Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, baniaczek 126L już 7 z 10 saulosi. Jako że jestem początkującym malawistom tak też potwierdza się zasada, że człowiek uczy się na błędach. Na początku 2 rybki ok 3-4 cm straciły apetyt osiadły na dnie i kołysząc się na boki umierały. Niestety na początku myślałem, że jako najmniejsze zostały pogonione przez resztę ekipy i naturalne jest że ryba taka po prostu odpoczywa. Gdy ta parka umierała kolejna ryba osiadła na dnie i gdzie się zgłosić jak nie na to forum ( Pani weterynarz " wie Pan ja na rybach to się nie znam" ). Czytając forum przypominałem jak ta dwójka się zachowywała i jak wygląda 3 ryba i bum! Bloat - wydanie książkowe. Skoro już nabyłem wiedzy z forum to u wcześniej wspomnianej weterynarz recepta i po Metronidazol do apteki ... kupiłem według opisu podanego tu na forum 2 opakowania. Gdy ktoś dotarł do tej części postu to z góry dziękuje za wytrwałość. Pozostała 7 wygląda że z nią wszystko ok tyle że zdarza im się nie przyjmować pokarmu wypluwajać go i co jakiś czas ocierają się o piach. Karmione spiruliną, krylem a artemie i podobne odstawiłem. Odchody raczej normalne brązowe- czarne. Parametry wody w jak najlepszym porządku jedynie pH 7,5 chciałem dźwignąć sodą puki co poczekam. Powstaje tu pytanie czy już zacząć leczyć Metronidazolem czy obserwować ryby i czekać na ostatni moment ?


Z góry dzięki za cierpliwe czytanie.


Pozdrawiam Tomasz.

Opublikowano

Zacznijmy od najważniejszego. Ile czasu masz akwarium i kiedy robiłeś ostatnią podmianę wody? Najważniejsze jednak jak długo masz akwarium i kiedy wpuściłeś ryby po zalaniu wodą?

Edit:

Już znalazłem Twoje posty i wiem kiedy wystartowałeś. Wygląda na dobry start więc napisz czym i jak często karmisz. Jesteś pewien, że No2 i NH3/4 w normie?


Edit2:

Teraz jak się zagłębiam w Twój temat to nie wiem czy ten start był taki dobry. Robiłeś przesiadkę i No2 miałeś zerowe po 3 dniach... Ile akwarium jeszcze stało i dojrzewało zanim wpuściłeś te Saulosi?

Opublikowano
Zacznijmy od najważniejszego. Ile czasu masz akwarium i kiedy robiłeś ostatnią podmianę wody? Najważniejsze jednak jak długo masz akwarium i kiedy wpuściłeś ryby po zalaniu wodą?

Edit:

Już znalazłem Twoje posty i wiem kiedy wystartowałeś. Wygląda na dobry start więc napisz czym i jak często karmisz. Jesteś pewien, że No2 i NH3/4 w normie?


Edit2:

Teraz jak się zagłębiam w Twój temat to nie wiem czy ten start był taki dobry. Robiłeś przesiadkę i No2 miałeś zerowe po 3 dniach... Ile akwarium jeszcze stało i dojrzewało zanim wpuściłeś te Saulosi?



2 x dziennie Spirulina premium i kryl premium z JBL wcześniej mrożona artemia, artemia od tygodnia odłożona, kryl od 2 dni.


No2 i NH3 testy zoolek i JBL wszystko w normie.


Akwarium od startu do wpuszczenia ryb ok miesiąca przy tym raz całkowita podmiana podłoża i wody ale według rad deccorativo jak mam postępować i co użyć, biologia w filtrze zachowana, po podmianie podłoża ryby po ok tygodniu. Testy robię co tydzień wszystko cały czas w normie.

Opublikowano

Obstawiałem zachwianie biologii i zatrucie ryb po przeczytaniu wątku o przesiadce i zmianie piasku ale skoro jesteś pewien wyników testów a nie mam prawa sądzić inaczej to może chociaż wstaw zdjęcie ryb, które mają objawy.

Czy testy na 100% nie są wadliwe lub przeterminowane?

Opublikowano

Ryby, które miały objawy niestety nie dotrwały dnia dzisiejszego. Co do testów przeterminowane nie są a co do wadliwości to wątpię aby oba były trefne.


Myślę że zostaje mi tylko obserwacja rybek przez najbliższe dni. Nie chce bezcelowo "skażać" baniaka lekami.

Opublikowano

Nie musisz skażać baniaka... Metronidazol można podać w karmie (o ile reszta ryb ją przyjmuje).

"Proponuje podać metronidazol z pokarmem. Ja robię to tak: rozcieram tabletki (1 lub 2 na jednorazowa porcje karmy w zależności od ilości karmy) na drobny pyl w moździerzu. Następnie tym proszkiem posypuje sucha karmę (najlepiej granulat) w małym pojemniczku. Dobrze mieszam tak żeby każda granulka była obtoczona w leku. Następnie zalewam to woda z akwarium do poziomu nieco mniej lub równo z poziomej suchej karmy. Później delikatnie mieszam przez chwile ale niekoniecznie. Czekam z 15 minut i podaje małymi porcjami rybom. Tak karmimy ryby 2-3 razy dziennie przez 6-7 dni. W tym czasie nie podajemy innych karm tylko te z lekiem."


Ja jednak nadal uważam, że to może nie być bloat a jednak problem z biologią.

Opublikowano

Teraz czytam to co napisałem na początku i zapomniałem napisać na jakim błędzie się nauczyłem. Kilka dni temu pod obecność ryb w baniaku zrobiłem przemeblowanie małe wystroju tzn. serpentynitu dodałem co zapewne bardzo ryby zestresowało a mniej stresu by było gdybym je odłowił i wtedy majstrował w baniaku, do tego na początku niezbyt dostosowałem dietę dla ryb i dziennie dostawały i kryl i spiruline w tych samych ilościach. Oświetlenie chodzi ok 14h dziennie, temp. 28-29 st.


Pozostałe ryby jako tako jedzą pokarm lecz nie z taką zawziętością jak przed zgonem pierwszej dwójki.


Co do info w sprawie filtrów to raz nie było prądu przez ok 5h i filtry stały bezczynnie.


W akwa serpentynit a na nim pojawiły się okrzemki ale z tego co czytałem nie ma to wpływu na ryby.

Opublikowano

Czy po awarii filtrów puściłeś wodę prosto do akwarium? Chodzi o wodę, która 5 godzin stała w kuble. To również może być przyczyna. Wraz z wodą z kubła wpuściłeś do wody martwe bakterie co mogło podtruć ryby. Zrób podmianę jeśli nie robiłeś i obserwuj ryby. Nic więcej nie pomogę obecnie.

Opublikowano

no tak filtry same ruszyły jak pojawił się prąd niesety nie było mnie w domu. Podmiana wody byłą w niedzielę 3 dni temu.


Dzięki zachęci... ryby pod ciągłą obserwacją:]

Opublikowano
Chodzi o wodę, która 5 godzin stała w kuble. To również może być przyczyna. Wraz z wodą z kubła wpuściłeś do wody martwe bakterie co mogło podtruć ryby.


Tutaj raczej bym wykluczył podtrucie. Dwukrotnie zdarzyła mi się dłuższa przerwa w dostawie prądu raz ok 14h po którym filtry ruszyły automatycznie. Co prawda mój zbiornik ma 2,5 roku więc jest dobrze ustabilizowany i nie zauważyłem aby ryby zachowywały się inaczej niż zwykle . Za drugim razem prądu nie było ok 40h jednak w tym wypadku nie odważyłem się uruchomić filtrów bez zlania wody.

W Twoim przypadku obstawiałbym złą dietę,więc jest duże prawdopodobieństwo, że to bloat. Obserwuj ryby i w razie pojawienia się kolejnych symptomów choroby zastosuj metro. tak jak pisał wcześniej Seba.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.