Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,


Przesiadłem się na nowy zbiornik o rozmiarach 140x50x45, do tego zrobiłem szafkę z płyt osb. Blat płyta 22mm i 18mm skręcone razem 3 podpory, plecy i spód 22mm. Szafka jest stabilna, wypoziomowana.


I wlasnie tutaj zaczyna się problem, jako podkładki użyłem zielonej karimaty i martwi mnie, że akwarium układa się na karimacie jakoś dziwnie. Po bokach jakby wisiało delikatnie w powietrzu. Karimatą można spokojnie ruszać pod akwarium na długość jakoś 5cm od końcowych boków a jak się spojrzy od spodu to na samym koncu nawet jest 1 mm odstępu akwarium od karimaty. Czy to normalne i czy to się z czasem ułoży ? Czy może lepiej jest zdjąc wszystko i podłożyć coś innego ?


Pozdrawia, Bartosz

Opublikowano

Witaj, wydaje mi się, że musiała Ci się ta karimata podwinąć przy ustawianiu akwarium, gdzieś na środku, bo dziwne jest to co piszesz, skoro zapewniasz, że wszystko jest wypoziomowane...

Opublikowano

Cześć.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby zlanie wody i zmienić karimatę na mate pod akwa, daj 2x taką:

MATA 150x50, podkładka pod akwarium Diversa (5152179001) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img07.allegroimg.pl/photos/400x300/51/52/17/90/5152179001@@AMEPARAM@@07@@AMEPARAM@@51/52/17/90@@AMEPARAM@@5152179001

Opublikowano


I wlasnie tutaj zaczyna się problem, jako podkładki użyłem zielonej karimaty i martwi mnie, że akwarium układa się na karimacie jakoś dziwnie. Po bokach jakby wisiało delikatnie w powietrzu. Karimatą można spokojnie ruszać pod akwarium na długość jakoś 5cm od końcowych boków a jak się spojrzy od spodu to na samym koncu nawet jest 1 mm odstępu akwarium od karimaty. Czy to normalne i czy to się z czasem ułoży ? Czy może lepiej jest zdjąc wszystko i podłożyć coś innego ?



Według mnie coś masz z ta karimatą tak jak napisał ci MatiK,ale ja też poleciłbym ci tą matę x2 pod akwarium ci pisał VarIIaT,i już nie powinieneś mieć z tym problemów,sprubować nie zaszkodzi,tak więc czekamy na foty i filmiki jak to wyglądać będzie :)

Opublikowano
I wlasnie tutaj zaczyna się problem, jako podkładki użyłem zielonej karimaty i martwi mnie, że akwarium układa się na karimacie jakoś dziwnie. Po bokach jakby wisiało delikatnie w powietrzu. Karimatą można spokojnie ruszać pod akwarium na długość jakoś 5cm od końcowych boków


...stolarzem nie jestem ale wydaje mi się ,że źle zrobiłeś szafkę. Tam powinny być 4 podpory przy takiej długości szafki . Wejdź w Allegro i pooglądaj sobie ile wzmocnień mają szafki tej długości. I chyba Śpiochu ma rację pisząc ,że masz po prostu garba na środku a jest to efekt źle rozłożonego nacisku . Gdybyś dał 4 podpory pewnie by tego nie było. proponuje to poprawić póki akwa nie strzeliło.

Opublikowano

Witam,


Caly dzien bylem w pracy, akwa nie strzelilo na sczescie. Sposcilem wody zostalo tylko okolo 100 litrow i wywalilem wiekszosc kamieni. Jutro wzialem specjalnie dzien urlopu i bede musial zdjac szklo i ptzyjrzec sie szafce. Jest mega stabilna, ale moze na prawde nie dostrzeglem jakiegos garba. Poziomica lezala na blacie i nie odstawala. Kupie tez jutro mate dedykowana pod akwariium albo ewentualnie styropian i oby bylo lepiej.


Mam do bardziej doswiadczonych kolegow tylko jescze jedno pytanie. Musze wysypac piach zeby zdjac szklo z szafki ? czy piach moze zostac i dno mi nie wyleci ?


Pozdrawiam, Bartosz.

Opublikowano

Ja bym wysypal, bo nie wiem czy dacie podnieść akwa z piachem dość duży ciężar. Też tak chciałem z piachem przenosić ale jak podniosłem i się zgrzalem to wolałem go ze środka wywalić :P

Opublikowano
. Jest mega stabilna, ale moze na prawde nie dostrzeglem jakiegos garba. Poziomica lezala na blacie i nie odstawala. Kupie tez jutro mate dedykowana pod akwariium albo ewentualnie styropian i oby bylo lepiej.


...sama w sobie może być i stabilna i dobrze wypoziomowana. Natomiast wszystko się może zmienić wtedy kiedy obciążysz ją szkłem z wodą ,piaskiem i kamieniami. Do tego mogą mieć wpływ źle zamontowane nóżki ( o ile są) i "miękka" podłoga. Stąd bardzo ważne jest aby te siły były dobrze rozłożone. Zauważ ,że szafki pokazywane na Allegro ( przy takich długościach) mają jednak 4 podpory a nie trzy. Ja kiedyś postawiłem małe akwa bo 60 cm na takiej małej meblowej komodzie ( ciut większej jak te szkło) , wzmocniłem płytą plecy a i tak środek mi się wyginał :) . Lepiej poświęcić teraz czas i zrobić jak trzeba a sen będziesz miał naprawdę spokojny.

Możesz szkło zdjąc z piaskiem...ale sam tego nie dźwigniesz.. Ja bym jednak wyjął piasek i przy okazji jednak sprawdził stan dna...Wiele więcej czasu i pracy to nie zajmie ale masz pewność ,że wszystko jest tam ok:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.