty gruzu a po środku pusta przestrzeń ale sam już nie wiem.

-- dołączony post:

tylko jak ja się dowiem ze cyrkulacja jest prawidłowo ustawiona bez rozbierania gruzowiska???wczoraj jak mi te no3 szalało i okazało się że kupki z całego tygodnia były w gruzowisku sprawdziłem mechanika i wiecie co??jego gąbka była czysta tak jak by nic nie ciągnęła a przecież wodę wypycha z dyszy,,,,



Znów przepraszam za OT...Tak to jest kolego jak się wszystko robi na żywioł,na szybko..bez planu na aranżację ,teraz tylko masz same problemy;od ułożenia kamieni w zalanym już zbiorniku(na sucho miałbyś lepiej z układaniem kamieni,no i zapewne koledzy też by coś poradzili w ich ułożeniu),problemy z cyrkulacją a skończywszy na skokach NO3...

1.
Ja bym to zrobił tak...Ułożyłbym kamienie w te dwa gruzowiska po bokach zostawiając z tyłu i po bokach baniaka między szybami a kamieniami trochę miejsca żeby ta cyrkulacja miała gdzieś obieg żeby spychała te zanieczyszczenia do filtrów,a środek baniaka pusty bym zostawił jako plażę

2.
A jak się dowiesz że cyrkulacja jest dobrze ustawiona...odpowiem tobie...Nie będzie kupek i zanieczyszczeń które przy odpowiednim ustawieniu będą zasysane przez filtry,wiadomo coś zawsze się znajdzie między kamieniami ale jak słusznie napisał
pozner że resztę "wypłuczą" z tych grot same pyszczaki,gdyż pysie żyją w kamieniach, a mbuna najlepiej czuje się właśnie w gruzowisku.

3.
Ustaw sobie wyloty wody z filtrów według strzałek na szyby jak nabazgrałem w podanym załączniku
:P
(nie mam zdolności plastycznych więc wyszło jak widać)...Z kubełka daj sobie po skosie w dół,a mechanik i falownik w górę,w prawo na mniej więcej środek tylniej szyby,potem tylko w razie złej cyrkulacji próbuj tylko z ustawieniem falownika,powinno pomóc reszty nie ruszaj.

U mnie się to sprawdza syfku nie mam,a jak się jakiś znajdzie między kamieniami to ryby buszując między nimi go wypłukują,no a resztę robi cyrkulacja i filtry ;) ...Jeszcze raz przepraszam za OT...

post-15785-14695725229359_thumb.jpg

  • Dziękuję 1
Opublikowano
wiecie co??jego gąbka była czysta tak jak by nic nie ciągnęła a przecież wodę wypycha z dyszy,,,,


..pamiętaj ( co już Ci pisałem) ,że mechanik Aquael nie zassie poprzez gąbkę odchodów. To min. Na tym polega dobra cyrkulacja ,że ma je spychać w stronę mechanika a one mają "właźić" w gąbkę i rowki które ma ona. Poczytaj uważnie co Ci Andrzej wyżej napisał. Pobaw sie cyrkulacją a dojdziesz do prawidłowych efektów.

Opublikowano
Znów przepraszam za OT...Tak to jest kolego jak się wszystko robi na żywioł,na szybko..bez planu na aranżację ,teraz tylko masz same problemy;od ułożenia kamieni w zalanym już zbiorniku(na sucho miałbyś lepiej z układaniem kamieni,no i zapewne koledzy też by coś poradzili w ich ułożeniu),problemy z cyrkulacją a skończywszy na skokach NO3...

1.
Ja bym to zrobił tak...Ułożyłbym kamienie w te dwa gruzowiska po bokach zostawiając z tyłu i po bokach baniaka między szybami a kamieniami trochę miejsca żeby ta cyrkulacja miała gdzieś obieg żeby spychała te zanieczyszczenia do filtrów,a środek baniaka pusty bym zostawił jako plażę

2.
A jak się dowiesz że cyrkulacja jest dobrze ustawiona...odpowiem tobie...Nie będzie kupek i zanieczyszczeń które przy odpowiednim ustawieniu będą zasysane przez filtry,wiadomo coś zawsze się znajdzie między kamieniami ale jak słusznie napisał
pozner że resztę "wypłuczą" z tych grot same pyszczaki,gdyż pysie żyją w kamieniach, a mbuna najlepiej czuje się właśnie w gruzowisku.

3.
Ustaw sobie wyloty wody z filtrów według strzałek na szyby jak nabazgrałem w podanym załączniku
:P
(nie mam zdolności plastycznych więc wyszło jak widać)...Z kubełka daj sobie po skosie w dół,a mechanik i falownik w górę,w prawo na mniej więcej środek tylniej szyby,potem tylko w razie złej cyrkulacji próbuj tylko z ustawieniem falownika,powinno pomóc reszty nie ruszaj.

U mnie się to sprawdza syfku nie mam,a jak się jakiś znajdzie między kamieniami to ryby buszując między nimi go wypłukują,no a resztę robi cyrkulacja i filtry ;) ...Jeszcze raz przepraszam za OT...




a czy 2-3-4 mogę umieścić tam gdzie jest 1(1 mam tam gdzie na twoim rysunku 2-3-4)????bo jeżeli zrobię tak jak pisałeś to zamiast podziwiać rybki będę podziwiał to co na rysunku gdyż ta strona jest od łóżka a ta druga od ściany....z kubełka nie mogę dać po skosie w dół jedynie w górę

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.