Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No to po takiej reklamie grupy mbuna, rafik567 już wie, która grupa jest najlepsza dla początkującego malawisty ;)

Wspomnę tylko, że możesz też połączyć non mbunę z mięsożercą mbuną. Będziesz miał bardziej kolorowo.

-- dołączony post:

Widzę, że demasoni już to napisał.

Opublikowano

Obecnie prowadze dwie równoległe listy kandydatow- mbuna oraz druga non_mbuna. White Lips sa na pozycji nr 1 na liscie non mbuna. Dobrze ze sa rozne poglady prezentowane bo jako poczatkujace mozna rozne spojrzenia wysluchac.

Opublikowano

Tak to już niestety jest, że nie można mieć wszystkich gatunków jednocześnie, choć wielu z nas pewnie by tak chciało.

Z moich spostrzeżeń wynika, że do non-mbuny trzeba niejako dojrzeć gdyż niewielu początkujących malawistów jest skłonnych do cierpliwego czekania, aż brzydkie kaczątka przemienią się w piękne, majestatyczne ryby. Tak jak napisał Olo, niezależnie w którym pójdziesz teraz kierunku na pewno wcześniej czy później będziesz przechodził taki etap, na którym pojawią się wątpliwości czy obrana przez Ciebie droga była tą właściwą. ;-)

Czasami relatywnie duży zbiornik na starcie przygody z Malawi może być wadą a nie zaletą bo przy takim litrażu jak Twój naprawdę masz duże pole manewru jeśli chodzi o obsadę.

Opublikowano

Decyzja już jest zatem - więcej argumentów za Mbuna. Teraz poczekam aż ból głowy minie :) i wracam do kompletowania listy kandydatów. Jak już kolorystyka kandydata pasuje, czasem i dietę dobiorę to ostatni element ukłądanki wywala - poziom agresji:/) czy to nie mogłoby być trochę łatwiejsze... Na koniec i tak ostatni element czyli zdanie praktyczne forumowiczów zweryfikuje dodatkowo co zapewne znów namiesza:)


Przykładowe listy tu na forum ułatwiają o tyle że człowiek googla poszczególne gatunki i się zapoznaje ale zawsze czegoś brakuje... szukam dalej.

PS jest jakaś fajna stronka z dużą bazą gatunków, zdjęć i opisów? Baza klubowa ma mało zdjęć i trzeba wiedzieć co się szuka a nie czytać o tym co wpadło w oko...

Opublikowano

THX, pierwsze już znałem - na drugie nie natrafiłem ( druga idealna bo po zdjęciu można dojść dojść do opisu - wreszcie:) ).

-- dołączony post:

A jeszcze jedno: jak interpretować opisy charakterów chociażby na cichlid-forum - z jednej strony opisują agresję wewnątrzgatunkową - "Temperament" (?) oraz ogólną "Conspecific Temperament" ( czyli do innych gatunków podobnych zapewnie kolorystycznie ?). Zakładając wybranie już wszystkożerców - czy dobrze interpretuję:

-pokojowe (oczywista oczywistość)

-średnio agresywne (rozumiem że z tej kategorii można co nieco jeszcze wybrać do dużego szkła)

-agresywne (max 1 gat/odmiana z jakimiś z powyższych w porywach potencjalnie dałby radę)

-mocno agresywne (powinienem o tym zapomnieć i ani jednego gatunku nie wrzucać)

-ekstremalnie agresywne (nawet nie czytam opisów :) )


Czy te charakterki włącznie do średnio-agresywne traktować jako "lajtowe" i w ichniej nomenklaturze max na "highly aggressive" w porywach można kończyć z 1 gatunkiem?

Na początku koledzy cactus i MatiK stwierdzili że nie koniecznie agresywny gatunek należy kategorycznie odrzucić - pisali o extremely , highly czy jakim aggressive? ??:)??

Opublikowano

do takiego szkła , jak Twoje , można wybrać nawet te najbardziej agresywne :) na Onze w opisach pisze, czy rybki są agresywne tylko wewnątrz swojego gatunku , czy też wobec wszystkich w akwarium ....u tych mniej agresywnych można pokusić się o więcej samców ...jak już wybierzesz gatunki które chcesz mieć , to koledzy na pewno na podstawie własnych doświadczeń doradzą co i jak :)

Opublikowano

Po chwilowej przerwie i długawym szperaniu w necie powstała początkowa lista "DreamTeam".

Finalny kierunek padł na Mbuna - przewaga wszystkożercy (z ewentualnymi domieszkami innych diet, które dadzą radę także).

Cel pierwszy to estetyka dla oka domowników (ludzkich), czyli kolorowo (byle nie samo żółte i niebieskie) co zarazi mnie trwale w biotop i pozwoli w przyszłości dopiero ewentualnie zmieniać "poglądy".


Proszę o komentarze, wykluczenia co na pewno nie da rady ze sobą, a co jest szansa że zaskoczy w 720l, kilka gatunków jako alternatywne już znalazłem (wyglądających podobnie ale może warto zamienić z jakiś względów- samice, dieta, agresja). Inne jak mają zamienniki o to sugestie mile widziane. Gdybyście do tego wskazali coś jeszcze co mogłoby wpaść w oko to super:D


Nie do wszystkich gatunków posiadam wiedzę jak samice wyglądają - część widzę jest kolorowa także ale szarych pewnie też na liście mam sporo o czym nie wiem ale muszą być. Jak macie wiedzę na temat wyglądu samic to byłbym wdzięczny.


Drugi dylemat to dostępność (część może być ciężka do zdobycia lub o astronomicznych cenach) więc tutaj zamienniki będą musiały się znaleźć. Przeglądałem już pierwsze oferty i nie wszystko jest do znalezienia:???:


I ostatnia wątpliwość: czy skoro na liście część rybek może być droga i tego się nie wykluczy skoro chce się mieć ładne okazy to czy wchodzić od początku w pełen wachlarz cenowy czy też zacząć kompletować od dolnej siatki cenowej, a po kilku tygodniach dodawać kolejne droższe dopiero - obawiam się że błędy młodziaka kilka ofiar mogą przysporzyć i mniej boli strata kilku sztuk po 15 niż po 50... :?:


Kilka z poniższych na pewno kategorycznie odpada - wpisuję po to aby zostawić ślad po tym co się podoba bo może coś alternatywnego dla oka dacie radę polecić.

Wydaje mi się że poziom agresji to max Highly Aggressive w kilku przypadkach, reszta to co najwyżej Mildly Aggressive lub Peaceful co zgodnie z wcześniejszymi wpisami mogłoby dać radę w jednym szkle.




I faza eliminacji (kolejność losowa na razie losowa - później będę pewniaki po kolei ustawiał):


1) Pseudotropheus crabro


2) Pseudotropheus saulosi - zakładam że to podstawa każdego mbunarium więc pewniak do II etapu


3) Labidochromis caeruleus(Nkhata Bay) lub/i Labidochromis caeruleus - Yellow mi się podoba ale za żółto być nie może więc rozważam odmianę White

(lub obie gdyby dały radę)


4) Pseudotropheus elongatus mpanga lub Cynotilapia zebroides (Cobue) lub Maylandia zebra "long pelvic" lub Metriaclima fainzilberi(Lundo Is.)


5) Cynotilapia sp. "Hara" lub Maylandia Maison Reef Zebra lub Labidochromis chisumulae


6) Metriaclima sp. "Membe Deep"


7) Labidochromis sp. "Perlmutt"


8) pseudotropheus elongatus chewere


9) Pseudotropheus zebra gold Kawanga


10 ) Pseudotropheus Polit


11) Metriaclima Estherae 'Minos Reef'


12) Metriaclima Estherae Red Red lub Metriaclima Estherae Super Red


13) Labidochromis spec. Mbamba Bay


14) Cynotilapia sp. "Lion" (Lion's Cove)


15) Metriaclima greshakei


16) Labidochromis Hongi (odmiana super red lub inne jeśli przejdzie eliminacje)


17) Pseudotropheus Acei (chyba musi odpaść za dietę:()


18 ) Pseudotropheus Acei Itungi (j.w.)


19) Labidochromis freibergi


20) Metriaclima sp. Blue Dolphin Manda


21) Pseudotropheus msobo pondraisend


22) Cyrtocara moorii ( jako "dziwaczek" ale raczej nie zdecyduję się na niego)


Proszę o komentarze i ewentualne porady na podstawie Waszego dużego doświadczenia praktycznego.

Opublikowano
I ostatnia wątpliwość: czy skoro na liście część rybek może być droga i tego się nie wykluczy skoro chce się mieć ładne okazy to czy wchodzić od początku w pełen wachlarz cenowy czy też zacząć kompletować od dolnej siatki cenowej, a po kilku tygodniach dodawać kolejne droższe dopiero - obawiam się że błędy młodziaka kilka ofiar mogą przysporzyć i mniej boli strata kilku sztuk po 15 niż po 50... [ /QUOTE]

Rozumiem co masz na myśli ale dla mnie tekst nie do przyjęcia.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.