Skocz do zawartości

Nowe akwarium 100x40x50 - prośba o ocenę


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początku chciałbym się przywitać. Jestem nowym użytkownikiem forum. Z akwarystyką miałem styczność jakieś 15 lat temu, niedawno postanowiłem założyć nowe akwarium od podstaw. Popołudniami, przez ostatnie 2 tygodnie śledziłem fora oraz kanały na youtube aby nadrobić 15 lat technologii. Pozbierałem informacje ze wszystkich stron i chciałbym prosić doświadczonych akwarystów o ocenę zestawu oraz ewentualne porady. Chciałbym zaznaczyć, że przede wszystkim chcę postawić na jakość i bezawaryjność całego zestawu.


1. Akwarium – przede wszystkim bezpieczeństwo.

Zdecydowałem się na 100x40x50 10mm (tak, wiem że to mało na Malawi ale większego nie chcę). Całość Opti white. Często wyjeżdżam na weekendy z domu i muszę przyznać, że obawiam się pęknięcia czy rozszczelnienia akwarium w przyszłości. Dlatego też proszę o poradę czy warto zainwestować w szybę grubości 12mm przy takim litrażu. Wstępnie planuję zlecić wykonanie firmie „Akwarium Szczecin”. Wiem że firma współpracuje z forum ale prosiłbym o realną opinię jakości i wytrzymałości ich produktów.


2. Pokrywa + oświetlenie

Muszę przyznać że to jeden z trudniejszych tematów. Postanowiłem postawić na oświetlenie LED, z uwagi na niewielkie wymagania dla akwariów MALAWI. Początkowo przeglądałem oferty firm Juwel i Diversa, ale obydwie oferują pokrywy w komplecie ze świetlówkami, których ja nie chcę. Ostatnio znalazłem ciekawą propozycję firmy ZOOLIGHT.


pol_pm_POKRYWA-ALUMINIOWA-CZARNA-100x40-1954_1.jpg


Pokrywa ma gotowe dwa otwory w tylnej części, które będą użyteczne w moim zestawieniu filtracji.


Jako oświetlenie za najbardziej interesującą uważam ofertę „SCOLCO” z Allegro:

Świetlówki 2x 90cm. 1x biała zimna 8500K – dioda 5630, 1x niebieska – dioda 5730. Moc zestawu 28,5W. + zasilacz 12V + uchwyty do montażu.


Dodatkowo planuję zakup ściemniacza/rozjaśniacza do świetlówek.


3. Filtracja


Filtr biologiczny:

Filtr zewnętrzny EHEIM PROFESSIONEL 3 2073 – filtracja 1050l/h lub 2075 – filtracja 1250l/h – Pytanie czy do 200l akwarium potrzebuję 1250l przepływu wody oraz dodatkowy kosz z wkładem EHEIM Mech.

Wkłady 2075: 1x Eheim Substrat pro, 1x Bio MECH, 2x EHEIM MECH, 1x Eheim gąbka, 1x wata


Filtr mechaniczny:


Zewnętrzny EHEIM Classic 2217 – filtracja 1000l/h plus podłączenie skimmera firmy Plantica – pobieranie wody z dna oraz z tafli wody jednocześnie.

Opublikowano

...zacznę może od filtrów. Z tego co napisałeś to wnioskuję ,że nie chcesz filtra mechanicznego wewnętrznego a też zewnętrzny. Powiem tak: cena tych dwóch które podałeś jest nieadekwatna do tego co mają obsługiwać. Jako mechaniczny chcesz mieć Eheim Clasic 2217 natomiast zewnętrzny ( biolog) chcesz dać EHEIM PROFESSIONEL 3 2073 . Zrobiłbym odwrotnie. Jeżeli nie chcesz wewnętrznego ( mechanika) to za te pieniądze możesz kupić naprawdę jedn dobry filtr który zrobi całą robotę. Ale możesz też kupić zewnętrzny tańszy ale mocniejszy od tych co proponujesz np. HW-302 lub 303 czy też 304 a wewnętrzny jakiś cyrkulator Aquael np. 2000 . Przepraszam ,że pisałem o pieniądzach ale to Ty je będziesz wydawał i zrobisz tak jak Tobie pasuje:)


...co do oświetlenia to piszesz,że postawiłeś na ledy ale jako interesującą ofertę uważasz ofertę firmy SCOLCO z opisanymi świetlówkami. Co do ledów się nie wypowiem..Opisanych świetlówek nie widziałem ...Ale osobiście polecam to co ja mam ..czyli tylko jedną świetlówkę firmy Hagen Power Glo z przodu. Oświetlenie to sprawa gustu:)


...co do samego szkła. Nie musisz inwestować przy tym litrażu w szybę 12 mm. Wystarczy ,że dobrze wypoziomujesz szafkę z akwarium i śpisz spokojnie. Możesz dać tylko z przodu szybę OW. W roślinnym widać różnicę pomiędzy OW a Float..W naszym biotopie nie powala na kolana:) Podniesie tylko koszty ( ale to już Twoja decyzja)


...firma ze Szczecina ( Przemka Wieczorka ) godna polecenia.

-- dołączony post:

Zewnętrzny EHEIM Classic 2217 – filtracja 1000l/h plus podłączenie skimmera firmy Plantica


...tu pewnie wkradł się błąd...Nie jest to skimer firmy Plantica. Plantica to sklep akwarystyczny z Wrocławia ( też go osobiście polecam). Pewnie chodziło Tobie o skimer firmy Eheim , który mają w ofercie.

-- dołączony post:

....Fluval fx6. Ten filtr kosztuje mniej więcej tyle co te dwa o których wspomniałeś. I on by Ci zrobił robotę za biologa i mechanika...Ale jego cena wg mnie też nie jest adekwatna to takiego akwa z takim litrażem i potencjalnymi rybkami . Ale w tym przypadku masz do wyboru różne opcje. Może będziesz chciał kiedyś zwiększyć litraż to myśląc przyszłościowo może być ok:) Tu musisz sam zadecydować czy idziesz w koszty czy nie. Ale pamiętaj ,że ten tańszy sprzęt też się tutaj świetnie sprawdza.

Opublikowano

Muszę powiedzieć że ten Fluval FX6 to prawdziwa bestia. Jestem pod wrażeniem, myślę że się na niego zdecyduję. W takim przypadku montaż skimmera jest już zbędna. Myślałem jednak o takim rozwiązaniu:


http://www.plantica.pl/produkty/filtracja/filtry-akwariowe/wewnetrzne/skimmer-filtr-powierzchniowy-3312


Co do świetlówek to nie chciałem robić reklamy, chodziło mi o takie:


Oświetlenie Dzienne LED Malawi 2x90 cm NOWOŚĆ (5509335117) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img13.allegroimg.pl/photos/400x300/55/09/33/51/5509335117@@AMEPARAM@@13@@AMEPARAM@@55/09/33/51@@AMEPARAM@@5509335117



dzięki za poradę.

Opublikowano
Co do świetlówek to nie chciałem robić reklamy, chodziło mi o takie:


Oświetlenie Dzienne LED Malawi 2x90 cm NOWOŚĆ (5509335117) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.


dzięki za poradę.



Witam=co to tych świetlówek led to mam te same ale rgb tylko że od innego sprzedawcy,ale szczerze to nie polecam tobie tego oświetlenia,za tą cenę to może pomyśl o modułach led barwy zimnej białej+moduł koloru niebieskiego do tego sterownik manualny żeby w razie potrzeby zmniejszyć barwę niebieską oto link do modułów co ja zamierzam kupić też do takiego samego akwarium 100x40x50 co ty masz http://www.perfektmarket.pl/modul-led-goq-samsung-3-smd-5730-b-zimny-id-442.html

Opublikowano
..ale gdybyś jednak z jakiś powodów zmienił plany to osobiście polecam skimmer eheim 350.


Z czasem gdy pojawią się zanieczyszczenia tafli wody dokupię skimmer. Planuję pokrywę zamkniętą, więc teoretycznie zanieczyszczeń powinno być mniej.


Witam=co to tych świetlówek led to mam te same ale rgb tylko że od innego sprzedawcy,ale szczerze to nie polecam tobie tego oświetlenia,za tą cenę to może pomyśl o modułach led barwy zimnej białej+moduł koloru niebieskiego do tego sterownik manualny żeby w razie potrzeby zmniejszyć barwę niebieską oto link do modułów co ja zamierzam kupić też do takiego samego akwarium 100x40x50 co ty masz http://www.perfektmarket.pl/modul-le...ny-id-442.html


Ciekawa propozycja, jednak na elektronice znam się bardzo, ale to bardzo mało. Muszę zgłębić temat jak to wszystko razem się składa. Jeżeli miałbyś link do wskazówek to poproszę. Musiałbym kupić tymczasową lampkę do oświetlenia a później pomału dorobić oświetlenie z modułów LED.


Po starcie zamieszczę zdjęcia, pewnie zajmie to jeszcze z miesiąc z uwagi na to, że planuję sam wykonać szafkę pod akwarium.

Opublikowano
Ciekawa propozycja, jednak na elektronice znam się bardzo, ale to bardzo mało. Muszę zgłębić temat jak to wszystko razem się składa. Jeżeli miałbyś link do wskazówek to poproszę. Musiałbym kupić tymczasową lampkę do oświetlenia a później pomału dorobić oświetlenie z modułów LED

Nie zaśmiecając zbytnio tego posta sprawami oświetlenia to z racji tego że sam jestem laikiem w elektronicznych sprawach to za bardzo ci nie poradzę jak to wszystko podłączyć ale myślę że jakoś damy radę to poskładać w całość przy pomocy kilku speców którzy oświetlają modułami swoje zbiorniki na tym forum ;) więc na pewno nam doradzą co i jak,raczej to nie jest nic trudnego-wszystko do zrobienia....co do linków na temat oświetlenia led to poczytaj sobie tu na temat modułów http://forum.klub-malawi.pl/oswietlenie-led-t25154p21.html .......Ja pisałem z jednym kolegom na priv i doradził mi do mojego baniaka(z racji tego że mam aranżację z gruzowiskami po bokach akwarium,środek pusta plaża a chce mieć boki przyciemnione a plażę oświetloną) 10szt modułów 5730 lub 5630 barwy białej zimnej (ważne żeby miały ip 68,czyli całkowicie wodoodporne)+4szt modułu niebieskiego(do tego ściemniacz manualny żeby w razie czego zmniejszyć barwę niebieską) polecił mi to w takim ułożeniu na środku pokrywy na długości akwarium: w/w/w/w/w(białe zimne).....b/b/b/b(moduły niebieskie w środku).....w/w/w/w/w(białe zimne)

Opublikowano
Nie zaśmiecając zbytnio tego posta sprawami oświetlenia to z racji tego że sam jestem laikiem w elektronicznych sprawach to za bardzo ci nie poradzę jak to wszystko podłączyć ale myślę że jakoś damy radę to poskładać w całość przy pomocy kilku speców którzy oświetlają modułami swoje zbiorniki na tym forum ;) więc na pewno nam doradzą co i jak,raczej to nie jest nic trudnego-wszystko do zrobienia....co do linków na temat oświetlenia led to poczytaj sobie tu na temat modułów http://forum.klub-malawi.pl/oswietlenie-led-t25154p21.html .......Ja pisałem z jednym kolegom na priv i doradził mi do mojego baniaka(z racji tego że mam aranżację z gruzowiskami po bokach akwarium,środek pusta plaża a chce mieć boki przyciemnione a plażę oświetloną) 10szt modułów 5730 lub 5630 barwy białej zimnej (ważne żeby miały ip 68,czyli całkowicie wodoodporne)+4szt modułu niebieskiego(do tego ściemniacz manualny żeby w razie czego zmniejszyć barwę niebieską) polecił mi to w takim ułożeniu na środku pokrywy na długości akwarium: w/w/w/w/w(białe zimne).....b/b/b/b(moduły niebieskie w środku).....w/w/w/w/w(białe zimne)


Dzięki za linka. Muszę przeszkolić się w temacie.


Znów poczytałem trochę forum i mam kilka pytań:


1. Możecie mi polecić inną firmę, która wykonuje akwaria? Kontakt z "Akwarium Szczecin" jest bardzo słaby. Na pierwszy mail dostałem odpowiedź po 2 dniach. Na kolejne czekam już 5 dni...

2. Wybrałem rozmiar akwarium 100x50x50 10mm, czy dla spokoju warto wkleić wzmocnienia na szybie przedniej i tylnej? Przeraża mnie wizja 200l na podłodze (mojej i sąsiada pode mną).

3. Wyczytałem na forum że najlepszymi testami wody są te firmy API. Nie mogę jednak nigdzie ich znaleźć. Jakie testy wody polecicie? Czy jest różnica w dokładności pomiarów pomiędzy ZOOLEK a JBL?

4. Zdecydowałem się jednak na dwa filtry. 1x Eheim 2075 i 1x Aquael Circulator 1500.

Zobaczyłem jednak że jest sprzedawany również w wersji "turbo" z pojemnikiem na ceramikę:

aquael-filtr-turbo-1500.jpg


Pojemnik na ceramikę, jeżeli się nie zmieści w akwarium 50cm można zostawić w razie awarii kubła a jako gąbkę zastosować prefiltr F-100:


c872005dff194a16dd976fe36e26fd04.jpg


Moim skromnym zdaniem zastosowanie takiego prefiltra ułatwi obsługę i czyszczenie. Ale czy na pewno? Czy ktoś z Was używa takiego prefiltra?


5. Czy zastosowane w Eheim 2075 wkłady spełniają oczekiwania? Czy warto je wymienić / dodać inne do już istniejących.


Lista wkładów: 1x Eheim Substrat pro, 1x Bio MECH, 2x EHEIM MECH, 1x Eheim gąbka, 1x wata.


Professionel32075.jpg


Trochę zniechęcają mnie te "dziwnie zielone" rurki w zestawie z filtrem. Czytałem żeby deszczownicę z zestawu nawet nie dotykać. Czy orientujecie się czy w zestawie jest również normalny wylot wody?


6. Podłoże - jedni piszą worek 25kg z castoramy, inni piasek koralowy, kolejni piasek dolomitowy... Możecie mi napisać jakie podłoże jest najlepsze.



Trochę się tego nazbierało, będę jednak bardzo wdzięczny za odpowiedzi.


dzięki i pozdrawiam.

Opublikowano

możesz sobie ten prefiltr darować, gąbka jest gruboziarnista i niezwykle jej mało(nie widać tego na zdjęciach). trzeba by przerobić go trochę i do środka wpaować przyciętą odpowiednio zwykłą drobnoziarnistą gąbeczkę,z tym że wtedy musisz boki złapać na jakieś opaski elektryczne bo się rozejdą. zrób tak jak wjększość posiadaczy cyrkulatorów, daj zwykłą gąbkę :)

ze szczelnością kwadratów bywa różnie. u mnie przez 2 lata 200l stało przechylone na tylny lewy róg na jakies 1,5 cm. z szybą z 0,8. teraz stoi w sklepie zoologicznym i nadal służy. ale u znajomka takież samo rozszczelniło się dołem i stało wypoziomowane. albo ja mialem szczęście albo on pecha ;)

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Po analizie wszystkich informacji zdecydowałem się jednak na zestaw Juwel RIO 180.


Filtracja:

Bioflow 3.0 600l/h, z firmowym wypełnieniem, docelowo planuję dokupić 2 koszyki z wypełnieniem cirax do dolnego koszyka i zastąpić je siporaxem od sery + woreczek 50g purigenu.


Eheim 2424 700l/h, z firmowym wypełnieniem - 1 kosz: 3xgąbka, 2 kosz: ceramika przykryta watą, dodatkowo w późniejszym jedną gąbkę z 1 kosza zastąpię 50g puregen.

Muszę powiedzieć że zestaw rurek jest ubogi i najbardziej boli brak końcówki do regulacji kierunku wylotu wody, będę musiał jakąś dokupić aby ustawić dobrą cyrkulację wody.


Oświetlenie firmowe 2x45W T5 + reflektory. W przyszłości spróbuję wyłączyć jedną świetlówkę.


Akwarium jest już zalane wodą, wykonałem pierwsze testy:


PH - 7,2-7,4

KH - 16

GH - 18

NH4 - >0,05

NO2 - 0,01 - 0,025

NO3 - 5 - 10


W przyszłym tygodniu planuję umieścić 1-3 rośliny typu Vallisneria gigantea, cryptocoryne wendtii lub którąś z żabienic.


Obsada fauny jeszcze nie ustalona.


Na koniec pierwsze zdjęcie akwarium, świeżo po zalaniu.

LJdPTSe.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.