Skocz do zawartości

Dzienniczek pomiarów pomiarów parametrów wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Konsekwencją zmiany zbiornika jest ponowny start zbiornika. Wiąże się to oczywiście ze startem biologii. W tym temacie postaram się udowodnić, że aby wystartować nowy zbiornik wystarczy dotychczasowe złoże biologiczne oraz część piachu ze starego akwarium i nie trzeba czekać na zamknięcie całego cyklu azotowego. Ryby zostały wpuszczone godzinę po zalaniu zbiornika.


W moim wypadku był to kubełek HW-304A wypełniony Matrixem oraz grysem koralowym oraz około 20-30kg piachu z poprzedniego akwarium. Do nowego akwarium trafiło tylko około 10l starej wody (ta która została w kubełku plus to co nasiąknął piach).


W nowym zbiorniku za filtrację biologiczno-chemiczno odpowiada kubeł HW-304A wypełniony starymi złożami (Matrix +grys) oraz 1 kg węgla aktywnego i 200 ml Purigenu a za filtracje mechaniczną odpowiada korpus (sznurek) połączony szeregowo z kubełkiem.


Dla przypomnienia przeprowadzka z 240l (120x40x50) na 450l (180x50x50).

Obsada: Placidochromis Electra Likoma 1+3, Aulonocara Red Rubin 1+1, Aulonocara Fire-Fisch 1+0, Sciaenochromis fryeri 1+2 (od soboty Copadichromis Borleyi Kadango 1+3)


Zaczynamy pomiary:


dzień zalania 2 wrzesień (dolano 50 ml Stability + 20 ml Prime):

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 0-1


2 dzień po zalaniu 4 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 1-5


3 dzień po zalaniu 5 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 1-5


4 dzień po zalaniu 6 wrzesień:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,05

NO3 - 5


7 dzień po zalaniu 9 wrzesień (podmiana 10% wody z dolanie Stability 50ml i Prime 10ml) - pomiary wykonane przed podmianą:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025 - 0,05

NO3 - mocne 5 :)


14 dzień po zalaniu 15 wrzesień (podmiana 10% wody uzdatnionej Prime bez dolewania bakterii):

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 10



Będę wykonywał pomiary przez kolejne 2 tygodnie.

Opublikowano

Fajny pomysł i cenne informacje otrzymamy - czekam z niecierpliwością na wyniki.

Natomiast moim zdaniem nie jest to start zbiornika w sensie biologicznym a jedynie przełożenie kompletnej biologii ze starego mniejszego akwarium do nowego większego zbiornika.

Ponieważ stara woda jest nitryfikacyjnie bez wartości to liczy się tylko złoża i 1 cm piasku ze starego. Jeśli ten stary piasek poszedł na wierzch nowego to przeniosłeś niemal kompletną biologię.

Przełożyłeś je do nowego więc masz w pełni sprawną biologię.

Może się jedynie nieco NO2 wahnąć ale jak dałeś do nowej wody Prime to i tego może nie być.

Marcinie może nie pisz start biologii bo ludzie czytają tylko to co chcą wyczytać i jakiś absolutny nowicjusz wyczyta że start to - wlewa wodę wrzuca ryby i włącza HW-304A:rolleyes:

Opublikowano

Marcinie czemu po tygodniu chcesz robić podmianę 20% skoro żaden parametr wody jak ja się znam tego nie wymaga.

Przecież wszystko idzie idealnie i jak przypuszczałem wcześniej nawet biologia się nie zawahała.

Takie NO2 - z 0,025 na 0,05 to żadne wahnięcie -ja myślałem tak do 0,1-0,2.

Chyba że chcesz wlać nową porcję Prime ale ja nawet nie widzę potrzeby.

Opublikowano
Marcinie czemu po tygodniu chcesz robić podmianę 20% skoro żaden parametr wody jak ja się znam tego nie wymaga.

Przecież wszystko idzie idealnie i jak przypuszczałem wcześniej nawet biologia się nie zawahała.

Takie NO2 - z 0,025 na 0,05 to żadne wahnięcie -ja myślałem tak do 0,1-0,2.

Chyba że chcesz wlać nową porcję Prime ale ja nawet nie widzę potrzeby.



Podmiana wody nie ma na celu zbicia NO3 a ogólnego ogarnięcia w zbiorniku. Cały czas ustawiam odpowiednio cyrkulacje. Część kup zalega w niektórych miejscach. Muszę jeszcze ogarnąć zielsko. Na pewno nie będzie tych 20%. Po podmianie zrobię edycję i oszacuje ile tej wody zostało wymienione. Planuję aby w zbiorniku wartość NO3 nie przekroczyła 10-15 ppm.

Opublikowano

A to teraz rozumiem - typowe co tygodniowe sprzątanie w baniaczku.:D

Kolego jeśli już zdecydowałeś się na te ciekawe pomiary to mam do ciebie pytanie.


Jak rozumiem będziesz przy podmianach stosował Prime który jak wiemy neutralizuje NH4 ,NO2 i NO3 te dwa zapewne tylko częściowo.

Jednocześnie masz 200ml Purigenu który adsorbuje to samo ale jest kosztowny i wymaga regeneracji.

Pytam więc czy nie warto sprawdzić czy ten Purigen cokolwiek robi skoro nie widzi tych NO2 i NO3 które miałby adsorbować.

Inaczej precyzując pytanie - czy mógłbyś w kolejnym tygodniu usunąć ten Purigen na tydzień jednocześnie dawkując dalej Prime jak dotychczas - powinniśmy zauważyć różnicę w NO2 i NO3 albo i nie - czyli to co ewentualnie robi Purigen.

Nikt chyba jeszcze nie pokusił się odpowiedzieć czy nowoczesne uzdatniacze Sery, Kordona i Seachema neutralizujące NO2 i NO3 uzasadniają dalsze stosowanie jednocześnie z nimi żywic jonowymiennych jak Purigen czy Purolite A520E.

Opublikowano
W tym temacie postaram się udowodnić, że aby wystartować nowy zbiornik wystarczy dotychczasowe złoże biologiczne oraz część piachu ze starego akwarium i nie trzeba czekać na zamknięcie całego cyklu azotowego
Marcin nie musisz udowadniać bo to już sprawdzone przez wiele osób które robiły przesiadki na większe :).
Opublikowano

Eljot i tak muszę robić regularne pomiary i kontrolować czy cos się nie dzieje. Przy okazji podzielę się moimi pomiarami i spostrzeżeniami. Nie próbuje drugi raz wynaleźć koła :)

  • Dziękuję 3
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Nadszedł czas podsumowania. Pomiary wykonywałem przez 2 tygodnie. Wartość NH3/4 była zawsze na niewykrywalnym poziomie. Po 1 tygodnu NO2 ustabilizowało się i utrzymywało się na poziomie 0,025 (nigdy nie przekroczyło poziomu 0,05).


Wykonałem jeszcze jeden kontrolny pomiar po 3 tygodniach od zalania:

NH3/4 - niewykrywalne

NO2 - 0,025

NO3 - 10


Przy każdej podmianie (około 10% wody) uzdatniam wodę 5ml Sachem Prime.


Wnioski nasuwają się jedne. Zamiast wydawać krocie na super, ekstra, błyskawiczne starty lepiej podjechać do kolegi z klubu po litr ceramiki (lub innego złoża) i reklamówkę piasku. Postawić mu 4-pak piwa. Wyjdzie taniej i bezpieczniej a przy okazji będzie można porozmawiać z kolegą i jeżeli ma się szofera napić się razem piwka.

  • Dziękuję 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W mojej opinii dobra ceramika to tylko chwyt reklamowy i mit. Najtanszy pumeks ogrodniczy będzie działał tak samo jak nieporównywalnie drogi Matrix. Oczywiście to Twoj wybór i pieniądze. Osobiście wybrałbym gąbki, są sprawdzone przez wielu użytkowników tego forum.
    • To mnie mocno zdziwiłeś. Gdybym jednak zrezygnował z pomysłu odnośnie K1 to może jakaś dobra ceramiką? No nie wiem a może mieszanka Aquaela NANOMAX BIO,NATUREMAX BIO i PEARLMAX BIO? Więcej gąbek niż 3 kosze to bym już nie chciał.
    • Nie licz na to, że K1 w koszach będzie się w jakikolwiek sposób poruszać. Jako złoże stałe będzie dużo mniej skuteczne od ruchomego. Dlatego zamiast K1 wypełnij kosze pociętą w kostki gąbką 10ppi.
    • Witam wszystkich. Jeżeli temat w złym miejscu to bardzo proszę o przeniesienie do właściwego działu. Mam do was pytanie a właściwie kilka pytań odnośnie mojego zamysłu odnośnie mediów w Ultramax BT.  Docelowo będą pracować dwa filtry Ultramax Bt i oba z takimi samymi mediami. Mój zamysł jest taki licząc od góry: 1 - GĄBKA 30 PPI 2 - EVOLUTION AQUA K1 3 - EVOLUTION AQUA K1 4 - GĄBKA 30 PPI 5 - GĄBKA 20 PPI Czy według was taki układ mediów w filtrze może być? Trochę poczytałem tutaj na forum o K1 i bardzo mnie zaintrygował ten rodzaj wkładów filtracyjnych. Kosz w filtrze według producenta ma 1,9 l. Ile K1 powinno się znaleźć w jednym koszu? Do oporu?Czy zostawić trochę luzu? Czy K1 słychać w filtrze jak się poruszają czy jednak kosz w filtrze to trochę za mało i za duźo ruchów K1 nie będą miały? Macie u siebie w filtrach K1? Jak się sprawdza? Z góry bardzo wam dziękuję za każdą wypowiedź w tym temacie. Pozdrawiam  Robert   
    • Witam,   Mam szanse dostać stół z byłej linii produkcyjnej za darmo. Jest to prosty blat z drewna o grubości 4 cm, wymiary to 180x90cm. Blat jest łączony z 6 desek o wymiarach 180x15x4. Wszystko jest oparte na stelażu metalowym, spawanym, profil zamknięty, wymiary profilu to 5x3 cm. Stół jest w bardzo dobrej kondycji, bez wypaczeń, trzyma wymiary na całej długości i wysokości. Chciałbym na tym postawić na środku nowe akwarium 120x40x50 gr. szkła 8mm, wszystko razem pewnie będzie ważyło około 320-350 kg. I pytanie czy z waszych doświadczeń wynika, że taki stół wytrzyma takie obciążenie? Jeżeli komuś potrzebne zdjęcie do lepszej oceny sytuacji to mogę poprosić to mi prześlą.   Z góry dziękuję za odpowiedź Pozdrawiam
    • No już mam tego Eheima i jest już podłączony i pracuje. Nie było żadnych problemów. Sama konstrukcja tych filtrów zarówno 250 jak i 600 jest dużo wyżej niż tego Jbla e1502. Nie wiem co mnie wtedy podkusiło aby brać tego jbla.
    • @duchJeżeli chodzi o nasz biotop  to pamiętaj , że bez względu jaki filtr uruchomisz to deszczownia jest zbędna. Dodatkowe , osobne napowietrzanie może się przydać w razie jakiejś choroby czy awarii ale też bez niego się obędziesz chociaż nic nie stoi na przeszkodzie aby było. Natomiast deszczownia zawsze zmniejsza przepływ filtra i to w sposób znaczący.  Jeżeli ustawisz wylot filtra czy filtrów w ten sposób , że  wylatująca woda będzie łamać lustro wody to będziesz miał wystarczające i bardzo dobre napowietrzanie.  Ja we wszystkich akwa z rybami z J.Malawi  zawsze tak robiłem. Czyli jest tu pewne pole manewru aby nie zmniejszać przepływu .
    • A ja się z tym nie zgodze bo mam w drugim baniaku 112 litrów Eheim Professional 4+ 250 (czyli mniejszy) i jest bajka, filtracja jest super, nie zapycha się szybko nawet po pół roku pracy. A przed nim miałem pare lat temu Aquael Unimax 250 i to dopiero był szajs. Bardzo szybko się zapychał. System automatycznego zalewania totalnie przekombinowany(już po 2 miesiącach nie chciał zalewać filtra). A ultramax albo hypermax? Niewiem, może są lepsze, nie będe się wypowiadał bo ich nie testowałem.
    • Miałem u siebie w 260 l dwa Eheim Professional 4+ 600 i powiem ci że to był mój największy błąd.Z filtracją był dramat.Robiłem różne kombinacje z wkładami(gąbki,waty itd) i wielkie g.... Może ta firma robiła kiedyś dobre filtry ale na przykładzie tych dwóch egzemplarzy mam zupełnie inne zdanie. Jak dla mnie teraz Ultramax BT lub Hypermax BT. 
    • OK Twój wybór. Każdy sprzęt ma swoje bolączki dlaczego tutaj my często budujemy narurowce/kaseciaki/sumpy dostosowując je do własnych potrzeb.  Ja np wymieniłem falownik na Ultramaxa 2000 i bardzo jestem z tej decyzji zadowolony. Kultura pracy na bardzo wysokim poziomie.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.