Skocz do zawartości

Start akwarium 250 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wszystko stanęlo na wyborze szafki lub jej ewentualnemu zlozeniu samodzielnie. Z tym ze mam problem z doborem solidnej konstrukcji na lata.


Aha jestem na etapie płukania keramzytu i nie wiedziałem, że to się unosi na wodzie. Czy z czasem keramzyt nasiąka wodą czy on cały czas ma taką wyporność ? Mam zamiar cały kubeł zapełnić nim.

Opublikowano
Wszystko stanęlo na wyborze szafki lub jej ewentualnemu zlozeniu samodzielnie. Z tym ze mam problem z doborem solidnej konstrukcji na lata.


Jeśli chcesz już solidną konstrukcję na lata jak napisałeś...To może wybierz zamiast szafki zrobienie stelaża metalowego...

Opublikowano

Ja pod morskie robie sam stelaż z drewnianych kantowek. Nie jest drogie tylko poskładać. Ewentualnie z płyty 36mm robisz jakąś ładna szafeczke. Także widzisz masz sporo rozwiązań odnośnie szafki ;)

Opublikowano

Metalowy stelaż odpada tylko drewno. Chciałem właśnie użyc kantówek 60x60mm i w Leroy'u by mi powycinali odpowiednie kawałki a na dół i górę blat z błyty osb. Czym najlepiej skręcać te kantówki? Wkręty? Kątowniki metalowe?


Zwykły mebel to ja bym sobie złożyl ale tu ma być przynajmniej 320-350kg masy wiec szafka(drewniany stelaż) powinna bez problemu drugie tyle utrzymac jak nie wiecej...


Czy ten keramzyt ma sie unosic na wodzie? Czy to nie ten co ma byc ? Jak nie to kupie zwykla ceramika :). Bo wymoczylem go dosc dlugo i woda jest czysta przy plukaniu.

Opublikowano

Z moich doświadczeń keramzyt będzie się unosił zawsze na powierzchni wody, taki jego urok ;) Keramzyt możesz włożyć w pończochę do filtra, żeby tak Ci nie wypływał. Odnośnie pianki pod kamienie to wystarczy zwykła taka kupiona w zoologu, U mnie są czarne pianki, więc nawet jak pyśki się dokopią to tak nie kłuje w oczy (ta biel). Piankę mam na całości dna.

Opublikowano
U mnie są czarne pianki, więc nawet jak pyśki się dokopią to tak nie kłuje w oczy (ta biel)


..jeżeli masz jasny piasek a pyśki się dokopią to będziesz miał czarne kontrastowe plamy. A właśnie białe np. PCV nie rzuca się w oczy . Mam tak a pyśie kopią jak szalone..

Opublikowano
Z moich doświadczeń keramzyt będzie się unosił zawsze na powierzchni wody, taki jego urok ;) .


Emil ma rację - to prawda a nie żaden urok;) .

A to oznacza że keramzyt ma zamknięte pory i nie chłonie wody - podobnie jak spienione pcv lub styropian

A to oznacza że jako złoże biologiczne ma bardzo małą powierzchnię z dostępem natlenionej wody a zatem jest do d... dla nitryfikacji , no ostatecznie może posłużyć jako wypełnienie denitryfikatora kolumnowego.

A to oznacza że zamiast kupić lawę wulkaniczną którą wyprodukowała natura kupiłeś wytwór człowieka który wykopał tą glinę z jakiegoś brudnego dołka i wypalił jako materiał budowlany a nie do akwarystyki.

Ale to jest tylko moje zdanie podparte ogólnie znanym argumentem ( keramzyt nie nasiąka wodą ) i ci co mają keramzyt w baniakach oczywiście mogą być zadowoleni i protestować, a ty zrobisz jak będziesz uważał.

Opublikowano
A to oznacza że zamiast kupić lawę wulkaniczną którą wyprodukowała natura kupiłeś wytwór człowieka który wykopał tą glinę z jakiegoś brudnego dołka i wypalił jako materiał budowlany a nie do akwarystyki. Ale to jest tylko moje zdanie podparte ogólnie znanym argumentem ( keramzyt nie nasiąka wodą ) i ci co mają keramzyt w baniakach oczywiście mogą być zadowoleni i protestować, a ty zrobisz jak będziesz uważał.

Lawa lawie nie równa (może zawierać związki szkodliwe) podobnie jak keramzyt keramzytowi.

Miałem go kiedyś w filtrze i nasiąkał wodą i wcale nie pływał.

Opublikowano

Szafka wykonana. Teraz bede ja malowac. Chwilowo zrezygnowalem z drzwi z przoduktore w kazdej chwili mozna dorobic bo zostalo mi sporo plyty osb.


Plyta osb+ wkrety do drewna + wiertarka+ wiertla+ wiertla do otworow+ farba+ pedzle+nitro =290zl


Tyle kosztowalo mnie doposazenie sie w narzedzia i material na budowe szafki. Oczywiscie wzorowalem sie na gotowcach i tylna sciana jedt pelna. Jutro malowanie szafki i oczywiscie aranzacja akwarium + napelnianie + odpalenie sprzetu.

Opublikowano

Akwarium zalane. Oczywiscie wczesniej urzadzone z odpowiednim zabezpieczeniem dna. Pierw kamienie a potem piasek.


Widze ze aquael 2000 daje rade bo mi wydmy wydmuchal na dnie :). Ladnie wyglada taki przesuwajacy sie piasek :).


Kubel tez odpalony. Temperatura.ustawiona na 24*C i raczej tak zostanie docelowo.

Dodalem do wody uzdatniacz Prime a do kubla bakterie Microbe-Lift w żelu. Oczywiscie pierw pozwolilem uzdatniaczowi oczyscic wode a nastepnie dodalem bakterie i po 30min odpaliłem kubel.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.