Skocz do zawartości

Dzienniczek pomiarów pomiarów parametrów wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Konsekwencją zmiany zbiornika jest ponowny start zbiornika. Wiąże się to oczywiście ze startem biologii. W tym temacie postaram się udowodnić, że aby wystartować nowy zbiornik wystarczy dotychczasowe złoże biologiczne oraz część piachu ze starego akwarium i nie trzeba czekać na zamknięcie całego cyklu azotowego. Ryby zostały wpuszczone godzinę po zalaniu zbiornika.


W moim wypadku był to kubełek HW-304A wypełniony Matrixem oraz grysem koralowym oraz około 20-30kg piachu z poprzedniego akwarium. Do nowego akwarium trafiło tylko około 10l starej wody (ta która została w kubełku plus to co nasiąknął piach).


W nowym zbiorniku za filtrację biologiczno-chemiczno odpowiada kubeł HW-304A wypełniony starymi złożami (Matrix +grys) oraz 1 kg węgla aktywnego i 200 ml Purigenu a za filtracje mechaniczną odpowiada korpus (sznurek) połączony szeregowo z kubełkiem.


Dla przypomnienia przeprowadzka z 240l (120x40x50) na 450l (180x50x50).

Obsada: Placidochromis Electra Likoma 1+3, Aulonocara Red Rubin 1+1, Aulonocara Fire-Fisch 1+0, Sciaenochromis fryeri 1+2 (od soboty Copadichromis Borleyi Kadango 1+3)


Zaczynamy pomiary:


dzień zalania 2 wrzesień (dolano 50 ml Stability + 20 ml Prime):

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 0-1


2 dzień po zalaniu 4 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 1-5


3 dzień po zalaniu 5 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 1-5


4 dzień po zalaniu 6 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 5


7 dzień po zalaniu 9 wrzesień (podmiana 10% wody z dolanie Stability 50ml i Prime 10ml) - pomiary wykonane przed podmianą:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025 - 0,05

NO3 - mocne 5 :)


14 dzień po zalaniu 15 wrzesień (podmiana 10% wody uzdatnionej Prime bez dolewania bakterii):

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 10



Będę wykonywał pomiary przez kolejne 2 tygodnie.

Opublikowano

Fajny pomysł i cenne informacje otrzymamy - czekam z niecierpliwością na wyniki.

Natomiast moim zdaniem nie jest to start zbiornika w sensie biologicznym a jedynie przełożenie kompletnej biologii ze starego mniejszego akwarium do nowego większego zbiornika.

Ponieważ stara woda jest nitryfikacyjnie bez wartości to liczy się tylko złoża i 1 cm piasku ze starego. Jeśli ten stary piasek poszedł na wierzch nowego to przeniosłeś niemal kompletną biologię.

Przełożyłeś je do nowego więc masz w pełni sprawną biologię.

Może się jedynie nieco NO2 wahnąć ale jak dałeś do nowej wody Prime to i tego może nie być.

Marcinie może nie pisz start biologii bo ludzie czytają tylko to co chcą wyczytać i jakiś absolutny nowicjusz wyczyta że start to - wlewa wodę wrzuca ryby i włącza HW-304A:rolleyes:

Opublikowano

Marcinie czemu po tygodniu chcesz robić podmianę 20% skoro żaden parametr wody jak ja się znam tego nie wymaga.

Przecież wszystko idzie idealnie i jak przypuszczałem wcześniej nawet biologia się nie zawahała.

Takie NO2 - z 0,025 na 0,05 to żadne wahnięcie -ja myślałem tak do 0,1-0,2.

Chyba że chcesz wlać nową porcję Prime ale ja nawet nie widzę potrzeby.

Opublikowano
Marcinie czemu po tygodniu chcesz robić podmianę 20% skoro żaden parametr wody jak ja się znam tego nie wymaga.

Przecież wszystko idzie idealnie i jak przypuszczałem wcześniej nawet biologia się nie zawahała.

Takie NO2 - z 0,025 na 0,05 to żadne wahnięcie -ja myślałem tak do 0,1-0,2.

Chyba że chcesz wlać nową porcję Prime ale ja nawet nie widzę potrzeby.



Podmiana wody nie ma na celu zbicia NO3 a ogólnego ogarnięcia w zbiorniku. Cały czas ustawiam odpowiednio cyrkulacje. Część kup zalega w niektórych miejscach. Muszę jeszcze ogarnąć zielsko. Na pewno nie będzie tych 20%. Po podmianie zrobię edycję i oszacuje ile tej wody zostało wymienione. Planuję aby w zbiorniku wartość NO3 nie przekroczyła 10-15 ppm.

Opublikowano

A to teraz rozumiem - typowe co tygodniowe sprzątanie w baniaczku.:D

Kolego jeśli już zdecydowałeś się na te ciekawe pomiary to mam do ciebie pytanie.


Jak rozumiem będziesz przy podmianach stosował Prime który jak wiemy neutralizuje NH4 ,NO2 i NO3 te dwa zapewne tylko częściowo.

Jednocześnie masz 200ml Purigenu który adsorbuje to samo ale jest kosztowny i wymaga regeneracji.

Pytam więc czy nie warto sprawdzić czy ten Purigen cokolwiek robi skoro nie widzi tych NO2 i NO3 które miałby adsorbować.

Inaczej precyzując pytanie - czy mógłbyś w kolejnym tygodniu usunąć ten Purigen na tydzień jednocześnie dawkując dalej Prime jak dotychczas - powinniśmy zauważyć różnicę w NO2 i NO3 albo i nie - czyli to co ewentualnie robi Purigen.

Nikt chyba jeszcze nie pokusił się odpowiedzieć czy nowoczesne uzdatniacze Sery, Kordona i Seachema neutralizujące NO2 i NO3 uzasadniają dalsze stosowanie jednocześnie z nimi żywic jonowymiennych jak Purigen czy Purolite A520E.

Opublikowano
W tym temacie postaram się udowodnić, że aby wystartować nowy zbiornik wystarczy dotychczasowe złoże biologiczne oraz część piachu ze starego akwarium i nie trzeba czekać na zamknięcie całego cyklu azotowego
Marcin nie musisz udowadniać bo to już sprawdzone przez wiele osób które robiły przesiadki na większe :).
Opublikowano

Eljot i tak muszę robić regularne pomiary i kontrolować czy cos się nie dzieje. Przy okazji podzielę się moimi pomiarami i spostrzeżeniami. Nie próbuje drugi raz wynaleźć koła :)

  • Dziękuję 3
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Nadszedł czas podsumowania. Pomiary wykonywałem przez 2 tygodnie. Wartość NH3/4 była zawsze na niewykrywalnym poziomie. Po 1 tygodnu NO2 ustabilizowało się i utrzymywało się na poziomie 0,025 (nigdy nie przekroczyło poziomu 0,05).


Wykonałem jeszcze jeden kontrolny pomiar po 3 tygodniach od zalania:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 10


Przy każdej podmianie (około 10% wody) uzdatniam wodę 5ml Sachem Prime.


Wnioski nasuwają się jedne. Zamiast wydawać krocie na super, ekstra, błyskawiczne starty lepiej podjechać do kolegi z klubu po litr ceramiki (lub innego złoża) i reklamówkę piasku. Postawić mu 4-pak piwa. Wyjdzie taniej i bezpieczniej a przy okazji będzie można porozmawiać z kolegą i jeżeli ma się szofera napić się razem piwka.

  • Dziękuję 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.